Pagina 1 van 1
Diesel of benzine??
Geplaatst: 26.12.2009 - 21:20
door iksee90
Hallo,
Al jaren ben ik een tevreden Volvorijder. Begonnen met 300 serie, daarna van 400, 700, 900, 850 en V70 toe aan een nieuwe uitdaging.
Dit keer een XC90. Alleen twijfel ik tussen de diesel of benzineversie.
Ik rij ongeveer 12000 km. per jaar waardoor de kosten tussen benzine en diesel redelijk concurerend zijn. Maar wat heeft de voorkeur. Volgens mij is het aanbod diesel hoger dan de 2.5Tmodellen waardoor deze lager geprijst zijn. T6 valt af ivm gammele versnellingsbakken. Wie heeft er een mening.
Gr, Pieter
Geplaatst: 26.12.2009 - 23:24
door chris_zweden
12000 en dan een XC90, in jouw geval, benzine. Waarom eigenlijk zo'n zware auto als je zo weinig rijdt. Diesel is pas leuk boven de 20.000 liefst nog veel meer.
Geplaatst: 27.12.2009 - 13:44
door Volvoman
Bij een V70 lag het omslagpunt ergens bij 14000, dacht ik te herinneren. Vandaar dat wij nu dieselen.
En een zware auto is natuurlijk altijd leuk!
Geplaatst: 27.12.2009 - 14:55
door Christopher
Toen ik zelf rekende aan een S40 lag het bij 15.000
Geplaatst: 27.12.2009 - 15:02
door Ben
Mods break
verplaatst naar de vloeistoffen rubriek
Geplaatst: 27.12.2009 - 23:28
door iksee90
De reden waarom ik voor een XC90 kies is omdat mijn V70R mijn boot niet kon trekken. En de D5 een fantastische motor vind.
Volgens mijn berekeningen scheelt het niet zoveel of je nu benzine rijdt of diesel. (omgerekend in geld dan)
Geplaatst: 28.12.2009 - 00:03
door Gast
Tja, ik ga binnenkort mogelijk ook minder km's maken en ben ook al even aan het rekenen geweest.
Als ik kijk naar verbruik, houderschapbelasting en onderhoud is het denk ik niet handig om hem in te ruilen tegen een benzine (turbo uitvoering).
Geplaatst: 28.12.2009 - 00:38
door imker
Waarom is er in Nederland een omslagpunt waarbij het een tov het andere goedkoper wordt.
Diesel is toch gewoon een pak goedkoper dan benzine en verbruikt minder.
LPG is mijn inziens nog een factor goedkoper na de inbouwkosten.
Dus: dan is het toch duidelijk wat het goedkoopst is.
Hou er wel rekening mee dat dit Vlaamse logica is.
Geplaatst: 28.12.2009 - 08:49
door JSS
Omslagpunt in Nederland heeft te maken met hogere wegenbelasting op diesel dan op benzine. Je hebt hogere vaste lasten, maar je brandstofprijs per kilometer is lager. Dat betekent dat er *ergens* een omslagpunt is waarbij diesel goedkoper is. Waar dat punt dan precies ligt, verschilt per auto/situatie en is al sinds de uitvinding van de dieselmotor onderwerp van discussie

Geplaatst: 28.12.2009 - 16:07
door Frederik Welvaert
hou er ook rekening mee dat een diesel niet gemaakt is voor korte ritten. Ik hoor vaak zeggen "ach, bij de moderne motoren maakt dat niks meer uit". Maar bij de huidige diesels zit altijd een roetfilter op, en die raakt nogal snel vol als je teveel korte ritten doet. (komt niet op temperatuur om het roet te verbranden)
Geplaatst: 28.12.2009 - 16:33
door imker
ppFreddy schreef:hou er ook rekening mee dat een diesel niet gemaakt is voor korte ritten. Ik hoor vaak zeggen "ach, bij de moderne motoren maakt dat niks meer uit". Maar bij de huidige diesels zit altijd een roetfilter op, en die raakt nogal snel vol als je teveel korte ritten doet. (komt niet op temperatuur om het roet te verbranden)
Hebben wij hier in Belgie ook zo'n omslagpunt? Ik dacht toch dat de taksen (behalve voor LPG) hetzelfde waren?
Geplaatst: 01.01.2010 - 20:52
door iksee90
Even een simpele rekensom, zonder de meer/minderprijs van een XC90 en onderhoud mee te rekenen.
Wegenbelasting XC90 per jaar benzine tov diesel:
Benzine €1200 per jaar
Diesel €2000 per jaar
Brandstofkosten bij 10000 km/jaar bij gem. verbruik:
Benzine 1:7 = ca €2000
Diesel 1:10 = ca €1000
Totale kosten tax en benzine €3200 bij 1000km/jaar
Totale kosten tax en diesel €3000 bij 1000km/jaar
Dus bij 10000 km/jaar bespaar je al €200 als je op diesel rijdt. Doe ik iets verkeerd of ligt het omslagpunt echt zo laag
Geplaatst: 01.01.2010 - 20:56
door bart simpson
Klopt als een bus, een diesel vind je ook voor hetzelfde geld als een benzine XC90.