Zaterdag zijn er wielen met winterbanden onder onze V50 gezet. Het zijn geen originele Volvo-velgen, maar van Enzo. Mijn schoonvader heeft ze onder zijn vorige auto (V70) gebruikt.
Nu ging de meneer van het bandenbedrijf wat snel te werk. Ik riep nog of de naafmaat wel klopte en toen voelde hij even of er speling in zat (zonder bouten erin). Hij zei dat er geen beweging in zat en liet ook nog even zien dat er al centreerringen in zaten. Verder paste alles goed, dus bouten erin, oppompen en prettig weekend!
Volgens mij heeft de V70 (vorige model) een andere naafmaat dan de V50, dus ik denk dat dit toch niet helemaal klopt. Op de snelweg merk ik nu in elk geval een trilling, en ik ben bang dat dat door slecht gecentreerde wielen komt.
Mijn vraag aan de deskundigen hier: is "even voelen of er speling in zit" een gebruikelijke manier om de naafmaat te controleren?
Is het gevaarlijk om met slecht gecentreerde wielen te rijden, of is het alleen oncomfortabel?
(Ik ga uiteraard terug naar de bandenboer om de trilling te laten verhelpen, wat de oorzaak ook is.)
Naafmaat en centreerringen
- hadico
- 5th Gear member
Als er centreerringen inzitten liggen deze nu vermoedelijk los achter de dop , de naafmaat is verschillend van V70/V50 ,mogelijk dat de velg wel de juiste maat heeft voor de V50 maar het spul opmeten is dan denk ik toch de juiste manier.
Rijden zonder centrering geeft nagenoeg altijd trilling en een hogere belasting op de wielbouten zeker bij bochtenwerk en is dus zeker niet raadzaam.
Rijden zonder centrering geeft nagenoeg altijd trilling en een hogere belasting op de wielbouten zeker bij bochtenwerk en is dus zeker niet raadzaam.