ik rij nog op de de normale banden en rij nu op 2.5 bar
zomers rij ik met 2.8 bar
of moet nu ook 2.8 bar er in doen ?
bandenspanning
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27161
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Wat is je bandenmaat?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 28.12.2006 - 09:40
- Locatie: Dronten
Dat weet ik zelf ook wel !!!!
Het gaat mij meer om wie er ervaring heeft met verschillende banden spanningen.
Het gaat mij meer om wie er ervaring heeft met verschillende banden spanningen.
Volvo XC 60 T 6 AWD R design
Volvo XC 60 D 5 AWD Automaat R design
Volvo V 60 T 3 2.0 Liter
Volvo V 70 2.4 D Summum Geartronic 2005
Volvo V 70 2.4 T GT Geartronic
Volvo 850 estate 2.4
Volvo XC 60 D 5 AWD Automaat R design
Volvo V 60 T 3 2.0 Liter
Volvo V 70 2.4 D Summum Geartronic 2005
Volvo V 70 2.4 T GT Geartronic
Volvo 850 estate 2.4
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20638
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ik rij, zomer en winter met 2,5 bar. (veel snelwegwerk met een iets hogere Vmax als mag)
Goed wel met 205/55/16 op de S60 met zomer en winterbanden en met 195/55/15 (zomer) en 185/65/14 (winter) met de 480
2,8 bar is te hoog in mijn optiek.
Goed wel met 205/55/16 op de S60 met zomer en winterbanden en met 195/55/15 (zomer) en 185/65/14 (winter) met de 480
2,8 bar is te hoog in mijn optiek.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
ik zie het in een warme zomer ook zomaar geen echt doel dienen
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21115
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ook hier altijd op 2.5 bar in de zomer op 225/45/17 en in de winter 195/65/15.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Vroeger gaven ze nogal lage waardes voor autobanden op. Deur zegt 2.1 en 2.3 bij een 740. Ik jaag er 2.6 en 2.8 in. Rijdt ideaal.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
- Locatie: Utrecht
Ik vind het ook altijd lastig. Ik zet ze meestal rond de 2.5, maar dan lijken ze helemaal nog niet zo hard. Je ziet de wang nog best wel bollen waar hij op de weg staat. Wat is nou beter? Toch maar 2.8 ofzo, zodat de band helemaal hard lijkt en netjes recht staat, of juist 2.6 en een beetje bolling/inzakken?
Volvo S60 D5 Edition MY2004
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Moeilijk te zeggen, beetje bolling moeten ze wel hebben. Gewoon proberen en kijken waarbij die nog lekker rijdt. Hoe harder hoe minder grip uiteraard. Maarja ik heb t geprobeerd en ligt veel beter op de weg. Iig bij een 740 en die hebben dikke banden, in de jaren 80 was 18"enzo allemaal nog niet beschikbaar. In die dunnere banden van tegenwoordig weet ik niet precies wat je dr in moet doen. Meer dan 2.8 zeker niet iig
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
dealer gaf bij mij op 2.1 vooraan en 2.3 achteraan, rijdt goed 

1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Achter harder dan voor? Zonder belading? Komt mij heel vreemd voor!ppFreddy schreef:dealer gaf bij mij op 2.1 vooraan en 2.3 achteraan, rijdt goed
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- degids
- 3rd Gear member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21
Komt mij ook heeeeeel raar voor! Op de voorste banden ligt de druk van het gewicht van de motor! Daar zou in principe de meeste druk in moeten. Misschien met een half oor geluisterd en verkeerd-om onthouden? 

V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
- MyDJ
- 2nd Gear member
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 10.08.2010 - 23:32
Heb vandaag nieuwe banden laten monteren (Pirelli P Zero Rosso's), maar ze hebben de banden gevuld met stikstof 2.7 bar... Is dit niet wat aan de hoge kant?! Meestal zit ik alleen in de auto en lijkt me 2.4 bar meer dan voldoende.
Bandenmaat is 235/40 R18 95Y
Bandenmaat is 235/40 R18 95Y
Volvo 360 2.0
Volvo S40 1.8 LPG G3 Vialle
Volvo S60 2.5T LPG G3 Vialle
Volvo V70 R AWD MY '07
Volvo S40 1.8 LPG G3 Vialle
Volvo S60 2.5T LPG G3 Vialle
Volvo V70 R AWD MY '07
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Is iets aan de hoge kant maar kan wel. Ligt er ook aan wat je zelf lekker vindt rijden. Wel vind ik dat Pirelli's met hoge bandenspanning in het midden vaak snel afslijten. Dat geeft al aan dat de spanning te hoog is. Is uiteraard type afhankelijk. Kijk anders even op de site van Pirelli wat geadviseerd wordt. Ik zou me daaraan houden in grote lijnen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
Zaterdag komt 4x nwe Vredestein sessanta 235/65/17 Volvo zegt 2.7 rondom en Vrdestein zegt voor 2.7 en achter 2.6.
Wat is juist of wijsheid en is het de paar € extra waard om er stikstof in te doen?
Wat is juist of wijsheid en is het de paar € extra waard om er stikstof in te doen?
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 27.05.2007 - 15:46
- Locatie: Oegstgeest
Stikstof in je band.. Gebakken lucht!
'gewone' lucht bestaat sowieso voor 78% uit stikstof!
Daarnaast, aangezien er op het moment dat de band om de velg gelegd wordt er al 1 atmosfeer (1 bar) 'gewone' lucht in de band zit, er dus al 22% andere gassen in dan stikstof in zit. Als je je autoband dan op peil brengt met stikstof houd je dus ook sowieso 5-10% andere gassen over in je band.
Het grote argument van bandenboeren om stikstof te gebruiken is dat
1) je banden minder lekken vanwege grotere moleculen van stikstof.
2) stikstof minder uitzet bij hogere temperatuur, dus je bandenspanning minder toeneemt bij hogere temperatuur.
ALS bovenstaande argumenten correct zijn, zijn ze verwaarloosbaar bij de lage bandenspanningen in personenauto's en vanwege het feit dat je sowieso al 78% stikstof in je band hebt.
Daarnaast is uit tests gebleken dat pas bij zeer hoge bandenspanning, denk aan vrachtwagen- en vliegtuigbanden, je een verschil merkt van slechts 2% minder lekkage. Bedenk daarbij dat vrachtwagen- en vliegtuigbanden 250 tot 1000 keer hun eigen gewicht moeten dragen, en autobanden maar zo'n 50 keer!
Bandenslijtage is voornamelijk afhankelijk van de temperatuur van het rubber, omdat het zachter wordt naarmate de temperatuur stijgt. Stikstof voorkomt niet dat de temperatuur stijgt. Zachte banden zorgen wel voor grote temperatuurstijgingen, maar zoals net gezegd blijven autobanden niet beter op spanning door gebruik van stikstofvulling.
Het beste voor je autobanden is regelmatig de spanning controleren en zo nodig bijvullen (met gewone lucht). Zo vergoot je de levensduur van je banden en bespaar je elke paar maanden een paar euro bij de bandenboer.
'gewone' lucht bestaat sowieso voor 78% uit stikstof!
Daarnaast, aangezien er op het moment dat de band om de velg gelegd wordt er al 1 atmosfeer (1 bar) 'gewone' lucht in de band zit, er dus al 22% andere gassen in dan stikstof in zit. Als je je autoband dan op peil brengt met stikstof houd je dus ook sowieso 5-10% andere gassen over in je band.
Het grote argument van bandenboeren om stikstof te gebruiken is dat
1) je banden minder lekken vanwege grotere moleculen van stikstof.
2) stikstof minder uitzet bij hogere temperatuur, dus je bandenspanning minder toeneemt bij hogere temperatuur.
ALS bovenstaande argumenten correct zijn, zijn ze verwaarloosbaar bij de lage bandenspanningen in personenauto's en vanwege het feit dat je sowieso al 78% stikstof in je band hebt.
Daarnaast is uit tests gebleken dat pas bij zeer hoge bandenspanning, denk aan vrachtwagen- en vliegtuigbanden, je een verschil merkt van slechts 2% minder lekkage. Bedenk daarbij dat vrachtwagen- en vliegtuigbanden 250 tot 1000 keer hun eigen gewicht moeten dragen, en autobanden maar zo'n 50 keer!
Bandenslijtage is voornamelijk afhankelijk van de temperatuur van het rubber, omdat het zachter wordt naarmate de temperatuur stijgt. Stikstof voorkomt niet dat de temperatuur stijgt. Zachte banden zorgen wel voor grote temperatuurstijgingen, maar zoals net gezegd blijven autobanden niet beter op spanning door gebruik van stikstofvulling.
Het beste voor je autobanden is regelmatig de spanning controleren en zo nodig bijvullen (met gewone lucht). Zo vergoot je de levensduur van je banden en bespaar je elke paar maanden een paar euro bij de bandenboer.