Diesel of benzine??

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

Hallo,

Al jaren ben ik een tevreden Volvorijder. Begonnen met 300 serie, daarna van 400, 700, 900, 850 en V70 toe aan een nieuwe uitdaging.
Dit keer een XC90. Alleen twijfel ik tussen de diesel of benzineversie.
Ik rij ongeveer 12000 km. per jaar waardoor de kosten tussen benzine en diesel redelijk concurerend zijn. Maar wat heeft de voorkeur. Volgens mij is het aanbod diesel hoger dan de 2.5Tmodellen waardoor deze lager geprijst zijn. T6 valt af ivm gammele versnellingsbakken. Wie heeft er een mening.

Gr, Pieter
Gebruikersavatar
chris_zweden
3rd Gear member
Berichten: 481
Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
Locatie: Karlstad

12000 en dan een XC90, in jouw geval, benzine. Waarom eigenlijk zo'n zware auto als je zo weinig rijdt. Diesel is pas leuk boven de 20.000 liefst nog veel meer.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
Gebruikersavatar
Volvoman
7th Gear member
Berichten: 7759
Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
Locatie: GLD
Contacteer:

Bij een V70 lag het omslagpunt ergens bij 14000, dacht ik te herinneren. Vandaar dat wij nu dieselen.
En een zware auto is natuurlijk altijd leuk!
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
Gebruikersavatar
Christopher
3rd Gear member
Berichten: 468
Lid geworden op: 08.02.2009 - 20:34
Locatie: Flevoland, Nederland

Toen ik zelf rekende aan een S40 lag het bij 15.000
S40 2.0D - Barents Blue Momentum
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40969
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Mods break
verplaatst naar de vloeistoffen rubriek
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

De reden waarom ik voor een XC90 kies is omdat mijn V70R mijn boot niet kon trekken. En de D5 een fantastische motor vind.
Volgens mijn berekeningen scheelt het niet zoveel of je nu benzine rijdt of diesel. (omgerekend in geld dan)
Gast

Tja, ik ga binnenkort mogelijk ook minder km's maken en ben ook al even aan het rekenen geweest.
Als ik kijk naar verbruik, houderschapbelasting en onderhoud is het denk ik niet handig om hem in te ruilen tegen een benzine (turbo uitvoering).
imker
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 14.02.2007 - 19:59
Locatie: zandhoven

Waarom is er in Nederland een omslagpunt waarbij het een tov het andere goedkoper wordt.
Diesel is toch gewoon een pak goedkoper dan benzine en verbruikt minder.
LPG is mijn inziens nog een factor goedkoper na de inbouwkosten.
Dus: dan is het toch duidelijk wat het goedkoopst is.
Hou er wel rekening mee dat dit Vlaamse logica is.
240 DL 170000km LPG
JSS
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
Locatie: Utrecht

Omslagpunt in Nederland heeft te maken met hogere wegenbelasting op diesel dan op benzine. Je hebt hogere vaste lasten, maar je brandstofprijs per kilometer is lager. Dat betekent dat er *ergens* een omslagpunt is waarbij diesel goedkoper is. Waar dat punt dan precies ligt, verschilt per auto/situatie en is al sinds de uitvinding van de dieselmotor onderwerp van discussie ;)
Volvo S60 D5 Edition MY2004
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

hou er ook rekening mee dat een diesel niet gemaakt is voor korte ritten. Ik hoor vaak zeggen "ach, bij de moderne motoren maakt dat niks meer uit". Maar bij de huidige diesels zit altijd een roetfilter op, en die raakt nogal snel vol als je teveel korte ritten doet. (komt niet op temperatuur om het roet te verbranden)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
imker
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 14.02.2007 - 19:59
Locatie: zandhoven

ppFreddy schreef:hou er ook rekening mee dat een diesel niet gemaakt is voor korte ritten. Ik hoor vaak zeggen "ach, bij de moderne motoren maakt dat niks meer uit". Maar bij de huidige diesels zit altijd een roetfilter op, en die raakt nogal snel vol als je teveel korte ritten doet. (komt niet op temperatuur om het roet te verbranden)
Hebben wij hier in Belgie ook zo'n omslagpunt? Ik dacht toch dat de taksen (behalve voor LPG) hetzelfde waren?
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

Even een simpele rekensom, zonder de meer/minderprijs van een XC90 en onderhoud mee te rekenen.

Wegenbelasting XC90 per jaar benzine tov diesel:
Benzine €1200 per jaar
Diesel €2000 per jaar

Brandstofkosten bij 10000 km/jaar bij gem. verbruik:
Benzine 1:7 = ca €2000
Diesel 1:10 = ca €1000

Totale kosten tax en benzine €3200 bij 1000km/jaar
Totale kosten tax en diesel €3000 bij 1000km/jaar

Dus bij 10000 km/jaar bespaar je al €200 als je op diesel rijdt. Doe ik iets verkeerd of ligt het omslagpunt echt zo laag
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Klopt als een bus, een diesel vind je ook voor hetzelfde geld als een benzine XC90.
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”