Pagina 1 van 9

S60 R: LPI EN tunen? Kan het?

Geplaatst: 30.12.2009 - 12:00
door GekkeBelg
Ik had de R gekocht omdat ik toch voornamelijk met de motor reed. Maar door omstandigheden gaat de motor eruit en wordt de S60 vervoer nr1.
Zit ik wel met het probleem van het verbruik... Dus komt er (later) LPI in.

Nu is er mij echter gezegd dat het viale systeem in de R op zen limiet zit en er momenteel nog geen mogelijkheid bestaat om tuning met LPI te combineren. Ik was echter van plan de wagen te tunen en ik wil ook niet van dat plan afwijken :twisted:

Bestaat er bv een mogelijkheid dat als ik op LPI rij, de wagen op 300pk gelimiteerd wordt en op benzine full power?

thx

Geplaatst: 30.12.2009 - 13:03
door DeNNiS_
LPG laten in bouwen niet teveel doortrappen op gas
en alleen maar blazen op benzine?

Geplaatst: 30.12.2009 - 14:12
door Paul
Het is toch gassen met een S60R
en niet Gas in een S60R ... ;-)

Geplaatst: 30.12.2009 - 14:13
door bart simpson
ik kan me gezien je voorgaande Volvo best voorstellen dat je wat vermogen tekort komt

Geplaatst: 30.12.2009 - 14:14
door Welles
:D

Geplaatst: 30.12.2009 - 14:29
door GekkeBelg
bart simpson schreef:ik kan me gezien je voorgaande Volvo best voorstellen dat je wat vermogen tekort komt
hoezo?

Dennis: heb ik ook gedacht, maar is dat voldoende?

Geplaatst: 30.12.2009 - 14:32
door bart simpson
GekkeBelg schreef:
bart simpson schreef:ik kan me gezien je voorgaande Volvo best voorstellen dat je wat vermogen tekort komt
hoezo?
zo'n V40 diesel was al een heftig kanon met waanzinnige eigenschappen

Geplaatst: 30.12.2009 - 14:34
door t5power
GekkeBelg schreef:
bart simpson schreef:ik kan me gezien je voorgaande Volvo best voorstellen dat je wat vermogen tekort komt
hoezo?

Dennis: heb ik ook gedacht, maar is dat voldoende?
Gekke belg, heb ook met dilemma gezeten. Heb een T5 met 260 pk die na tuning rond de 300 zou hebben. Bij Mesman LPG inbouw konden ze maar tot 280 pk gaan. Mesman heeft zelf met een getunede R rond gereden maar dat is er weer uitgehaald, kon niet genoeg pks leveren. Je moet anders maar eens bellen/mailen met mesman. Was ook wel prijzig geloof ik, rond de 2600 euro ofzo, wel incl electronische flashlube.

Geplaatst: 30.12.2009 - 15:43
door eddy3
Nen R op gas,dat is zoiets als heiligschennis in mijn ogen!

Grtn Eddy

Geplaatst: 30.12.2009 - 16:08
door Frederik Welvaert
eddy3 schreef:Nen R op gas,dat is zoiets als heiligschennis in mijn ogen!

Grtn Eddy
Je zou schrikken als je wist hoeveel Porsches, dikke Jaguars, BMW's, Audi's, ... en grote (sport) SUV's met >300pk er op lpg rijden :)

Geplaatst: 30.12.2009 - 16:13
door Johan
Als je de benzine al niet kan betalen moet je je afvragen of je wel de juiste keuze van de auto hebt gemaakt.

Geplaatst: 30.12.2009 - 16:55
door diesel01
Johan schreef:Als je de benzine al niet kan betalen moet je je afvragen of je wel de juiste keuze van de auto hebt gemaakt.
Ik zit mij ook een beetje af te vragen of je niet beter een fijne D5 had kunnen kopen, een R is natuurlijk de real deal maar ook met bijbehorende (brandstof)kosten.
Dit type auto schreeuwt om gereden te worden op benzine, ik ben juist van G3 afgestapt vanwege het niet vloeiend kunnen rijden bij een koude start.
Met alle respect eigenlijk geen auto om zó particulier mee te rijden tenzij je gewoon heel veel geld over hebt om iets speciaals te rijden.

Geplaatst: 30.12.2009 - 17:01
door Frederik Welvaert
een R lijkt me ook meer geschikt als weekend/vrijetijd auto. Op een ander forum eens iets gelezen van iemand die een 850 T5 R rijdt. Na de nodige aanpasingen (grotere turbo, andere uitlaat, chip op maat, dikkere remmen, ...) reed het ding perfect naar zijn zin, maar was te duur als dagdagelijkse auto. Heeft er toen een C70 classic bijgekocht als dagelijkse auto en de 850 wordt nu denk ik enkel nog gebruikt voor hobby (circuit)

Geplaatst: 30.12.2009 - 17:37
door GekkeBelg
Johan schreef:Als je de benzine al niet kan betalen moet je je afvragen of je wel de juiste keuze van de auto hebt gemaakt.
@Johan: Voor er mensen hun mening uiten hoe ik mijn persoonlijk leven/financien moet regelen kan je mss beter es effen de post deftig lezen
GekkeBelg schreef:Ik had de R gekocht omdat ik toch voornamelijk met de motor reed. Maar door omstandigheden gaat de motor eruit en wordt de S60 vervoer nr1.
Ik verhuis binnenkort zelfs tot enkele 100m van mijn werk af, in het centrum, waardoor ik dus zelfs geen wagen meer nodig heb. Ik wil LPI, just in case.

Ik zou het dus apprecieren dat er voornamelijk gereageerd wordt aangaande oplossingen. Al ben ik het er wel mee akkoord dat een R eerder als hobby/weekendwagen geschikt is. Wat dus ook de bedoeling was

Geplaatst: 30.12.2009 - 18:02
door s3wage
Een R heeft al veel vermogen origineel en tunen is voor benzine auto,s eigenlijk al niet goed voor de motor op de lange duur dus op lpi....

Geplaatst: 30.12.2009 - 18:37
door Frederik Welvaert
s3wage schreef:Een R heeft al veel vermogen origineel en tunen is voor benzine auto,s eigenlijk al niet goed voor de motor op de lange duur dus op lpi....
kan je die stelling onderbouwen? Ik zie niet in waarom (verantwoord) tunen van een benzinemotor slecht zou zijn op lange termijn. Maar eigenlijk doet het niet ter zake, want de vraag is of tunen en lpi samen gaan.
Ik denk dat je beter de vraag tunen & lpi kan stellen aan een lpg inbouwer en/of een tuningsfirma. Volgens mij zijn er maar weinig mensen die lpg rijden én tunen, en al helemaal weinig mensen die zo'n vermogen willen tunen en lpg rijden.

Geplaatst: 30.12.2009 - 18:44
door t5power
Opmerkingen over dat je dure benzine maar op de koop toe moet nemen, wat een onzin zeg. Als LPG een volwaardig vervanger zou zijn voor benzine, waarom dan niet? Lijkt me dan een kwestie van jaloezie van de diesel stokers, omdat ze dan per km duurder uit zijn vergeleken met LPG en met minder pkjes moeten stellen. :p

Geplaatst: 30.12.2009 - 18:50
door aertssenhjc
Johan schreef:Als je de benzine al niet kan betalen moet je je afvragen of je wel de juiste keuze van de auto hebt gemaakt.
mijn gedachte exact....(!)

Geplaatst: 30.12.2009 - 18:53
door GekkeBelg
ppFreddy: ik heb het al gevraagd, de ene zegt van wel. De andere niet...
Mss nog es een poging doen voor een meer uitgebreide uitleg ;-)

Swage: tunen niet goed op de lange duur? Dat is volgens mij zo'n uitdrukking als: "van roken ga je dood" Sorry, niets persoonlijks hoor. Het zal sowieso extra slijtage met zich meebrengen. Maar slecht?

Als het niet mogelijk is van te combinere, tsja, dan wordt er niet getuned. (of er komt geen LPI in, dat zal de toekomst dan wel uitwijzen :-) ) Maar als het kan, waarom dan niet hé?
En T5power: goed punt!

Geplaatst: 30.12.2009 - 19:31
door Ludo
GekkeBelg schreef:Bestaat er bv een mogelijkheid dat als ik op LPI rij, de wagen op 300pk gelimiteerd wordt en op benzine full power?
Nee zo'n wijziging kan je in een ecu niet maken.
Maar je hebt wel de mogelijkheid, om benzine mee te laten inspuiten als er gas te weinig geleverd word, of de mogelijkheid om volledig over te gaan naar benzine bij max vermogenvraag.
Heb je voldoende te spenderen, is 500pk zelfs mogelijk met gas...