Pagina 1 van 4
V50 niet winterwaardig????
Geplaatst: 20.12.2009 - 09:41
door D5R-Design
Gisteren onderweg in Duitsland.
Buiten temperatuur ongeveer -10gr.
Voorruit onder de pekel sproeien, NIKS.
Blijkt bij later onderzoek aan mijn auto die achterlijke knopjes op mijn motorkap (jaren 90 style bij elke nieuwe ontwikkelde auto van na 2000 zitten ze tussen de motorkap en de parvan lekker beschut) blijkt er geen verwarming in te zitten????
Nu moet mijn geheugen heel verrrrr terug om te denken welke vorige auto van mijn dit ook niet had..
Ja, mijn Lancia delta uit 1995 had dat ook niet.
Is het een mogelijkheid bij Volvo om dit na te rusten.
Ik hoop van wel, want echt verkeersveilig is dit niet.
Had ik niet van Volvo verwacht.
Geplaatst: 20.12.2009 - 10:31
door lancer
Ja, dat is echt een miskleun. Ik heb dat probleem iedere ochtend en er zit toch echt anti-vries in.
Geplaatst: 20.12.2009 - 11:04
door sequence
Wel jammer inderdaad, antivries helpt niet altijd want in de leiding en de sproeikop wordt de concentratie minder. Gisteren deden mijn sproeiers het overigens wel.
Geplaatst: 20.12.2009 - 11:07
door Jolly Breeze Racing
Ja, daar erger ik mij ook aan, Webasto heeft ooit iets gehad, heb al even gezocht, kan het niet vinden.
Heb er zelf nog geen last van gehad, maar wel gehad met mijn vorige V50
Geplaatst: 20.12.2009 - 11:32
door 360Degreez
Hier hetzelfde verhaal al moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat ik pas gisteren de watertank heb bijgevuld met winter-antivries
Wel heb ik voor het aller-aller-aller eerst meegemaakt dat de V50 niet wilde starten!! Pas na drie keer ruim voorgloeien en lieve woordjes kwam hij nukkig op gang.
De eerste tien minuten zijn overigens drama, dan klinkt 'ie bijna als mijn vorige V40 1.9D (die wel altijd startte!)
Maar man..... wat is die stoelverwarming lekker. We zijn gisteren voor het winkelcentrum gewoon even blijven staan omdat het zo lekker was

Geplaatst: 20.12.2009 - 11:35
door supafly1975
"en toch zit er antivries in"...
Ik veronderstel dat je bij je ruitensproeiervloeistof dan een heleboel water hebt gedaan? De ruitensproeiervloeistof die je in de handel kunt krijgen, is onverdund in veel gevallen slechts vorstbestendig tot -15°C...
Al eens gecontroleerd of hetgeen in je tankje zit wel bestand is tegen de vorst die de voorbije dagen door Europa trekt?
Van mij is ie op dit moment gevuld met onverdunde vloeistof, en ik heb geen vorstproblemen als de wagen buitenstaat.
gr,
P.
Geplaatst: 20.12.2009 - 11:48
door Fredhead
Ik heb het vorig jaar ook gehad, kon toen op het laatst niets meer zien door de voorruit en heb op een parkeerplaats met gras(!) mijn voorruit schoon staan vegen.
Vind dit ook een hele slechte zet van Volvo, heb vorig jaar zelf gigantisch veel antivries in het reservoir gedaan en toen is het gelukkig goed gegaan.
Geplaatst: 20.12.2009 - 12:01
door sanco
Ik sluit me aan bij supafly. Ik heb de afgelopen jaren tegen winter (sport) er altijd voor gezorgd dat de tank gevuld is met vrijwel onverdunde vloeistof. Ik herken de problemen dus ook niet. Stel je voor, de tank is 5 liter, en bevat nog 2 liter, inmiddels bijna gereduceerd tot water. Je gooit er een can van dat kant en klare spul bij in geschikt tot ca -15 C. Het gezamelijke resultaat is een bescherming tot bijv. - 7 C oid. Kijk voor de grap maar eens op de fles wat er met geconcentreerd spul tot -40 bijv. gebeurt als je dat 1 op 1 met water mengt. Je houdt vaak niet eens de helft over van de bescherming. Kortom, dan is het geen wonder dat het niet lukt. Overigens ben ik het er mee eens, dat als de sproeikoppen meer beschermd zouden liggen achter de kap, dat het dan minder kritisch wordt. De warme lucht helpt dan nog wat mee.
@360 degreez: Het wordt inderdaad hard minder als het meer dan 10 graden vriest, maar je ziet dan ook echt dat het gloeilampje seconden lang brandt. Ik gloei bij vorst zelf altijd 2 keer kort na elkaar en dan start de auto vrijwel meteen, maar inderdaad, je weet niet wat je hoort... een bak knikkers is er niets bij.
Geplaatst: 20.12.2009 - 12:48
door Bart
Wel eens geprobeerd met een V50 D5 die een nachtje in de kou heeft gestaan vlot van de 1e naar de 2e versnelling te schakelen? No way! Met heel veel beleid en gepaste drang. Na een paar minuten gaat het beter, maar je merkte aan alles dat het flink gevroren had vrijdagnacht.
Geplaatst: 20.12.2009 - 13:05
door D5R-Design
Nee het is niet de vloeistof maar het allerlaatste stukje van het kopje wat bevriest,
wat als je stopt en je hand 5 tellen op het sproeikopje legt is hij alweer ontdooit.
Koud???
S, morgens, S, middags en S, avonds heb ik nergens last van altijd meer als 18 gr in de auto en de motor is altijd 80 gr
Standverwarming :mrgreen:
en die maakt overuren nu.
Jolle
Webasto had iets dat de ruitenvloeistof verwarmde door het koelwater.
Iets met hotshot of zo.
Geplaatst: 20.12.2009 - 13:08
door Fredhead
Bart schreef:Wel eens geprobeerd met een V50 D5 die een nachtje in de kou heeft gestaan vlot van de 1e naar de 2e versnelling te schakelen? No way! Met heel veel beleid en gepaste drang. Na een paar minuten gaat het beter, maar je merkte aan alles dat het flink gevroren had vrijdagnacht.
Dit had mijn S60 D5 ook, al vind ik de bak van de 2.0D ook niet heel soepel schakelen met dit weer.
Als je eenmaal op weg bent gaat het weer stukken beter
Geplaatst: 20.12.2009 - 13:27
door rsnhakan
Hier lijkt de motor soms af en toe moeite te hebben met starten. Soms lijkt die te willen uitvallen, maar met een beetje gas draait die wel.
Gelukkig geen problemen met de sproeiers hier.
Geplaatst: 20.12.2009 - 13:34
door D5R-Design
Ja, daar erger ik mij ook aan, Webasto heeft ooit iets gehad, heb al even gezocht, kan het niet vinden.
Heb er zelf nog geen last van gehad, maar wel gehad met mijn vorige V50
_________________
Jolle
Hier een foto er van het hot shot systeem.
Is niet meer leverbaar in nederland.
Geplaatst: 20.12.2009 - 13:40
door Fredhead
Is daar via het buitenland ook niet aan te komen?
Geplaatst: 20.12.2009 - 13:54
door Frederik Welvaert
geen problemen met bevroren sproeikoppen hier. Maar de auto is nogmaar enkele weken geleden door de dealer opgevuld met vers spul (ging ook behoorlijk wat water bij, maar ik vermoed dat hun product wel zeer geconcentreerd is. In ieder geval bevriest het niet

)
Enige dat vastvriest is het slot van de bestuurdersdeur, open doen gaat perfect met de afstandsbediening, maar als ik de deur terug dichttrek wil het slot niet altijd direct vastklikken waardoor de deur dus openblijft. Zit niets anders op dan na een paar minuten nog eens proberen

Geplaatst: 20.12.2009 - 14:22
door Puppey
Ondanks de vorst en sneeuw geen problemen met de voorruitsproeiers, maar de achterruitsproeier zit wel met grote regelmaat dicht gevroren en werkt dan na een tijdje rijden nog steeds niet.
Ook durf ik bij vorst mijn handrem niet te gebruiken, want die is al een paar keer vast blijven zitten. Valt toch een beetje tegen voor een Zweedse auto!!
Geplaatst: 20.12.2009 - 14:36
door Elveka
in mijn "jonge jaren" zat ik dikwijls met de auto in de oostbloklanden (PL, CS, DDR, ...). Als het écht heel erg koud was gebruikten toen we Vodka voor de ruitensproeiers

) ... en als je veel moest sproeien werd je zelfs een beetje tipsi van de alcoholdampen

)
Geplaatst: 20.12.2009 - 15:48
door Franswa
Zou een hoeveelheid spiritus niet helpen om je vloeistof bij te mengen naar "antivrieswaarden"?
Geplaatst: 20.12.2009 - 15:55
door bart simpson
(vrijwel) alles wat de concentratie water doet afnemen helpt
Geplaatst: 20.12.2009 - 16:43
door Elveka
ja inderdaad, spiritus gebruikten we ook, want sproeiervloeistof was daar toen ontzettend duur (import uit "het westen")
