d5 of 2.4d?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
bert67
4th Gear member
Berichten: 630
Lid geworden op: 28.11.2005 - 22:59
Locatie: Burgh-Haamstede

Ik zit met een dilemma.
Heb hier al vaker gezegd dat ik erg zit te twijfelen tussen mijn v40 1.9d op rijden of een v70 kopen.

Vandaag maar eens wezen winkelen. Wat valt me op?
Bij 2 bedrijven een v70 2.4d gezien, begin 2003 voor een prijs die aanmerkelijk lager ligt dan een v70d5 uit 2002 of 2001. Dus jonger rijden, voor minder geld, echter met minder pk`s. (130 ipv 163)
Wie helpt mij? Hoe loopt die 130 pk versie? Wat ik heb begrepen is het hetzelfde blok, maar dan elektronisch teruggekieteld. Dat is dan ws wel gunstig voor de levensduur, maar hoe zit het met verbruik e.d.
Wie kan mijn zijn mening eens geven over die 130 pk versie?
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Ik heb geen persoonlijke ervaring met de 130pk versie. Als je bijv. regelmatig een aanhanger of caravan moet sleuren zou ik er persoonlijk wat meer vermogen in willen hebben. De wagen zelf weegt per slot van rekening ook nog dik 1600kg!

Trouwens voor ong.€800,- chip je die 130 pk naar pakweg 160....
net zo zuinig zo niet zuiniger...

Volgens mij zit er wel een andere versnellingsbak aan vast, maar weet het niet zeker.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Denktank
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 18.07.2005 - 21:13
Locatie: Essen, Belgie

Ik rij in een V70 met 2.4D 126pk. Deze heeft 300NM koppel. De oude 130pk heeft 280NM.

Wat betreft de 126 pk kan ik melden dat deze volstaat voor normaal dagelijks gebruik. Je moet vroegtijdig opschakelen, maar volgens mij geldt dat ook voor de D5 (eigenlijk voor alle dieselmotoren).
Ik denk wel, dat wanneer je er een caravan achter gaat hangen de 130pk motor in sommige omstandigheden tekort zou kunnen schieten. Hij biedt juist voldoende power voor de auto zelf.

Maar is het niet een luxeprobleem?
Ik zie zoveel mensen met hun Astra/Golf/Focus 1.6i met sleurhut op vakantie gaan. Die kiezen voor een iets zwaardere motor dan de basis 1.4i vanwege die caravan. Een 1.6 levert niet eens 130pk laat staan het koppel van 300NM. En hoeveel mensen rijden niet in een grote VW Passat/Audi A4 met 105pk diesel, met caravan???

Denktank
Volvo: daar kun je (wel) op rekenen...
Tandmac
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 26.12.2005 - 15:01
Locatie: Thuis ;-)
Contacteer:

Hallo,

Wij hebben sinds April 2005 een nieuwe V70 24, (nu staat er 35000 km op de teller) en zijn over de rijprestaties en het algemeen comfort bijzonder tevreden.

Reeds met tent, fietsen boven op het dak en vier volwassen personen naar Spanje..
Twee maal naar Zuiden van Frankrijk
Voor twee weken ff voor een weekend op en af naar Zwitserland...
Hij voelt niet of je nu bergop gaat of omlaag....

Geen problemen qua prestatie of vermogen.
Eigenljk is zo'n wagen strafbaar, om dat hij verslavend werkt ;-)

een tip:
http://www.autoweek.nl/myreviewresults. ... totaal=V70


PS.
Even ter refferentie, onze vorige wagens
Xasra Picasso 17 hdi 180.000
Xantia Break 17 td 185.000

En dan nog als tweede wagen een hand vol Peugeotjes 205 d en
206 d versleten
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Zit er een groot prijsverschil tussen de twee uitvoeringen? (tweedehands dus)
Als het duizenden euro's verschil maakt....maar dat doet het niet denk ik.
Nogmaals, ik heb een gechipte D5 gehad en nu een ongechipte 163pk D5 en dat rijdt allebei als een trein.
Al wil ik deze ook laten chippen omdat het zoveel soepeler rijdt :roll:

Ik heb ook een 101pk passat tdi gehad en dat rijdt ook prima hoor...maar je moet alles in het juiste pespectief zien :wink:
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
klass
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 29.12.2005 - 17:31

Ik rijd ruim 2 jaar met veel plezier in een V70 2.4D 130PK automaat. De auto is nog steeds bovengemiddeld snel en zeer comfortabel. Ik overweeg een chiptuning (bijv. www.rica.nl) waarmee de motor naar ruim 190PK wordt geupdate, maar eigenlijk is dat natuurlijk niet nodig. Wel een stuk goedkoper dan een D5.....
MVG
Klass
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

De auto is nog steeds bovengemiddeld snel en zeer comfortabel.
Overdrijf je niet een beetje? 130pk, automaat en 1550kg is nou geen racecombi hoor...

Thom
Tandmac
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 26.12.2005 - 15:01
Locatie: Thuis ;-)
Contacteer:

Ik heb net een nieuwe S40 2.0 D als vervangwagen gekregen,
Die is wel een heel stuk vinniger !

Maar dan ook weer een heel stuk kleiner (vooral de tankinhoud) !!
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Ik rijd ruim 2 jaar met veel plezier in een V70 2.4D 130PK automaat. De auto is nog steeds bovengemiddeld snel en zeer comfortabel. Ik overweeg een chiptuning (bijv. www.rica.nl) waarmee de motor naar ruim 190PK wordt geupdate
Zie je wel!!! :twisted: :twisted:
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

klass schreef:Ik rijd ruim 2 jaar met veel plezier in een V70 2.4D 130PK automaat. De auto is nog steeds bovengemiddeld snel en zeer comfortabel. Ik overweeg een chiptuning (bijv. www.rica.nl) waarmee de motor naar ruim 190PK wordt geupdate, maar eigenlijk is dat natuurlijk niet nodig. Wel een stuk goedkoper dan een D5.....
Formeel hoor je met een vermogenstoename van > 25% je auto ter keuring bij het RDW aan te bieden, de remmen van een 2.4D zijn kleiner als van een D5, mocht je ooit een ongeval veroorzaken kan er door afwijking van de typegoedkeuringeisen een lastige verzekeringskwestie ontstaan..
Gast

door afwijking van de typegoedkeuringeisen een lastige verzekeringskwestie ontstaan..
Wie zal dat ontdekken??
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

AlexV70 schreef:
door afwijking van de typegoedkeuringeisen een lastige verzekeringskwestie ontstaan..
Wie zal dat ontdekken??
Een verzekering misschien bij een technisch onderzoek, ik geef alleen aan dat je ook dat stukje info moet hebben alvorens je zo´n stap neemt, het kan veel meer (zeer dure) konsekwenties hebben als je op het eerste gezicht zou verwachten.
Als iemand zegt dat hij er wel even 190pk voor je uitperst noemt hij dit argument nooit.
romaatme
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 02.02.2006 - 14:32

Ik rij sinds twee weken een 2.4 d die van 130 naar 198 pk is getuned. Het is een sensatie als je optrekt !. Is door Rica gedaan, kost rond de 775 euro excl. en gebeurde onder garantie van het garagebedrijf. Het is m.i. waar dat een gebruikte D5 een stuk duurder uitvalt. Gewoon een 2.4 d chippen en daarna een D5 voorbij scheuren !

Rob.
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Een ander aspect is de toekomstige inruilwaarde.

Een D5 kost nu meer, maar zal in de nabije toekomst heel wat gretiger verkocht/ingeruild worden dan de 2.4d die men over een paar jaar hopeloos verouderd zal vinden.

Wel lullig natuurlijk, maar zo werkt de markt nu eenmaal...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Battlecruiser S80 schreef:Een D5 kost nu meer, maar zal in de nabije toekomst heel wat gretiger verkocht/ingeruild worden dan de 2.4d die men over een paar jaar hopeloos verouderd zal vinden.
Is een 2.4 D dan veel ouder dan een D5 ? Ik dacht dat het zo ongeveer dezelfde motor is? (afgezien van vermogen/koppel uiteraard)
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

IkeV70 schreef:
Battlecruiser S80 schreef:Een D5 kost nu meer, maar zal in de nabije toekomst heel wat gretiger verkocht/ingeruild worden dan de 2.4d die men over een paar jaar hopeloos verouderd zal vinden.
Is een 2.4 D dan veel ouder dan een D5 ? Ik dacht dat het zo ongeveer dezelfde motor is? (afgezien van vermogen/koppel uiteraard)
Daar heb je gelijk in, deze zijn ook "hetzelfde" de 2.5D van Audi was de "verouderde"
(deze haalde zonder gekkigheid de > 400.000km)
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

bart simpson schreef: de 2.5D van Audi was de "verouderde"
(deze haalde zonder gekkigheid de > 400.000km)
Da's mooi, dan kan ik nog zeker 220.000 kilometertjes toeren.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
interceptor
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 23.01.2006 - 08:58

Ik rij reeds van midden 2002 met een v70 met 130 pk
Hoorde reeds van een "chippen" van deze motor.

Bij trekken van een caravan schiet deze wagen "tekort".
Kan ik dit zonder problemen doen ?
En wat zijn dan de addertjes ?
Graag je advies.
Gebruikersavatar
Bas en Jee
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 18.01.2006 - 00:32
Locatie: Vlissingen

Eeerlijk is eerlijk, ik rij ook nog een Porsche 924 Le Mans uit 1980 met 125 pk (gemodificeerd Audiblok) met 1070 kg gewicht. Maar voor mijn gevoel is onze V70 2.5D (ook Audi) met 140 pk zelfs een fractie pittiger. Terwijl deze 1603 kg weegt. Volgens de boekjes zijn de prestaties tussen deze 2 zowat gelijkwaardig. Dus zelfs een 2.5D is het overwegen waard, hoewel deze tot 2001 in productie is geweest. Je wilt vast een jongere wagen. Wij hebben de onze nu een maand en hij bevalt uitstekend. En wij vreten gemiddeld 1000 km in de week
Bas en Jee rijden een nieuw model V70 2.5d uit 2000 sinds Januari 2006
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Tsja, ik heb dan weer een D5 en zou echt niks anders meer willen. Als je eenmaal D5 hebt gereden wil je niet meer terug. :wink:
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”