S60 Diesel verschil in motorgeluid stationair

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JosB
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 27.12.2005 - 15:40
Locatie: Eindhoven

Ik heb mijn S60 D5 met (163PK) van 2002 verruilt voor een jongere S60 diesel eind 2006 (model '07) met een 130pk (gewijzigd) 126 pk (93kW) motor.

wat mij opvalt is dat het motorgeluid van deze 130PK bij stationair draaien en rijden met wat lagere snelheden/toerentallen heel anders is als dat van mijn "oude" D5 uit 2002.

Als ik onder de motorkap kijk valt mij ook meteen op dat het hele luchtinlaatsysteem er anders uitziet, voor bij de intercooler zit nu ook een of andere (elektrisch) bediende klep en het luchtflterhuis ziet er ook heel anders uit.

En wat bedoel ik nou met dat andere motorgeluid, bij stationair draaien hoor ik binnen in de auto een diep donker bob bob bob achtig geluid waar afhankelijk van (volgens mij) motortemperatuur nog wat verschil in zit, bij koudere motor hoor ik het wat minder diep.
Eenmaal op snelheid hoor je er niets meer van.

Het is niet zo dat ik er bang van ben of zo maar meer dat ik graag wil weten wat het verschil tussen beide motoren nou is en dat ik een link kan leggen naar dat geluid en de verschillen die ik onder de motorkap vind.

Onder de motorkap hoor je ditzelfde geluid en kan ik het lokaliseren aan de luchtfilter kant van de motorruimte zonder precies de plek aan te kunnen geven, ik vind ook niks wat los zit aan slangen of zo waardoor dit geluid zou kunnen ontstaan.

Wie van de techneuten kan hier iets meer over zeggen?
De auto rijdt trouwens als een zonnetje en het verschil in pk's is alleen nog maar merkbaar door iets "gezapiger" rijgedrag.
JosB

Vanaf 1981 alle verschillende typen 340; 360; 440; S40; V40 dus alles wat in Born geproduceerd werd.

vanaf maart 2022 Volvo V40 1.5 T3 Polar+ Sport Verwarmbare voorstoelen Standkachel Afneembare trekhaak Harman Kardon.

Nu van plan over te stappen naar een gebruikte CX40 maar twijfel tussen een B4 2.0 benzine of een T5 hybride.
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

een 130pk diesel mod `07 ??? bedoel je niet 163PK?
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Gebruikersavatar
JosB
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 27.12.2005 - 15:40
Locatie: Eindhoven

euerw schreef:een 130pk diesel mod `07 ??? bedoel je niet 163PK?
Nope, ik bdoel niet de 163pk.

Blijkbaar zijn er nogal wat verschillende varianten, de "oude D5 die ik in mijn 2002 S60 had was een 163 pk en deze motor heet nu 2.4D.
de huidige D5 is een 185 pk versie.

in mijn S60 van 2007 ligt een motor die blijkbaar alleen als D wordt aangegeven en die heeft tja de een zegt 130pk en de ander zegt 126pk maar volgens de RDW is het 93 kW en dat zijn 126 pk.

(Iin mijn vorige mail had dus 126pk moeten staan ipv 130pk)
JosB

Vanaf 1981 alle verschillende typen 340; 360; 440; S40; V40 dus alles wat in Born geproduceerd werd.

vanaf maart 2022 Volvo V40 1.5 T3 Polar+ Sport Verwarmbare voorstoelen Standkachel Afneembare trekhaak Harman Kardon.

Nu van plan over te stappen naar een gebruikte CX40 maar twijfel tussen een B4 2.0 benzine of een T5 hybride.
daag407welkomV70
2nd Gear member
Berichten: 159
Lid geworden op: 06.03.2009 - 20:05
Locatie: het oost'n

sorry 't was nog vroeg ::oops:
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

[-X
Alle dieselmotoren in de S60 waren vijfcilinders.
zwolly
4th Gear member
Berichten: 503
Lid geworden op: 17.04.2005 - 23:06
Locatie: zwolle

bij mij id straat staat een s60 D5 van 2007, het valt mij op dat deze stiller is als mijn s60, bij mijne hoor je stationair het diesel "genagel" en bij die van 2007 eigenlijk helemaal niet,die zoemt meer... hoe kan dit?? bij mijne mist echter wel de bodemplaat, is deze isolerend voor het geluid of doet dit eigenlijk niet veel hierin?

maar hoor echt duidelijk verschil.... raar maar waar,of zou mijn motor meer versleten zijn dat die daardoor luidruchtiger word?
zwolly
S40 1.8 11-1996 donkerrood metallic handgeschakeld (verkocht)
S40 1.8 09-2001 pure silver sports automaat (verkocht)
S60-D5 edition -11-2003- black stone-handgeschakeld. (verkocht)

Mercedes S-klasse coupe V8 , nieuwstaat,automaat en alle opties, lpg.
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

De latere diesels hebben o.a. nieuwe injectoren die stiller zijn.
Gebruikersavatar
JosB
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 27.12.2005 - 15:40
Locatie: Eindhoven

daag407welkomV70 schreef:dat is nu het verschil tussen een 4 (de D dus)en een 5 cilinder (de 2.4 dus)!
Beetje onzinnige reactie vind ik, als je echt niet weet waarover je praat .........
NOS schreef:[-X
Alle dieselmotoren in de S60 waren vijfcilinders.
Dit bedoel ik dus, de S60 heeft geen 4 cilinder dus daar zit het verschil echt niet.
NOS schreef:De latere diesels hebben o.a. nieuwe injectoren die stiller zijn.
Ook dit is bekend maar heeft absoluut niets te maken met het geluidsverschil dat ik hoor.

Ik vermoed dat het te maken heeft met een andere manier van aansturing van de EGR waarbij er op een of andere manier (klepgeregeld) meer lucht wordt bijgevoegd??
ALs de motor een aantal minuten stationair staat te draaien verandert het geleuid ook echt heel duidelijk, net alsof er een extra klep geopend wordt waardoor het geluid nog dieper wordt.
Het lijkt bijna op een lekke uitlaat .... O JEE op het moment dat ik dit schrijf voel ik al meteen weer de meest onzonnige opmerkingen komen, ben benieuwd.
JosB

Vanaf 1981 alle verschillende typen 340; 360; 440; S40; V40 dus alles wat in Born geproduceerd werd.

vanaf maart 2022 Volvo V40 1.5 T3 Polar+ Sport Verwarmbare voorstoelen Standkachel Afneembare trekhaak Harman Kardon.

Nu van plan over te stappen naar een gebruikte CX40 maar twijfel tussen een B4 2.0 benzine of een T5 hybride.
Sorcerer
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 11.03.2007 - 20:32

Er zijn 2 soorten 'S60 D' geweest. Allebei hebben ze 126 pk, echter eentje is gebaseerd op de oude motor (D5 163 pk) en eentje op de nieuwe (D5 185 pk).

De nieuwe versie is midden 2006 geïntroduceerd en heeft een roetfilter en in de praktijk volgens velen op het forum een iets hoger verbruik (maar wel minder emissies, o.a. door ander EGR-systeem geloof ik; zou best kunnen dat dat op een andere manier actief is als de motor nog koud is!).

Inderdaad vind ik ook duidelijk hoorbaar dat hij een diep geluid maakt stationair. Ook het geluid bij lage toeren (bijv. 80 km/h rijden) is vrij laag en indringend. Geen idee of de 163 pk dat ook heeft, want die heb ik nog nooit gereden.

Als je zeker wilt weten welke motor er in jouw auto ligt, zul je even moeten controleren of je een roetfilter hebt of niet, want da's volgens mij het enige waar je het aan kunt zien (motorinhoud, koppel, vermogen, compressie zijn gelijk geloof ik).
S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden
Afbeelding
johanVC
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 22.03.2008 - 22:25

Wij hebben een S60 2.4 d uit 2005 en een S80 d5 uit 2007, en het motorgeluid is inderdaad zeer verschillend. Volgens mij zijn de inspuitingstijdstippen en hoeveeelheden hiervoor verantwoordelijk. Voor de montage van een gesloten roetfilter was er nog een belangrijke voorinspuiting mogelijk. Nu heeft men veel meer na-inspuiting om het roetfilter te kunnen reinigen (hogere uitlaatgastemperatuur). De verbranding is dus harder. Dan is er ook nog het verschil tussen een nieuwe D5 (185 pk) en een 2,4 d, waarbij een 2.4 duidelijk stiller is dan een D5.
De inspuittijdstippen zijn ook de reden waarom het verbruik hoger uitvalt bij de nieuwe versies versus de oude. Het grootste verschil vind je terug in stad en fileverkeer. Op constante snelheden is het verbruik weinig verschillend
eddy3
4th Gear member
Berichten: 732
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11

Wil hier toch ook iets over kwijt.
De oude generatie:D5 163pk,en 2.4d 130pk.Deze zonder roetfilter,en met zwarte kunststofafdekkap.
De nieuwere generatie(tot voor kort):D5 185pk,2.4d 163pk,d 126pk.Deze met roetfilter,en met lichtgrijze afdekkap.
Eigen bevindingen:D5 oude generatie vond ik veel zachter lopen,dan de tweede generatie.
Dat een D5 185pk,anders zou lopen dan een 163pk,2.4d,(beide van dezelfde generatie) spreek ik ten stelligste tegen!
Heb 10000 km met een S80D5 185pk gereden,en 40000km met een S80 163pk,2.4d,beiden het nieuwste model.
Loopkultur=identiek
Verbruik=identiek
Waren wel beide met 6bak.


Grtn Eddy
johanVC
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 22.03.2008 - 22:25

Mijn ervaring is dat mijn S80 D5 bij volle belasting in de omgeving van 2000 tot 2200 toeren een hardere verbranding produceert dan een 2.4 d. Dit is eigenlijk niet abnormaal omdat er een hogere turbodruk en inspuitdruk is op dat ogenblik. Op constante snelheid bij deellast is het inderdaad hetzelfde.
S60-D5
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 06.02.2007 - 11:29

Nu een S60 2.4D 163pk 6-bak 2006 (nieuw modeljaar) en had een D5 163pk 5-bak uit 2002.

Ik ben geen deskundige maar het lijkt wel een andere motor. Voorgloeien gaat supersnel en ook het starten klinkt anders (oude sprong een fractie sneller aan). De nieuwe motor heeft een gelijkmatiger koppel, de schop in de rug van het oude model is verdwenen. Het geluid van de nieuwe is ook anders, het klinkt net iets minder soepel. Het verbruik van de nieuwe is iets hoger. De 6-bak schakelt soepeler maar de 5-bak was meer dan toereikend. De verschillen zijn al met al miniem.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Is ook een andere motor. Er zijn onder andere een andere turbo, injectoren en roetfilter gewijzigd. Ik heb nu de nieuwe motor en daarvoor de oude. Vind het verschil best groot, met name de soepelheid.
De reden dat de motor wat moeilijker lijkt aan te slaan komt omdat er nu ook allerlei sensoren worden gebruikt om te meten voordat de diesel pas wordt ingespoten. Pas als alle sensoren aan de eisen voldoen slaat hij aan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”