Pagina 1 van 2
Aankoop S60 2001
Geplaatst: 13.11.2009 - 12:01
door PauloesZ
Hallo,
Mijn oog is gevallen op een mooie S60 uit 2001 met 120.000km. De auto is altijd Volvo dealer onderhouden en ziet eruit alsof ie net van de band is gerold.
Het wordt mijn eerste auto en ik ben wat dit betreft een absolute nono.
Mijn vraag is of een auto uit 2001 nog zonder problemen een jaar of 6 mee gaat of dat er tegen die tijd (buiten regulier onderhoud) eea aan roestvorming of andere mankementen te verwachten is.
De auto van mijn pa (Ford) had er namelijk na 13 jaar buiten staan geen zin meer in en had doorgeroeste kokerbalken. Zijn dit soort dingen ook bij Volvo te verwachten of zijn ze hier iha beter tegen bestand ?
Geplaatst: 13.11.2009 - 12:20
door chris_zweden
Moeilijk te zeggen zonder foto's of andere geschiedenis. 120dkm neem ik aan dat het een benzine is? Kun je mits goed onderhouden nog wel 2 ton erbij doen. Daarna is wel echt op hoor
Ter vergelijking: mijn vorige auto een audi a4 had 268.000 op de teller en liep op lpg, iets wat nog slechter is voor de motor en die begon een beetje vreemde geluidjes te maken door slijtage.
Geplaatst: 13.11.2009 - 12:24
door arjen
Hoi
Kijk eens om je heen.
Hoe veel Volvo's van voor het bouwjaar 2001 zie je nog rond rijden....Erg veel.
Qua roest hoef je met een S60 geen zorgen om te maken. Als dat er al zou zijn is dat het gevolg van schade.
Of er naast regulier onderhoud veel andere kosten te verwachten zijn, is niet zo makkelijk te zeggen.
Wat is het reguliere onderhoud wat er al aan die auto is gedaan.
Dure zaken betreffen;
Distributieriem + spanrollen. Betreft regulier onderhoud na circa 150.000 km of 8 jaar. Vaak wordt die jaartermijn niet altijd netjes doorgegeven.
ETM Electronische gasklep. Betreft geen regulier onderhoud maar bij een s60 uit 2001 zit er er vast aan te komen. Is echt een duur ding. Schoonmaken is maar een tijdelijke optie bij klachten.
Er zal wel eens een deurslot kapot kunnen gaan maar dat is niet echt een probleem aangezien het pennetje wel omhoog gaat maar uiteindelijk de deur wel op lock gaat.
Tja en het rijden van een S60 kost iets meer geld dan het rijden van een Ford Fiesta. Onderhoud / houderschapsbelasting / verzekering / brandstof.
Weet waar je aan begint. Heb je eenmaal een S60 dan wordt je er erg gelukkig mee. Maar hecht je erg veel aan zo kosteloos mogelijk autorijden dan moet je zeker een honda Civic nemen of zo.
Zelf heb ik een S60 uit 2001 die ik erg goed laat onderhouden. Ik kom meerdere S60-ers tegen die er qua carosserie evenals andere zaken een stuk slechter bij staan dan de mijne terwijl die S60-ers dan wel een paar jaar jonger zijn. Dus leeftijd zegt niet altijd alles!!!
Geplaatst: 13.11.2009 - 12:29
door Ramon&Ramon
chris_zweden schreef:Moeilijk te zeggen zonder foto's of andere geschiedenis. 120dkm neem ik aan dat het een benzine is? Kun je mits goed onderhouden nog wel 2 ton erbij doen. Daarna is wel echt op hoor
Ter vergelijking: mijn vorige auto een audi a4 had 268.000 op de teller en liep op lpg, iets wat nog slechter is voor de motor en die begon een beetje vreemde geluidjes te maken door slijtage.
Dit slaat nergens op wat je zegt!
Geplaatst: 13.11.2009 - 16:47
door chris_zweden
Ramon&Ramon schreef:chris_zweden schreef:Moeilijk te zeggen zonder foto's of andere geschiedenis. 120dkm neem ik aan dat het een benzine is? Kun je mits goed onderhouden nog wel 2 ton erbij doen. Daarna is wel echt op hoor
Ter vergelijking: mijn vorige auto een audi a4 had 268.000 op de teller en liep op lpg, iets wat nog slechter is voor de motor en die begon een beetje vreemde geluidjes te maken door slijtage.
Dit slaat nergens op wat je zegt!
Leg eens uit? Eigen ervaring met grote km standen? Een benzine auto van 3 ton is gewoon af tenzij je zin hebt in dure reparaties.
TS vraagt of deze auto nog 6 jaar mee kan. Dat is afhankelijk van hoeveel hij ermee rijdt en hoe hij ermee rijdt. Jouw opmerking slaat de plek in ieder geval zeker mis.
Geplaatst: 13.11.2009 - 16:50
door Ramon&Ramon
Er rijden Volvo,s met zeer hoge km standen zonder gekke kosten.
Ik zag er in mijn werk een paar honderd per maand,dus ik kan er aardig over mee praten denk ik!
Geplaatst: 13.11.2009 - 16:53
door RVL
Chris,
Er rijden zat volvos rond met wel het dubbele op de teller dus. Het gaat er gewoon om hoe je de auto onderhoud. Ik heb zelf een 945 met ruim 400.000 km erop en ik verzeker je dat ie in absolute topconditie is.
Geplaatst: 13.11.2009 - 17:01
door Fredhead
Hier staat ook een S60 uit 2001 voor de deur, ziet er nog meer dan prima uit en zie niet in waarom die nog de nodige jaren mee zou kunnen gaan.
Roesten doet hij niet en zolang je hem maar goed onderhoud zul je weinig rare dingen tegenkomen
Geplaatst: 13.11.2009 - 17:11
door Welles
Ik heb ook een S60 uit 2001. Min of meer op de gok gekocht (vooral op basis van het onderhoudsboekje). De vorige eigenaar liet elke 10.000 km een beurt uitvoeren bij een Volvo-dealer. Nu, na bijna een jaar (en 14.000 km) heb ik hem voor het eerst gebracht voor een beurt, de bovenste en onderste motorsteunen waren versleten, verder niets mee aan de hand. Onderhoud is dus alles! Die van mij loopt heerlijk! Inmiddels 216.000 km, en ik ga er nog lekker even mee door! Optische staat is nog super, niet nieuw, maar wel mooier dan andere. Heb er in januari 2009 € 6.500 voor betaald, en dat is (zeker na gebleken staat en betrouwbaarheid) volgens mij een superdeal geweest. (zelfs nu nog)
Geplaatst: 13.11.2009 - 17:33
door bart simpson
een Audi haalt het niet bij een Volvo, dat bevestigde Chris Zweden eigenlijk al
Geplaatst: 13.11.2009 - 18:38
door toppertje
bart simpson schreef:een Audi haalt het niet bij een Volvo, dat bevestigde Chris Zweden eigenlijk al
behalve als het een volvo met een audi hart betreft.
dan heb je het beste van 2 werelden

Geplaatst: 13.11.2009 - 18:41
door bart simpson
toppertje schreef:bart simpson schreef:een Audi haalt het niet bij een Volvo, dat bevestigde Chris Zweden eigenlijk al
behalve als het een volvo met een audi hart betreft.
dan heb je het beste van 2 werelden

eens, wat een goeie motor is die diesel!
(audi op gas is net als volvo een drama)
Geplaatst: 13.11.2009 - 18:48
door leonboersma
gas is om op te koken.
Geplaatst: 13.11.2009 - 18:49
door bart simpson
leonboersma schreef:gas is om op te koken.
VRIEND!
Geplaatst: 13.11.2009 - 18:59
door leonboersma
offtopic: Voel me vereerd dat de grote bart simpson dat tegen mij zegt!
ontopic, Iedereen kan elkaar wel verwijten dat hij/haar opmerking onzin is, maar je moet het natuurlijk ook een beetje treffen met auto's. Maar denk dat je er over het algemeen vanuit kan gaan dat deze S60 uit 2001 er nog flink wat Km's bij kan rijden. ( aan deze opmerking kunnen geen rechten worden ontleend :roll: ) mocht je het niet vertrouwen, rij je tijden de proefrit toch langs een volvo dealer voor de mening daar. zijn vast wel bereid een nieuwe klant een beetje opweg te helpen.
Geplaatst: 13.11.2009 - 19:00
door Thuurc
leonboersma schreef: mocht je het niet vertrouwen, rij je tijden de proefrit toch langs een volvo dealer voor de mening daar. zijn vast wel bereid een nieuwe klant een beetje opweg te helpen.
Voor €95,- kijken ze zelfs je auto technisch na op tig punten!

Geplaatst: 13.11.2009 - 19:09
door leonboersma
koop je voor 100 euro meer toch in iedergeval geen kat in de zak!
Geplaatst: 14.11.2009 - 21:09
door aertssenhjc
Ik heb mijn S60 2.4T 2001 met 220000km gekocht voor €10.000 in januari 2008. Ik heb er tot op heden NIETS (!!) mee gehad. Alles draait om de zorg en onderhoud die je er aangeeft. zorg je er goed voor.... zal hij het nog lang voor je doen.
Ik heb ook nog een 240 met 390.000 km op de teller...maar deze snort nog net zoals als toen hij nieuw was.. (2.0 4 cil.) alleen met koud weer is ze het er niet altijd mee eens.
Geplaatst: 18.11.2009 - 09:36
door maarten s60
Ik zeg doen!!
Geplaatst: 18.11.2009 - 18:11
door aertssenhjc
maarten s60 schreef:Ik zeg doen!!
Waar ken ik die uitspraak van? :-x