Volgens de sticker aan de bestuurderszijde mag ik de banden elk op 250 kPa opblazen. Wanneer ik het instructieboekje er naast leg, staat er dat de spanning bij maximale belading mag worden aangehouden tot 160 km/u, zijde 280 (260 achter) kPa.
Mijn vraag is nu, welke lijkt de meest verstandige keuze, rekening houdende met een minimaal verbruik, maar wel met voldoende comfort en wegligging? Of zijn boven vermelde waarden te hoog gegrepen door Volvo?
PS Het zijn 16-inch banden
bandenspanning S40 1.6D
- Christopher
- 3rd Gear member
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 08.02.2009 - 20:34
- Locatie: Flevoland, Nederland
Ik heb mijn 2.0D op 2.8 op 16" winterbanden. Alle 4
S40 2.0D - Barents Blue Momentum
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 14.04.2008 - 21:31
De bandenspanning blijft altijd een lastig iets merk ik.
Heb enkele maanden terug hier op het forum het eea opgezocht en de bandenspanning verhoogd. Al een tijdje geleden dat het gebeurt was, dus in principe probeer ik wel regelmatig de banden te controleren.
Nadat ik voor een onderhoudsbeurt bij de Volvo-dealer ben geweest (enkele weken later) merkte ik toch een hele andere bandenspanning. Het leek me weer wat lager.
Hoeveel bar wordt door de Volvo-dealer erin gedaan?
Nu twijfel ik ook erg aan de accuraatheid van de bandenspanningsmeters bij de benzinestations...
Groeten
Heb enkele maanden terug hier op het forum het eea opgezocht en de bandenspanning verhoogd. Al een tijdje geleden dat het gebeurt was, dus in principe probeer ik wel regelmatig de banden te controleren.
Nadat ik voor een onderhoudsbeurt bij de Volvo-dealer ben geweest (enkele weken later) merkte ik toch een hele andere bandenspanning. Het leek me weer wat lager.
Hoeveel bar wordt door de Volvo-dealer erin gedaan?
Nu twijfel ik ook erg aan de accuraatheid van de bandenspanningsmeters bij de benzinestations...
Groeten
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 28.01.2009 - 20:16
- Locatie: Juliandorp
Bij mijn 1.6 Diesel uit 2005 staat dit in het tankklepje:

Zelf houd ik de spanning die hierop staat aan en s winters met winterbanden 0.2 bar harder.
De accuraatheid van bandenspanningsmeters bij benzinepompen valt soms wel tegen. Thuis heb ik een prof. luchtpistool met manometererop (zo'n ding wat ze bij de garage hebben) en dat lijkt het meest accuraat, mits je een geijkte meter koopt en die zijn niet zo heel voordelig.
Daarbij heb je natuurlijk ook een compressor nodig......dus voor veel mensen is dit geen haalbare zaak.
Zelf merk ik trouwens geen verschil of ik met hardere, juiste, of te zachte banden rijd in verbruik. Daar zijn zoveel meer factoren bij dat het voor mij niet te meten is.

Zelf houd ik de spanning die hierop staat aan en s winters met winterbanden 0.2 bar harder.
De accuraatheid van bandenspanningsmeters bij benzinepompen valt soms wel tegen. Thuis heb ik een prof. luchtpistool met manometererop (zo'n ding wat ze bij de garage hebben) en dat lijkt het meest accuraat, mits je een geijkte meter koopt en die zijn niet zo heel voordelig.
Daarbij heb je natuurlijk ook een compressor nodig......dus voor veel mensen is dit geen haalbare zaak.
Zelf merk ik trouwens geen verschil of ik met hardere, juiste, of te zachte banden rijd in verbruik. Daar zijn zoveel meer factoren bij dat het voor mij niet te meten is.
Volvo XC60 2.4D FWD Momentum DRIVe 07-2009
Volvo XC60 D5 AWD Kinetic, Automaat, BLIS, Adaptive Cruise control, Front en Back camera, Standkachel. 3-2012
Volvo XC90 D5 AWD Inscription MY2017
Volvo XC60 D5 AWD Kinetic, Automaat, BLIS, Adaptive Cruise control, Front en Back camera, Standkachel. 3-2012
Volvo XC90 D5 AWD Inscription MY2017
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 05.06.2009 - 20:58
- Locatie: Meulebeke
Ik begrijp nu totaal niet waarom je s'winters meer druk zou steken dan tijdens de zomer.
Als je de banden oppompt op bedrijfstemperatuur, en tot op de aangegeven druk (zie tankklepje) dan is alles ok.
Als omwille van de koude temperatuur de druk zou minderen, en je wacht tot de banden op bedrijfstemperatuur zijn, en je pompt een beetje bij, tot op de aangegeven druk, dan terug alles oK.
Ik begrijp nu totaal niet waarom je in de winter meer druk zou steken dan in de zomer. 2,5 bar bij koud weer is evenveel als 2,5 bar bij warm weer, een kilo is een kilo zou ik zeggen, of dat nu pluimen of lood zijn...
Het is wel zo dat s'winters de banden verder afkoelen, en wanneer je de druk meet op koude banden, dat die in de winter lager zal zijn dan in de zomer, maar het is de bedrijfstemperatuur die telt...
Als je de banden oppompt op bedrijfstemperatuur, en tot op de aangegeven druk (zie tankklepje) dan is alles ok.
Als omwille van de koude temperatuur de druk zou minderen, en je wacht tot de banden op bedrijfstemperatuur zijn, en je pompt een beetje bij, tot op de aangegeven druk, dan terug alles oK.
Ik begrijp nu totaal niet waarom je in de winter meer druk zou steken dan in de zomer. 2,5 bar bij koud weer is evenveel als 2,5 bar bij warm weer, een kilo is een kilo zou ik zeggen, of dat nu pluimen of lood zijn...
Het is wel zo dat s'winters de banden verder afkoelen, en wanneer je de druk meet op koude banden, dat die in de winter lager zal zijn dan in de zomer, maar het is de bedrijfstemperatuur die telt...
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 28.01.2009 - 20:16
- Locatie: Juliandorp
Het wordt me al jaren geadviseerd, bij elke auto 1x seat 4x fiat om winterbanden harder op te pompen.
Waarom het is weet ik niet, ook in banden/auto bladen heb ik het weleens gelezen.
Waarom het is weet ik niet, ook in banden/auto bladen heb ik het weleens gelezen.
Volvo XC60 2.4D FWD Momentum DRIVe 07-2009
Volvo XC60 D5 AWD Kinetic, Automaat, BLIS, Adaptive Cruise control, Front en Back camera, Standkachel. 3-2012
Volvo XC90 D5 AWD Inscription MY2017
Volvo XC60 D5 AWD Kinetic, Automaat, BLIS, Adaptive Cruise control, Front en Back camera, Standkachel. 3-2012
Volvo XC90 D5 AWD Inscription MY2017
- Delta
- 4th Gear member
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
- Locatie: N.H.
Voorgeschreven bandenspanning is altijd bij koude banden!!!!!!!!supafly1975 schreef:Ik begrijp nu totaal niet waarom je s'winters meer druk zou steken dan tijdens de zomer.
Als je de banden oppompt op bedrijfstemperatuur, en tot op de aangegeven druk (zie tankklepje) dan is alles ok.
Als omwille van de koude temperatuur de druk zou minderen, en je wacht tot de banden op bedrijfstemperatuur zijn, en je pompt een beetje bij, tot op de aangegeven druk, dan terug alles oK.
Ik begrijp nu totaal niet waarom je in de winter meer druk zou steken dan in de zomer. 2,5 bar bij koud weer is evenveel als 2,5 bar bij warm weer, een kilo is een kilo zou ik zeggen, of dat nu pluimen of lood zijn...
Het is wel zo dat s'winters de banden verder afkoelen, en wanneer je de druk meet op koude banden, dat die in de winter lager zal zijn dan in de zomer, maar het is de bedrijfstemperatuur die telt...
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic