Pagina 1 van 4
bandenspanning
Geplaatst: 14.12.2009 - 16:12
door soldier
ik rij nog op de de normale banden en rij nu op 2.5 bar
zomers rij ik met 2.8 bar
of moet nu ook 2.8 bar er in doen ?
Geplaatst: 14.12.2009 - 17:10
door Fredhead
Wat is je bandenmaat?
maat
Geplaatst: 14.12.2009 - 18:27
door soldier
225 /45 17 inch
Geplaatst: 14.12.2009 - 19:25
door toppertje
zie tankdeksel.
hoog spanning
Geplaatst: 14.12.2009 - 19:30
door soldier
Dat weet ik zelf ook wel !!!!
Het gaat mij meer om wie er ervaring heeft met verschillende banden spanningen.
Geplaatst: 14.12.2009 - 19:38
door V480-S60
Ik rij, zomer en winter met 2,5 bar. (veel snelwegwerk met een iets hogere Vmax als mag)
Goed wel met 205/55/16 op de S60 met zomer en winterbanden en met 195/55/15 (zomer) en 185/65/14 (winter) met de 480
2,8 bar is te hoog in mijn optiek.
Geplaatst: 14.12.2009 - 19:38
door bart simpson
ik zie het in een warme zomer ook zomaar geen echt doel dienen
Geplaatst: 15.12.2009 - 09:51
door diesel01
Ook hier altijd op 2.5 bar in de zomer op 225/45/17 en in de winter 195/65/15.
Geplaatst: 17.12.2009 - 15:45
door mightyspawn
Vroeger gaven ze nogal lage waardes voor autobanden op. Deur zegt 2.1 en 2.3 bij een 740. Ik jaag er 2.6 en 2.8 in. Rijdt ideaal.
Geplaatst: 18.12.2009 - 09:42
door JSS
Ik vind het ook altijd lastig. Ik zet ze meestal rond de 2.5, maar dan lijken ze helemaal nog niet zo hard. Je ziet de wang nog best wel bollen waar hij op de weg staat. Wat is nou beter? Toch maar 2.8 ofzo, zodat de band helemaal hard lijkt en netjes recht staat, of juist 2.6 en een beetje bolling/inzakken?
Geplaatst: 18.12.2009 - 11:18
door mightyspawn
Moeilijk te zeggen, beetje bolling moeten ze wel hebben. Gewoon proberen en kijken waarbij die nog lekker rijdt. Hoe harder hoe minder grip uiteraard. Maarja ik heb t geprobeerd en ligt veel beter op de weg. Iig bij een 740 en die hebben dikke banden, in de jaren 80 was 18"enzo allemaal nog niet beschikbaar. In die dunnere banden van tegenwoordig weet ik niet precies wat je dr in moet doen. Meer dan 2.8 zeker niet iig
Re: hoog spanning
Geplaatst: 19.12.2009 - 18:10
door toppertje
soldier schreef:Dat weet ik zelf ook wel !!!!
nou,nou, rustig maar.
wist niet dat je boos werd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Geplaatst: 31.12.2009 - 00:39
door Frank09
Onder mijn auto heb ik 235/40-18 en daarvoor wordt tussen de 2,6 en 2,8 geadviseerd.
Geplaatst: 31.12.2009 - 01:08
door Frederik Welvaert
dealer gaf bij mij op 2.1 vooraan en 2.3 achteraan, rijdt goed

Geplaatst: 31.12.2009 - 10:45
door Oceanracer
ppFreddy schreef:dealer gaf bij mij op 2.1 vooraan en 2.3 achteraan, rijdt goed

Achter harder dan voor? Zonder belading? Komt mij heel vreemd voor!
Geplaatst: 31.12.2009 - 13:17
door degids
Komt mij ook heeeeeel raar voor! Op de voorste banden ligt de druk van het gewicht van de motor! Daar zou in principe de meeste druk in moeten. Misschien met een half oor geluisterd en verkeerd-om onthouden?

Geplaatst: 31.07.2012 - 00:16
door MyDJ
Heb vandaag nieuwe banden laten monteren (Pirelli P Zero Rosso's), maar ze hebben de banden gevuld met stikstof 2.7 bar... Is dit niet wat aan de hoge kant?! Meestal zit ik alleen in de auto en lijkt me 2.4 bar meer dan voldoende.
Bandenmaat is 235/40 R18 95Y
Geplaatst: 31.07.2012 - 08:52
door edraket
Is iets aan de hoge kant maar kan wel. Ligt er ook aan wat je zelf lekker vindt rijden. Wel vind ik dat Pirelli's met hoge bandenspanning in het midden vaak snel afslijten. Dat geeft al aan dat de spanning te hoog is. Is uiteraard type afhankelijk. Kijk anders even op de site van Pirelli wat geadviseerd wordt. Ik zou me daaraan houden in grote lijnen.
Geplaatst: 31.07.2012 - 11:18
door euerw
Zaterdag komt 4x nwe Vredestein sessanta 235/65/17 Volvo zegt 2.7 rondom en Vrdestein zegt voor 2.7 en achter 2.6.
Wat is juist of wijsheid en is het de paar € extra waard om er stikstof in te doen?
Geplaatst: 31.07.2012 - 12:13
door BIC
Stikstof in je band.. Gebakken lucht!
'gewone' lucht bestaat sowieso voor 78% uit stikstof!
Daarnaast, aangezien er op het moment dat de band om de velg gelegd wordt er al 1 atmosfeer (1 bar) 'gewone' lucht in de band zit, er dus al 22% andere gassen in dan stikstof in zit. Als je je autoband dan op peil brengt met stikstof houd je dus ook sowieso 5-10% andere gassen over in je band.
Het grote argument van bandenboeren om stikstof te gebruiken is dat
1) je banden minder lekken vanwege grotere moleculen van stikstof.
2) stikstof minder uitzet bij hogere temperatuur, dus je bandenspanning minder toeneemt bij hogere temperatuur.
ALS bovenstaande argumenten correct zijn, zijn ze verwaarloosbaar bij de lage bandenspanningen in personenauto's en vanwege het feit dat je sowieso al 78% stikstof in je band hebt.
Daarnaast is uit tests gebleken dat pas bij zeer hoge bandenspanning, denk aan vrachtwagen- en vliegtuigbanden, je een verschil merkt van slechts 2% minder lekkage. Bedenk daarbij dat vrachtwagen- en vliegtuigbanden 250 tot 1000 keer hun eigen gewicht moeten dragen, en autobanden maar zo'n 50 keer!
Bandenslijtage is voornamelijk afhankelijk van de temperatuur van het rubber, omdat het zachter wordt naarmate de temperatuur stijgt. Stikstof voorkomt niet dat de temperatuur stijgt. Zachte banden zorgen wel voor grote temperatuurstijgingen, maar zoals net gezegd blijven autobanden niet beter op spanning door gebruik van stikstofvulling.
Het beste voor je autobanden is regelmatig de spanning controleren en zo nodig bijvullen (met gewone lucht). Zo vergoot je de levensduur van je banden en bespaar je elke paar maanden een paar euro bij de bandenboer.