Stuurafwijking

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hmv
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 12.11.2009 - 20:02
Locatie: Franeker

Ben sinds een dikke maand trotse eigenaar van een Volvo 142. M'n eerste auto. Hij bevalt goed. Wel moeten er nog een paar dingetjes aan gedaan worden. Een van die dingen is het sturen. Om rechtdoor te rijden moet ik licht naar links sturen. Kent iemand dit probleem? Is het makkelijk te verhelpen, of kan ik het maar beter zo laten? Er zit geen speling op het stuur. En ik heb het idee dat het wel beter is geworden nadat ik de banden weer goed op spanning heb gebracht.
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Laat de auto eens uitlijnen, en dan wel goed uitlijnen. Dit kan helaas maar op enkele locaties in Nederland omdat tegenwoordig nog amper gebruik gemaakt wordt van opvulplaatjes om het wiel uit te lijnen.

Kijk even op http://www.familycar.com/alignment.htm voor meer achtergrond informatie.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Als een band zachter is als de andere op dezelfde as dan trekt de auto de kant op van de zachtere band vanwege de grotere wrijvingsweerstand. Blijft hij trekken naar een kant dan idd of uitlijnen of er blijft een remklauw hangen. Voel eens aan de velg of een kant warmer is als de andere na een rit. Is dat zo dan blijft de remklauw hangen.
Gebruikersavatar
hmv
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 12.11.2009 - 20:02
Locatie: Franeker

Bedankt voor de tips.
@ ferdy: hoe kom ik erachter waar ik mijn auto nog kan laten uitlijnen?
@ Iroll: de bandenspanning is gelijk, heb net afgelopen zaterdag er weer eens wat lucht in gepompt. Naar die remmen ga ik morgen eens kijken. Heb een paar week geleden wel wat zitten stellen aan de handrem, dus misschien dat hij daar ook wel wat door trekt.
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

Kijk ook eens naar de rubbers van de bovenste en onderste draagarmen. Elk zit met een 'bout' door twee rubber bussen aan de 'vooras'. Vooral de bovenste zijn belangrijk om het wiel in de juiste stand te houden (daar zitten ook de afstelshims).
Versleten/verdwenen rubbers geven een hoop gebonk bij het afremmen e.d.
Gebruikersavatar
hmv
2nd Gear member
Berichten: 122
Lid geworden op: 12.11.2009 - 20:02
Locatie: Franeker

Aan de remklauwen ligt het in ieder gevaal niet, ik kon geen verschil tussen de velgen voelen. Naar die draagarmen moet ik nog kijken.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”