Probleem temperatuurmeter.

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
jippooo
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 17.12.2009 - 10:48

Hoi!

Ik ben net de trotse eigenaar geworden van een Volvo 460 2.0i. Wat een heerlijk bakkie. Was ik er maar eerder aan begonnen. MAAR, ik heb meteen vanaf de koop een probleem met de temperatuur.
Het controlelampje begint, soms na korte en soms na lange afstand, te knipperen. De wijzer staat dan bovenin. Als ik echter de motorkap open en wat dingetjes naloop merk ik dat:

-Bovenste slang in de radiator is heet.
-Onderste slang is erg lauw. (soms ook koud)
-Water in het reservoir is lauw. (kan er zo een vinger insteken, ook na een lange rit)
-Soms is de radiator lauw, soms koud.

De thermostaat is vervangen. Toen ik op me op hoge poten meldde bij de verkoper zei deze dat het soms weken geen probleem was en hij het daarom niet vermeldde. Zijn monteur had gezegd dat het een electronische storing is waar hij uren naar zou moeten zoeken. Maar ik wil zeker weten dat de motor niet echt heet is...ik ben echter niet technisch. Iemand een idee? Dan kan ik de monteur in de goede richting sturen. Auto heeft samen met de thermostaat een beurt gehad en is ontlucht..neem ik aan.

Bedankt!!
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Dan zou je zeggen dat de doorstroming niet goed is. Dat de waterpomp zijn werk niet doet. Even zoekfunctie doen op waterpomp.
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Lijkt me toch iets mis met de doorstroming in het koelsysteem zelf. Als je er van overtuigd bent dat de thermostaat die er nu inzit, perfect zijn werk doet zou (naast het niet ontlucht zijn) ook de waterpomp zelf wel eens de boosdoener kunnen zijn.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Oeps :oops: Ik zie na plaatsing dat redrooster ook al in die richting zat te denken.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik kwam dit topic toevallig nog tegen. Maar dat lijkt toch een ander probleem. Temeer omdat bij TS ook bij lange ritten de doorstroming niet optimaal is. Vandaar dat ik niet echt aan een elektrische storing zit te denken.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
jippooo
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 17.12.2009 - 10:48

Thx. Wat ik net op een rit van 130 km merkte is dat als ik op het dashboard klop, de wijzer toch een halve cm verschuift. Dat kan naar beneden, maar ook naar boven zijn. Het lampje gaat op een cm van het rood al flikkeren. Dan halverwege de rit staat hij plotseling weer op de helft en heb ik ook bij hoge snelheid geen centje pijn.
Na een break van 15 minuten, waarbij de onderste slang weer lauw is, de bovenste heet, koelwater lauw en de radiator bovenin warm en onderin lauw, stond hij binnen 3 minuten weer boven...dus eigenlijk met een nog lang niet warme motor. Zou het zomaar kunnen zijn dat het paneel aan vervanging toe is? Hewt duurt ook ontzettend lang voordat de brandstofmeter aangeeft wat erin zit. Het " hakkelt" dan een tikkie terwijl hij omhoog gaat. Ernaast zit de tempmeter en dit verschuift dus als ik op het dashboard klop.

De kachel doet het trouwens uitmuntend! Ik hoop dan maar dat ze een manier hebben om de pomp te checken..maar dan zou het water in het reservoir toch ook gewoon heet moeten zijn als de wijzer dat aangeeft? Zelfs dan is het water lauw....
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Volgende test:
1) warme motor, beetje toeren 1500rpm of zo
2) stilstand van auto, niet rijden dus
3) binnenverwarming aan zetten op heet (vol heet)
4) binnenventilator aan, op stand 1,2,3,4 proberen
5) Voel of lucht continu warm blijft of dat de lucht na korte tijd lauw/koud wordt. Voel zeker 1 minuut, liefst 2minuten of langer.
Wat voel je: (het gaat om het verschil in temperatuur bij het aanzetten van de fan en een minuut of 2 later)

-> Lucht blijft warm bij alle toerentallen van fan (1,2,3,4). Dan is koelwaterpomp in orde. Immers de binnenkachel wordt voorzien van heet koelwater, er is voldoende stroming in het koelcircuit. (Bij hogere toerentallen zal de lucht relatief koeler zijn uiteraard)

-> Lucht koelt echt significant af dan kunnen er 2 dingen aan de hand zijn
a) pomp defect.
b) binnenkachel verstopt, kun je eenvoudig testen door in de motorruimte de slangen af te koppelen van de binnenkachtel en even in beide richtingen door te spoelen met de tuinslang. Er moet goed water doorheen kunnen stromen.

De na doorspoelen test opnieuw, koelt de lucht weer flink af ... dan verdenk ik de pomp.

Wat ik lees uit je laatste reaktie is dat de verwarmin ghet uitstekend deed, dus ik denk dat de koeling in orde is maar je meters wat minder. Maar doe de test nog eens voor de zekerheid.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
jippooo
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 17.12.2009 - 10:48

Hoi,

Bedankt hoor! Ik heb de test uitgevoerd. Wat me opviel is dat zodra ik stil stond en 1500 draaide, de kachel meteen wat heter was. Telkens 1.5 minuut getest op iedere stand. De kachel blijft snoeiheet. Soms dacht ik even dat het een paar seconden iets minder was, maar dat heeft te maken met het verplaatsen en wisselen van mijn hand denk ik. Was niet uit te houden anders:)

Hm..dan kan er dus maar 1 ding overblijven denk ik? Wat zou ik dan precies nodig hebben? Het gehele paneel?

thx!

Marcel
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Een verstopte radiateur lijkt het?

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

De pomp werkt dus.

Voordat ej het volgende doet controleer eerst of je genoeg koelvloeistof in je systeem hebt, vullen tot max streepje. Als dit niet zo was, doe dit en rij wat om te ontluchten. Zorg dat je weer bijvult indien nodig. Als de meter dan goed staat (niet te ver naar boven, ergens in midden of op 2/3 dan ben je al klaar.

De radiateur kan inderdaad nog een probleem zijn, wederom bij stilstand eens proberen met warme motor en 1500rpm of zo,
Het water stroomt van bovennaar beneden door de radiateur en koelt dan langzaam af. behalve bij stilstand omdat er geen luchtverplaatsing is. De moet dus kunnen voelen dat na een ritje bv de radiateur geheel warm gaat worden. De warmte trekt langzaam naar beneden als het goed is. Voel aan de VOORKANT anders kun je de koelfan wel eens raken als deze automatisch aanslaat. Als je aan de zijkanten voelt dan voel je het beter dan tegen de kleine koelkanalen. Op een gegeven moment moet de fan aanslaan. De temperatuurmeter mag uiteraard niet de bovenhoek in schieten.

Wordt de radiateur net warm en slaat de fan dus niet aan, dan moet je eens proberen de radiateur door te spoelen. Koelvloeistof aftappen, slangen boven en beneden los en doorspoelen met tuinslang.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
jippooo
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 17.12.2009 - 10:48

Super, de moeite die hier genomen wordt. Top! Dat zou inderdaad wel eens het probleem kunnen zijn..ik zie was beschadiging aan de voorkant ervan. Goede tip om aan de voorkant te voelen, want ik was al tussen de ventilator aan het voelen!!!! Die radiator is nauwelijks warm onderin...die blijft lauw, net als het koelwater, hoe ver ik ook rij. Dacht dat het kwam door de erg lage temperatuur buiten. Aangezien de radiator er toch al niet meer zo fris uitziet, zal ik een andere halen just in case.

Als iemand er nog 1 heeft liggen hoor ik dat graag! Anders duik ik de sloop op. Past de 440 radiator er ook op? Ik probeerde toch al een lijstje te vinden met welke onderdelen van de 440 passen op de 460..valt niet mee vind ik. Ik heb een type 2 460 uit 94.

Uiteraard hou ik jullie op de hoogte van wat het uiteindelijk blijkt te zijn.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ziet je koelvloeistof zelf er nog wel een beetje fris uit, of is het van die bruine smurrie?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
jippooo
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 17.12.2009 - 10:48

Die is helemaal schoon en vers.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

440 en 460 kun je door elkaar halen, technisch gelijk op motorniveau.
Ik heb zelf een groote versie gehad in mijn auto, origineel. Nu zit er een kleine versie in. Blijft koel genoeg zelfs in de zomer met 35 graden. Enklel de slangaansluitingen zijn ietsje anders, maar boven en onder inlaat zijn gelijk, rest kun je "afdoppen", als je maar goed kunt ontluchten.

Let wel op dat je een goede versie hebt ivm eventuele airco koeler of olie koeler.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

440 en 460 kun je door elkaar halen, technisch gelijk op motorniveau.
Ik heb zelf een groote versie gehad in mijn auto, origineel. Nu zit er een kleine versie in. Blijft koel genoeg zelfs in de zomer met 35 graden. Enklel de slangaansluitingen zijn ietsje anders, maar boven en onder inlaat zijn gelijk, rest kun je "afdoppen", als je maar goed kunt ontluchten.

Let wel op dat je een goede versie hebt ivm eventuele airco koeler of olie koeler.

PS spoel je huidige eens goed door, dan weet je of hij verstopt zit, scheelt je een ritje sloop en geld.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
jippooo
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 17.12.2009 - 10:48

Okidoki! I ga het proberen. Wim, je zit trouwens aardig in de buurt. (dat is geen hint hoor haha) Ik woon in Stevensweert maar kom uit Roggel.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Det is neet wiet. Ich koom oet Naer.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
hofmeijer
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 23.11.2009 - 00:20
Locatie: hattem gld
Contacteer:

die wim is een handig persoon dus hier mijn vraag nog even wim als het mag.
is het normaal dat je temperatuur meter hoger oploopt als bijv een vw of dergelijke auto.
van de vento en mijn oude corsa bleef hij altijd precies in het midden staan.
van der volvo loopt hij wel eens door de helft bij stilstand.
kan dit problemen geven of niet?
alvast bedankt
Ik google nooit, men vrouw weet het tog beter


Volvo 1.8i automatic fleet pacific blue


Er staan weer nieuwe foto's op de www
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Tja, ik ben ook nog electro hardware ontwerper dus hier even de techische kant.
Er zitten zoveel toleranties in de losse onderdelen (opnemer temperatuur, stekkers, en vooral verwarmingselementje van de wijzer) dat er onderling tussen auto's van gelijk type zelfs verschil in de aanduiding kan zitten.

Het belangrijkste is dat de meter niet in één van de hoeken boven of onderin blijft staan. Als je de auto langer hebt, weet je waar hij nomaal ongeveer staat, dat is meestal ergens rond het midden. Je ziet hem wel eens met koud weer wat langzamer stijgen, of met heet weer ietsje verder omhoog gaan, maar in de basis is het met een warme motor gelijk. Deze afwijking kan trouwens door een warm of heet dashboard komen terwijl de motor op temperatuur is en blijft. Het kan tussen zomer en winder wel (-10 tot 50) 60graden verschil zijn in het dashboard!! En 60 graden omgevingstemperatuur verschil bij het verwarmen van een bimataaltje is zeker van invloed.

Gaat de wijzer echt afwijken, dan is er iets aan de hand, en dan bedoel ik afwijken waar hij bij jouw auto normaal altijd staat.


Dus.... ja een VW kan anders aanwijzen. Niets om je zorgen te maken.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
hofmeijer
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 23.11.2009 - 00:20
Locatie: hattem gld
Contacteer:

bedankt voor je antwoord.
ik zal er eens op gaan letten.
meestal als hij over de helft kwam dan zette ik de verwarming op standje levensgevaarlijk en dan zakt hij wel weer.
heb ik wel geleerd van de vento.
daarom wou ik het ook even zeker weten snap je haha.
bedankt wim
Ik google nooit, men vrouw weet het tog beter


Volvo 1.8i automatic fleet pacific blue


Er staan weer nieuwe foto's op de www
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”