Hallo,
Even een vraagje,
Mijn olietemperatuur wilt niet verder stijgen dan tussen de 55 en 65 graden. Als ik een heel stuk heb gereden, van Zeeland naar Friesland, komt mijn temperatuur dus niet hoger, terwijl mijn motortemperatuur wel gewoon goed oploopt naar rond de 88 en daar ook blijft. Het is wel koud nu, maar dat heeft daar, lijkt mij, niks mee te maken.
Oliepeil is gewoon in orde, want die peil ik minimaal 1x in de 2 weken. Iemand een idee??????? Het is een Volvo V40 2.0 automaat.
Alvast bedankt,
Groeten
Olietemperatuur is niet gelijk aan motorteperatuur V40
- Hertog Jan
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 21.03.2007 - 17:23
- Locatie: kortgene
Beter een ster in mijn voorruit dan een ster op mijn grill
Niemand is perfect,
volmaakt is er geen een,
in feite leven er alleen mismaakten om ons heen
Band zonder Banaan
Niemand is perfect,
volmaakt is er geen een,
in feite leven er alleen mismaakten om ons heen
Band zonder Banaan
-
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 08.08.2006 - 22:11
Ik denk dat het wel degelijk met de kou te maken heeft ik dek de radiateur in de winter grotendeels af als beschermimng tegen de ijzige wind
V40 1.9 D 1999
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dat kan prima. Met motortemperatuur bedoel je denk ik de watertemperatuur. Deze wordt altijd geregeld op 90 graden. De olietemperatuur is iets minder goed geregeld. Deze is afhankelijk van de buitentemperatuur en motorbelasting. Het is overigens beter als de motorolie iets warmer is, zo'n 80 graden. Je hebt dan minder last van vervuiling van de olie.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 08.08.2006 - 22:11
Bij mijn auto (diesel) is het zo dat door het thermostaathuis de motorolie en koelvloeistof langs elkaar lopen en elkaar dus opwarmen of afkoelen (ik weet niet of dit bij een benzine ook zo is).
Het koelwater warmt de motorolie op doordat deze eerder op temperatuur komt dan motorolie en koelt deze later tot 90 graden.
Alleen bereikt de motorolie met deze temperaturen nooit de 90 graden doordat de koude rijwind langs het carter giert, vandaar dat ik de radiateur grotendeels afdek waardoor minder rijwind op de motor en carter.
Het koelwater warmt de motorolie op doordat deze eerder op temperatuur komt dan motorolie en koelt deze later tot 90 graden.
Alleen bereikt de motorolie met deze temperaturen nooit de 90 graden doordat de koude rijwind langs het carter giert, vandaar dat ik de radiateur grotendeels afdek waardoor minder rijwind op de motor en carter.
V40 1.9 D 1999