motor start niet

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
jandeman27
1st Gear member

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier mijn naam is Jan van der Klip. ik heb pas geleden een amazon gekocht om op te knappen ik ben begonnen met de motor daarvan lag de cilinderkop in de kofferbak er werd mij verteld dat er een verbrande klep oid inzat ik zag er zelf weinig van maar heb omdat ik een donorblok had liggen een andere kop gemonteerd waarvan ik weet dat ie goed is. netjes nagtrokken kleppen gesteld etc. maar nu ik hem probeer te starten is het enige wat ie doe een beetje tufen als ik de bougies eruit draai zie je dat alle bougie schoon zijn behalve de derde die is zwart en dat is vogens mij dus de enige die wat doet. ik ga vandaag nog compressie meten en als dat het niet is weet ik het echt niet meer.

Hebben jullie nog een idee?

Alvast bedankt!
Iroll
6th Gear member

Heb je de onsteking wel goed afgesteld? Als de poelie op o graden staat moet de rotor naar de aansluiting van cylinder #1 wijzen. (het dichts bij de radiateur) Als de rotor naar cylinder 4 bij 0 graden wijst, de motor nogmaals helemaal rond draaien totdat die weer op 0 graden staat en naar #1 wijst en dan afstellen.
jandeman27
1st Gear member

Ja de onsteking klopt heb de volgorde al geconroleerd ook de stand van de as in het blok klopt. ik heb de verdeler losgedraait zodat ik hem kan stellen als ik hem zo ver mogelijk naar links draai reageert hij het best ik draai hem zo ver dat de vacuumvervroeger het blok raakt dus verder kan hij niet als ik hem naar rechts draai doet ie niks.

Bedankt voor de tip
Grijze144
2nd Gear member

Als je de verdeler niet ver genoeg kunt verdraaien kan je verdeler helemaal uit het blok halen, het tandwieltje aan de onderkant een tandje verdraaien en de boel weer monteren.

De volgorde is 1342 tegen de klok in.

Compressie meten heeft nauwelijks zin met een koude motor.
jandeman27
1st Gear member

ik ben net een compressiemeter wezen halen en natuurlijk meteen geprobeerd en inderdaad 8 bar op cilinder 3 de rest allemaal 3 of lager. compressie meten had dus wel degelijk zin. daarna in cilinder 1 (welke 2,5 bar aangaf) een beetje olie gegoten daarna weer gemeten 6 bar. dus ik gok dat mij blok weer uitelkaar kan om zuigerveren te vervangen. is het ook noodzakelijk om iets aan de cilinderwanden te laten doen?
Boele
4th Gear member

jandeman27 schreef:ik ben net een compressiemeter wezen halen en natuurlijk meteen geprobeerd en inderdaad 8 bar op cilinder 3 de rest allemaal 3 of lager. compressie meten had dus wel degelijk zin. daarna in cilinder 1 (welke 2,5 bar aangaf) een beetje olie gegoten daarna weer gemeten 6 bar. dus ik gok dat mij blok weer uitelkaar kan om zuigerveren te vervangen. is het ook noodzakelijk om iets aan de cilinderwanden te laten doen?
Dat lijkt me geheel afhankelijk van de aangerichte schade...
Grijze144
2nd Gear member

Ik had ook zo'n B18 ergens uit een schuur gehaald, stond een hele poos stil, compressie was niet te meten zo weinig. Dagje in laten weken met dunne olie (ATF), weer wat laten draaien op de startmotor, was al een paar bar te meten.
Nog zo'n dagje later startte het blok weer, ik zou het voorlopig nog niet opgeven. Je hebt de cilinderwanden gezien, als er geen groeven in zaten is dat wel een goede aanwijzing dat de ringen nog OK zijn.
jandeman27
1st Gear member

ik heb net een litertje atf gekocht en ga er zo een beetje ingieten. ik ben benieuwd alvast bedankt voor tips!
jandeman27
1st Gear member

net even geprobeerd hij reageert in ieder geval al beter heb voor het eerst verbrande uitlaatgassen geroken maar echt starten deed hij nog niet nog even compressie gemeten en die was inderdaad al iets verbetert. heb er nog wat ingegoten laat ik nu even weken en morgen maar weer eens proberen.
admiral
5th Gear member

Waarom zijn er bedrijven opgericht die blokken honen en cillinderkoppen reviseren, juist omdat die de machines hebben om het goed te doen. Ga je zelf aan de gang, en geloof me ik heb het met eigen ogen mee gemaakt met als gevolg dat de persoon bijna 1400 euro aan spullen had gekocht zo het blok van 120 euro , weet je wel zo'n schuurvondst op de oud ijzer hoop kon gooien en alsnog een gereviseerd blok kon gaan helen.

Ik kan niet in je portomenee kijken en ik begrijp dat je het zelf wil doen want als het lukt dan voel je je koning te rijk. Maar ga geen nieuwe zuigerveren in een oud blok douwen want dan heb je aan 5 liter olie als reserve tekort dan kun je een aanhangwagen met olie achter je auto hangen, ook weer die zelfde ervaring van dicht bij.

Je ciilinderwanden slijten nl niet helemaal mooi rond, ze worden enigzins ovaal en de zuigerveren krijgen ook die vorm dus de afdichting blijft hetzelfde maar als jij dan nieuwe zuigerveren gaat toepassen dan verstoor je dit met als gevolg dat olie gaat zuipen als een gek. Veelal te herkennen aan de blauwe pluim als je het gas loslaat en de motor gebruikt om af te remmen.

Veel beter is een wagen kopen zonder apk met de motor er nog in en dat je deze kan horen en dat je de compressie kan meten. Kost je misschien 500 euro en de ander losse carroserie onderdelen etc etc verkoop je weer en je hebt je blok gedeeltelijk of helemaal terug verdient.
jandeman27
1st Gear member

ik ben nog lang niet op het punt dat ik het motortje uitelkaar ga halen maar als dat gaat gebeuren gaat het blok zeker even langs het revisie bedrijf om te kijken wat er nodig is en zonodig laat ik het dan honen. een ander blok erbij kopen klinkt leuk maar van dat blok weet ik dan ook niet veel. als ik dit blok laat honen weet ik in ieder geval wat ik heb maar ik ga het eerst morgen maar weer eens proberen.
ferdy
4th Gear member

Waarschijnlijk vastzittende of zelfs gebroken zuigerveren. Admiral heeft 99% gelijk met opwaarderen van oude blokken. Begin er niet aan.. Hoe weet je trouwens zeker dat de gemonteerde kop goed is? Zijn de kleppen en zittingen roestvrij? Je kunt ook nog proberen de auto aan te trekken, dan maakt hij wat meer toeren tijdens starten.
jandeman27
1st Gear member

een gereviseerd blok is toch uiteindelijk ook een oud blok? ik zie het punt niet. ik heb de kleppen ingeslepen voor de rest was de kop gewoon in orde kwam van een lopend blok alles netjes schoongemaakt. aantrekken gaat helaas niet het is een automaat. maar vanavond pruttelde hij al een stuk meer dus wie weet doet ie morgenavond wel meer en anders haal ik hem alsnog uit elkaar.
Iroll
6th Gear member

ik heb de kleppen ingeslepen voor de rest was de kop gewoon in orde kwam van een lopend blok alles netjes schoongemaakt.
De kleppen inslijpen is niet echt verstandig als er geen loodvrije klepzetels inzitten. Door het slijpen haal je de harde beschermlaag weg die er zat van het nog met loodhoudende benzine rijden. Door het inslijpen zullen de uitlaatkleppen hard slijten bij rijden op loodvrij.
jandeman27
1st Gear member

ik ben van plan met loodvervanger te gaan rijden. zo'n druppelinfuusje zegmaar omdat er een gasinstallatie in zit.
admiral
5th Gear member

jandeman27 schreef:ik ben nog lang niet op het punt dat ik het motortje uitelkaar ga halen maar als dat gaat gebeuren gaat het blok zeker even langs het revisie bedrijf om te kijken wat er nodig is en zonodig laat ik het dan honen. een ander blok erbij kopen klinkt leuk maar van dat blok weet ik dan ook niet veel. als ik dit blok laat honen weet ik in ieder geval wat ik heb maar ik ga het eerst morgen maar weer eens proberen.
Lang stilstaan wil niet zeggen dat het slecht is voor een motor, tenzij hij goed is weggezet. Zo heb ik is een opel admiral gehad die 12 jaar stil had gestaan, en dan heb je het over een motor die zijn tijd aardig voorruit was, maar zonder problemen en noemenswaardige olie verbruik toch lekker mee gereden. Mijn ama combi heeft 6 jaar niet gelopen en tot op heden geen problemen, het kan wel maar je moet ook een beetje geluk hebben.
Grijze144
2nd Gear member

Deze automaat (de BW35) kan vreemd genoeg wel aangesleept worden. Uit het instructieboekje van de 1970 164 (zelfde bak):

Starting with towing
Place the selector in the "N" position and pull out the choke slightly. Switch on the ignition when the car has reached sufficient speed and move the selector to position "L". This will start the engine.
jandeman27
1st Gear member

o ik kreeg overal te horen dat je een automaat niet mag slepen dus ik heb toen ik hem ophaalde de cardanas er maar onder vandaan gehaalt maar als ik het goed begrijp had ik hem dus ook gewoon kunnen slepen in neutraal? ik ga de cardanas er maar weer onderzetten en hem voorzichtig proberen aan te slepen.

Bedankt voor de tips tot zover

ik hoop maar dat de zuigerveren alleen vast zijn gaan zitten en niet kapot zijn.
Grijze144
2nd Gear member

In het algemeen mag je automaten niet slepen omdat de olie niet rondgepompt wordt als de motor stilstaat.
Oude (hele oude) automaten hebben twee pompen, voor en achter, en de achterste wordt aangedreven door de achterwielen. Ik heb een 144 automatic van Nijmegen naar De Lier gesleept, schakelt nog steeds prima.

Leuk boekje over de BW35: http://volvo1800pictures.com/document/m ... 0chart.pdf
jandeman27
1st Gear member

o dat is goed om te weten. ik heb net een stalling geregeld dus ik kan vanaf nu binnen sleutelen! ga hem er vanavond heen slepen ik monteer eerst de cardanas wel kan ik meteen proberen hem aan te slepen.
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”