Gisteren onderweg in Duitsland.
Buiten temperatuur ongeveer -10gr.
Voorruit onder de pekel sproeien, NIKS.
Blijkt bij later onderzoek aan mijn auto die achterlijke knopjes op mijn motorkap (jaren 90 style bij elke nieuwe ontwikkelde auto van na 2000 zitten ze tussen de motorkap en de parvan lekker beschut) blijkt er geen verwarming in te zitten????
Nu moet mijn geheugen heel verrrrr terug om te denken welke vorige auto van mijn dit ook niet had..
Ja, mijn Lancia delta uit 1995 had dat ook niet.
Is het een mogelijkheid bij Volvo om dit na te rusten.
Ik hoop van wel, want echt verkeersveilig is dit niet.
Had ik niet van Volvo verwacht.
V50 niet winterwaardig????
- Jolly Breeze Racing
- 5th Gear member
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: 16.10.2007 - 10:25
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Ja, daar erger ik mij ook aan, Webasto heeft ooit iets gehad, heb al even gezocht, kan het niet vinden.
Heb er zelf nog geen last van gehad, maar wel gehad met mijn vorige V50
Heb er zelf nog geen last van gehad, maar wel gehad met mijn vorige V50
Jolle
1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)
Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)
Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
- 360Degreez
- 5th Gear member
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
- Locatie: Poortugaal
Hier hetzelfde verhaal al moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat ik pas gisteren de watertank heb bijgevuld met winter-antivries 
Wel heb ik voor het aller-aller-aller eerst meegemaakt dat de V50 niet wilde starten!! Pas na drie keer ruim voorgloeien en lieve woordjes kwam hij nukkig op gang.
De eerste tien minuten zijn overigens drama, dan klinkt 'ie bijna als mijn vorige V40 1.9D (die wel altijd startte!)
Maar man..... wat is die stoelverwarming lekker. We zijn gisteren voor het winkelcentrum gewoon even blijven staan omdat het zo lekker was

Wel heb ik voor het aller-aller-aller eerst meegemaakt dat de V50 niet wilde starten!! Pas na drie keer ruim voorgloeien en lieve woordjes kwam hij nukkig op gang.
De eerste tien minuten zijn overigens drama, dan klinkt 'ie bijna als mijn vorige V40 1.9D (die wel altijd startte!)
Maar man..... wat is die stoelverwarming lekker. We zijn gisteren voor het winkelcentrum gewoon even blijven staan omdat het zo lekker was

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 66
- Lid geworden op: 05.06.2009 - 20:58
- Locatie: Meulebeke
"en toch zit er antivries in"...
Ik veronderstel dat je bij je ruitensproeiervloeistof dan een heleboel water hebt gedaan? De ruitensproeiervloeistof die je in de handel kunt krijgen, is onverdund in veel gevallen slechts vorstbestendig tot -15°C...
Al eens gecontroleerd of hetgeen in je tankje zit wel bestand is tegen de vorst die de voorbije dagen door Europa trekt?
Van mij is ie op dit moment gevuld met onverdunde vloeistof, en ik heb geen vorstproblemen als de wagen buitenstaat.
gr,
P.
Ik veronderstel dat je bij je ruitensproeiervloeistof dan een heleboel water hebt gedaan? De ruitensproeiervloeistof die je in de handel kunt krijgen, is onverdund in veel gevallen slechts vorstbestendig tot -15°C...
Al eens gecontroleerd of hetgeen in je tankje zit wel bestand is tegen de vorst die de voorbije dagen door Europa trekt?
Van mij is ie op dit moment gevuld met onverdunde vloeistof, en ik heb geen vorstproblemen als de wagen buitenstaat.
gr,
P.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27450
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik heb het vorig jaar ook gehad, kon toen op het laatst niets meer zien door de voorruit en heb op een parkeerplaats met gras(!) mijn voorruit schoon staan vegen.
Vind dit ook een hele slechte zet van Volvo, heb vorig jaar zelf gigantisch veel antivries in het reservoir gedaan en toen is het gelukkig goed gegaan.
Vind dit ook een hele slechte zet van Volvo, heb vorig jaar zelf gigantisch veel antivries in het reservoir gedaan en toen is het gelukkig goed gegaan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
Ik sluit me aan bij supafly. Ik heb de afgelopen jaren tegen winter (sport) er altijd voor gezorgd dat de tank gevuld is met vrijwel onverdunde vloeistof. Ik herken de problemen dus ook niet. Stel je voor, de tank is 5 liter, en bevat nog 2 liter, inmiddels bijna gereduceerd tot water. Je gooit er een can van dat kant en klare spul bij in geschikt tot ca -15 C. Het gezamelijke resultaat is een bescherming tot bijv. - 7 C oid. Kijk voor de grap maar eens op de fles wat er met geconcentreerd spul tot -40 bijv. gebeurt als je dat 1 op 1 met water mengt. Je houdt vaak niet eens de helft over van de bescherming. Kortom, dan is het geen wonder dat het niet lukt. Overigens ben ik het er mee eens, dat als de sproeikoppen meer beschermd zouden liggen achter de kap, dat het dan minder kritisch wordt. De warme lucht helpt dan nog wat mee.
@360 degreez: Het wordt inderdaad hard minder als het meer dan 10 graden vriest, maar je ziet dan ook echt dat het gloeilampje seconden lang brandt. Ik gloei bij vorst zelf altijd 2 keer kort na elkaar en dan start de auto vrijwel meteen, maar inderdaad, je weet niet wat je hoort... een bak knikkers is er niets bij.
@360 degreez: Het wordt inderdaad hard minder als het meer dan 10 graden vriest, maar je ziet dan ook echt dat het gloeilampje seconden lang brandt. Ik gloei bij vorst zelf altijd 2 keer kort na elkaar en dan start de auto vrijwel meteen, maar inderdaad, je weet niet wat je hoort... een bak knikkers is er niets bij.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12909
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Wel eens geprobeerd met een V50 D5 die een nachtje in de kou heeft gestaan vlot van de 1e naar de 2e versnelling te schakelen? No way! Met heel veel beleid en gepaste drang. Na een paar minuten gaat het beter, maar je merkte aan alles dat het flink gevroren had vrijdagnacht.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 13.11.2008 - 21:59
Nee het is niet de vloeistof maar het allerlaatste stukje van het kopje wat bevriest,
wat als je stopt en je hand 5 tellen op het sproeikopje legt is hij alweer ontdooit.
Koud???
S, morgens, S, middags en S, avonds heb ik nergens last van altijd meer als 18 gr in de auto en de motor is altijd 80 gr
Standverwarming :mrgreen:
en die maakt overuren nu.
Jolle
Webasto had iets dat de ruitenvloeistof verwarmde door het koelwater.
Iets met hotshot of zo.
wat als je stopt en je hand 5 tellen op het sproeikopje legt is hij alweer ontdooit.
Koud???
S, morgens, S, middags en S, avonds heb ik nergens last van altijd meer als 18 gr in de auto en de motor is altijd 80 gr
Standverwarming :mrgreen:
en die maakt overuren nu.
Jolle
Webasto had iets dat de ruitenvloeistof verwarmde door het koelwater.
Iets met hotshot of zo.
Was één V90
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27450
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dit had mijn S60 D5 ook, al vind ik de bak van de 2.0D ook niet heel soepel schakelen met dit weer.Bart schreef:Wel eens geprobeerd met een V50 D5 die een nachtje in de kou heeft gestaan vlot van de 1e naar de 2e versnelling te schakelen? No way! Met heel veel beleid en gepaste drang. Na een paar minuten gaat het beter, maar je merkte aan alles dat het flink gevroren had vrijdagnacht.
Als je eenmaal op weg bent gaat het weer stukken beter
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Hier lijkt de motor soms af en toe moeite te hebben met starten. Soms lijkt die te willen uitvallen, maar met een beetje gas draait die wel.
Gelukkig geen problemen met de sproeiers hier.
Gelukkig geen problemen met de sproeiers hier.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 13.11.2008 - 21:59
Hier een foto er van het hot shot systeem.Ja, daar erger ik mij ook aan, Webasto heeft ooit iets gehad, heb al even gezocht, kan het niet vinden.
Heb er zelf nog geen last van gehad, maar wel gehad met mijn vorige V50
_________________
Jolle

Is niet meer leverbaar in nederland.
Was één V90
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27450
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Is daar via het buitenland ook niet aan te komen?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
geen problemen met bevroren sproeikoppen hier. Maar de auto is nogmaar enkele weken geleden door de dealer opgevuld met vers spul (ging ook behoorlijk wat water bij, maar ik vermoed dat hun product wel zeer geconcentreerd is. In ieder geval bevriest het niet
)
Enige dat vastvriest is het slot van de bestuurdersdeur, open doen gaat perfect met de afstandsbediening, maar als ik de deur terug dichttrek wil het slot niet altijd direct vastklikken waardoor de deur dus openblijft. Zit niets anders op dan na een paar minuten nog eens proberen

Enige dat vastvriest is het slot van de bestuurdersdeur, open doen gaat perfect met de afstandsbediening, maar als ik de deur terug dichttrek wil het slot niet altijd direct vastklikken waardoor de deur dus openblijft. Zit niets anders op dan na een paar minuten nog eens proberen

1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 20.02.2008 - 19:54
Ondanks de vorst en sneeuw geen problemen met de voorruitsproeiers, maar de achterruitsproeier zit wel met grote regelmaat dicht gevroren en werkt dan na een tijdje rijden nog steeds niet.
Ook durf ik bij vorst mijn handrem niet te gebruiken, want die is al een paar keer vast blijven zitten. Valt toch een beetje tegen voor een Zweedse auto!!
Ook durf ik bij vorst mijn handrem niet te gebruiken, want die is al een paar keer vast blijven zitten. Valt toch een beetje tegen voor een Zweedse auto!!
V50 1.6D MY08 - Edition II - Black Sapphire Metallic - Leder Off Black - 17"; Spartacus
- Elveka
- 2nd Gear member
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17.12.2008 - 22:51
- Locatie: Antwerpen
in mijn "jonge jaren" zat ik dikwijls met de auto in de oostbloklanden (PL, CS, DDR, ...). Als het écht heel erg koud was gebruikten toen we Vodka voor de ruitensproeiers
) ... en als je veel moest sproeien werd je zelfs een beetje tipsi van de alcoholdampen
)


Luc
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
(vrijwel) alles wat de concentratie water doet afnemen helpt
- Elveka
- 2nd Gear member
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17.12.2008 - 22:51
- Locatie: Antwerpen
ja inderdaad, spiritus gebruikten we ook, want sproeiervloeistof was daar toen ontzettend duur (import uit "het westen") 

Luc
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey