Goedendag allen,
Volgens het nieuwe rijden rijd je 80 in zijn 5. Dat bespaart diesel. Als ik dit met mijn v50 1.6D MY2006 doe, is het verbruik volgens de computer hoger dan in zijn 4. 4,3 l/100km resp 3,9.
Zelfde fenomeen doet zich voor bij +/- 50 km (met de 3e en 4e versnelling).
Wie of wat moet ik nu geloven?
Verbruik V50
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik zou van de boardcomputer uitgaan, de overheid kan nooit bedenken in welke versnelling jouw auto het zuinigste rijd
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 05.06.2009 - 20:58
- Locatie: Meulebeke
Inderdaad afhankelijk van hoever je de pedaal indrukt. Je kan je pedaal indrukken zover als dat het nodig is om een constante snelheid te krijgen, en je kan ze te ver indrukken, waardoor je auto verder wil versnellen (wat dan meer verbruik geeft), om vervolgens te merken dat je versnelt en je de gaspedaal lost, enzovoort enzovoort...
Cruisecontrol zou in z'n 5 een constante snelheid aanhouden, en zo je verbruik maximaal beperken.
Hoe hoger in principe de versnelling (en dus hoe lager het toerental voor dezelfde snelheid), hoe lager het verbruik, op voorwaarde dat je op het juiste koppel gaat rijden in de betreffende versnelling. Zo zal 80 in z'n 4 misschien minder verbruik geven dan in z'n 5, maar kan dat bij 83 al omgekeerd zijn...
Cruisecontrol zou in z'n 5 een constante snelheid aanhouden, en zo je verbruik maximaal beperken.
Hoe hoger in principe de versnelling (en dus hoe lager het toerental voor dezelfde snelheid), hoe lager het verbruik, op voorwaarde dat je op het juiste koppel gaat rijden in de betreffende versnelling. Zo zal 80 in z'n 4 misschien minder verbruik geven dan in z'n 5, maar kan dat bij 83 al omgekeerd zijn...
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 07.12.2009 - 15:12
Klopt hoor, ik merk ook dat ik in 4e versnelling bij 90 km/u minder verbruik dan in 5e. Vanaf 100 km/u is het dan weer omgekeerd.
Zelf heb ik een S40 1.6D.
Zelf heb ik een S40 1.6D.
- Monster Volvo
- 1st Gear member
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 25.11.2009 - 10:10
Denk dat het bij de 1.6 weer anders ligt dan bij de 2.0. Die laatste heeft wat meer power (trekkracht) en zal bij een toerental die een paar honderd toeren lager ligt dan het optimale toerental de zaak nog wel vrij makkelijk rond kunnen draaien, terwijl het voor de 1.6 bij zo'n zelfde toerental echt werken wordt. En hard werken ... tja, dat kost brandstof.
Veni, Vidi, Volvo
Volvo V50 2.0D Momentum
verder nog een Fiat Panda 100HP voor de vrouw
en een Ducati Monster S4R voor de leuk
Volvo V50 2.0D Momentum
verder nog een Fiat Panda 100HP voor de vrouw
en een Ducati Monster S4R voor de leuk

- MauritsvdT
- 5th Gear member
- Berichten: 1612
- Lid geworden op: 23.09.2009 - 16:58
- Locatie: Zeeuws Vlaanderen
- Contacteer:
80 in zijn 6 is bij mij zuiniger dan in zijn 5.
Dan rijdt hij wel op de cc, onder de 80 (bij bochten) even naar de 5 en dan weer naar zijn 6.
Dan rijdt hij wel op de cc, onder de 80 (bij bochten) even naar de 5 en dan weer naar zijn 6.
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
- leidsekade
- 2nd Gear member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 27.10.2006 - 21:43
- Locatie: Utrecht
Ik kreeg van de ING lease te horen / lezen dat ik sowieso 15-20% teveel gebruikte in relatie tot de cijfers die Volvo af fabriek geeft
Jerry
Volvo 940 2.3 LPT Estate 1998 Midnight Blue 307 K
Volvo 940 2.3 LPT Estate 1997 Nautic Blue 527k
Renault Laguna 2.0 DCI 130 FAP estate (Lease)
Volvo 940 2.3 LPT Estate 1998 Midnight Blue 307 K
Volvo 940 2.3 LPT Estate 1997 Nautic Blue 527k
Renault Laguna 2.0 DCI 130 FAP estate (Lease)
- Christopher
- 3rd Gear member
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 08.02.2009 - 20:34
- Locatie: Flevoland, Nederland
Ik heb met mijn S40 op de laatste tank 1:18 gehaald... Dat was dan wel gemiddeld 70km/h met weinig snelheidswisselingen. Normaal toch echt nog 1:15
S40 2.0D - Barents Blue Momentum
- leidsekade
- 2nd Gear member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 27.10.2006 - 21:43
- Locatie: Utrecht
Ik haal gemiddeld 1 op 12 met mijn 2.0 liter benzine
Jerry
Volvo 940 2.3 LPT Estate 1998 Midnight Blue 307 K
Volvo 940 2.3 LPT Estate 1997 Nautic Blue 527k
Renault Laguna 2.0 DCI 130 FAP estate (Lease)
Volvo 940 2.3 LPT Estate 1998 Midnight Blue 307 K
Volvo 940 2.3 LPT Estate 1997 Nautic Blue 527k
Renault Laguna 2.0 DCI 130 FAP estate (Lease)
- Peter-V50
- 4th Gear member
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
- Locatie: Twente
Hé, nog een V50 2.0 benzine! Daar zijn er niet veel van de vinden op dit forum.
Volgens de boordcomputer haal ik gemiddeld 7,4l/100km bij gemengd gebruik (stad/snelweg).
Volgens de boordcomputer haal ik gemiddeld 7,4l/100km bij gemengd gebruik (stad/snelweg).
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09
“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Volvo V50 2.0 Edition I MY09
“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 218
- Lid geworden op: 24.08.2005 - 10:17
- Locatie: Veluwe
- Contacteer:
In de winter meestal zo rond de 1 op 11, zomers haal ik richting de 1 op 12 als ik me in kan houden. Anders 1 op 11,5. Bij even vol gas wegtrekken zie ik toch even 50 l op 100 km in het scherm verschijnen !
Volvo V60 T4 Geartronic Summum '17. Via 440 1.8 DL '93, 440 2.0 Sports '96, V40 2.0 Europa '99, V40 2.0 Sports Edition '01, V50 2.4 Momentum '05, V50 D3 Momentum '10. Volvo V40 D4 Momentum '15
- fagus
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 23.05.2009 - 02:20
Die ING/Lease berichten over hoger verbruik en co2 die herken ik...
Mijn 1.6D haalt echt de norm niet en gekke dingen doe ik ook niet.
Ik voel die berichten ook niet meer als dreigement :?
fagus
Mijn 1.6D haalt echt de norm niet en gekke dingen doe ik ook niet.
Ik voel die berichten ook niet meer als dreigement :?
fagus
MY09, V50 1.6d, Gecko Green, Edition 2, Business line 1&2.
- Elveka
- 2nd Gear member
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17.12.2008 - 22:51
- Locatie: Antwerpen
Om precies te zijn verbruikte mijn 1.6 D over de laatste 16508 km gemiddeld 6,045 l/100 km (1:16,54). Daarvan was veel snelweg met CC op 120-130 km/h en verder met lichte voet (wegens radarcontroles). Verbruikt iets meer op zomerbanden, iets minder op winterbanden (gemeten omtrek is beetje verschillend). Volgens de dealer zou het roetfilter daar gedeeltelijk schuld aan hebben en/of misschien ben ik geen "nieuwe rijder" ? Mijn oude V40 1.9 TD bleef daar weliswaar gemakkelijk onder !
Luc
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Hmm, zo slecht doet mijn 2.0D het dan nog niet als een 1.6D 1 op 16,54 verbruikt.
Zit zelf op winterbanden zo rond de 1 op 15, 1 op 15,5.
Vind de cijfers die Volvo opgeeft vaak trouwens wel optimistisch, zeker als ik nu lees dat meerdere mensen nooit de opgegeven waardes halen
Zit zelf op winterbanden zo rond de 1 op 15, 1 op 15,5.
Vind de cijfers die Volvo opgeeft vaak trouwens wel optimistisch, zeker als ik nu lees dat meerdere mensen nooit de opgegeven waardes halen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
Nou ben ik geen snelle rijder, maar ik heb een gemiddelde van 8,3 op de 100km met mijn V50 T5.
Das bijna 1 op 12, ok nagenoeg alleen snelweg.
Das bijna 1 op 12, ok nagenoeg alleen snelweg.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.