Pagina 1 van 3

Volvo heeft een nieuwe S60R nodig

Geplaatst: 17.11.2009 - 15:01
door Wiebe
Afbeelding

Damn wat is het lang geleden dat Volvo voor het laatst met een écht lekker model op de markt kwam. De laatste V70R kon de 850 al nauwelijks overtreffen en de afgelopen jaren zijn op de C30 na inderdaad saai geweest. Een C30 waar overigens al lang een 300pk vijfcilinder en awd in had moeten liggen.

Het enige probleem is dat een ruig asociaal sportmodel niet echt meer past in deze tijd. Het kan als je Bugatti, Lamborghini of Ferrari heet, maar de rest moet het wat rustiger aan doen. Met een nieuwe R moet Volvo het over een andere boeg gooien. Het model is bedoeld om nieuwe techniek in de etalage zetten. Ooit deden ze het met een geavanceerd nieuw onderstel in de PCC. Nu kunnen ze een S60R gebruiken om hybride techniek eindelijk aantrekkelijk te maken.

De ontwikkelingen zijn er al bij Volvo. Er rijdt een V70 plugin hybrid rond en bij de DRIVe modellen wordt op een beschaafde manier een hoger rendement behaald. Last but not least komen er GTDi motoren aan. Combineer al deze mooie techniek, mix er een goeie hoeveelheid fun bij en voila, in 2011 kunnen ze een S60R hebben staan die zijn weerga niet kent.

Wat dan? Nou, de 300pk vijfclinder die de focus ook gebruikt, of een nieuw vijfcilinder 2.3 GTDI blok met meer dan 300pk. Het focus-blok is ook al best zuinig. In tegenstelling tot de vorige S60R worden ditmaal alleen de voorwielen aangedreven door het blok. Deze worden aangedreven via Volvo’s 6-versnellings powershift met dubbele koppeling. Op de achteras zit wel een elektromotor, deze springt bij wanneer nodig. De auto krijgt een klein accupakket mee, en er wordt niet op enkel stroom gereden worden. De accu’s zitten er in om remenergie op te kunnen slaan en het rijden in de stad zo schoon mogelijk te maken.

Natuurlijk moet de S60R een sportief karakter behouden. Om deze reden wordt de auto iets dichter bij de grond gezet dan standaard. Ook wordt er een bodemplaat gemonteerd, om luchtweerstand zo laag mogelijk te houden. Als toetje wordt de auto standaard geleverd op een sportief setje semi-slicks. Naast de lage viscositeit versnellingsbakolie zorgt dat voor een flink hoger rendement in de aandrijving.

Helaas heeft Volvo nog geen plannen voor een dergelijk project. Het is allemaal speculatie, maar een nieuw sportief model zou ze niet misstaan. Het vergaat de C30’s best goed in het STCC en de klassieke sportmodellen van Volvo zijn nog steeds gewild.

Afbeelding

Geplaatst: 17.11.2009 - 15:14
door bart simpson
leuk, maar wie zit er op te wachten?

Geplaatst: 17.11.2009 - 17:50
door guidof
Op Swedespeed staat ook een artikel met de vraag of Göteborg graag weer eens wil nadenken over een nieuwe S60R.

Afbeelding

Leuk artikel!

http://www.swedespeed.com/news/publish/ ... _1668.html

Quote:
As Volvo sits on the precipice of a new era, we certainly hope for careful reconsideration of R models. Such cars will not necessarily rewrite the books from a volume perspective, but this sort of halo vehicle is candy for the faithful enthusiasts who eat, drink and breathe Volvo. We speak for them when we say we’d all collectively recommend Volvo that much more to friends and family were Gothenburg to bait us with such an offering.

Geplaatst: 17.11.2009 - 17:54
door bart simpson
In Zweden werd hij nog slechter verkocht dan in NL, een T6 XC60 is daar niet eens leverbaar, om succesvol te zijn moet er minimaal een soort vraag naar zijn, anders heeft het weinig tot geen zin

Geplaatst: 17.11.2009 - 19:46
door Paul
En degene die verkocht zijn in Zweden rijden inmiddels in Duitsland rond, zijn toen massaal geexporteerd.

Geplaatst: 17.11.2009 - 19:50
door liquid_force
bart simpson schreef:In Zweden werd hij nog slechter verkocht dan in NL, een T6 XC60 is daar niet eens leverbaar,
Sterker nog: de XC60 is in Zweden alleen als Diesel te krijgen

Geplaatst: 17.11.2009 - 19:58
door bart simpson
mij bekend, dikke benzinemotoren spreken gewoon niet aan momenteel

Geplaatst: 17.11.2009 - 22:01
door steven460
Dikke diesel van 300+ pk kan toch ook?

Of nucleair reactorvat met elektromotor :D

Geplaatst: 21.11.2009 - 15:15
door Nik0la
Dat zilver staat echt veel mooier! Je lampen die normaal onder in dat gaas zitten? Zijn dat nauw die dunne die naast de grille zitten? Dus daar onder komt niks?

Geplaatst: 24.11.2009 - 12:43
door Sorcerer
Een diesel die dikker is dan de D5 is ook een idee. Die zouden wel goed verkocht worden denk ik hoor... de 3.0 TDi in de Audi A6 zie ik ook zeer regelmatig rondrijden (240 pk in huidige versie, met 500 Nm koppel), en waarom zou alleen Audi dat kunstje kunnen?

Maar een nieuwe R moet best kunnen. Zoiets is ook een marketingmiddel wat het imago van het merk opkrikt, dus het geeft ook indirect voordelen. Een goed voorbeeld is het sportieve karakter van Audi, dat komt ook puur van de S en RS-modellen. Gewone modellen werden misschien wel minder verkocht als die er niet waren.

Bovendien, voor de tigste keer: Volvo heeft volgens mij al snode plannetjes voor een nieuw topmodel: in de camouflagevideo was een oranje interieur te zien (vorige R-series hadden dat ook!!!) en die auto stond geregistreerd als 200 kW/272 pk (vorige R: 220 kW/300 pk). Dus het zou zomaar kunnen...

Geplaatst: 02.01.2010 - 19:41
door robbierobbie
Audi A6 3.0TDI verkopen vallen best mee, slechts een klein percentage (ca 3% als ik het goed heb onthouden) is een 3.0. Veelal 2.0 en 2.7TDI's

Geplaatst: 02.01.2010 - 20:00
door bart simpson
Een V70/S80 T6 heeft 285pk's, die zal vast ook in de S60 komen.
Bij Audi is het percentage 2.0D > 65%, bij Volvo rijden meer dikke diesels

Geplaatst: 02.01.2010 - 20:03
door BartS
bart simpson schreef:Een V70/S80 T6 heeft 285pk's, die zal vast ook in de S60 komen.
Bij Audi is het percentage 2.0D > 65%, bij Volvo rijden meer dikke diesels
Bart, weet jij al meer over de verschillende motoriseringen?

Geplaatst: 02.01.2010 - 20:12
door bart simpson
Nee, de eerste knallers zullen de 2 nw 4 cilinder turbo's worden.
De S60R was commercieel geen succes, kan me niet voorstellen dat men daar voor een 2e keer veel energie in gaat stoppen.

Geplaatst: 02.01.2010 - 20:27
door BartS
1.6 turbo en 2.0 turbo in verschillende configuraties wellicht?

Geplaatst: 02.01.2010 - 20:38
door bart simpson
BartS schreef:1.6 turbo en 2.0 turbo in verschillende configuraties wellicht?
mij niet bekend

Geplaatst: 26.01.2010 - 16:39
door JSS
Toch vraag ik me af waarom het bij Audi en BMW blijkbaar wel rendabel is om een R-lijn te hebben (M respectievelijk S en RS; Audi zelfs twee dus), en bij Volvo niet? Doorgaans zijn ze bij Volvo ook net ietsjes goedkoper als ik het goed heb...

Of zou men dat soort auto's gewoon niet bij Volvo zoeken?

Geplaatst: 26.01.2010 - 16:59
door bart simpson
Volvo is meer een low profile merk

Geplaatst: 26.01.2010 - 17:05
door FrankS60
Nouja, een volvo wordt regelmatig geassocieerd met "ouwe lullen" dus ik denk dat de opgeschoten net-niet-pubers die zich graag vervoeren in een M3 daar niet naar op zoek zijn. En een audi RS4/6 is natuurlijk een andere prijsklasse en een ander verhaal qua vermogen.

Ik zou het heel graag zien, een nieuwe R, maar ik denk niet dat de volvo doelgroep er op zit te wachten (op ons enthousiastelingen na) en dat het aanboren van een nieuwe doelgroep lastig is als je merk staat voor veiligheid en het label "ouwe lullen merk" heeft.

Geplaatst: 26.01.2010 - 20:12
door JSS
Op zich is dat wel zo, aan de andere kant heeft Volvo wel een traditie van 'dikke motoren'. Ze staan wel bekend om krachtige vijfcilinders. Maargoed, het zal inderdaad wel een imago-issue zijn.

Heeft iemand verkoopcijfers van de S60R/V70R? Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel het er zijn. Moet zeggen dat ik er vaker een zie dan een M3/M5 of R(S)4/R(S)6...