Onderhoud Volkswagen vs Volvo?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Joentje
2nd Gear member

Hoi Allen,

Ik zit te twijfelen om van mijn VW Golf V uit 2004 over te stappen naar een Volvo S60 :roll: .

Kan iemand mij vertellen of het onderhoud/kosten van een Volvo veel hoger liggen als Volkswagen? Of ligt dit wel bij elkaar in de buurt.

Ik bedoel dan bijvoorbeeld het uurloon, kosten van een beurt, etc.

Ik hoor het graag! :D

Met vriendelijke groetjes,
Jeroen
Geus
4th Gear member

Dat hangt van zoveel factoren af dat het erg moeilijk is daar een duidelijk antwoord op te geven. Ten eerste moet je natuurlijk een beetje geluk hebben met de auto. Bij elk merk zit er wel eens een pech-exemplaar tussen. Wil je naar een dealer of kan je ook tevreden zijn met een algemene garage? Mijn persoonlijke ervaring is dat ik met mijn golfje t.o.v. nu V70 (relatief zelfde leeftijd) meer mankementen en dus meer kosten had, maar ook dat is relatief. Ik geloof niet dat je kan zeggen dat de één structureel duurder is als de ander.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Christopher
3rd Gear member

Het hangt inderdaad af van veel factoren. Ik kan het denk ik wel met je vinden dat Volvo onderdelen duurder zijn dan die van VW, maar heb ook het gevoel dat Volvo's (over het algemeen) minder snel problemen hebben. Uiteindelijk zal het dus redelijk om het even zijn.

De keuze tussen een Golf en een S60 heeft ook veel met uitstraling van een auto te maken en dus indirect ook de bestuurder. Daar zou ik mijn keuze ook vanaf laten hangen.

Ook weet ik zeker (vooroordeel, maar het komt wel heel vaak uit) dat je in een S60 anders omgaat met de auto dan de Golf.
Wanneer je de vergelijking tussen een Golf en een C30 maakt zal dat niet heel erg veel verschillen, maar een S60 is een heel ander type auto.
S40 2.0D - Barents Blue Momentum
RVL
4th Gear member

Jeroen,

De twee zijn niet met elkaar te vergelijken. Uiteraard zul je hier op het forum een "lichte" voorkeur zien voor de S60. Is ook een super sedan!
Ik denk wel in alle eerlijkheid dat ie in onderhoud een tikkie duurder zal zijn maar daar krijg je zoveel voor terug. Ik zou niet langer twijfelen en gewoon doen. Rij in ieder geval eens een proefrit dan ben je zo over.....
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
mightyspawn
5th Gear member

Alleen al voor de stoelen zou ik t doen. Rij op mijn werk een Golf, kan niks anders kiezen. Keus van baas.

Ik rij prive een 740 en 360. Nou in die stoelen nooit gezeik met mn rug. Maar ik hoef nog geen 5 minuten in die stoelen van die Golf te zitten en mn rug begint al te klagen. Voor de rest een puik autootje en vlot zijn die dingen zeg. Maar nee die stoelen bah zeg.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Ramon&Ramon
7th Gear member

Zit weinig verschil in,de techniek van een VW of Volvo verschilt nagenoeg niet!
Een Volvo gaat net zo vaak stuk als een VW,weinig dus.
MauritsvdT
5th Gear member
Contacteer:

Ik rij elke dag ook in een Golf V, maar ik zou hem niet willen ruilen met mijn auto.
Smaak komt ook om de hoek kijken uiteraard, maar met de Golf staan we redelijk frequent bij een garage voor allerlei zaken en dingetjes.
(Gelukkig niet mijn auto)
Ik vind de VW toch 'Duitse stugheid' en de Volvo ligt zeker met comfort daarboven.
(MightySpawn's opmerking bijvoorbeeld)

Alles hangt af van de auto en hoe ermee om gegaan is uiteraard, maar met de S60 heb je in mijn ogen een kwalitatief iets betere auto.
Regulier onderhoud zal in proportie niet veel schelen.
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
Ramon&Ramon
7th Gear member

De meeste onderdelen die je in een VW tegenkomt,worden ook door Volvo gebruikt.
Reparatiegevoelig zijn ze niet,zowel Volvo als VW,het grote verschil is ,er rijden iets meer VW,s rond dan Volvo,s.
Maar ze hebben precies dezelfde klachten gezien reparatie gevoeligheid.

Versnelling bakken,remdelen,electronica,is bij beide merken niet echt hoogstaand!
Oceanracer
Geartronic member

Echt jerijnste kolder om hier te gaan verkondigen dat een Golf eerder kapot gaat dan een Volvo! De lijst van zwakke punten van een S60/V70 is echt veel langer dan die van een Golf IV of V. Daar komt bij dat die onderdelen zelf (als je dus aan de beurt bent voor nieuwe portiersloten, ETM's, condensors, moet ik even doorgaan?) echt meer kosten dan vergelijkbare onderdelen van VW. Ook ligt het onderhoudstarief bij VW nog altijd lager dan bij Volvo, al moet ik zeggen dat dit de afgelopen tijd wel redelijk naar elkaar toegegroeid is.

Autorijden kost geld. En bij VW net wat minder dan bij Volvo.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Ramon&Ramon
7th Gear member

Ik ben het helemaal eens met Oceanracer,
Ik rij een Passat en die doet niet onder voor een S60.
De onderdelen voor Volvo en VW worden door de zelfde toeleveringsbedrijven geleverd,

Bosch
Ate
Brembo
Garrett turbo,s
Hella
Philips
zo kan ik nog wel even doorgaan..
RVL
4th Gear member

Ramon& en Ramon schreef
Versnelling bakken,remdelen,electronica,is bij beide merken niet echt hoogstaand!
Klopt helemaal. Vorige week in een heuse Austin Martin automaat DB nog wat (mee)gereden en man wat een bak is dat zeg! zo soepel en accuraat heb ik nog nooit meegemaakt.
En ik ben het met Oceanracer eens dat de S60 zeker duurder in onderhoud zal zijn maar dat weegt wel op tegen het rijden in zo'n duitse stuiterbak.
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
Ramon&Ramon
7th Gear member

Als je de tweede hands prijzen vergelijkt tussen VW en Volvo,bijv op Marktplaats,dan liggen de prijzen bij VW toch aanmerkelijk hoger en dat is niet voor niets!
Monster Volvo
1st Gear member

Distributieriem pas bij 240.000 Km vind ik voor een V50 2.0D anders heel laat ... bij veel merken is dat al bij 120.000 of nog eerder. En dat zijn toch dure beurten.
Veni, Vidi, Volvo
Volvo V50 2.0D Momentum
verder nog een Fiat Panda 100HP voor de vrouw
en een Ducati Monster S4R voor de leuk ;-)
MauritsvdT
5th Gear member
Contacteer:

Oceanracer schreef:Echt jerijnste kolder om hier te gaan verkondigen dat een Golf eerder kapot gaat dan een Volvo! De lijst van zwakke punten van een S60/V70 is echt veel langer dan die van een Golf IV of V. Daar komt bij dat die onderdelen zelf (als je dus aan de beurt bent voor nieuwe portiersloten, ETM's, condensors, moet ik even doorgaan?) echt meer kosten dan vergelijkbare onderdelen van VW. Ook ligt het onderhoudstarief bij VW nog altijd lager dan bij Volvo, al moet ik zeggen dat dit de afgelopen tijd wel redelijk naar elkaar toegegroeid is.

Autorijden kost geld. En bij VW net wat minder dan bij Volvo.
Het is ook niet de bedoeling (ook niet mijn bedoeling) om te zeggen dat een Golf eerder kapot gaat dan een Volvo (als je ze uberhaupt al mag vergelijken), maar de vraag is of de onderhoudskosten hoger liggen bij een S60 dan bij een Golf V.
Bij die stelling is mijn mening dat je met een Volvo een iets ' hogere auto' hebt dan met de Golf (logisch lijkt mij, toch?)
En of je dan de kosten kan vergelijken, nee .....
Ok, in mijn eerste bericht heb ik mijn ervaring gedeeld met een Golf V, maar ik zeg niet pertinent dat je eerder bij de dealer staat, wel goed lezen hè !! :wink:

Als ik nu oprecht moet kiezen tussen (mijn) V50 en een Golf V (zelfde bouwjaar/opties), is mijn keuze snel gemaakt.
Bij lange na niet dat de Golf in de buurt komt !!!
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
Oceanracer
Geartronic member

Het is natuurlijk logisch dat er op een Volvo-forum veel liefhebbers zijn te vinden van Volvo's. Maar op het moment dat er dan eens een andere merknaam valt (en VW is er hier op het forum zeker eentje van) dan wordt dat merk veelal met de grond gelijk gemaakt.

Joentje vraagt naar de te verwachten kosten VW versus Volvo. Het gaat daarbij dus niet over de betere stoelen (ook al ben ik het daar mee eens) of over een mooiere auto, de fraaiere uitstraling en het heerlijke rijcomfort (ook allemaal mee eens).

Als ik op die vraag antwoord moet geven weet ik uit ervaring te melden dat de kosten qua regulier onderhoud elkaar tegenwoordig niet veel meer ontlopen. Zo zijn service-intervallen van 30.000 km bij beide merken geen uitzondering meer en is het werkplaatstarief van VW de laatste tijd behoorlijk opgelopen.

Maar als het dan gaat om zaken waar je bij een S60/V70 tegenaan kunt lopen is het zeker noemenswaardig om een paar zaken te melden die bij die auto's vaker voorkomen dan gemiddeld. Zodat Joentje hier rekening mee kan houden en niet achteraf geconfronteerd wordt met defecten waar hij geen weet van had.

Dus no hard feelings jegens de diehards hier die Volvo graag de hemel in prijzen, maar technisch gezien zijn er echt betere auto's te koop.
mightyspawn
5th Gear member

Ik prijs niks de hemel in, spreek mn eigen ervaring uit. Waarom zou je voor een bepaald model gaan als je alleen de onderhoud kosten interesseren. Ze liggen niet veel van elkaar. Al het onderhoud is duur tegenwoordig ,voor ieder merk. Als je tegenwoordig 800 euro moet aftikken voor een distruriem vervangen, dan doen ze toch echt iets fout met het ontwerpen van een auto. Die kosten komen alleen omdat de halve motor uit gebouwd moet worden, ze komen nergens meer bij.

Ieder merk heeft dat en geen een merk maakt alles nog zelf. Dat was vroeger al niet, zonder toeleveranciers kun je niks. Maar deden ze tenminste nog de motor/versnellingsbak zelf ontwerpen en zo ook het uiterlijk van de auto. Dat komt tegenwoordig toch ook allemaal uit dezelfde windtunnel computer en plakken ze het logo van een merk erop.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
945i
8th Gear member

Klopt, simpele techniek = minder onderhoudskosten.

Of een auto zoeken met een distr. ketting ipv. riem....
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Oceanracer
Geartronic member

Helemaal mee eens. Design en aerodynamica lijken belangrijker dan ergonomie. Auto's zijn naar verhouding de afgelopen 10 jaar wel voordeliger geworden, ondanks dat modelreeksen elkaar sneller dan vroeger opvolgen. Ook wordt een model veelal niet niet meer verbeterd, maar compleet vernieuwd. Zaken als defecte lampjes waar je voor langs de dealer moet of een D-riem waar een monteur de hele dag zoet mee is zijn dan het gevolg. Als klant zul je voor dat soort kosten moeten opdraaien. Het is handig om daar voor aanschaf al rekening mee te houden.

En mannen, mijn opmerking was niet op de man gespeeld, maar eentje in het algemeen. :wink:
s60magic
4th Gear member

Welke auto is technisch dan beter? Ik zeg niet dat een Volvo de beste auto is, maar ik moet zeggen dat ik nooit op mijn vorige S60 na (stabilisatorstangetjes) problemen heb gehad met mijn S60 en dat was met mijn vorige auto's wel anders. En met elk merk heb je wel eens pech.
Oceanracer schreef:Het is natuurlijk logisch dat er op een Volvo-forum veel liefhebbers zijn te vinden van Volvo's. Maar op het moment dat er dan eens een andere merknaam valt (en VW is er hier op het forum zeker eentje van) dan wordt dat merk veelal met de grond gelijk gemaakt.

Joentje vraagt naar de te verwachten kosten VW versus Volvo. Het gaat daarbij dus niet over de betere stoelen (ook al ben ik het daar mee eens) of over een mooiere auto, de fraaiere uitstraling en het heerlijke rijcomfort (ook allemaal mee eens).

Als ik op die vraag antwoord moet geven weet ik uit ervaring te melden dat de kosten qua regulier onderhoud elkaar tegenwoordig niet veel meer ontlopen. Zo zijn service-intervallen van 30.000 km bij beide merken geen uitzondering meer en is het werkplaatstarief van VW de laatste tijd behoorlijk opgelopen.

Maar als het dan gaat om zaken waar je bij een S60/V70 tegenaan kunt lopen is het zeker noemenswaardig om een paar zaken te melden die bij die auto's vaker voorkomen dan gemiddeld. Zodat Joentje hier rekening mee kan houden en niet achteraf geconfronteerd wordt met defecten waar hij geen weet van had.

Dus no hard feelings jegens de diehards hier die Volvo graag de hemel in prijzen, maar technisch gezien zijn er echt betere auto's te koop.
Rob M
5th Gear member

Normaal gesproken blijf ik (ook op feestjes en met collega's) verre van VW-discussies, maar ik denk dat Jeroen een legitieme vraag stelt, waar (ook) goede antwoorden op komen.

Mijn ervaring: Qua kwaliteit gaat het redelijk gelijk op, ook wat kosten betreft in de werkplaats.
De uurtarieven liggen bij VW nog wel lager dan bij Volvo, maar zij rekenen alles door (mijn ervaring bij drie verschillende dealers), en als er iets is waar je het niet mee eens bent sturen de garagebedrijven je direct door naar de importeur (mijn ervaring met 5 van de 6 VAG-producten die ik heb gehad).
En dan ben je klaar.
PON-Nederland is een van de meest hooghartige en ondoordringbare bedrijven die ik ken. Precieze ervaringen? graag via PM.

Dat is ook een reden om voor een merk of dealerorganisatie te kiezen. En Jeroen, dan zit je letterlijk en figuurlijk goed bij Volvo!
Hartelijke groet,

Rob

Inmiddels Volvo nummer 11 Na een 240, 265, 460, 2×740, V40, V50, V40, V60 en een XC40 nu een V60 B3 Inscription, Pine Grey/Geventileerd nappaleder met massage in de kleur amber. En o.a. de packs: Park assist, Lighting, Lounge en hier en daar nog wat
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”