Hallo,
Mijn oog is gevallen op een mooie S60 uit 2001 met 120.000km. De auto is altijd Volvo dealer onderhouden en ziet eruit alsof ie net van de band is gerold.
Het wordt mijn eerste auto en ik ben wat dit betreft een absolute nono.
Mijn vraag is of een auto uit 2001 nog zonder problemen een jaar of 6 mee gaat of dat er tegen die tijd (buiten regulier onderhoud) eea aan roestvorming of andere mankementen te verwachten is.
De auto van mijn pa (Ford) had er namelijk na 13 jaar buiten staan geen zin meer in en had doorgeroeste kokerbalken. Zijn dit soort dingen ook bij Volvo te verwachten of zijn ze hier iha beter tegen bestand ?
Aankoop S60 2001
- chris_zweden
- 3rd Gear member
- Berichten: 481
- Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
- Locatie: Karlstad
Moeilijk te zeggen zonder foto's of andere geschiedenis. 120dkm neem ik aan dat het een benzine is? Kun je mits goed onderhouden nog wel 2 ton erbij doen. Daarna is wel echt op hoor 
Ter vergelijking: mijn vorige auto een audi a4 had 268.000 op de teller en liep op lpg, iets wat nog slechter is voor de motor en die begon een beetje vreemde geluidjes te maken door slijtage.

Ter vergelijking: mijn vorige auto een audi a4 had 268.000 op de teller en liep op lpg, iets wat nog slechter is voor de motor en die begon een beetje vreemde geluidjes te maken door slijtage.
- arjen
- 4th Gear member
- Berichten: 739
- Lid geworden op: 21.11.2005 - 18:56
- Locatie: Leiderdorp
Hoi
Kijk eens om je heen.
Hoe veel Volvo's van voor het bouwjaar 2001 zie je nog rond rijden....Erg veel.
Qua roest hoef je met een S60 geen zorgen om te maken. Als dat er al zou zijn is dat het gevolg van schade.
Of er naast regulier onderhoud veel andere kosten te verwachten zijn, is niet zo makkelijk te zeggen.
Wat is het reguliere onderhoud wat er al aan die auto is gedaan.
Dure zaken betreffen;
Distributieriem + spanrollen. Betreft regulier onderhoud na circa 150.000 km of 8 jaar. Vaak wordt die jaartermijn niet altijd netjes doorgegeven.
ETM Electronische gasklep. Betreft geen regulier onderhoud maar bij een s60 uit 2001 zit er er vast aan te komen. Is echt een duur ding. Schoonmaken is maar een tijdelijke optie bij klachten.
Er zal wel eens een deurslot kapot kunnen gaan maar dat is niet echt een probleem aangezien het pennetje wel omhoog gaat maar uiteindelijk de deur wel op lock gaat.
Tja en het rijden van een S60 kost iets meer geld dan het rijden van een Ford Fiesta. Onderhoud / houderschapsbelasting / verzekering / brandstof.
Weet waar je aan begint. Heb je eenmaal een S60 dan wordt je er erg gelukkig mee. Maar hecht je erg veel aan zo kosteloos mogelijk autorijden dan moet je zeker een honda Civic nemen of zo.
Zelf heb ik een S60 uit 2001 die ik erg goed laat onderhouden. Ik kom meerdere S60-ers tegen die er qua carosserie evenals andere zaken een stuk slechter bij staan dan de mijne terwijl die S60-ers dan wel een paar jaar jonger zijn. Dus leeftijd zegt niet altijd alles!!!
Kijk eens om je heen.
Hoe veel Volvo's van voor het bouwjaar 2001 zie je nog rond rijden....Erg veel.
Qua roest hoef je met een S60 geen zorgen om te maken. Als dat er al zou zijn is dat het gevolg van schade.
Of er naast regulier onderhoud veel andere kosten te verwachten zijn, is niet zo makkelijk te zeggen.
Wat is het reguliere onderhoud wat er al aan die auto is gedaan.
Dure zaken betreffen;
Distributieriem + spanrollen. Betreft regulier onderhoud na circa 150.000 km of 8 jaar. Vaak wordt die jaartermijn niet altijd netjes doorgegeven.
ETM Electronische gasklep. Betreft geen regulier onderhoud maar bij een s60 uit 2001 zit er er vast aan te komen. Is echt een duur ding. Schoonmaken is maar een tijdelijke optie bij klachten.
Er zal wel eens een deurslot kapot kunnen gaan maar dat is niet echt een probleem aangezien het pennetje wel omhoog gaat maar uiteindelijk de deur wel op lock gaat.
Tja en het rijden van een S60 kost iets meer geld dan het rijden van een Ford Fiesta. Onderhoud / houderschapsbelasting / verzekering / brandstof.
Weet waar je aan begint. Heb je eenmaal een S60 dan wordt je er erg gelukkig mee. Maar hecht je erg veel aan zo kosteloos mogelijk autorijden dan moet je zeker een honda Civic nemen of zo.
Zelf heb ik een S60 uit 2001 die ik erg goed laat onderhouden. Ik kom meerdere S60-ers tegen die er qua carosserie evenals andere zaken een stuk slechter bij staan dan de mijne terwijl die S60-ers dan wel een paar jaar jonger zijn. Dus leeftijd zegt niet altijd alles!!!
1e Citroen BX 1.4 uit sept 1988
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
13e S60 B3 Inscription 2021
———-
14e Hyundai i10 2018
15e Volvo s60 T6 2024
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
13e S60 B3 Inscription 2021
———-
14e Hyundai i10 2018
15e Volvo s60 T6 2024
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
chris_zweden schreef:Moeilijk te zeggen zonder foto's of andere geschiedenis. 120dkm neem ik aan dat het een benzine is? Kun je mits goed onderhouden nog wel 2 ton erbij doen. Daarna is wel echt op hoor
Ter vergelijking: mijn vorige auto een audi a4 had 268.000 op de teller en liep op lpg, iets wat nog slechter is voor de motor en die begon een beetje vreemde geluidjes te maken door slijtage.
Dit slaat nergens op wat je zegt!
- chris_zweden
- 3rd Gear member
- Berichten: 481
- Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
- Locatie: Karlstad
Leg eens uit? Eigen ervaring met grote km standen? Een benzine auto van 3 ton is gewoon af tenzij je zin hebt in dure reparaties.Ramon&Ramon schreef:chris_zweden schreef:Moeilijk te zeggen zonder foto's of andere geschiedenis. 120dkm neem ik aan dat het een benzine is? Kun je mits goed onderhouden nog wel 2 ton erbij doen. Daarna is wel echt op hoor
Ter vergelijking: mijn vorige auto een audi a4 had 268.000 op de teller en liep op lpg, iets wat nog slechter is voor de motor en die begon een beetje vreemde geluidjes te maken door slijtage.
Dit slaat nergens op wat je zegt!
TS vraagt of deze auto nog 6 jaar mee kan. Dat is afhankelijk van hoeveel hij ermee rijdt en hoe hij ermee rijdt. Jouw opmerking slaat de plek in ieder geval zeker mis.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Er rijden Volvo,s met zeer hoge km standen zonder gekke kosten.
Ik zag er in mijn werk een paar honderd per maand,dus ik kan er aardig over mee praten denk ik!
Ik zag er in mijn werk een paar honderd per maand,dus ik kan er aardig over mee praten denk ik!
-
- 4th Gear member
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
- Locatie: Prinsenbeek
Chris,
Er rijden zat volvos rond met wel het dubbele op de teller dus. Het gaat er gewoon om hoe je de auto onderhoud. Ik heb zelf een 945 met ruim 400.000 km erop en ik verzeker je dat ie in absolute topconditie is.
Er rijden zat volvos rond met wel het dubbele op de teller dus. Het gaat er gewoon om hoe je de auto onderhoud. Ik heb zelf een 945 met ruim 400.000 km erop en ik verzeker je dat ie in absolute topconditie is.
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27413
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Hier staat ook een S60 uit 2001 voor de deur, ziet er nog meer dan prima uit en zie niet in waarom die nog de nodige jaren mee zou kunnen gaan.
Roesten doet hij niet en zolang je hem maar goed onderhoud zul je weinig rare dingen tegenkomen
Roesten doet hij niet en zolang je hem maar goed onderhoud zul je weinig rare dingen tegenkomen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Welles
- 5th Gear member
- Berichten: 1172
- Lid geworden op: 10.03.2005 - 09:45
- Locatie: Utrecht
Ik heb ook een S60 uit 2001. Min of meer op de gok gekocht (vooral op basis van het onderhoudsboekje). De vorige eigenaar liet elke 10.000 km een beurt uitvoeren bij een Volvo-dealer. Nu, na bijna een jaar (en 14.000 km) heb ik hem voor het eerst gebracht voor een beurt, de bovenste en onderste motorsteunen waren versleten, verder niets mee aan de hand. Onderhoud is dus alles! Die van mij loopt heerlijk! Inmiddels 216.000 km, en ik ga er nog lekker even mee door! Optische staat is nog super, niet nieuw, maar wel mooier dan andere. Heb er in januari 2009 € 6.500 voor betaald, en dat is (zeker na gebleken staat en betrouwbaarheid) volgens mij een superdeal geweest. (zelfs nu nog)
S40 1.8 | 1997
S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
een Audi haalt het niet bij een Volvo, dat bevestigde Chris Zweden eigenlijk al
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
behalve als het een volvo met een audi hart betreft.bart simpson schreef:een Audi haalt het niet bij een Volvo, dat bevestigde Chris Zweden eigenlijk al
dan heb je het beste van 2 werelden

geen glans zonder wrijving
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
eens, wat een goeie motor is die diesel!toppertje schreef:behalve als het een volvo met een audi hart betreft.bart simpson schreef:een Audi haalt het niet bij een Volvo, dat bevestigde Chris Zweden eigenlijk al
dan heb je het beste van 2 werelden
(audi op gas is net als volvo een drama)
- leonboersma
- 3rd Gear member
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 16.01.2009 - 17:05
- Locatie: Lelystad
gas is om op te koken.
History: Volvo 66 MY 79, Volvo s40 MY 00, Volvo V40 2.0T MY 01, Volvo v50 2.0D MY 05, Volvo s40 2.0D MY 05
Current: V70 2.4D MY 08
Current: V70 2.4D MY 08
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
VRIEND!leonboersma schreef:gas is om op te koken.
- leonboersma
- 3rd Gear member
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 16.01.2009 - 17:05
- Locatie: Lelystad
offtopic: Voel me vereerd dat de grote bart simpson dat tegen mij zegt! 
ontopic, Iedereen kan elkaar wel verwijten dat hij/haar opmerking onzin is, maar je moet het natuurlijk ook een beetje treffen met auto's. Maar denk dat je er over het algemeen vanuit kan gaan dat deze S60 uit 2001 er nog flink wat Km's bij kan rijden. ( aan deze opmerking kunnen geen rechten worden ontleend :roll: ) mocht je het niet vertrouwen, rij je tijden de proefrit toch langs een volvo dealer voor de mening daar. zijn vast wel bereid een nieuwe klant een beetje opweg te helpen.

ontopic, Iedereen kan elkaar wel verwijten dat hij/haar opmerking onzin is, maar je moet het natuurlijk ook een beetje treffen met auto's. Maar denk dat je er over het algemeen vanuit kan gaan dat deze S60 uit 2001 er nog flink wat Km's bij kan rijden. ( aan deze opmerking kunnen geen rechten worden ontleend :roll: ) mocht je het niet vertrouwen, rij je tijden de proefrit toch langs een volvo dealer voor de mening daar. zijn vast wel bereid een nieuwe klant een beetje opweg te helpen.
History: Volvo 66 MY 79, Volvo s40 MY 00, Volvo V40 2.0T MY 01, Volvo v50 2.0D MY 05, Volvo s40 2.0D MY 05
Current: V70 2.4D MY 08
Current: V70 2.4D MY 08
- Thuurc
- 4th Gear member
- Berichten: 731
- Lid geworden op: 03.07.2007 - 17:10
- Locatie: Swalmen
Voor €95,- kijken ze zelfs je auto technisch na op tig punten!leonboersma schreef: mocht je het niet vertrouwen, rij je tijden de proefrit toch langs een volvo dealer voor de mening daar. zijn vast wel bereid een nieuwe klant een beetje opweg te helpen.

Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
- leonboersma
- 3rd Gear member
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 16.01.2009 - 17:05
- Locatie: Lelystad
koop je voor 100 euro meer toch in iedergeval geen kat in de zak!
History: Volvo 66 MY 79, Volvo s40 MY 00, Volvo V40 2.0T MY 01, Volvo v50 2.0D MY 05, Volvo s40 2.0D MY 05
Current: V70 2.4D MY 08
Current: V70 2.4D MY 08
- aertssenhjc
- 5th Gear member
- Berichten: 1611
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
- Locatie: omg. Bergen op Zoom
Ik heb mijn S60 2.4T 2001 met 220000km gekocht voor €10.000 in januari 2008. Ik heb er tot op heden NIETS (!!) mee gehad. Alles draait om de zorg en onderhoud die je er aangeeft. zorg je er goed voor.... zal hij het nog lang voor je doen.
Ik heb ook nog een 240 met 390.000 km op de teller...maar deze snort nog net zoals als toen hij nieuw was.. (2.0 4 cil.) alleen met koud weer is ze het er niet altijd mee eens.
Ik heb ook nog een 240 met 390.000 km op de teller...maar deze snort nog net zoals als toen hij nieuw was.. (2.0 4 cil.) alleen met koud weer is ze het er niet altijd mee eens.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
- maarten s60
- 5th Gear member
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: 05.10.2006 - 20:53
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Ik zeg doen!!
Volvo isn`t just a Car.......
S60 2.4 (2001) intro edition 110.00 km[/s])
V70 2.4 comfort-line 2002, 180.000 km,barentz blue,
S60 2.4 (2001) intro edition 110.00 km[/s])
V70 2.4 comfort-line 2002, 180.000 km,barentz blue,
- aertssenhjc
- 5th Gear member
- Berichten: 1611
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
- Locatie: omg. Bergen op Zoom
Waar ken ik die uitspraak van? :-xmaarten s60 schreef:Ik zeg doen!!
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987