Pagina 1 van 1

Velgmoeren die te groot zijn geworden

Geplaatst: 21.11.2009 - 21:03
door E.T.
Paar weekjes geleden een leuke deal kunnen maken met een set winterbanden op stalen velgen (incl 20 moeren). Vorige week het spul maar eens gewisseld.

Bij het los draaien van de moeren van de achtervelgen schoot de dop van de moer af -> velg beschadigd :( :? Nog eens proberen en toen bleek dat de dop niet goed op de moer paste, de moer was net een fractie te groot. :?: :?:

Uiteindelijk met een stuk hout en een hamer de dop op de moer getikt/geslagen en vervolgens voorzichtig de moer los gekregen (moer zat ook moervast) Vervolgens de volgende proberen.....zelfde verhaal...

Uiteindelijk bleken er 5 van de 10 moeren van de achteras dit zelfde verschijnsel te hebben en de andere 5 paste gewoon :?: .

Ik heb de stalen velgen met de andere moeren er opgezet en toen zag ik ook dat het uiteinden van het draadeind van de achteras wat meer roest vertoonde dan die van de vooras.

Vanmiddag die bewuste moeren van de lm velgen maar eens wat beter bestudeerd...

Het lijkt wel dat de roest van draadeinden het chroom van de bovenkant van de moer heeft verdikt, als je in de moer kijkt zie je ook dat daar roest/rotzooi zit.

Ik geloof dat ik maar op jacht moet naar nieuwe moeren voor mijn LM velgen. Lijkt me niet verstandig om deze er weer op te draaien dit voorjaar.

Geplaatst: 22.11.2009 - 12:26
door Oceanracer
En dat waren wielbouten van Volvo die bij je originele velgen hoorde? Heb je ook een foto?

Geplaatst: 22.11.2009 - 21:29
door Fredhead
Ik heb ook problemen gehad met de originele wielmoeren van Volvo.
Hierop 2 setjes nieuwe moeren besteld (1 set is 10 moeren) en hoop er weer een paar jaar tegenaan te kunnen.

Geloof dat een set rond de 20 of 30 euro zat. (laatst een nieuwe set bouten voor m'n 205 besteld en die waren 7,50 per bout, dus zo duur is Volvo hier niet mee :D)

Geplaatst: 22.11.2009 - 21:31
door hadico
Die jongens van FOMOCO hebben niet geleerd wat Volvo al wist bij de moeren van de 300 serie: een moer met een chroom buitenhulsje gaat roesten als gevolg past je sleutel er niet meer op sta je dan in de stromende regen langs de weg ,krijg je je wiel er niet meer af.

Geplaatst: 22.11.2009 - 23:21
door E.T.
Oceanracer schreef:En dat waren wielbouten van Volvo die bij je originele velgen hoorde? Heb je ook een foto?
Ik weet niet of het de orginele wielmoeren zijn, maar het lijkt mij wel.

hierbij een fototje met links een "goeie" en rechts een "gegroeide"

Geplaatst: 22.11.2009 - 23:29
door E.T.
hadico schreef:...........past je sleutel er niet meer op sta je dan in de stromende regen langs de weg ,krijg je je wiel er niet meer af.
Idd met veel te kort wielsleuteltje, ben je blij dat je een gsm bij je hebt en of lid bent van een pechservice of gebruik kan maken van Volvo assistance. Toch nog een geluk dat ik het nu zo thuis ontdek.

Geplaatst: 23.11.2009 - 08:31
door Oceanracer
Dat kun je wel zeggen! Want zo op het blote oog, en zeker als ze dan nog op de auto zitten, valt het niet op.