abs?

Plaats reactie
Volvoman
7th Gear member
Contacteer:

Ik heb vandaag (op de weg hier is niet gestrooid) eens de handrem geprobeerd tijdens het rijden. Volgens mij werkte de abs. Hij stond wel vrij snel stil, zonder al te veel schuivers.

Ik vond het met de conventionele handrem erg leuk om de auto om te draaien, dat zit er niet meer in :(
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
Welles
5th Gear member

ABS op je handrem? :?:
S40 1.8 | 1997

S60 2.4 (170 pk) Intro Edition | Audio Line | 17” Amalthea (winter) | 16” Adrastea (zomer) | 2001 | Ash Gold Pearl (446)
Gedaan: RTI-scherm + Garmin GVN53 + achteruitrijcamera | V O L V O logo | klapsleutel | MY '05 koplampen | zonwering rondom achter[/size]
chris_zweden
3rd Gear member

ABS sensor zit op je remschijf dus die werkt ook met de handrem. Handrem heeft enkel effect op de achterwielen. Jammer dat de nieuwe modellen voet handremmen hebben.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Chris, ABS kan volgens mij niet werken in combinatie met de handrem.

ABS werkt als de rempedaal wordt bediend. Zodra er een blokkerend wiel is tijdens het remmen, laat de ABS-computer de remdruk naar dat bewuste wiel verlagen. Maar bij bediening van de handrem weet die computer helemaal niet dat je remt.

Het kan wel zijn dat DTCS of ASR ingrijpt omdat die een snelheidsverschil ziet tussen alle wielen.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
tvc15
3rd Gear member

Ik dacht (maar weet het niet zeker) dat de elektrische handrem niet werkt boven een bepaalde snelheid. Juist om te voorkomen dat de de auto instabiel wordt bij oneigenlijk gebruik van de handrem.

Volvoman, hoe hard reed je toen je de handrem activeerde?
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

een vroege S80 nw model had een voethandrem
Volvo for life
Alchemist
3rd Gear member

tvc15 schreef:Ik dacht (maar weet het niet zeker) dat de elektrische handrem niet werkt boven een bepaalde snelheid. Juist om te voorkomen dat de de auto instabiel wordt bij oneigenlijk gebruik van de handrem.

Volvoman, hoe hard reed je toen je de handrem activeerde?
Op de Duites site gelezen dat ze daar leren een 2-persoons noodstop te maken met bestuurder vol op de rem + bijrijder met 2 handen aan de handrem.
Is met e-handrem onmogelijk, maar noodstop maken met e-handrem is in theorie nog mogelijk.
Alchemist
V70 2.5T Summum, Glacier Blue, name it got it
steven460
5th Gear member
Contacteer:

Handrem moet toch onder alle omstandigheden werken? Daar een beveiliging overheen halen tegen 'onjuist' gebruik lijkt me zeer gevaarlijk.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
DeNNiS_
4th Gear member

handrem moet er op zitten en ten alle tijden gebruikt kunnen worden
stel dat je rempedaal niet meer werkt hoe zet je hem dan stil!

en handrem werkt compleet mechanisch dus kan geen abs bij sturen
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
tvc15
3rd Gear member

DeNNiS_, TopicStarter heeft een nieuwe V70, die heeft een elektrisch bediende handrem, er zitten elektromotoren op beide achterremklauwen voor de handremfunctie. Niet compleet mechanisch dus. Deze handrem kent maar 2 standen: AAN en UIT. Als je bij hogere snelheid de achterwielen van een auto laat blokkeren dan wordt de auto instabiel en dus oncontroleerbaar. Vandaar dat er een beveiliging op de elektrische handrem zit die er voor zorgt dat deze niet inschakelt boven een bepaalde snelheid. Welke snelheid dat is weet ik niet, ik durf het ook niet uit te proberen.
Volvoman
7th Gear member
Contacteer:

Dank je tvc15, ik reed dan ook stapvoets, om te proberen wat er zou gebeuren. En volgens mij hoorde ik het bekende tikkende abs geluid en de auto stopte!
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
Fulaks
6th Gear member

Ik dacht in het instructieboekje gelezen te hebben dat er tijdens het rijden vanaf een bepaalde snelheid op de 4 wielen wordt geremd. Heb dat ook al geprobeerd, en had toch de indruk dat de neus van de auto wat naar beneden dook, zoals bij normaal remmen. Als je enkel op de achterwielen zou remmen, duikt niet de neus maar de achterkant omlaag.

Mocht je dit willen proberen (handrem opzetten bij pakweg 50 km/h) : let op dat je je gordel goed omhebt, en dat er geen achterliggers zijn, want je kan het toch vergelijken met een noodstop (en dat is ook de bedoeling).

De procedure is vrij uitgebreid beschreven in het instructieboekje.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
tvc15
3rd Gear member

@Fulaks: bedankt, je hebt helemaal gelijk. Volgens het instructieboekje (wat ik dus niet goed gelezen had) leidt bediening van de handrem bij hogere snelheid tot remmen met het "normale" remsysteem. Bovendien schijnt er dan een geluidssignaal in het interieur te klinken. In die situatie zal het ABS-systeem dus ook wel actief zijn. En, om terug te gaan naar het begin van dit topic, 180's maken met de handrem kan dus inderdaad niet meer. Ik vind dit overigens wel een clevere implementatie van de elektrische handrem.
Fulaks
6th Gear member

tvc15 schreef:Ik vind dit overigens wel een clevere implementatie van de elektrische handrem.
Helemaal mee eens vanuit veiligheidsstandpunt. Maar in het begin moest ik toch erg wennen, vond het niets toevoegen aan de vertrouwde hefboom in de middenconsole. Bovendien is die hefboom louter mechanisch, en zal dus werken als al de rest uitvalt, bijvoorbeeld de motor of de electronica. Hoe dat dan met het nieuwe systeem zit...

Alles wel beschouwd heb ik dat nog nooit meegemaakt, dus wellicht is die kans te verwaarlozen (dat alles uitvalt).
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
tvc15
3rd Gear member

Vanmorgen op een groot leeg parkeerterrein, bedekt met een dikke sneeuwlaag geprobeerd hoe het in praktijk gaat:
Met een snelheid van ongeveer 40 km/uur de handrem bediend. Er klinkt een belletje en de auto remt met 4 wielen, ABS werkt gewoon. Als je de handremknop 1 keer indrukt rem je even af, maar laat de rem weer meteen los. Houd je de knop ingedrukt dan maak je een noodstop. Je kunt tijdens deze noodstop op sneeuw ook nog sturen, het lijkt er dus op dat ESP ook nog gewoon werkt.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”