"Welke Bob krijgt de auto?" Dat is slogan van de jaarlijkse eindejaarscampagne van het Belgische Instituut voor Verkeersveiligheid, bedoeld om mensen aan te sporen niet te drinken als ze moeten rijden.
VRT "Welke Bob krijgt de auto?" is geen holle slogan, want alle bestuurders die na controle nuchter blijken te zijn, maken kans om een auto te winnen. Wie een negatieve test aflegt, krijgt naast de vertrouwde Bob-sleutelhanger ook een unieke code. Wie op www.bob.be twee vragen juist beantwoord, maakt kans op een Volvo C30. Daarnaast kunnen nuchtere bestuurders ook fietsen winnen, laptops, fototoestellen, filmtickets, geschenkencheques of een cursus defensief rijden.
En de kansen om te winnen zijn groot. Want de politie wil tussen nu en 11 januari 180.000 controles uitvoeren. Vorig jaar waren dat er nog zo'n 173.000, daarvan hadden 8.300 bestuurders te veel gedronken, en zelfs 2.600 bestuurders moesten meteen hun rijbewijs afgeven.
Bob is 15
De Bob-campagne loopt in ons land al voor het vijftiende jaar op rij. De formule sloeg in 1995 meteen aan want enkele weken na de geboorte van Bob had al 4 op de 5 Belgen van Bob gehoord. En nu kent nagenoeg iedereen Bob. Meer dan de helft van de bestuurders speelde ook al eens voor Bob en dat cijfer stijgt elk jaar.
VRT Bob komt elk jaar minstens 1 keer terug tijdens de eindejaarsperiode, maar de laatste jaren duikt hij ook vaak op festivals in de zomer op. Het is een gezamenlijke campagne van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid en de Arnoldus-groep van de Belgische Brouwersfederatie. Sinds 2004 verleent ook Assuralia, de beroepsvereniging van verzekeringsmaatschappijen, haar steun.
En Bob blijkt ook in het buitenland een populaire gast. Sinds 2001 leven verschillende Bob-klonen in het buitenland. De Europese Commissie steunt de Bob-campagne inmiddels in 17 EU-landen.
Zo luiden de slogans in Nederland: "Laat Bob maar blazen" en "Daar kun je mee thuis komen". En er zijn zelfs BlaasBobGames. Klik hier voor de Nederlandse campagne
Lees het artikel en bekijk het filmpje op: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... obCampagne
Win een Volvo C30!!
- Welles
- 5th Gear member
Leuke actie! Nu nog in Nederland... Ik ben toch al 15 jaar lang geregeld in België (schoonouders) maar heb nog nooit hoeven blazen.
S40 1.8 | 1997
S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
- PV147
- 1st Gear member
Misschien dat ze een aantal van die controles vooraf aankondigen, dan kun je er een paar keer langs rijden 

V50 MY08, 1.8 Edition I, Black sapphire metallic, Off-Black dala t-tec,
18inch Midir Silver Bright (Zomer), 16inch Cordelia (winter), Parkeersensoren achter, Dakspoiler, R-Design spiegels, Sunblinds.
18inch Midir Silver Bright (Zomer), 16inch Cordelia (winter), Parkeersensoren achter, Dakspoiler, R-Design spiegels, Sunblinds.
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Ben wel eens aangehouden maar heb nog nooit een sleutelhanger gekregen 
En nee, ik drink nooit als ik moet rijden.

En nee, ik drink nooit als ik moet rijden.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
Ik heb al 4 jaar een rijbewijs, en al 4 jaar lang ben ik vrijwel elk weekend ('s nachts) op de baan (afgelopen jaar 30 000km gereden, waarvan ong. 10 000 km in het weekend 's nachts) en ik heb nogmaar 2x moeten blazen. 1x bij het doorrijden naar een dancing 4 jaar geleden en de laatste keer enkele maanden geleden om half 5 toen ik naar huis kwam.Welles schreef:Leuke actie! Nu nog in Nederland... Ik ben toch al 15 jaar lang geregeld in België (schoonouders) maar heb nog nooit hoeven blazen.
Ik heb nog altijd de indruk dat de kans dat je moet blazen na een nachtje stappen veel te klein is (of toch alleszins veel kleiner als ze laten uitschijnen)
Bovendien ken ik veel mensen die elk weekend dronken achter het stuur kruipen en ook nog nooit gepakt zijn. De meeste mensen die je erop aanspreekt dat ze beter niet rijden, reageren trouwens in de aard van "tzou al moeten lukken dat ze controle doen en mij pakken".
Ikzelf denk echter eerder aan de veiligheid van jezelf en andere weggebruikers ipv aan een eventuele boete...
Ikzelf drink trouwens nooit als ik moet rijden.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
-
- 6th Gear member
Jouw antwoord moet dan zijn: als ik nu bel, pakken ze je nog vóór je een controle passeert...ppFreddy schreef: De meeste mensen die je erop aanspreekt dat ze beter niet rijden, reageren trouwens in de aard van "tzou al moeten lukken dat ze controle doen en mij pakken".
- Exeres
- 6th Gear member
ben zelf ook nog maar 1 keer gecontroleerd. en was dan enkel papieren. Kwam toen net naar huis van de vrijgezellenavond (weet niet goed hoe ze dat in Nederland noemen) van m'n broer. Had toen gelukkig niet gedronken juist omdat ik nog met de auto moest rijden. Ze zullen misschien wel raar gekeken hebben met die bakken bier en allerlei verkleedkleren achter me, want heel m'n koffer en achterbank lag vol!
Maargoed, hoop dat ik nu wél eens mag blazen!
Maargoed, hoop dat ik nu wél eens mag blazen!

- Welles
- 5th Gear member
Een, eh... vrijgezellenavond!Exeres schreef:vrijgezellenavond (weet niet goed hoe ze dat in Nederland noemen)

S40 1.8 | 1997
-
- 3rd Gear member
Pffff...in 20 jaar tijd nog maar 1x moeten blazen en ik geloof 2x op een routinecontrole gereden en een stuk of 5x voor de snelheid aan de kant gezet...en 'iets' vaker geflitstppFreddy schreef:Ik heb al 4 jaar een rijbewijs, en al 4 jaar lang ben ik vrijwel elk weekend ('s nachts) op de baan (afgelopen jaar 30 000km gereden, waarvan ong. 10 000 km in het weekend 's nachts) en ik heb nogmaar 2x moeten blazen. 1x bij het doorrijden naar een dancing 4 jaar geleden en de laatste keer enkele maanden geleden om half 5 toen ik naar huis kwam.

Helaas is de pakkans voor dronkaards in het verkeer dus vrijwel nihil. Hard rijden wordt blijkbaar belangrijker gevonden. Is ook makkelijker te controleren.

- Goelette
- 3rd Gear member
- Contacteer:
En verdienen ze veel meer aan...Mike Philippens schreef:Pffff...in 20 jaar tijd nog maar 1x moeten blazen en ik geloof 2x op een routinecontrole gereden en een stuk of 5x voor de snelheid aan de kant gezet...en 'iets' vaker geflitstppFreddy schreef:Ik heb al 4 jaar een rijbewijs, en al 4 jaar lang ben ik vrijwel elk weekend ('s nachts) op de baan (afgelopen jaar 30 000km gereden, waarvan ong. 10 000 km in het weekend 's nachts) en ik heb nogmaar 2x moeten blazen. 1x bij het doorrijden naar een dancing 4 jaar geleden en de laatste keer enkele maanden geleden om half 5 toen ik naar huis kwam.(eigen schuld, dikke bult).
Helaas is de pakkans voor dronkaards in het verkeer dus vrijwel nihil. Hard rijden wordt blijkbaar belangrijker gevonden. Is ook makkelijker te controleren.
ik werk in maastricht en heb paar collega's die in België wonen. Ik hoor steeds van ze dat daar iedereen gewoon drinkt en rijdt. Doen ze zelf ook tegenwoordig zelfs (terwijl het me op zich heel verstandige mensen leken, valt ff vies tegen dus).
Ondanks alle campagnes en veel mensen die niet drinken en rijden hoor je toch nog vaak dat mensen toch rijden met allerlei slappe smoezen over taxi's of OV.
Ik drink nooit, en rij dus altijd. Ik rij trouwens sowieso altijd, ik heb een bloedhekel aan naast iemand anders zitten die rijdt.... ik voel me niet op mn gemak dan...
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
-
- 2nd Gear member
Nu hoop ik echt om tegengehouden te worden. Ik drink toch nooit achter het stuur.
Echt lekkere C30 die ze weggeven. Nieuw model.
Op 3 jaar rijbewijs nog maar 2 keer moeten blazen. En dan nog op dezelfde avond met 3 uur ertussen
Echt lekkere C30 die ze weggeven. Nieuw model.
Op 3 jaar rijbewijs nog maar 2 keer moeten blazen. En dan nog op dezelfde avond met 3 uur ertussen

- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
snap ook niet hoe sommige het voor elkaar krijgen, ik geloof dat ik sinds februari 1996 maar 1 maal heb moeten blazen...Exeres schreef:Tomson, 'nog maar' zeg je. Ik rij al 5 jaar en nog nooit moeten blazen.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 4th Gear member
- Contacteer:
Kleine nuance, je kan enkel winnen als je de voorbije 3j niks van overtredingen begaan hebt.
-
- 4th Gear member
- Contacteer:
Een parkeerretrebutie telt niet mee, heeft het gerecht in eerste instantie niks met te maken. Elke boete uitgeschreven door politie bedoelen ze dus.
-
- 2nd Gear member
Tjah dan kom ik in het weekend op de verkeerde plaatsen soms.VolvoMafia schreef:snap ook niet hoe sommige het voor elkaar krijgen, ik geloof dat ik sinds februari 1996 maar 1 maal heb moeten blazen...Exeres schreef:Tomson, 'nog maar' zeg je. Ik rij al 5 jaar en nog nooit moeten blazen.
Sindsdien wel niet meer voorgehad. Wel ff bijvermelden dat ik toen net het eerste weekend m'n rijbewijs had. Wat het dus extra irronisch maakt.

Maar kheb altijd al slechte ervaringen gehad met de arm der wet.
En ook deze actie kan ik blijkbaar vergeten mede dankzij de gemeentediensten toen.
Maar das hier niet aan der orde.
- Android
- 3rd Gear member
Crap, vorig jaar nog te snel gereden... Ik drink al niet als ik rijdt, ja sorry soms rij ik 's nachts iets sneller dan is toegelaten. :-xThamar schreef:Kleine nuance, je kan enkel winnen als je de voorbije 3j niks van overtredingen begaan hebt.
- MauritsvdT
- 5th Gear member
- Contacteer:
Dan moet het lukken !!Thamar schreef:Kleine nuance, je kan enkel winnen als je de voorbije 3j niks van overtredingen begaan hebt.
De vorige auto stond niet op mijn naam, bij het ophalen rijbewijs vergeten, dus dan maar op vrouwlief haar naam.
En staande gehouden ben ik ook al heel lang niet.
Dus in het weekend maar een paar keer over de grens rijden dus ....

Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....