Hallo mensen,
Ik ben nieuw hier, Siegfried is de naam, aangenaam.
Nu aan mijn 2e 480 avontuur begonnen, inmiddels mijn 4e volvo...
Deze wil ik prima-de-luxe-tip-top in orde gaan maken voor zover ie dat niet is.
Net afgelopen week dus een 480 S 2.0 uit 93 aangeschaft bij een Volvo dealer. Dit is dus de soberste versie van de 480, zonder infocenter.
Die hebben mij gelukkig goed op weg geholpen door de koppelingsplaat, radiateur en startmotor te vervangen en de snelheidsmeter te repareren.
Uiteraard, zoals ik al verwacht had, zijn er wat elektrische problemen:
1: Mijn tankinhoudmeter loopt maar voor de helft op, wat zou jullie eerste stap zijn om dit te verhelpen?
2: En direct ernaast staat de temp meter van het koelwater, die geeft ook niet aan wat ik zou willen, hij blijft bijna onderaan staan. Nou heb ik net een nieuwe radiateur en dus ook net vers koelwater, maar ik had de tempmeter wel ergens in het midden van zijn bereik willen zien staan.
Wat zou ik kunnen doen? Sensors schoonmaken? Zo ja, waar zitten die?
Dashboard loshalen en kijken naar de contacten?
Tankinhoud en Temp meter
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
Die analoge meters gaan eigenlijk stuk voor stuk hun eigen gang. De één staat zus, de ander zo. Je kunt eens bij de sectie van de 440/460 kijken, er was een trucje met contact maken met massa ofzo, waardoor je kon controleren of de brandstofmeter klopt.
Wat betreft de temperatuur meter, misschien kun je bij de dealer de temperatuur van de koelvloeistof eens laten nameten. Zorg wel dat de auto goed warm is. Als de temperatuur goed is, kun je er vrede mee hebben dat de meter niet helemaal 'mooi' staat. Als het niet goed is -> waarschijnlijk thermostaat vervangen. Maar dat verwacht ik eignlijk niet.
Er zitten 2 koelvloeistof sensoren op de voorkant van het blok. Ongeveer in het midden, net boven de bougies zit een sensor, deze geeft zijn signaal af aan de ECU. Verder zit er nog 1 aan de voorkant van het blok, dwars op de thermostaat, min of meer onder het gasklephuis, deze is voor de tellerset. Schoonmaken is volgens mij not done, dus dan vervangen. Maar eerst maar eens checken bij de dealer. Even controleren, die service willen ze vast wel geven.
Wat betreft de temperatuur meter, misschien kun je bij de dealer de temperatuur van de koelvloeistof eens laten nameten. Zorg wel dat de auto goed warm is. Als de temperatuur goed is, kun je er vrede mee hebben dat de meter niet helemaal 'mooi' staat. Als het niet goed is -> waarschijnlijk thermostaat vervangen. Maar dat verwacht ik eignlijk niet.
Er zitten 2 koelvloeistof sensoren op de voorkant van het blok. Ongeveer in het midden, net boven de bougies zit een sensor, deze geeft zijn signaal af aan de ECU. Verder zit er nog 1 aan de voorkant van het blok, dwars op de thermostaat, min of meer onder het gasklephuis, deze is voor de tellerset. Schoonmaken is volgens mij not done, dus dan vervangen. Maar eerst maar eens checken bij de dealer. Even controleren, die service willen ze vast wel geven.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad