Sinds vrijdag een zeer raar iets opgemerkt.
Ik vertrek vrijdag op m'n werk, dus rij rustig de parking af, en na 500m rijden moet ik een 90-baan op. Dus ik trek op en merk direct van "hé, dit gaat precies niet zo vlot als het zou moeten". Zelfs als ik tot 2500 toeren trek merk ik dat er echt power ergens achterblijft. Tegen dat ik in 4e lig krijg ik op 2200rpm plots een schop in m'n kont in vliegt de auto vooruit.
Was echt een "schop" en niet het soort van duw dat ik van de turbo gewoon ben. Deze komt veel vroeger en meer geleidelijk aan erin. Nu was het echt alsof de auto een sprong vooruit maakte...
Ik dacht nog "ah, het zal wel niks zijn"
Zaterdag echter moest ik 's middags weg, exact hetzelfde, maar dan bij het uitrijden van de straat. In de straat gewoon rustig 50 gereden, straat uitrijden, maar minder vermogen. Tegen dat ik 2 minuten later 70 reed op cruisecontrol krijg ik plots weer dezelfde schop onder m'n kont en trekt de auto naar 75km/h...
Zaterdagnacht/zondagochtend vertrek ik bij m'n klant, waar ik rechtstreeks van de parking een autosnelweg op moet. En weer ging het niet zo vlot als het zou moeten, tegen dat ik 90 rij krijg ik weer die schop...
Geen meldingen op de boordcomputer ofzo, en ook geen ander raar gedrag...
Voordat ik de "schop" krijg voelt de motor aan als een 1.6D, daarna als de 2.0D die ik al 2 jaar gewend ben...
Echt alsof de motor een identiteitscrisis doorgaat ofzo... zich eerst voordoen als een 1.6D en dan plots denken van "oja, ik ben een 2.0D" en in een schok plots het volle vermogen...
Iemand een idee waar dit op kan duiden?
Ik ga sowieso deze week even langs bij de garage, maar misschien zijn er hier mensen met gelijke ervaringen.
Verminderd vermogen bij koude motor
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- Grimm
- 2nd Gear member
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 30.06.2009 - 07:29
- Locatie: Oosterhout
Er is eerder al een en ander geschreven over dit onderwerp. Ik kan mij herinneren dat ik bij mijn S40 met dezelfde motor een soortgelijk probleem had. Dat ontstond pas na 100.000 km (ongeveer dan). Oorzaak heb ik nooit kunnen achterhalen omdat ik de auto toen inruilde.
Succes.
Succes.
2017 - v90 D3 Momentum MY 2018 - Intro line - Family line - Twilight Bronze
2015 - 2017 v70 D2 Momentum MY 2014 - Business pack pro - Roofrails - Sunblinds - Saville Grey
2009 - 2015 v70 LE 2.0D limited edition MY 2010 - Plus line - Sunblinds - Black stone
2005 - 2009 s40 2.0D Momentum MY 2006 - Titanium grey
2003 - 2005 Citroen Saxo 1.1 MY 1998 - Blauw
2015 - 2017 v70 D2 Momentum MY 2014 - Business pack pro - Roofrails - Sunblinds - Saville Grey
2009 - 2015 v70 LE 2.0D limited edition MY 2010 - Plus line - Sunblinds - Black stone
2005 - 2009 s40 2.0D Momentum MY 2006 - Titanium grey
2003 - 2005 Citroen Saxo 1.1 MY 1998 - Blauw
- Grimm
- 2nd Gear member
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 30.06.2009 - 07:29
- Locatie: Oosterhout
2017 - v90 D3 Momentum MY 2018 - Intro line - Family line - Twilight Bronze
2015 - 2017 v70 D2 Momentum MY 2014 - Business pack pro - Roofrails - Sunblinds - Saville Grey
2009 - 2015 v70 LE 2.0D limited edition MY 2010 - Plus line - Sunblinds - Black stone
2005 - 2009 s40 2.0D Momentum MY 2006 - Titanium grey
2003 - 2005 Citroen Saxo 1.1 MY 1998 - Blauw
2015 - 2017 v70 D2 Momentum MY 2014 - Business pack pro - Roofrails - Sunblinds - Saville Grey
2009 - 2015 v70 LE 2.0D limited edition MY 2010 - Plus line - Sunblinds - Black stone
2005 - 2009 s40 2.0D Momentum MY 2006 - Titanium grey
2003 - 2005 Citroen Saxo 1.1 MY 1998 - Blauw
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
oja:
auto is 5j oud, heeft 162k km gelopen en EGR klep is 30k km geleden uitgeschakeld.
Het inhouden tussen 2000-2600rpm heb ik al een tijdje last van, ligt hoogstwaarschijnlijk aan een of meerdere kapotte of verstopte injectoren.
Maar dit voelt echt helemaal anders aan dan het gewone inhouden. En eens ik de "schop" heb gehad blijft het vermogen ook normaal, als ik na de "schop" de auto aan de kant zet en weer vertrek heb ik gewoon mijn 2.0D terug...
auto is 5j oud, heeft 162k km gelopen en EGR klep is 30k km geleden uitgeschakeld.
Het inhouden tussen 2000-2600rpm heb ik al een tijdje last van, ligt hoogstwaarschijnlijk aan een of meerdere kapotte of verstopte injectoren.
Maar dit voelt echt helemaal anders aan dan het gewone inhouden. En eens ik de "schop" heb gehad blijft het vermogen ook normaal, als ik na de "schop" de auto aan de kant zet en weer vertrek heb ik gewoon mijn 2.0D terug...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Weet ik (zaterdag een testrit gedaan met een 1.6 drivE Start/Stop)
maar valt toch tegen als je een 2.0D gewoon bent :p
maar valt toch tegen als je een 2.0D gewoon bent :p
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D