Ik hoor in korte tijd een aantal keren dat een schokdemper na zo'n 160.000km wel "op" is. Aangezien er hier veel kilometervreters deelnemen aan het forum ben ik benieuwd naar de ervaringen.
(Mijn broer rijdt een 156sw en de schokdempers zijn rondom helemaal op/ 168.000km)
Graag jullie reacties!
Schokdempers/ vervangen bij 160.000km?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Het fijne is er bij de 2 ton inderdaad wel af, maar vervangen is zeker niet noodzakelijk. Meestal zit de iets mindere wegligging in een hoop zaken die wat zijn achteruit gegaan:
schokbrekers
draagarmrubbers
motorsteunen
veerpootlagers
enz
Ik heb bij mijn S60 destijds nieuwe schokbrekers gemonteerd bij 180.000 km, en ik merkte echt heel weinig verschil. Het voelde marginaal stugger aan maar verder geen verschil (origienele schokbrekers). Er rijden nog heel veel oude Volvo's rond met originele schokbrekers en die auto's zijn zeker niet allemaal gevaarlijk vanwege dat punt.
Als je je auto weer helemaal fris wilt hebben moet je dus alle punten aanpakken.
Overigens gebruikt Volvo voronamelijk Sachs dedmpers en dat zijn zeker niet de slechtste. Ford gebruikte vroeger bijvoorbeeld hele slechte dempers (ben het merk even kwijt) en die waren soms al op na 50.000 km.
Bedenk je dat de lobby voor schokbrekers vervangen voornamelijk bij de fabrikanten zelf vandaan komt. Zij zijn er natuurlijk eg bij gebaat als iedereen zijn schokbrekers vervangt bij 160.000 km.
schokbrekers
draagarmrubbers
motorsteunen
veerpootlagers
enz
Ik heb bij mijn S60 destijds nieuwe schokbrekers gemonteerd bij 180.000 km, en ik merkte echt heel weinig verschil. Het voelde marginaal stugger aan maar verder geen verschil (origienele schokbrekers). Er rijden nog heel veel oude Volvo's rond met originele schokbrekers en die auto's zijn zeker niet allemaal gevaarlijk vanwege dat punt.
Als je je auto weer helemaal fris wilt hebben moet je dus alle punten aanpakken.
Overigens gebruikt Volvo voronamelijk Sachs dedmpers en dat zijn zeker niet de slechtste. Ford gebruikte vroeger bijvoorbeeld hele slechte dempers (ben het merk even kwijt) en die waren soms al op na 50.000 km.
Bedenk je dat de lobby voor schokbrekers vervangen voornamelijk bij de fabrikanten zelf vandaan komt. Zij zijn er natuurlijk eg bij gebaat als iedereen zijn schokbrekers vervangt bij 160.000 km.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Het is wel sterk afhankelijk van je rijstijl, en hoe je de verkeersdrempels neemt.
Een kennis woont in een wijk, waarin het vergeven is van die kleine, maar oh zo linke drempels.....daar kan ik zelfs met mijn volvo niet normaal overheen.
zijn dempers waren ook finaal erdoorheen rond de 150000 km. Bij mij is geen drempel te zien in de wijk, en ik heb nog nergens last van met reeds 200000 km erop.
Zelfde geldt met remschijven, de een met 150000, de ander pas rond de 250-300 k......rijstijl !!!
Een kennis woont in een wijk, waarin het vergeven is van die kleine, maar oh zo linke drempels.....daar kan ik zelfs met mijn volvo niet normaal overheen.
zijn dempers waren ook finaal erdoorheen rond de 150000 km. Bij mij is geen drempel te zien in de wijk, en ik heb nog nergens last van met reeds 200000 km erop.
Zelfde geldt met remschijven, de een met 150000, de ander pas rond de 250-300 k......rijstijl !!!
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Zoals hierboven te lezen valt heeft het puur met het merk van de schokdemper (af fabriek!) en je rijstijl te maken.
Ik heb bij m'n vorige auto's (geen Volvo) af en toe eens dempers moeten laten vervangen. Bij onze Volvo's zit dat er voorlopig nog niet aan te komen (hoop ik). Onze V70-D5 met 240.000km op de klok dempt nog steeds erg goed en vervangen hoeft voorlopig nog niet tenzij ze opeens gaan lekken.
Op het forum zijn een aantal leden met een V70/XC70 en S60 met kilometerstanden boven de 300.000km. Ben erg benieuwd of daar al eens een demper is vervangen.
Zweedse degelijkheid, heerlijk
Ik heb bij m'n vorige auto's (geen Volvo) af en toe eens dempers moeten laten vervangen. Bij onze Volvo's zit dat er voorlopig nog niet aan te komen (hoop ik). Onze V70-D5 met 240.000km op de klok dempt nog steeds erg goed en vervangen hoeft voorlopig nog niet tenzij ze opeens gaan lekken.
Op het forum zijn een aantal leden met een V70/XC70 en S60 met kilometerstanden boven de 300.000km. Ben erg benieuwd of daar al eens een demper is vervangen.
Zweedse degelijkheid, heerlijk
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Met ruim 248.000 km nog altijd de originele schokdempers, geen centje pijn voor zover ik dat kan inschatten als rustige rijder. De dealer is er bij de beurten ook nog nooit over begonnen en het standaard dempertestje (even auto indrukken en terug laten veren) komt mij ook niet verkeerd over. Voorlopig lekker verder dus!
Groet, Olav
Groet, Olav
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
- Black 2.4T awd
- 3rd Gear member
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 16.08.2007 - 22:18
- Locatie: Twente
Rem jij eigenlijk wel, gemiddeld is 70.000 km voor een set remschijven voor.wim de jong schreef:Het is wel sterk afhankelijk van je rijstijl, en hoe je de verkeersdrempels neemt.
Een kennis woont in een wijk, waarin het vergeven is van die kleine, maar oh zo linke drempels.....daar kan ik zelfs met mijn volvo niet normaal overheen.
zijn dempers waren ook finaal erdoorheen rond de 150000 km. Bij mij is geen drempel te zien in de wijk, en ik heb nog nergens last van met reeds 200000 km erop.
Zelfde geldt met remschijven, de een met 150000, de ander pas rond de 250-300 k......[b]rijstijl !!![/b]
2.4T awd 235pk /380nm -xenon -blokjes grill- achterspoiler-zomer 18 inch R-velg Blackchrom Vredstein Vorti 235/40-18 -winter 17inch amalthea Michelin Alpin 225/40-17
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dat is heel erg snel voor een V70. Ik heb twee auto's gekocht met een km stand van ong 180.000. Bij beiden zaten de originele schijven er nog op. In beide gevallen zo tegen de 2 ton vervangen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
heb jij het niet op remBLOKKEN?Black 2.4T awd schreef:Rem jij eigenlijk wel, gemiddeld is 70.000 km voor een set remschijven voor.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Aan de reacties te zien hoef ik me nog geen zorgen te maken over mijn dempers. Ik ben een redelijk rustige rijder en ga niet vliegend over drempels heen. De auto veert verder nog prima (151.000km) dus voorlopig niets aan de hand hoop ik.
Ik las trouwens ergens dat Koni een complete schokdemperset aanbiedt vanaf 450 euro. ( min 30 - 40mm). Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik las trouwens ergens dat Koni een complete schokdemperset aanbiedt vanaf 450 euro. ( min 30 - 40mm). Heeft iemand daar ervaring mee?
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- Voorn
- 4th Gear member
- Berichten: 612
- Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22
Over de remmen.
Met een automaat gebruik je de remmen meer volgens mij.
Dus kunnen ze eerder aan vervangen toe zijn. :-x
Met een automaat gebruik je de remmen meer volgens mij.
Dus kunnen ze eerder aan vervangen toe zijn. :-x
Groeten van Eddy
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
________________
Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Black 2.4T awd:
Als je, zoals ik, heel veel rijd, bijna uitsluitend op snelwegen, rem je amper, dus amper slijtage remschijven.
Onder de mijne zitten nog de originele remschijven, nooit vervangen met 200 k op de teller. (V70 - D5)
Mijn 945 stond op bijna 800k, en maar 2 keer nieuwe remschijven met ruim 120000/jaar.
Als je weinig kilometers rijdt, en uitsluitend in de stad, rem je veel.......dus bovengemiddelde slijtage van je remschijven.Rem jij eigenlijk wel, gemiddeld is 70.000 km voor een set remschijven voor.
Als je, zoals ik, heel veel rijd, bijna uitsluitend op snelwegen, rem je amper, dus amper slijtage remschijven.
Onder de mijne zitten nog de originele remschijven, nooit vervangen met 200 k op de teller. (V70 - D5)
Mijn 945 stond op bijna 800k, en maar 2 keer nieuwe remschijven met ruim 120000/jaar.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Mijn remblokken voor zijn met 100.000 vervangen.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27540
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Neem aan dat je dit met veren bedoelt?Carfreak schreef: Ik las trouwens ergens dat Koni een complete schokdemperset aanbiedt vanaf 450 euro. ( min 30 - 40mm). Heeft iemand daar ervaring mee?
Een set schokdempers gaat van zichzelf namelijk niet verlagen, hier horen ook nog verlagingsveren bij.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8528
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
100.000km met voorste remblokken ?
woow, de mijne waren op 47000km aan vervanging toe, de auto had wel 35000km als ik hem kocht en er reed voordien een gepensioneerde mee, misschien remde die meer dan dat ie gas gaf...
Ben benieuwd hoelang de 2de set zal meegaan.
woow, de mijne waren op 47000km aan vervanging toe, de auto had wel 35000km als ik hem kocht en er reed voordien een gepensioneerde mee, misschien remde die meer dan dat ie gas gaf...
Ben benieuwd hoelang de 2de set zal meegaan.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Nee, ik bedoel werkelijk een complete set. Dus schokdempers + veren.fredhead schreef:Neem aan dat je dit met veren bedoelt?Carfreak schreef: Ik las trouwens ergens dat Koni een complete schokdemperset aanbiedt vanaf 450 euro. ( min 30 - 40mm). Heeft iemand daar ervaring mee?
Een set schokdempers gaat van zichzelf namelijk niet verlagen, hier horen ook nog verlagingsveren bij.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
waren ze lek dan?piotrV70 schreef:Vandaag APK afkeur op de achterste schokdempers. Kilometerstand net geen 100.000. Er komen nu nivomats op.
hou met nivomaat schokdempers ook rekening met
de bijbehorende(slappere)veren.
geen glans zonder wrijving
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
Heb een set nivomats + bijbehorende veren gekocht. De schokbrekers waren niet lek, de demping was gewoon onvoldoende. Ik merkte dit de laatste tijd ook al aan het rijgedrag (bijv doorslaan tot de aanslag bij het nemen van een verkeersdrempel). Ik vind het wel vrij snel, maar goed de nivomats lonkten toch altoppertje schreef:waren ze lek dan?piotrV70 schreef:Vandaag APK afkeur op de achterste schokdempers. Kilometerstand net geen 100.000. Er komen nu nivomats op.
hou met nivomaat schokdempers ook rekening met
de bijbehorende(slappere)veren.

-
- 3rd Gear member
- Berichten: 279
- Lid geworden op: 09.07.2009 - 19:33
- Locatie: Heerhugowaard
Op mijn teller staat 284000 km. Nog steeds met de 1e Schokdempers. Dit jaar heb ik mijn schijven voor vernieuwd, ook nog de 1e set.
Ik heb namelijk de gehele historie bij aanschaf opgevraagd bij de dealer waar de auto in onderhoud was, vandaar mijn "wijsheid"
De auto heeft veel snelwegkm gemaakt in het verleden En dat scheelt een heleboel. Ikzelf ben een rustige rijder,dus dat scheelt ook.
Ik heb namelijk de gehele historie bij aanschaf opgevraagd bij de dealer waar de auto in onderhoud was, vandaar mijn "wijsheid"
De auto heeft veel snelwegkm gemaakt in het verleden En dat scheelt een heleboel. Ikzelf ben een rustige rijder,dus dat scheelt ook.
V40 1998 G3
V70 D5 2002 automaat
XC70 D5 Geartronic 4wd 2008
V70 D5 2002 automaat
XC70 D5 Geartronic 4wd 2008
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
@ piotrv70, heb je er een trekhaak opzitten?
Volvo for life