Beste medeliefhebbers,
Trots ben ik een maand geleden eigenaar geworden van een 145 dl uit 1971. Het plan is om deze auto vanuit de Canarische eilanden te importeren in Nederland. Deze tocht moet een mooie vakantie worden.
Op moment zit ik met het volgende probleem:
Bij lage snelheid schommelde de auto en ook het stuur ging met deze schommeling mee. Deze draaie klokwijs linksom,rechtsom terug. Ook was het feit dat ik enorme trillingen in het stuur had bij hoge snelheid. Aangezien ik meerdere velgen met banden had ben ik aan het wisselen geslagen. Heb de voor en achterwielen omgewisseld en heb het idee dat het probleem nu meer van achteren komt. Met lage snelheid schommelt de auto nog wel maar maakt niet echt de klokwijse slagen in het stuurwiel. Met hoge snelheid heb ik veel minder trillingen in het stuur.
Heb de auto hoog gehad in de garage waar ik zelf monteur ben en heb een check gedaan naar de rubbers van de stuurstangen. Hier kan ik 1 rubber vinden die een beetje speling vinden. Ook als ik een drempel neem, hoor je een enorm gekraak in de voorvering
De maat van de banden 165 SR 15 is hier zeer moeilijk te krijgen. Wel heb ik een aanbod gekregen van andere bandenmaat die zou moeten passen op deze velg.
Het laten uitlijnen van de auto kost mij z'n 50 euro en een compleet nieuwe bandenset (5 st) kost mij z'n 400 a 500 euro.
Mijn vraag is:
Is mijn probleem een banden/wielenprobleem of ligt het aan de uitlijning?
Is het noodzakelijk om nieuwe vering/demping aan te schaffen voordat de auto uitgelijnd word? ( haynes workshop manual zegt dit namelijk)
Zijn er meer mensen met dit probleem? Zo ja, wat was de oplossing?
Met vriendelijke groet
Harmen
schommelende 145
- De Canarier 145 dl
- 2nd Gear member
-
- 5th Gear member
Klopt, banden met wat minder profiel, of die er al lang opliggen, of veel zon zien willen er weleens tumors op het rijvlak ontstaan. Oftewel stalenbinnenwerk heeft het begeven. Kan best gevaarlijk zijn op hoge snelheden.
Maar ik denk aan balanceren en uitlijnen. Of ook niet, dat schommelen is niet gezond en dat lijkt toch echt een profiel/velg probleem. Of er moet een as krom zijn. Maar dat lijkt me sterk.
En nieuwe banden 500 euro? Oke hele dunne 19 inch banden. Maar die standaard 240 maat zijn voor 250 wel te krijgen. En dan praat ik gewoon over een degelijk Europees merk. Iig geen Chinese rotzooi.
Je kunt het ook compleet een beetje opfrissen, maar niet noodzakelijk als er niks stuk is. Maar genoeg mensen die bij aanschaf van een oldtimer een hoop dingen gewoon vervangen. De onderdelen kosten meestal niks, de uurloon maakt t duur. Als je alles zelf doet kun je voor weinig klaar zijn.
Als je de auto laat uitlijnen en er zit een stuurkogel of fuseekogel met klein beetje speling op. Eerst vervangen en doe dan meteen beide kanten. Fuseekogel of stuurkogel kost niks. Zelfs van het OEM merk (Federal Mogul) waar Volvo de onderdelen vandaan haalt is prima betaalbaar.
Stabilisatorstangetjes zijn ook niet duur, die veroorzaken niet de trillingen, maar wel het eventuele irritante gekraak wat je hoort. Kunnen ook de schokbrekers zijn. Na 38 jaar kan daar best wel wat zand en ander vuiligheid inzitten.
Dus altijd het overwegen waard. Heb zelf bij mijn 740 eigenlijk alles wel vervangen na aanschaf. 1 Fusee kogel en een stuurkogel was rot, die vervangen. Schijf en remblokken waren ook op. Ook meteen vervangen, toen ik toch bezig was ook meteen de remslangen vervangen door RVS modellen. Toen ik daar toch mee bezig was ook alle rubbers vervangen door PU bussen. Nu heb ik er een aantal jaren geen omkijken na. Uiteraard zijn daar kosten aan verbonden die niet iedereen wil maken. Maar het rijverschil merk je weldegelijk, zeker als een hoop van die rubbers in 25 jaar nog nooit vervangen waren.
Maar ik denk aan balanceren en uitlijnen. Of ook niet, dat schommelen is niet gezond en dat lijkt toch echt een profiel/velg probleem. Of er moet een as krom zijn. Maar dat lijkt me sterk.
En nieuwe banden 500 euro? Oke hele dunne 19 inch banden. Maar die standaard 240 maat zijn voor 250 wel te krijgen. En dan praat ik gewoon over een degelijk Europees merk. Iig geen Chinese rotzooi.
Je kunt het ook compleet een beetje opfrissen, maar niet noodzakelijk als er niks stuk is. Maar genoeg mensen die bij aanschaf van een oldtimer een hoop dingen gewoon vervangen. De onderdelen kosten meestal niks, de uurloon maakt t duur. Als je alles zelf doet kun je voor weinig klaar zijn.
Als je de auto laat uitlijnen en er zit een stuurkogel of fuseekogel met klein beetje speling op. Eerst vervangen en doe dan meteen beide kanten. Fuseekogel of stuurkogel kost niks. Zelfs van het OEM merk (Federal Mogul) waar Volvo de onderdelen vandaan haalt is prima betaalbaar.
Stabilisatorstangetjes zijn ook niet duur, die veroorzaken niet de trillingen, maar wel het eventuele irritante gekraak wat je hoort. Kunnen ook de schokbrekers zijn. Na 38 jaar kan daar best wel wat zand en ander vuiligheid inzitten.
Dus altijd het overwegen waard. Heb zelf bij mijn 740 eigenlijk alles wel vervangen na aanschaf. 1 Fusee kogel en een stuurkogel was rot, die vervangen. Schijf en remblokken waren ook op. Ook meteen vervangen, toen ik toch bezig was ook meteen de remslangen vervangen door RVS modellen. Toen ik daar toch mee bezig was ook alle rubbers vervangen door PU bussen. Nu heb ik er een aantal jaren geen omkijken na. Uiteraard zijn daar kosten aan verbonden die niet iedereen wil maken. Maar het rijverschil merk je weldegelijk, zeker als een hoop van die rubbers in 25 jaar nog nooit vervangen waren.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- biadman
- 4th Gear member
je zou ook voor niet al teveel geld een setje 940 stalen velgen kunnen open met 195/65/15 past ook met et 25 en is qua prijs vaak prima te behapppen, zal alleen iets zwaarder sturen!
iig nooit met een kapotte wang gaan rijden!
hoe is de wind momenteel op fuerte? veel mensen aan het surfen?
iig nooit met een kapotte wang gaan rijden!
hoe is de wind momenteel op fuerte? veel mensen aan het surfen?
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- De Canarier 145 dl
- 2nd Gear member
Ik denk naar aanleiding van de reacties hier in dit forum het noodzakelijk is nieuwe banden te gaan zoeken en een uitlijning te gaan doen.
Het probleem is het krijgen van de benodigde onderdelen op dit eiland. De benodigde bandenmaat is hier niet meer te krijgen. Verzenden vanuit NL is ook financieel niet aantrekkelijk. Mijn werkgever heeft voor mij uitgezocht bij de keuringsdienst ( vergelijkbaar met de APK in NL ) dat er een andere bandenmaat is die past op de velg. Deze banden kosten 80 euro per stuk. Een set van 5 stuk en uitlijning van de wielen komt neer op een totaalplaatje van z'n 500 euro. Ik hoop dat ik dan niet hoef te betalen voor uitlijning van de complete auto. ( Garage waar ik werk kan ik dit niet zelf doen. Hebben niet de apparaten voor dit werk )
Ook zit ik er sterk over te denken om alle dingen te gaan vervangen en een grote renovatie te gaan doen aan de voorkant. Het probleem is en blijft het wonen hier op dit eiland. Mijn plan is nu ook om in januari terug te gaan naar NL. Daar eerst een tijd te gaan werken om het geld bij elkaar te sprokkelen en dan weer terug om de auto deze kant op te halen en in NL verder te sleutelen. De banden laat ik hier dan wel vervangen en misschien nog de veren en dempers.
Vandaag de snelheidsmeter gerepareerd en toch een snelheid van 145 weten te halen! Achteraf niet zo slim natuurlijk na het lezen van de reacties op mijn bericht.
Verder is het hier goed weer. De naam Fuerte ventura (Sterke Wind) zegt eigelijk al genoeg. Heel erg veel surfers! Kitesurfers, golfsurfers en ook windsurfers.
Bedankt voor de snelle en duidelijke reacties
Het probleem is het krijgen van de benodigde onderdelen op dit eiland. De benodigde bandenmaat is hier niet meer te krijgen. Verzenden vanuit NL is ook financieel niet aantrekkelijk. Mijn werkgever heeft voor mij uitgezocht bij de keuringsdienst ( vergelijkbaar met de APK in NL ) dat er een andere bandenmaat is die past op de velg. Deze banden kosten 80 euro per stuk. Een set van 5 stuk en uitlijning van de wielen komt neer op een totaalplaatje van z'n 500 euro. Ik hoop dat ik dan niet hoef te betalen voor uitlijning van de complete auto. ( Garage waar ik werk kan ik dit niet zelf doen. Hebben niet de apparaten voor dit werk )
Ook zit ik er sterk over te denken om alle dingen te gaan vervangen en een grote renovatie te gaan doen aan de voorkant. Het probleem is en blijft het wonen hier op dit eiland. Mijn plan is nu ook om in januari terug te gaan naar NL. Daar eerst een tijd te gaan werken om het geld bij elkaar te sprokkelen en dan weer terug om de auto deze kant op te halen en in NL verder te sleutelen. De banden laat ik hier dan wel vervangen en misschien nog de veren en dempers.
Vandaag de snelheidsmeter gerepareerd en toch een snelheid van 145 weten te halen! Achteraf niet zo slim natuurlijk na het lezen van de reacties op mijn bericht.
Verder is het hier goed weer. De naam Fuerte ventura (Sterke Wind) zegt eigelijk al genoeg. Heel erg veel surfers! Kitesurfers, golfsurfers en ook windsurfers.
Bedankt voor de snelle en duidelijke reacties
Volvo 145 dl Uit 1971 (Import Fuerteventura (Canarische eilanden))
-
- 2nd Gear member
Waarom zet je er geen 740/940 wielen onder, die zijn toch nog wel ergens te vinden op je eiland (alhoewel?). Of is die keuringsinstantie zo precies daar? Ik heb hier een brief van Volvo Duitsland waarin zo'n beetje alle 15" Volvo velgen gehomologiseerd worden. Op 740 velgen mogen allerlei 15" banden zoals 195/65r15, een vrij normale maat.
Om uit te lijnen heb je nodig een recht stuk weg voor proefritjes, ringsleutel 9/16 dacht ik en shims in allerlei diktes, meest kan je de aanwezige shims wel een beetje herverdelen zodat het een rijdbaar geheel oplevert.
Askanteling is een halve graad naar achteren, wielvlucht een halve graad naar buiten, toespoor 2 mm.
Om uit te lijnen heb je nodig een recht stuk weg voor proefritjes, ringsleutel 9/16 dacht ik en shims in allerlei diktes, meest kan je de aanwezige shims wel een beetje herverdelen zodat het een rijdbaar geheel oplevert.
Askanteling is een halve graad naar achteren, wielvlucht een halve graad naar buiten, toespoor 2 mm.
- De Canarier 145 dl
- 2nd Gear member
Mede liefhebbers,
Afgelopen week banden laten vervangen. Probleem opgelost!!!! Direct een tour rond het eiland gedaan. De 145 ging als een zonnestraal tegen de vulkanen omhoog hier! Een blok genot!
Hij schommelt niet meer,trilt niet meer in het stuur en ligt als een blok op de weg!
Was bijna 500 euro kwijt voor 4 nieuwe banden en uitlijning. Kan wel zeggen dat nu de orginele velgen d'r nog op zitten.
Iedereen bedankt voor hun meedenken en het geven van advies!
Met vriendelijke groet,
De Canarier
Afgelopen week banden laten vervangen. Probleem opgelost!!!! Direct een tour rond het eiland gedaan. De 145 ging als een zonnestraal tegen de vulkanen omhoog hier! Een blok genot!
Hij schommelt niet meer,trilt niet meer in het stuur en ligt als een blok op de weg!
Was bijna 500 euro kwijt voor 4 nieuwe banden en uitlijning. Kan wel zeggen dat nu de orginele velgen d'r nog op zitten.
Iedereen bedankt voor hun meedenken en het geven van advies!
Met vriendelijke groet,
De Canarier
Volvo 145 dl Uit 1971 (Import Fuerteventura (Canarische eilanden))