Pagina 1 van 1

distributieriem gesprongen

Geplaatst: 22.11.2009 - 21:37
door weje
Hallo, ik ben in het bezit van een volvo V70 D5 van bjr 2004.
Nu is de distributieriem van mijn auto gesprongen en deze staat nu bij een garage. Ik weet nog niet wat de schade is, maar ik neem aan dat er wel motorschade zal zijn.
Nu vraag ik me ook af wat het beste is. Het blok laten repareren als de kleppen en de kop krom zijn. Of toch kiezen voor een ander blok.
Ik vraag me namelijk af of ik na reparatie later niet voor verrassingen kom te staan?
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Geplaatst: 22.11.2009 - 22:19
door Gast
Hoe is dit gebeurt? Op snelheid of bij stationair toerental?
Als de klep de zuiger heeft geraakt, hebben de drijfstanglagers ook een beste klap gehad.
Zeker als de km-stand wat hoger is, zou ik gaan voor een ruilblok cq blok uit een sloper.
Wat is de km-stand?
Is de riem ooit een keer vervangen, zoja wanneer?
Wat is toen nog meer vervangen? (Loopwielen, waterpomp, enz...)

Ligt de oorzaak niet bij de krukaspoeilie?

Geplaatst: 23.11.2009 - 13:00
door BarnOwl
Oei! Dat wil je niet meemaken!
Ik denk dat een revisie blok niet alleen beter is maar waarschijnlijk ook goedkoper...
Als dat niet zo is zou ik hem laten repareren want dan valt de schade kennelijk mee.

Logisch.....toch....? ;)

Geplaatst: 23.11.2009 - 16:06
door Ramon&Ramon
Ik heb nog nooit meegemaakt dat de zuigers of de rest van het draaiend gedeelte schade heeft opgelopen na het breken van de riem bij een 5 cilinder benzine motor,ook niet als de kleppen krom zijn.

Er worden nieuwe kleppen gemonteerd en stoters en dan is het opgelost.

Geplaatst: 23.11.2009 - 18:37
door oudegroen
@ ramon&ramon
5 cilinder benzine motor
hoe zit dat met de diesels?

Geplaatst: 23.11.2009 - 19:52
door V70 T5 assen
oudegroen schreef:@ ramon&ramon
5 cilinder benzine motor
hoe zit dat met de diesels?
Die zijn meestal zwaarder gebouwd dus ???

Geplaatst: 24.11.2009 - 19:59
door aertssenhjc
daar lijkt het wel op....maar lijkt mij toch wel een risico. Als je er dalijk achter komt dat je onderblok toch een tets heb gekregen, mag je alsnog om een ander blok.

Geplaatst: 24.11.2009 - 23:21
door edraket
Geloof me, een drijfstang of krukaslager gaat echt niet zomaar stuk. In uitzonderingsgevallen gaat er een drijfstang krom, ,maar dat is vrij eenvoudig te controleren. Zoals Ramon al aangaf, gewoon de kop controleren en evt of de drijfstangen krom zijn voor de zekerheid en weer gaan met die banaan.

Geplaatst: 24.11.2009 - 23:28
door Ramon&Ramon
Ik zelf heb nog nooit een defect onderblok gezien bij de 5 cilinder motoren met riembreuk en ik heb er heel wat stuk gezien.
Maar ja,als je de uitkomsten van de ervaringen met deze matrie in twijfel trekt,dan koop je een nieuwe, of een gebruikte motor waarvan je de historie ook niet weet

Geplaatst: 25.11.2009 - 20:15
door Gast
Ik heb geen ervaring met geknapte riemen vc drijfstanglagers bij Volvo.
Wel bij andere merken en veelal na verloop van tijd ontstond extra olie verbuik.

Als Ramon aangeeft dat het geen probleem is bij Volvo, kan je daar wel vanuit gaan.