Remschijf ABS of geen ABS verschil? HULP remklauw loshalen!!

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
gvanminnen
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 06.06.2007 - 21:10

Wil nieuwe remschijfen gaan bestellen, maar weet niet eens of ik ABS heb? :D

Zijn de schijven voor een volvo 440 1.7 turbo met abs of zonder abs hetzelfde?

Mijn kenteken is GD-ND-08.
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
BooMBooM
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 05.05.2009 - 21:47

Met of zonder ABS zijn de zelfde schijven je heb alleen verschil met massieve of geventileerde schijven.
Maar aangezien jij een toerbow hebt zullen het wel geventileerde schijven zijn...
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
gvanminnen
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 06.06.2007 - 21:10

Heb inderdaad de geventileerde schijven. Op de site zag ik ook geen verschillen in de schijven en in de maten.

Maar gauw wat sportschijven bestellen en nieuwe blokken nu de auto nog sneller is geworden. Blijft maar sneller worden dus hoog tijd voor andere aanpassingen.
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
BooMBooM
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 05.05.2009 - 21:47

ff een kleinigheidje maar zorg ook dat je goede banden hebt dan.... Je kunt wel remmen hebben die als ankers werken maar als je banden snel hun grip verliezen helpt het nog niks....

zo maar even tussen neus en lippen door.........
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

;) Als je snel wilt zijn moet je niet remmen ;)
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
gvanminnen
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 06.06.2007 - 21:10

Remmen moet ik ook alleen als er weer eens iemand zonder te kijken naar de linker baan gaat :D

FWD auto, turbo en 200 pk gaat niet echt samen dus goede banden had ik voor de eerste vermogen upgrade er al op zitten.
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

@ vanminnen: Jou auto heb wel ABS :)
gvanminnen
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 06.06.2007 - 21:10

Dat dacht ik zelf ook, maar wist dit niet meer zeker. Heb eigenlijk nooit hard moeten remmen dus weet niet of die blokkeert.

Ga ik ze maar snel bestellen.

Bouten waarmee de remklauwen vastzitten zijn rond gedraaid helaas. Denk dat dit bij de vorige apk is gedaan. Beunhaas waar ik hem altijd breng, blokken niet vervangen en lekker laten zitten. Neem aan dat je een dol gedraaid bout niet terug erin draait. 1 bout geprobeert los te krijgen met een grote sleutel en hamer maar die wilde niet. Heb alles ingespoten met kruipolie en ga van de week de brander erop zetten en hopen dat die dan wel los gaat.

Iemand nog tips?
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Boutkoppen gewoon eraf slijpen.. Effe paar nieuwe bouten halen, of bij de sloop. De meeste monteurs zetten die bouten achterlijk vast.. Wat helemaal niet nodig is.
gvanminnen
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 06.06.2007 - 21:10

Eraf slijpen kan idd, maar dan zitten ze nog steeds vast. Slijp ik er wel eerst 2 vlakke kanten en dan kan ik er een goede bacho op zetten en verwarmen.

Zijn die bouten special draad?
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Volgens mij wel fijn draad ja.
460volvo
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:42

Bouten moeten rond de 90Nm vast zitten. Merendeel gebruikt de luchthamer.
Je zou kunnen proberen met een hamer en beitel een gaatje in de kop te tikken waarna je ze kan proberen los te hameren. Maar als je de mogelijkheid hebt ze te verhitten is het veel makkelijker.
gvanminnen
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 06.06.2007 - 21:10

Krijg de bouten met geen mogelijkheid los, niet normaal meer hoe vast dat zit.

Heb het metaal verhit waar de bouten in zitten, maar wilde niet los.
Luchthamer ook niet.
Steeksleutel met pijp erop ook niet.
Had ze van tevoren ook al ingespoten met kruipolie.

Met een beitel rond tikken haalt niks uit denk ik, want met een steeksleutel erop en een zware hamer deed die ook niks. Heb ook klappen op de bout gegeven om het vuil los te krijgen, maar niks helpt.

Iemand nog tips? Is rechtsom toevallig niet los??
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Hehe nee.. Is normaal draad.. Toch slijptolletje erop... Valt de juk er zo vanaf, en dan kan je die in een bankschroef zetten. Dan kan je er evt 2 moeren omheendraaien en zo verhitten en losdraaien.
gvanminnen
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 06.06.2007 - 21:10

Met de slijptol kom je niet bij de koppen van de bouten?
Dan moet ik zeker alles van de aandrijfas halen en van de veerpoot?
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

De onderste lukt zowieso volgens mij... bovenste weet ik zo niet uit m'n hoofd. Zal es eff op fotos kijken als ik weer eens thuis ben.
gvanminnen
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 06.06.2007 - 21:10

Ja de onderste bout moet wel lukken, maar hij moet helemaal los helaas.
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Draai je ze eerst eens vaster, dat wil vaak helpen om de roest los te breken. Dus eerst flink vaster draaien (rechtsom) en dan los (linksom). Zorg wel voor een zeskantige sleutel, geen 12 kantige daar draai je de boutkop mee rond.
gvanminnen
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 06.06.2007 - 21:10

Heb ik ook al geprobeerd, maar lukt ook niet.

Gebruik ook 6 kantige doppen. Later toen ik het toch nog met de ringsleutel ging proberen met een pijp erop werder de koppen slechter.
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
460volvo
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:42

Je zou toch ook bij de bovenste bout moeten kunnen met de slijptol.
Mocht het niet lukken maak dan even de aandrijfasmoer los, wel slagje terug erop draaien en dan de veerpootbouten. Zorg wel dat de as los in de wielnaaf zit zodat niet alle bakolie eruit lekt bij losnemen veerpoot.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”