Vriendin heeft bij de garage winterbanden laten verwisselen. Die doet dat heel vriendelijk elk jaar kosteloos voor ons. Nu viel mij onlangs op dat twee banden tegen de draairichting in waren gemonteerd.
Heb ze vandaag zelf maar weer in de juiste volgorde gezet.
Kon l niet of nauwelijks een verschil in comfort merken. Waar is de draairichting eigenlijk voor bedoeld? Ik neem aan dat het iets met grip en profiel te maken heeft?
draairichting
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Dat heeft vnl te maken met de afvoer van water. Als ze verkeerd om gemonteerd zitten dan wordt het water onder de band gedrukt ipv eronder vandaan. Dus erg gevaarlijk bij zware regenval, risico op aquaplanning is dan erg groot. Met een V profiel moet de punt van de V eerst de weg raken zodat het water naar de zijkant van de band afgevoerd wordt. Raken de poten van de V eerst de weg dan pers je het water onder de band naar de punt van de V toe. Hoop dat je het zo kan volgen!Kon l niet of nauwelijks een verschil in comfort merken. Waar is de draairichting eigenlijk voor bedoeld? Ik neem aan dat het iets met grip en profiel te maken heeft?
- OVA
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 22.11.2009 - 14:04
- Contacteer:
Verhaal klopt helemaal. Voorheen maakte men banden die je volledig rondom kon wisselen. In veel oude serviceboekjes kom je ook wel eens schema's tegen waarbij je alle banden door-wisselt inclusief het reserve wiel. Tegenwoordig heb je dus rijrichting gebonden banden en daarom ook vaak alleen een thuiskomertje of een reserve wiel welke niet rijrichting gebonden is. Niet een erg oplettende garage in ieder geval. Dat zou voor mij de laatste keer betekenen.Kon l niet of nauwelijks een verschil in comfort merken. Waar is de draairichting eigenlijk voor bedoeld? Ik neem aan dat het iets met grip en profiel te maken heeft?
Dat heeft vnl te maken met de afvoer van water. Als ze verkeerd om gemonteerd zitten dan wordt het water onder de band gedrukt ipv eronder vandaan. Dus erg gevaarlijk bij zware regenval, risico op aquaplanning is dan erg groot. Met een V profiel moet de punt van de V eerst de weg raken zodat het water naar de zijkant van de band afgevoerd wordt. Raken de poten van de V eerst de weg dan pers je het water onder de band naar de punt van de V toe. Hoop dat je het zo kan volgen!
Ik vind het zelf wel leuk om zomer en winterbanden te wisselen. ff de handjes viesmaken ::D
Den skiljer er från mängden.
Hyundai Pony 1.5 GSi E2 227000km
V70 2.5 TDI comfort europa aut 2000 pas 235000km
Hyundai Pony 1.5 GSi E2 227000km
V70 2.5 TDI comfort europa aut 2000 pas 235000km
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
je kan melding maken van onoplettendheid, is vervelend als het vaker voor komt. zeker voor een bedrijf die er dus misschien in gespecialiseerd is.
en als je hem strak weer terug brengt, dan van te voren melden en/of goed checken voordat je het pad af rijdt.
en als je hem strak weer terug brengt, dan van te voren melden en/of goed checken voordat je het pad af rijdt.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Ik wissel zomer-en winterwielen ook zelf. Maar niet iedereen heeft 2 sets velgen. Ik ken genoeg mensen die hun ene set banden laten opslaan bij een bandencentrale en dan de andere set rond de velgen laten leggen.
Rijrichting is bij de moderne banden inderdaad belangrijk. Als er een rijrichting opstaat moet deze altijd gerespecteerd worden. Vroeger waren de banden inderdaad niet voor een bepaalde rijrichting ontwikkeld. Ik weet nog dat ze bij onze 940 kruislings gewisseld werden (rechtsachter naar linksvoor, linksvoor naar rechtsachter, ...)
Volgende keer even een kleine opmerking over maken dat ze verkeerd lagen, en even opletten terwijl ze de wielen monteren
Rijrichting is bij de moderne banden inderdaad belangrijk. Als er een rijrichting opstaat moet deze altijd gerespecteerd worden. Vroeger waren de banden inderdaad niet voor een bepaalde rijrichting ontwikkeld. Ik weet nog dat ze bij onze 940 kruislings gewisseld werden (rechtsachter naar linksvoor, linksvoor naar rechtsachter, ...)
Volgende keer even een kleine opmerking over maken dat ze verkeerd lagen, en even opletten terwijl ze de wielen monteren

1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Is ook een APK eis tegenwoordig..!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 24.01.2007 - 22:54
Bedankt voor de reacties. Ben blij dat ik er niet gewacht heb met omwisselen. Ben gisteren nl met behoorlijk snelheid door diverse wolkbreuken gereden. Begreep van mijn vriendin dat een hulpje even de banden verwisseld had. Zal er zeker melding van maken. Ik ga niet van garage wisselen, want ik ben meer dan eens op een uitstekende wijze geholpen en kan er met spoedeisende dingetjes ook tussendoor altijd terecht. Een fout maken is menselijk.
- gsx750r
- 6th Gear member
- Berichten: 2549
- Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
- Locatie: Bij Christina
- Contacteer:
Uit wat sommige schrijven zou iemand de indruk kunnen krijgen dat banden zónder rijrichting 'ouderwets' zouden zijn.
Niets is echter minder waar ! O.a. de volgende, echt wel moderne banden:
Michelin Primacy, Conti Premium, Pirelli PZ-Rosso, Dunlop SP300, SP01, Bridgestone ER300, RE050,
hebben een zgn. asymmetrisch profiel en derhalve geen voorgeschreven draairichting. Op dit soort banden vind je de aanduidíng 'OUTSIDE'
Rob
Niets is echter minder waar ! O.a. de volgende, echt wel moderne banden:
Michelin Primacy, Conti Premium, Pirelli PZ-Rosso, Dunlop SP300, SP01, Bridgestone ER300, RE050,
hebben een zgn. asymmetrisch profiel en derhalve geen voorgeschreven draairichting. Op dit soort banden vind je de aanduidíng 'OUTSIDE'
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Klopt helemaal, het heeft niets te maken met modern of ouderwets. Een V profiel is echter altijd richtingsgevoelig. Dat was vroeger al zo en nu nog steeds.Uit wat sommige schrijven zou iemand de indruk kunnen krijgen dat banden zónder rijrichting 'ouderwets' zouden zijn.
Niets is echter minder waar ! O.a. de volgende, echt wel moderne banden:
Michelin Primacy, Conti Premium, Pirelli PZ-Rosso, Dunlop SP300, SP01, Bridgestone ER300, RE050,
hebben een zgn. asymmetrisch profiel en derhalve geen voorgeschreven draairichting. Op dit soort banden vind je de aanduidíng 'OUTSIDE'
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken