Stuurafwijking
- hmv
- 2nd Gear member
Ben sinds een dikke maand trotse eigenaar van een Volvo 142. M'n eerste auto. Hij bevalt goed. Wel moeten er nog een paar dingetjes aan gedaan worden. Een van die dingen is het sturen. Om rechtdoor te rijden moet ik licht naar links sturen. Kent iemand dit probleem? Is het makkelijk te verhelpen, of kan ik het maar beter zo laten? Er zit geen speling op het stuur. En ik heb het idee dat het wel beter is geworden nadat ik de banden weer goed op spanning heb gebracht.
- ferdy
- 4th Gear member
Laat de auto eens uitlijnen, en dan wel goed uitlijnen. Dit kan helaas maar op enkele locaties in Nederland omdat tegenwoordig nog amper gebruik gemaakt wordt van opvulplaatjes om het wiel uit te lijnen.
Kijk even op http://www.familycar.com/alignment.htm voor meer achtergrond informatie.
Kijk even op http://www.familycar.com/alignment.htm voor meer achtergrond informatie.
- Iroll
- 6th Gear member
Als een band zachter is als de andere op dezelfde as dan trekt de auto de kant op van de zachtere band vanwege de grotere wrijvingsweerstand. Blijft hij trekken naar een kant dan idd of uitlijnen of er blijft een remklauw hangen. Voel eens aan de velg of een kant warmer is als de andere na een rit. Is dat zo dan blijft de remklauw hangen.
- hmv
- 2nd Gear member
Bedankt voor de tips.
@ ferdy: hoe kom ik erachter waar ik mijn auto nog kan laten uitlijnen?
@ Iroll: de bandenspanning is gelijk, heb net afgelopen zaterdag er weer eens wat lucht in gepompt. Naar die remmen ga ik morgen eens kijken. Heb een paar week geleden wel wat zitten stellen aan de handrem, dus misschien dat hij daar ook wel wat door trekt.
@ ferdy: hoe kom ik erachter waar ik mijn auto nog kan laten uitlijnen?
@ Iroll: de bandenspanning is gelijk, heb net afgelopen zaterdag er weer eens wat lucht in gepompt. Naar die remmen ga ik morgen eens kijken. Heb een paar week geleden wel wat zitten stellen aan de handrem, dus misschien dat hij daar ook wel wat door trekt.
-
- 2nd Gear member
Kijk ook eens naar de rubbers van de bovenste en onderste draagarmen. Elk zit met een 'bout' door twee rubber bussen aan de 'vooras'. Vooral de bovenste zijn belangrijk om het wiel in de juiste stand te houden (daar zitten ook de afstelshims).
Versleten/verdwenen rubbers geven een hoop gebonk bij het afremmen e.d.
Versleten/verdwenen rubbers geven een hoop gebonk bij het afremmen e.d.