Pagina 1 van 1

draairichting

Geplaatst: 06.12.2009 - 20:15
door obrasp
Vriendin heeft bij de garage winterbanden laten verwisselen. Die doet dat heel vriendelijk elk jaar kosteloos voor ons. Nu viel mij onlangs op dat twee banden tegen de draairichting in waren gemonteerd.
Heb ze vandaag zelf maar weer in de juiste volgorde gezet.
Kon l niet of nauwelijks een verschil in comfort merken. Waar is de draairichting eigenlijk voor bedoeld? Ik neem aan dat het iets met grip en profiel te maken heeft?

Geplaatst: 06.12.2009 - 20:38
door Iroll
Kon l niet of nauwelijks een verschil in comfort merken. Waar is de draairichting eigenlijk voor bedoeld? Ik neem aan dat het iets met grip en profiel te maken heeft?
Dat heeft vnl te maken met de afvoer van water. Als ze verkeerd om gemonteerd zitten dan wordt het water onder de band gedrukt ipv eronder vandaan. Dus erg gevaarlijk bij zware regenval, risico op aquaplanning is dan erg groot. Met een V profiel moet de punt van de V eerst de weg raken zodat het water naar de zijkant van de band afgevoerd wordt. Raken de poten van de V eerst de weg dan pers je het water onder de band naar de punt van de V toe. Hoop dat je het zo kan volgen!

Geplaatst: 06.12.2009 - 22:28
door OVA
Kon l niet of nauwelijks een verschil in comfort merken. Waar is de draairichting eigenlijk voor bedoeld? Ik neem aan dat het iets met grip en profiel te maken heeft?

Dat heeft vnl te maken met de afvoer van water. Als ze verkeerd om gemonteerd zitten dan wordt het water onder de band gedrukt ipv eronder vandaan. Dus erg gevaarlijk bij zware regenval, risico op aquaplanning is dan erg groot. Met een V profiel moet de punt van de V eerst de weg raken zodat het water naar de zijkant van de band afgevoerd wordt. Raken de poten van de V eerst de weg dan pers je het water onder de band naar de punt van de V toe. Hoop dat je het zo kan volgen!
Verhaal klopt helemaal. Voorheen maakte men banden die je volledig rondom kon wisselen. In veel oude serviceboekjes kom je ook wel eens schema's tegen waarbij je alle banden door-wisselt inclusief het reserve wiel. Tegenwoordig heb je dus rijrichting gebonden banden en daarom ook vaak alleen een thuiskomertje of een reserve wiel welke niet rijrichting gebonden is. Niet een erg oplettende garage in ieder geval. Dat zou voor mij de laatste keer betekenen.

Ik vind het zelf wel leuk om zomer en winterbanden te wisselen. ff de handjes viesmaken ::D

Geplaatst: 06.12.2009 - 23:29
door sjoerdb
je kan melding maken van onoplettendheid, is vervelend als het vaker voor komt. zeker voor een bedrijf die er dus misschien in gespecialiseerd is.

en als je hem strak weer terug brengt, dan van te voren melden en/of goed checken voordat je het pad af rijdt.

Geplaatst: 06.12.2009 - 23:46
door Frederik Welvaert
Ik wissel zomer-en winterwielen ook zelf. Maar niet iedereen heeft 2 sets velgen. Ik ken genoeg mensen die hun ene set banden laten opslaan bij een bandencentrale en dan de andere set rond de velgen laten leggen.

Rijrichting is bij de moderne banden inderdaad belangrijk. Als er een rijrichting opstaat moet deze altijd gerespecteerd worden. Vroeger waren de banden inderdaad niet voor een bepaalde rijrichting ontwikkeld. Ik weet nog dat ze bij onze 940 kruislings gewisseld werden (rechtsachter naar linksvoor, linksvoor naar rechtsachter, ...)

Volgende keer even een kleine opmerking over maken dat ze verkeerd lagen, en even opletten terwijl ze de wielen monteren ;)

Geplaatst: 06.12.2009 - 23:58
door Ramon&Ramon
Is ook een APK eis tegenwoordig..!

Geplaatst: 07.12.2009 - 17:16
door obrasp
Bedankt voor de reacties. Ben blij dat ik er niet gewacht heb met omwisselen. Ben gisteren nl met behoorlijk snelheid door diverse wolkbreuken gereden. Begreep van mijn vriendin dat een hulpje even de banden verwisseld had. Zal er zeker melding van maken. Ik ga niet van garage wisselen, want ik ben meer dan eens op een uitstekende wijze geholpen en kan er met spoedeisende dingetjes ook tussendoor altijd terecht. Een fout maken is menselijk.

Geplaatst: 07.12.2009 - 19:39
door gsx750r
Uit wat sommige schrijven zou iemand de indruk kunnen krijgen dat banden zónder rijrichting 'ouderwets' zouden zijn.

Niets is echter minder waar ! O.a. de volgende, echt wel moderne banden:

Michelin Primacy, Conti Premium, Pirelli PZ-Rosso, Dunlop SP300, SP01, Bridgestone ER300, RE050,

hebben een zgn. asymmetrisch profiel en derhalve geen voorgeschreven draairichting. Op dit soort banden vind je de aanduidíng 'OUTSIDE'

Rob

Geplaatst: 07.12.2009 - 19:58
door Iroll
Uit wat sommige schrijven zou iemand de indruk kunnen krijgen dat banden zónder rijrichting 'ouderwets' zouden zijn.
Niets is echter minder waar ! O.a. de volgende, echt wel moderne banden:
Michelin Primacy, Conti Premium, Pirelli PZ-Rosso, Dunlop SP300, SP01, Bridgestone ER300, RE050,
hebben een zgn. asymmetrisch profiel en derhalve geen voorgeschreven draairichting. Op dit soort banden vind je de aanduidíng 'OUTSIDE'
Klopt helemaal, het heeft niets te maken met modern of ouderwets. Een V profiel is echter altijd richtingsgevoelig. Dat was vroeger al zo en nu nog steeds.

Geplaatst: 07.12.2009 - 23:56
door Ramon&Ramon