slecht presterende S60 T5

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
DeNNiS_
4th Gear member
Berichten: 717
Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
Locatie: Zeeuws-vlaanderen

afgelopen weekeind op testbank geweest
Aangezien mijn S60 wat schokjes hier en daar heeft bij vollast vanaf ca 4000 toeren
Volgens dealer breda was hij gechipt (RICA) dus op naar goes...

resultaat met mijn S60 T5

222 PK @ 5363,5 (ca 250 pk op krukas) lijkt dus standaard... maar de curve is niet vloeiend
357,9 Nm @ 3134,4 (ca 410 Nm)

dan de AFR blijft tot 5000 tpm op lambda 1 (14,7) rijden en verloopt dan langzaam naar 12,5 tot 12
Dus niet goed....
turbo druk zit ergens rond de 1,1 a 1,2 bar

wat denken jullie verkeerde waarde van chip of iets van sensor kapot??
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Zijn dit grafieken van de auto uit je onderschrift? Ik dacht dat het zo was dat de standaard LPG injectoren max voor "50 pk aan gas" konden verwerken. Voor je vijf cilinder is dat dus 250pk.

Heb je ook op benzine gemeten?
Gast

Wat is de km-stand?
Chippen en LPG, dan zou heel goed de klepspeling kunnen zijn.
Gebruikersavatar
DeNNiS_
4th Gear member
Berichten: 717
Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
Locatie: Zeeuws-vlaanderen

Dit is BTW gemeten op benzine...

heeft niks met het gas te maken!!!

kmstand is 152.000
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Heeft ie normaal niet 350Nm koppel?
Hoe rijd je trouwens met een gechipte T5 op gas? Heb je speciale bruine injectoren? (die kunnen nl tot 285 pk). Als je te schraal rijdt bij hoge toeren @ gas, heb je kans dat je motor kapot gaat nl.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
DeNNiS_
4th Gear member
Berichten: 717
Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
Locatie: Zeeuws-vlaanderen

op gas geef ik ook NOOIT vol gas enkel op benzine
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Gast

DeNNiS_ schreef:Dit is BTW gemeten op benzine...

heeft niks met het gas te maken!!!

kmstand is 152.000
Gezien je km-stand is het verstandig om toch eens de klepspeling te controleren.
Ik was te laat met de mijne (geen T5) met nog niet eens zo veel meer km's.

Zie hier: klepspeling controleren

Vervolgens kwam dit er later over heen (ik was dus te laat): cilinderkop revisie
Gebruikersavatar
DeNNiS_
4th Gear member
Berichten: 717
Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
Locatie: Zeeuws-vlaanderen

nog geen 3.000 km heeft de vorige eigenaar de distributie vernieuwd
ik neem aan dat ze dan gelijk de kleppen gesteld hebben....

aangezien hij zelf volvo monteur is
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Gast

DeNNiS_ schreef:nog geen 3.000 km heeft de vorige eigenaar de distributie vernieuwd
ik neem aan dat ze dan gelijk de kleppen gesteld hebben....

aangezien hij zelf volvo monteur is
Daar zou ik niet vanuit gaan.
Kleppen stellen is nogal een vette klus.
(en misschien wist de vorige eigenaar wel wat er moest gebeuren, gezien jij sinds kort eigenaar bent)
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

Mooi plaatje!


Ik zie dat boven de 5200rpm het mengsel rijker wordt.
Dan is het niet echt een injector probleem toch? Die kan blijkbaar genoeg 'peut' inspuiten.
Maar weet niet of dit hoort. Kan aan tuning liggen dat het rijker wordt boven 5200 toeren.

De wiebel in de koppel curve voel ik zelf ook tijdens hard accelereren. Denk dat het een fenomeen is van de T5 met de std turbo & std turbo control valve.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

Dit is voer voor Hadico .....

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

Gebruikersavatar
DeNNiS_
4th Gear member
Berichten: 717
Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
Locatie: Zeeuws-vlaanderen

steven460 schreef:Mooi plaatje!


Ik zie dat boven de 5200rpm het mengsel rijker wordt.
Dan is het niet echt een injector probleem toch? Die kan blijkbaar genoeg 'peut' inspuiten.
Maar weet niet of dit hoort. Kan aan tuning liggen dat het rijker wordt boven 5200 toeren.

De wiebel in de koppel curve voel ik zelf ook tijdens hard accelereren. Denk dat het een fenomeen is van de T5 met de std turbo & std turbo control valve.
klopt dan gaat hij ineens wel rijker lopen heel vreemd

maar dit mag absoluut niet een auto moet gewoon vlak lopen
is die van jou getuned?? zo ja door wie?

ik ben al langs European tuning geweest en daar hebben we eens brandstof druk gemeten deze was wat aan de lage kant 0,2 bar ofzo lager dan vadis als minimaal eist maar zou dit echt gevolgen kunnen hebben vraag ik me af en waarom ineens bij 5000 wel?

dus dan zou het of filter kunnen zijn of de pomp
en anders word het toch de tuning denk ik

want verder loopt de auto geweldig.. dus het lijkt me sterk dat het de kleppen zijn
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Johan schreef:Dit is voer voor Hadico .....
Zat ook al mee te lezen maar een motor die maximaal moet presteren zal dus ook 100% in orde moeten zijn en 'dingetjes' als brandstofdruk en klepspeling zijn in dit verhaal cruciaal.
De grafiek laat al duidelijk zien dat er iets goed mis is ,hebben ze ook een grafiek op lpg gedraait ? zou mooi zijn want dan weet je of het in het benzine deel of motorisch te zoeken is als hij dit vreemde beeld ook op lpg geeft.
Gebruikersavatar
DeNNiS_
4th Gear member
Berichten: 717
Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
Locatie: Zeeuws-vlaanderen

nee is niet op gas gedaan omdat ik vermoed dat de gas injectors
niet genoeg zullen hebben voor de chip...
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

Ik heb niet heeeel aandachtig gelezen op het forum waar deze dyno run besproken wordt, maar het gaat om een Volkswagen Golf 32r met AWD

http://home.comcast.net/~vr6gti/dynorun.jpg


Daar is ook een wiebel te zien in de koppel curve. Lijkt me een product van de regelklep van de turbo.

Klopt dat, Hadico?
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Mogelijkheden te over maar de regeling van de turbo is ook onder belasting te meten dan zou uit deze meting dus een pulserende druk moeten komen al ziet die van de vw er niet zo heftig uit als die hierboven welke een duidelijk beeld geeft dat er iets niet goed meekomt regelt of achterblijft.
Meten is weten word er wel gezegd maar waar te beginnen dat is het probleem, een gouden greep kan een hoop tijd en geld schelen mogelijk eerst beginnen met een tweede ernaast en een en ander uitwisselen?
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

meten is weten ? Meestal is meten meer vragen oproepen :)
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gast

Even klepspeling controleren, uurtje werk. Als dit goed is, heb je in ieder geval iets uitgesloten.
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Niet als je 'weet wat je meet' en de juiste gegevens bij de hand hebt :sign7:
Gebruikersavatar
GekkeBelg
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 30.11.2009 - 14:16
Contacteer:

het koppel is toch toegenomen, dus chip zit er wel in. K°t dat je nu al probs hebt met je wagen man. Succes ermee!
Renault Twingo Beneton '96
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03

Volvo S60 R '05
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”