Wat ben jij kwijt aan onderhoud?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Mrk V
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 22.11.2004 - 15:54
Locatie: Baarn
Contacteer:

Mede naar aanleiding van dit topic (klikkerdeklik) de vraag: hoeveel ben jij gemiddeld per jaar kwijt aan onderhoud? [edit]bij 30.000km/jr[/edit]

Mijn topjaar was (ook met een zweed) een jaartje saab 900 turbo classic, ik had 3500 euro nodig om te kunnen blijven rijden, bij 30.000km...
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4523
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

sorry, met deze vraag en in ieder geval de antwoorden kan ik niets mee, is nl afhankelijk van het aantal km's, soort auto en gebruik; een prijs per kilometer voor onderhoud zegt wel wat en daar kan je je mee vergelijken
Mrk V
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 22.11.2004 - 15:54
Locatie: Baarn
Contacteer:

ps-amazon schreef:... een prijs per kilometer voor onderhoud zegt wel wat en daar kan je je mee vergelijken
Is ook goed (is al meer dan niets, er is namelijk op het WWW nauwelijks wat te vinden over dit onderwerp). Is 6 eurocent de km redelijk?
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4523
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

we zullen waarschijnlijk appels met peren blijven vergelijken, maar ik doe een poging:
stel je neemt een auto van een jaar of 3-4, dus al ruim uit de garantie, je rijdt er 30.000 per jaar mee, het is een redelijk moderne auto dus onderhoudsbeurten om de 30.000 km. Dan reken ik met:
1 x grote beurt (300€), 2 banden (300€), remblokken (100€) apk en wasstraat (150€) klein spul (50€) en onvoorzien (300€); samen 1200€, maakt per km. : 4 eurocent. Dit kan minder als je nooit pech hebt en alles zelf knutselt en fors meer worden als je de auto "stevig" gebruikt en pech hebt dat binnen een paar maanden de computer, schokbrekers, koppeling, koppakking etc kapotgaan.
De Amazon loopt qua onderhoud ca. 10 eurocent per km., maar dat is niet maatgevend want deze auto rijdt naast "gewone" km's ook nog 10.000 rallykilometers per jaar waar hij echt op z'n donder krijgt en dat betekent vaker revisie en vervanging van onderdelen
440GL
4th Gear member
Berichten: 573
Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40

Ik denk dat je helemaal niet wilt weten wat die 440 per kilometer kost, je schrikt je dood...


mvg
Mrk V
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 22.11.2004 - 15:54
Locatie: Baarn
Contacteer:

ps-amazon schreef:we zullen waarschijnlijk appels met peren blijven vergelijken, maar ik doe een poging:
stel je neemt een auto van een jaar of 3-4, dus al ruim uit de garantie, je rijdt er 30.000 per jaar mee, het is een redelijk moderne auto dus onderhoudsbeurten om de 30.000 km. Dan reken ik met:
1 x grote beurt (300€), 2 banden (300€), remblokken (100€) apk en wasstraat (150€) klein spul (50€) en onvoorzien (300€); samen 1200€, maakt per km. : 4 eurocent. Dit kan minder als je nooit pech hebt en alles zelf knutselt en fors meer worden als je de auto "stevig" gebruikt en pech hebt dat binnen een paar maanden de computer, schokbrekers, koppeling, koppakking etc kapotgaan.
De Amazon loopt qua onderhoud ca. 10 eurocent per km., maar dat is niet maatgevend want deze auto rijdt naast "gewone" km's ook nog 10.000 rallykilometers per jaar waar hij echt op z'n donder krijgt en dat betekent vaker revisie en vervanging van onderdelen
Duidelijk verhaal. Dat het appels en peren zijn ben ik met je eens, maar zoals gezegd het gaat even om een gevoel te krijgen... En trouwens: sommige dingen WIL je helemaal niet weten... :D (als ik ga uitrekenen wat mijn motorfiets me per jaar kost, ga ik heel snel een andere hobby zoeken denk ik... :oops: )
Mrk V
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 22.11.2004 - 15:54
Locatie: Baarn
Contacteer:

Dennis schreef:Ik denk dat je helemaal niet wilt weten wat die 440 per kilometer kost, je schrikt je dood...
:lol: dat bedoel ik... 8)
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Onderhoudskosten zijn zeker niet de enige kosten die van belang zijn....
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Mrk V
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 22.11.2004 - 15:54
Locatie: Baarn
Contacteer:

Reitse schreef:Onderhoudskosten zijn zeker niet de enige kosten die van belang zijn....
Das waar, maar het zijn wel de enige kosten waar verder niets over te vinden is... Je kunt wel navragen wat een beurt kost, maar praktijkervaringen zeggen veel meer.... Een XM kost goud om op de weg te houden, om van een rangerover nog maar te zwijgen... :wink:
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Onderhoudskosten zijn ook zeer afhankelijk van de eigenaar he.
De ene kan het geen moer schelen en laat alles dat ook maar een klein teken van slijtage vertoond vervangen bij de dealer, de ander rijdt op de grens van mogelijk/veilig en gaan naar beunhaas. Dan krijg je twee heeele verschillende plaatjes.
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
440GL
4th Gear member
Berichten: 573
Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40

ps-amazon schreef:De Amazon loopt qua onderhoud ca. 10 eurocent per km., maar dat is niet maatgevend want deze auto rijdt naast "gewone" km's ook nog 10.000 rallykilometers per jaar waar hij echt op z'n donder krijgt en dat betekent vaker revisie en vervanging van onderdelen
Doe je nog mee aan The Wintertrial, dit jaar?
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4523
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

Er is tegenwoordig een enorm aanbod aan rally's, van pretrally's voor de gemiddelde Quote abonnee tot echt stevig kaartlezen voor ervaren navigatoren; je kan een paar weken op stap of een dagrit rijden, van 35€ tot 10.000€ en meer. Het is dus een kwestie van keuzes maken, want je kan dus het hele jaar door zowat elk weekend wel ergens aan de bak.
Meestal rijden wij een meerdaagse rally en een aantal dagritten per jaar en eventueel nog wat oefenritjes. Daarnaast heb ik ook nog een oude Dodge ("48) die ook wel eens voor rallywerk wordt ingezet. De laatste jaren heb ik regelmatig de SLS (Scheveningen-Luxemburg-Scheveningen) gereden en de Tulpenrally. Wat ik het komende seizoen ga doen weet ik nog niet, geen Wintertrial, is me te prijzig. Heb ook nog een '58 Lancia Appia Coupé, en al het spul moet ook weer wat (prijzige)aandacht hebben, dus voorlopig heb ik voor wat dagritten in Nederland ingeschreven.
440GL
4th Gear member
Berichten: 573
Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40

ps-amazon schreef:Er is tegenwoordig een enorm aanbod aan rally's, van pretrally's voor de gemiddelde Quote abonnee tot echt stevig kaartlezen voor ervaren navigatoren;
Dat klopt zonder meer...
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Reitse schreef:De ene kan het geen moer schelen en laat alles dat ook maar een klein teken van slijtage vertoond vervangen bij de dealer, de ander rijdt op de grens van mogelijk/veilig en gaan naar beunhaas.
Ik wil hierbij benadrukken dat een goede beunhaas, betere kwaliteit levert dan de gemiddelde volvo-dealer, waarbij ik direct geloof dat er uitzonderingen zijn.

Maar bij de dealer wordt je per definitie genaaid. (Hoef me alleen maar de beurt te herinneren waar 4,2 uur voor stond, die binnen 1 uur en 45 minuten klaar was, inclusief een 10 minuten koffie/rook-break, waar ik niet 1 uur en 45 minuten, geen 2 uur, maar gewoon 4,2 uur voor moest dokken. Als je het echter niet binnen de 4,2 uur red, betaal je wel de extra gebruikte uren.)

Maar het montren van een turbo of een distributieriem laat ik toch liever aan de (bijvoorkeur bijbeunende en als het niet anders kan niet beunende) PRO's over. Al is het maar voor mijn eigen gevoel van veiligheid.
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4523
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

Dennis,
om je een idee te geven van de kosten van de Wintertrial:
als je ver van te voren inschrijft betaal je 3950 €, schrijf je laat in dan ben je 4500 € kwijt, daarbij komt:
hotel voor de dag voor de start en een hotel na de finishdag: 450 €,
brandstof 1000 €, lunch, drank etc. 700 €, vers setje winterbanden 350 €, extra onderhoud/res onderdelen 400 €
alles bij elkaar minstens 7000 €, en dat vind ik fors voor een weekje rallyrijden; de Tulpenrally bijvoorbeeld (ook een week) kostte een kleine 5000€ en dan had ik er nog een paar dagen bijgeplakt.
Een dagrally in Nederland kost tussen de 150 en 250 € inklusief brandstof en diner.
440GL
4th Gear member
Berichten: 573
Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40

(..)
broker
3rd Gear member
Berichten: 269
Lid geworden op: 17.01.2005 - 21:29

Beste volvisti,
afgelopen jaar was ik met mijn S90 3.0ltr met een km. stand van
ca. 190.000 km € 1700,= incl. btw kwijt.
In dit bedrag zat ook nog een nieuwe set winterbanden .
Volvo-dealer van Hemert in Gorinchem doet alle onderhoud aan
mijn auto. Vorig jaar heb ik 36.000 km gereden.
Dit is dus 4,7 eurocent per km. incl. banden.
Ook in de voorgaande twee jaar dat ik deze auto heb, kwam ik uit op
deze km.prijs voor onderhoud,reparatie en banden.
Zo zie je dat regulier onderhoud bij een officiele goede volvo-dealer
niet duur hoeft te zijn. Ook nog het vermelden waard is dat mijn
auto is voorzien van een vialle LPI g3 installatie.
groeten, Jan
Gebruikersavatar
Christof
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 18.09.2004 - 12:46
Locatie: kortijk Belgie

Hoi,

Heb net de eerste onderhoudsbeurt van m'n V70R achter de rug.
180 € Btw inbegrepen.
Wat hebben ze gedaan:
Pollenfilter : 38.39€
Pakking: 1.06€
Synthet. olie: 44.33€
Oliefilter: 8.13€
Ruitenspr. vl. 1.89€

Forfait onderhoudsbeurt: 37.18€

Uitlezen computer: 16€

Werk: 54.69€

Dan hebben ze nog 30 km gereden " functionele controle en testrit" :oops:
Volgens mij heeft iedere mechanieker uit de werkplaats zijn "Functionele controle en testrit" gedaan!
Ze hebben waarschijnlijk niet veel R-klanten. :wink:
No risk, No fun
Gebruikersavatar
Amieke850
4th Gear member
Berichten: 932
Lid geworden op: 21.09.2004 - 22:01
Locatie: Zoetermeer

Hoi. Ter info, voor iedereen die het weten wil:
Op 7 januari 2005:

Kosten uitleenauto 440 GLT 7,50 €
Milieukosten: 1,59 €
Hoofdkoppelingscylinder 8601899: 75,50 €
Koppelingsleiding: 34,70 €
Remvloeistof: 6,90 €
Kleinmateriaal: 1,60 €
Thermostaat 850/V70 20,30 €
Slangklem: 1,-- €
Arbeidsuren 2x 45,00= 90 €
Vervanging hoofdkoppelingscylinder en leiding aanpassen;
verv. thermostaat, ontluchten koppelingssysteem
----------------------------------
Totaal: incl BTW: 284,52 €
ANNEMIEKE'S
Afbeelding
850 GLE 2.5I
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Amieke, heb je overal de onderdeelnummers nog bij?
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”