Volvo heeft een nieuwe S60R nodig

Gebruikersavatar
Wiebe
5th Gear member
Berichten: 1656
Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Afbeelding

Damn wat is het lang geleden dat Volvo voor het laatst met een écht lekker model op de markt kwam. De laatste V70R kon de 850 al nauwelijks overtreffen en de afgelopen jaren zijn op de C30 na inderdaad saai geweest. Een C30 waar overigens al lang een 300pk vijfcilinder en awd in had moeten liggen.

Het enige probleem is dat een ruig asociaal sportmodel niet echt meer past in deze tijd. Het kan als je Bugatti, Lamborghini of Ferrari heet, maar de rest moet het wat rustiger aan doen. Met een nieuwe R moet Volvo het over een andere boeg gooien. Het model is bedoeld om nieuwe techniek in de etalage zetten. Ooit deden ze het met een geavanceerd nieuw onderstel in de PCC. Nu kunnen ze een S60R gebruiken om hybride techniek eindelijk aantrekkelijk te maken.

De ontwikkelingen zijn er al bij Volvo. Er rijdt een V70 plugin hybrid rond en bij de DRIVe modellen wordt op een beschaafde manier een hoger rendement behaald. Last but not least komen er GTDi motoren aan. Combineer al deze mooie techniek, mix er een goeie hoeveelheid fun bij en voila, in 2011 kunnen ze een S60R hebben staan die zijn weerga niet kent.

Wat dan? Nou, de 300pk vijfclinder die de focus ook gebruikt, of een nieuw vijfcilinder 2.3 GTDI blok met meer dan 300pk. Het focus-blok is ook al best zuinig. In tegenstelling tot de vorige S60R worden ditmaal alleen de voorwielen aangedreven door het blok. Deze worden aangedreven via Volvo’s 6-versnellings powershift met dubbele koppeling. Op de achteras zit wel een elektromotor, deze springt bij wanneer nodig. De auto krijgt een klein accupakket mee, en er wordt niet op enkel stroom gereden worden. De accu’s zitten er in om remenergie op te kunnen slaan en het rijden in de stad zo schoon mogelijk te maken.

Natuurlijk moet de S60R een sportief karakter behouden. Om deze reden wordt de auto iets dichter bij de grond gezet dan standaard. Ook wordt er een bodemplaat gemonteerd, om luchtweerstand zo laag mogelijk te houden. Als toetje wordt de auto standaard geleverd op een sportief setje semi-slicks. Naast de lage viscositeit versnellingsbakolie zorgt dat voor een flink hoger rendement in de aandrijving.

Helaas heeft Volvo nog geen plannen voor een dergelijk project. Het is allemaal speculatie, maar een nieuw sportief model zou ze niet misstaan. Het vergaat de C30’s best goed in het STCC en de klassieke sportmodellen van Volvo zijn nog steeds gewild.

Afbeelding
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

leuk, maar wie zit er op te wachten?
Volvo for life
Gebruikersavatar
guidof
4th Gear member
Berichten: 698
Lid geworden op: 18.10.2007 - 18:16
Locatie: Vaxholm, Zweden
Contacteer:

Op Swedespeed staat ook een artikel met de vraag of Göteborg graag weer eens wil nadenken over een nieuwe S60R.

Afbeelding

Leuk artikel!

http://www.swedespeed.com/news/publish/ ... _1668.html

Quote:
As Volvo sits on the precipice of a new era, we certainly hope for careful reconsideration of R models. Such cars will not necessarily rewrite the books from a volume perspective, but this sort of halo vehicle is candy for the faithful enthusiasts who eat, drink and breathe Volvo. We speak for them when we say we’d all collectively recommend Volvo that much more to friends and family were Gothenburg to bait us with such an offering.
/Guido

2020 KIA eNIRO EV
2011 Volvo V70 II DRIVe Momentum
1999 Volvo S40 1.8 Europa

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

In Zweden werd hij nog slechter verkocht dan in NL, een T6 XC60 is daar niet eens leverbaar, om succesvol te zijn moet er minimaal een soort vraag naar zijn, anders heeft het weinig tot geen zin
Volvo for life
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

En degene die verkocht zijn in Zweden rijden inmiddels in Duitsland rond, zijn toen massaal geexporteerd.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

bart simpson schreef:In Zweden werd hij nog slechter verkocht dan in NL, een T6 XC60 is daar niet eens leverbaar,
Sterker nog: de XC60 is in Zweden alleen als Diesel te krijgen
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

mij bekend, dikke benzinemotoren spreken gewoon niet aan momenteel
Volvo for life
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

Dikke diesel van 300+ pk kan toch ook?

Of nucleair reactorvat met elektromotor :D
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
Nik0la
3rd Gear member
Berichten: 296
Lid geworden op: 03.03.2009 - 12:54
Locatie: Barendrecht

Dat zilver staat echt veel mooier! Je lampen die normaal onder in dat gaas zitten? Zijn dat nauw die dunne die naast de grille zitten? Dus daar onder komt niks?
2012-2013 Volvo s40 2.0 my08
2013-2015 Even geen volvo :@
2015-... Volvo v40 2.0 2002
Sorcerer
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 11.03.2007 - 20:32

Een diesel die dikker is dan de D5 is ook een idee. Die zouden wel goed verkocht worden denk ik hoor... de 3.0 TDi in de Audi A6 zie ik ook zeer regelmatig rondrijden (240 pk in huidige versie, met 500 Nm koppel), en waarom zou alleen Audi dat kunstje kunnen?

Maar een nieuwe R moet best kunnen. Zoiets is ook een marketingmiddel wat het imago van het merk opkrikt, dus het geeft ook indirect voordelen. Een goed voorbeeld is het sportieve karakter van Audi, dat komt ook puur van de S en RS-modellen. Gewone modellen werden misschien wel minder verkocht als die er niet waren.

Bovendien, voor de tigste keer: Volvo heeft volgens mij al snode plannetjes voor een nieuw topmodel: in de camouflagevideo was een oranje interieur te zien (vorige R-series hadden dat ook!!!) en die auto stond geregistreerd als 200 kW/272 pk (vorige R: 220 kW/300 pk). Dus het zou zomaar kunnen...
S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden
Afbeelding
robbierobbie
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 29.01.2007 - 16:31

Audi A6 3.0TDI verkopen vallen best mee, slechts een klein percentage (ca 3% als ik het goed heb onthouden) is een 3.0. Veelal 2.0 en 2.7TDI's
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Een V70/S80 T6 heeft 285pk's, die zal vast ook in de S60 komen.
Bij Audi is het percentage 2.0D > 65%, bij Volvo rijden meer dikke diesels
Gebruikersavatar
BartS
4th Gear member
Berichten: 627
Lid geworden op: 06.04.2008 - 10:42

bart simpson schreef:Een V70/S80 T6 heeft 285pk's, die zal vast ook in de S60 komen.
Bij Audi is het percentage 2.0D > 65%, bij Volvo rijden meer dikke diesels
Bart, weet jij al meer over de verschillende motoriseringen?
Volvo V70 T5 Geartronic full options (2000)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)

V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Nee, de eerste knallers zullen de 2 nw 4 cilinder turbo's worden.
De S60R was commercieel geen succes, kan me niet voorstellen dat men daar voor een 2e keer veel energie in gaat stoppen.
Gebruikersavatar
BartS
4th Gear member
Berichten: 627
Lid geworden op: 06.04.2008 - 10:42

1.6 turbo en 2.0 turbo in verschillende configuraties wellicht?
Volvo V70 T5 Geartronic full options (2000)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)

V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

BartS schreef:1.6 turbo en 2.0 turbo in verschillende configuraties wellicht?
mij niet bekend
JSS
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
Locatie: Utrecht

Toch vraag ik me af waarom het bij Audi en BMW blijkbaar wel rendabel is om een R-lijn te hebben (M respectievelijk S en RS; Audi zelfs twee dus), en bij Volvo niet? Doorgaans zijn ze bij Volvo ook net ietsjes goedkoper als ik het goed heb...

Of zou men dat soort auto's gewoon niet bij Volvo zoeken?
Volvo S60 D5 Edition MY2004
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Volvo is meer een low profile merk
Volvo for life
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Nouja, een volvo wordt regelmatig geassocieerd met "ouwe lullen" dus ik denk dat de opgeschoten net-niet-pubers die zich graag vervoeren in een M3 daar niet naar op zoek zijn. En een audi RS4/6 is natuurlijk een andere prijsklasse en een ander verhaal qua vermogen.

Ik zou het heel graag zien, een nieuwe R, maar ik denk niet dat de volvo doelgroep er op zit te wachten (op ons enthousiastelingen na) en dat het aanboren van een nieuwe doelgroep lastig is als je merk staat voor veiligheid en het label "ouwe lullen merk" heeft.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
JSS
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
Locatie: Utrecht

Op zich is dat wel zo, aan de andere kant heeft Volvo wel een traditie van 'dikke motoren'. Ze staan wel bekend om krachtige vijfcilinders. Maargoed, het zal inderdaad wel een imago-issue zijn.

Heeft iemand verkoopcijfers van de S60R/V70R? Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel het er zijn. Moet zeggen dat ik er vaker een zie dan een M3/M5 of R(S)4/R(S)6...
Volvo S60 D5 Edition MY2004
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”