Mede naar aanleiding van dit topic (klikkerdeklik) de vraag: hoeveel ben jij gemiddeld per jaar kwijt aan onderhoud? [edit]bij 30.000km/jr[/edit]
Mijn topjaar was (ook met een zweed) een jaartje saab 900 turbo classic, ik had 3500 euro nodig om te kunnen blijven rijden, bij 30.000km...
Wat ben jij kwijt aan onderhoud?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 22.11.2004 - 15:54
- Locatie: Baarn
- Contacteer:
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4523
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
sorry, met deze vraag en in ieder geval de antwoorden kan ik niets mee, is nl afhankelijk van het aantal km's, soort auto en gebruik; een prijs per kilometer voor onderhoud zegt wel wat en daar kan je je mee vergelijken
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 22.11.2004 - 15:54
- Locatie: Baarn
- Contacteer:
Is ook goed (is al meer dan niets, er is namelijk op het WWW nauwelijks wat te vinden over dit onderwerp). Is 6 eurocent de km redelijk?ps-amazon schreef:... een prijs per kilometer voor onderhoud zegt wel wat en daar kan je je mee vergelijken
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4523
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
we zullen waarschijnlijk appels met peren blijven vergelijken, maar ik doe een poging:
stel je neemt een auto van een jaar of 3-4, dus al ruim uit de garantie, je rijdt er 30.000 per jaar mee, het is een redelijk moderne auto dus onderhoudsbeurten om de 30.000 km. Dan reken ik met:
1 x grote beurt (300€), 2 banden (300€), remblokken (100€) apk en wasstraat (150€) klein spul (50€) en onvoorzien (300€); samen 1200€, maakt per km. : 4 eurocent. Dit kan minder als je nooit pech hebt en alles zelf knutselt en fors meer worden als je de auto "stevig" gebruikt en pech hebt dat binnen een paar maanden de computer, schokbrekers, koppeling, koppakking etc kapotgaan.
De Amazon loopt qua onderhoud ca. 10 eurocent per km., maar dat is niet maatgevend want deze auto rijdt naast "gewone" km's ook nog 10.000 rallykilometers per jaar waar hij echt op z'n donder krijgt en dat betekent vaker revisie en vervanging van onderdelen
stel je neemt een auto van een jaar of 3-4, dus al ruim uit de garantie, je rijdt er 30.000 per jaar mee, het is een redelijk moderne auto dus onderhoudsbeurten om de 30.000 km. Dan reken ik met:
1 x grote beurt (300€), 2 banden (300€), remblokken (100€) apk en wasstraat (150€) klein spul (50€) en onvoorzien (300€); samen 1200€, maakt per km. : 4 eurocent. Dit kan minder als je nooit pech hebt en alles zelf knutselt en fors meer worden als je de auto "stevig" gebruikt en pech hebt dat binnen een paar maanden de computer, schokbrekers, koppeling, koppakking etc kapotgaan.
De Amazon loopt qua onderhoud ca. 10 eurocent per km., maar dat is niet maatgevend want deze auto rijdt naast "gewone" km's ook nog 10.000 rallykilometers per jaar waar hij echt op z'n donder krijgt en dat betekent vaker revisie en vervanging van onderdelen
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 22.11.2004 - 15:54
- Locatie: Baarn
- Contacteer:
Duidelijk verhaal. Dat het appels en peren zijn ben ik met je eens, maar zoals gezegd het gaat even om een gevoel te krijgen... En trouwens: sommige dingen WIL je helemaal niet weten... (als ik ga uitrekenen wat mijn motorfiets me per jaar kost, ga ik heel snel een andere hobby zoeken denk ik... :oops: )ps-amazon schreef:we zullen waarschijnlijk appels met peren blijven vergelijken, maar ik doe een poging:
stel je neemt een auto van een jaar of 3-4, dus al ruim uit de garantie, je rijdt er 30.000 per jaar mee, het is een redelijk moderne auto dus onderhoudsbeurten om de 30.000 km. Dan reken ik met:
1 x grote beurt (300€), 2 banden (300€), remblokken (100€) apk en wasstraat (150€) klein spul (50€) en onvoorzien (300€); samen 1200€, maakt per km. : 4 eurocent. Dit kan minder als je nooit pech hebt en alles zelf knutselt en fors meer worden als je de auto "stevig" gebruikt en pech hebt dat binnen een paar maanden de computer, schokbrekers, koppeling, koppakking etc kapotgaan.
De Amazon loopt qua onderhoud ca. 10 eurocent per km., maar dat is niet maatgevend want deze auto rijdt naast "gewone" km's ook nog 10.000 rallykilometers per jaar waar hij echt op z'n donder krijgt en dat betekent vaker revisie en vervanging van onderdelen
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 22.11.2004 - 15:54
- Locatie: Baarn
- Contacteer:
dat bedoel ik...Dennis schreef:Ik denk dat je helemaal niet wilt weten wat die 440 per kilometer kost, je schrikt je dood...
- Reitse
- 5th Gear member
- Berichten: 1562
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Onderhoudskosten zijn zeker niet de enige kosten die van belang zijn....
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 22.11.2004 - 15:54
- Locatie: Baarn
- Contacteer:
Das waar, maar het zijn wel de enige kosten waar verder niets over te vinden is... Je kunt wel navragen wat een beurt kost, maar praktijkervaringen zeggen veel meer.... Een XM kost goud om op de weg te houden, om van een rangerover nog maar te zwijgen...Reitse schreef:Onderhoudskosten zijn zeker niet de enige kosten die van belang zijn....
- Reitse
- 5th Gear member
- Berichten: 1562
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Onderhoudskosten zijn ook zeer afhankelijk van de eigenaar he.
De ene kan het geen moer schelen en laat alles dat ook maar een klein teken van slijtage vertoond vervangen bij de dealer, de ander rijdt op de grens van mogelijk/veilig en gaan naar beunhaas. Dan krijg je twee heeele verschillende plaatjes.
De ene kan het geen moer schelen en laat alles dat ook maar een klein teken van slijtage vertoond vervangen bij de dealer, de ander rijdt op de grens van mogelijk/veilig en gaan naar beunhaas. Dan krijg je twee heeele verschillende plaatjes.
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 573
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40
Doe je nog mee aan The Wintertrial, dit jaar?ps-amazon schreef:De Amazon loopt qua onderhoud ca. 10 eurocent per km., maar dat is niet maatgevend want deze auto rijdt naast "gewone" km's ook nog 10.000 rallykilometers per jaar waar hij echt op z'n donder krijgt en dat betekent vaker revisie en vervanging van onderdelen
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4523
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
Er is tegenwoordig een enorm aanbod aan rally's, van pretrally's voor de gemiddelde Quote abonnee tot echt stevig kaartlezen voor ervaren navigatoren; je kan een paar weken op stap of een dagrit rijden, van 35€ tot 10.000€ en meer. Het is dus een kwestie van keuzes maken, want je kan dus het hele jaar door zowat elk weekend wel ergens aan de bak.
Meestal rijden wij een meerdaagse rally en een aantal dagritten per jaar en eventueel nog wat oefenritjes. Daarnaast heb ik ook nog een oude Dodge ("48) die ook wel eens voor rallywerk wordt ingezet. De laatste jaren heb ik regelmatig de SLS (Scheveningen-Luxemburg-Scheveningen) gereden en de Tulpenrally. Wat ik het komende seizoen ga doen weet ik nog niet, geen Wintertrial, is me te prijzig. Heb ook nog een '58 Lancia Appia Coupé, en al het spul moet ook weer wat (prijzige)aandacht hebben, dus voorlopig heb ik voor wat dagritten in Nederland ingeschreven.
Meestal rijden wij een meerdaagse rally en een aantal dagritten per jaar en eventueel nog wat oefenritjes. Daarnaast heb ik ook nog een oude Dodge ("48) die ook wel eens voor rallywerk wordt ingezet. De laatste jaren heb ik regelmatig de SLS (Scheveningen-Luxemburg-Scheveningen) gereden en de Tulpenrally. Wat ik het komende seizoen ga doen weet ik nog niet, geen Wintertrial, is me te prijzig. Heb ook nog een '58 Lancia Appia Coupé, en al het spul moet ook weer wat (prijzige)aandacht hebben, dus voorlopig heb ik voor wat dagritten in Nederland ingeschreven.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36
Ik wil hierbij benadrukken dat een goede beunhaas, betere kwaliteit levert dan de gemiddelde volvo-dealer, waarbij ik direct geloof dat er uitzonderingen zijn.Reitse schreef:De ene kan het geen moer schelen en laat alles dat ook maar een klein teken van slijtage vertoond vervangen bij de dealer, de ander rijdt op de grens van mogelijk/veilig en gaan naar beunhaas.
Maar bij de dealer wordt je per definitie genaaid. (Hoef me alleen maar de beurt te herinneren waar 4,2 uur voor stond, die binnen 1 uur en 45 minuten klaar was, inclusief een 10 minuten koffie/rook-break, waar ik niet 1 uur en 45 minuten, geen 2 uur, maar gewoon 4,2 uur voor moest dokken. Als je het echter niet binnen de 4,2 uur red, betaal je wel de extra gebruikte uren.)
Maar het montren van een turbo of een distributieriem laat ik toch liever aan de (bijvoorkeur bijbeunende en als het niet anders kan niet beunende) PRO's over. Al is het maar voor mijn eigen gevoel van veiligheid.
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4523
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
Dennis,
om je een idee te geven van de kosten van de Wintertrial:
als je ver van te voren inschrijft betaal je 3950 €, schrijf je laat in dan ben je 4500 € kwijt, daarbij komt:
hotel voor de dag voor de start en een hotel na de finishdag: 450 €,
brandstof 1000 €, lunch, drank etc. 700 €, vers setje winterbanden 350 €, extra onderhoud/res onderdelen 400 €
alles bij elkaar minstens 7000 €, en dat vind ik fors voor een weekje rallyrijden; de Tulpenrally bijvoorbeeld (ook een week) kostte een kleine 5000€ en dan had ik er nog een paar dagen bijgeplakt.
Een dagrally in Nederland kost tussen de 150 en 250 € inklusief brandstof en diner.
om je een idee te geven van de kosten van de Wintertrial:
als je ver van te voren inschrijft betaal je 3950 €, schrijf je laat in dan ben je 4500 € kwijt, daarbij komt:
hotel voor de dag voor de start en een hotel na de finishdag: 450 €,
brandstof 1000 €, lunch, drank etc. 700 €, vers setje winterbanden 350 €, extra onderhoud/res onderdelen 400 €
alles bij elkaar minstens 7000 €, en dat vind ik fors voor een weekje rallyrijden; de Tulpenrally bijvoorbeeld (ook een week) kostte een kleine 5000€ en dan had ik er nog een paar dagen bijgeplakt.
Een dagrally in Nederland kost tussen de 150 en 250 € inklusief brandstof en diner.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 17.01.2005 - 21:29
Beste volvisti,
afgelopen jaar was ik met mijn S90 3.0ltr met een km. stand van
ca. 190.000 km € 1700,= incl. btw kwijt.
In dit bedrag zat ook nog een nieuwe set winterbanden .
Volvo-dealer van Hemert in Gorinchem doet alle onderhoud aan
mijn auto. Vorig jaar heb ik 36.000 km gereden.
Dit is dus 4,7 eurocent per km. incl. banden.
Ook in de voorgaande twee jaar dat ik deze auto heb, kwam ik uit op
deze km.prijs voor onderhoud,reparatie en banden.
Zo zie je dat regulier onderhoud bij een officiele goede volvo-dealer
niet duur hoeft te zijn. Ook nog het vermelden waard is dat mijn
auto is voorzien van een vialle LPI g3 installatie.
groeten, Jan
afgelopen jaar was ik met mijn S90 3.0ltr met een km. stand van
ca. 190.000 km € 1700,= incl. btw kwijt.
In dit bedrag zat ook nog een nieuwe set winterbanden .
Volvo-dealer van Hemert in Gorinchem doet alle onderhoud aan
mijn auto. Vorig jaar heb ik 36.000 km gereden.
Dit is dus 4,7 eurocent per km. incl. banden.
Ook in de voorgaande twee jaar dat ik deze auto heb, kwam ik uit op
deze km.prijs voor onderhoud,reparatie en banden.
Zo zie je dat regulier onderhoud bij een officiele goede volvo-dealer
niet duur hoeft te zijn. Ook nog het vermelden waard is dat mijn
auto is voorzien van een vialle LPI g3 installatie.
groeten, Jan
- Christof
- 2nd Gear member
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 18.09.2004 - 12:46
- Locatie: kortijk Belgie
Hoi,
Heb net de eerste onderhoudsbeurt van m'n V70R achter de rug.
180 € Btw inbegrepen.
Wat hebben ze gedaan:
Pollenfilter : 38.39€
Pakking: 1.06€
Synthet. olie: 44.33€
Oliefilter: 8.13€
Ruitenspr. vl. 1.89€
Forfait onderhoudsbeurt: 37.18€
Uitlezen computer: 16€
Werk: 54.69€
Dan hebben ze nog 30 km gereden " functionele controle en testrit" :oops:
Volgens mij heeft iedere mechanieker uit de werkplaats zijn "Functionele controle en testrit" gedaan!
Ze hebben waarschijnlijk niet veel R-klanten.
Heb net de eerste onderhoudsbeurt van m'n V70R achter de rug.
180 € Btw inbegrepen.
Wat hebben ze gedaan:
Pollenfilter : 38.39€
Pakking: 1.06€
Synthet. olie: 44.33€
Oliefilter: 8.13€
Ruitenspr. vl. 1.89€
Forfait onderhoudsbeurt: 37.18€
Uitlezen computer: 16€
Werk: 54.69€
Dan hebben ze nog 30 km gereden " functionele controle en testrit" :oops:
Volgens mij heeft iedere mechanieker uit de werkplaats zijn "Functionele controle en testrit" gedaan!
Ze hebben waarschijnlijk niet veel R-klanten.
No risk, No fun
- Amieke850
- 4th Gear member
- Berichten: 932
- Lid geworden op: 21.09.2004 - 22:01
- Locatie: Zoetermeer
Hoi. Ter info, voor iedereen die het weten wil:
Op 7 januari 2005:
Kosten uitleenauto 440 GLT 7,50 €
Milieukosten: 1,59 €
Hoofdkoppelingscylinder 8601899: 75,50 €
Koppelingsleiding: 34,70 €
Remvloeistof: 6,90 €
Kleinmateriaal: 1,60 €
Thermostaat 850/V70 20,30 €
Slangklem: 1,-- €
Arbeidsuren 2x 45,00= 90 €
Vervanging hoofdkoppelingscylinder en leiding aanpassen;
verv. thermostaat, ontluchten koppelingssysteem
----------------------------------
Totaal: incl BTW: 284,52 €
Op 7 januari 2005:
Kosten uitleenauto 440 GLT 7,50 €
Milieukosten: 1,59 €
Hoofdkoppelingscylinder 8601899: 75,50 €
Koppelingsleiding: 34,70 €
Remvloeistof: 6,90 €
Kleinmateriaal: 1,60 €
Thermostaat 850/V70 20,30 €
Slangklem: 1,-- €
Arbeidsuren 2x 45,00= 90 €
Vervanging hoofdkoppelingscylinder en leiding aanpassen;
verv. thermostaat, ontluchten koppelingssysteem
----------------------------------
Totaal: incl BTW: 284,52 €
- Reitse
- 5th Gear member
- Berichten: 1562
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Amieke, heb je overal de onderdeelnummers nog bij?
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)