
Damn wat is het lang geleden dat Volvo voor het laatst met een écht lekker model op de markt kwam. De laatste V70R kon de 850 al nauwelijks overtreffen en de afgelopen jaren zijn op de C30 na inderdaad saai geweest. Een C30 waar overigens al lang een 300pk vijfcilinder en awd in had moeten liggen.
Het enige probleem is dat een ruig asociaal sportmodel niet echt meer past in deze tijd. Het kan als je Bugatti, Lamborghini of Ferrari heet, maar de rest moet het wat rustiger aan doen. Met een nieuwe R moet Volvo het over een andere boeg gooien. Het model is bedoeld om nieuwe techniek in de etalage zetten. Ooit deden ze het met een geavanceerd nieuw onderstel in de PCC. Nu kunnen ze een S60R gebruiken om hybride techniek eindelijk aantrekkelijk te maken.
De ontwikkelingen zijn er al bij Volvo. Er rijdt een V70 plugin hybrid rond en bij de DRIVe modellen wordt op een beschaafde manier een hoger rendement behaald. Last but not least komen er GTDi motoren aan. Combineer al deze mooie techniek, mix er een goeie hoeveelheid fun bij en voila, in 2011 kunnen ze een S60R hebben staan die zijn weerga niet kent.
Wat dan? Nou, de 300pk vijfclinder die de focus ook gebruikt, of een nieuw vijfcilinder 2.3 GTDI blok met meer dan 300pk. Het focus-blok is ook al best zuinig. In tegenstelling tot de vorige S60R worden ditmaal alleen de voorwielen aangedreven door het blok. Deze worden aangedreven via Volvo’s 6-versnellings powershift met dubbele koppeling. Op de achteras zit wel een elektromotor, deze springt bij wanneer nodig. De auto krijgt een klein accupakket mee, en er wordt niet op enkel stroom gereden worden. De accu’s zitten er in om remenergie op te kunnen slaan en het rijden in de stad zo schoon mogelijk te maken.
Natuurlijk moet de S60R een sportief karakter behouden. Om deze reden wordt de auto iets dichter bij de grond gezet dan standaard. Ook wordt er een bodemplaat gemonteerd, om luchtweerstand zo laag mogelijk te houden. Als toetje wordt de auto standaard geleverd op een sportief setje semi-slicks. Naast de lage viscositeit versnellingsbakolie zorgt dat voor een flink hoger rendement in de aandrijving.
Helaas heeft Volvo nog geen plannen voor een dergelijk project. Het is allemaal speculatie, maar een nieuw sportief model zou ze niet misstaan. Het vergaat de C30’s best goed in het STCC en de klassieke sportmodellen van Volvo zijn nog steeds gewild.
