Accu dood?

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Diamondnick
2nd Gear member

Een week geleden reed ik van Utrecht naar Amsterdam en kwam tot stilstand te staan. Ik vond dat de auto al slecht schakelde met name in de 1.

Op een gegevenmoment viel de auto gewoonweg stil bij een kruispunt en was het duidelijk dat er geen stroom meer was. Geen dashboardverlichting niets.

RouteMobiel gebeld (dat ga ik dus opzeggen) en die kwam langs.
Wat was er aan de hand? Volgens zijn meetapperatuur was het de accu die op was. Volgens mij was het de dynamo.
Dus op zijn meetapperatuur gerekend en een nieuwe accu erin. Naar huis rijden, koplampen worden zwak...

De volgende dag, geen stroom om te starten.

Is dit een circuit lekkage of inderdaad een stukkende dynamo waardoor het toerental ook onregelmatig is en de versnelling ook lastiger in de 1 gaat?

Of ben ik nu helemaal op t verkeerde pad?
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
Transmissie: Schakel
Kmstand: 220.xxx KM
Wiebe
5th Gear member
Contacteer:

Hallo Diamondnick,

Als de Dynamo niks meer levert dan gaat inderdaad de accu gauw leeg. Meet eens de spanning op de accu als de motor loopt. Brand er geen lampje op het dashboard? Mocht je geen Multimeter (om de spanning te meten) hebben rij dan even langs de eerste de beste garage. Die willen het meestal wel even voor je doormeten, zou overigens niks moeten kosten.

Over het versnellingsprobleem,

Is een kwaal bij de 400's. Vaak zijn de schakelstangrubbers ruim. Is een onderdeel van 10 euro ongeveer, is makkelijk zelf te monteren. Even de Zoek funcite op het forum gebruiken en je komt genoeg informatie tegen.
Soms lost dit het probleem niet helemaal op. Soms moet de schakelstang ook gewoon even opnieuw afgesteld worden.

Succes!
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
Diamondnick
2nd Gear member

De spanning op de accu en op de dynamo waren volgens de beste heer 7,8 volt als de motor draait. Erg weinig natuurlijk. nee in het dashboard brand niets maar de ervaring leert dat ik niet blind op deze lampjes moet vertrouwen. Ze hebben me eerder ind e steek gelaten :P Ook mijn vorige 440 vond dit erg leuk :P

Belde net de sloop, een dynamo kost 35 euro. Geen geld. Maar is het echt zo simpel te vervangen als het eruit ziet?
schroeven op het blok los, die schroef bij de radiateur los en dan de multiriem even los. Nieuwe er op de zelfde manier weer op en klaar is kees?
Of ben ik nu echt te eenvoudig aan t denken?
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
Iroll
6th Gear member

Als de schakelstang busjes versleten zijn voelt de pook heel erg los aan in zijn vrij, je kan de pook alle kanten op bewegen.
Een andere optie als hij slecht in zijn 1 gaat is een gescheurde achterste motorsteun, ook wel versnellingsbak rubber genoemd. Meestal is hij dan ook lastig in zijn 3 te krijgen doordat de versnellingsbak scheef komt te hangen. Die is een heel stuk lastiger en duurder om te vervangen, alleen het rubber kost al €150 nieuw. Schakeld hij zowel koud als warm slecht? Als hij het alleen doet als de olie koud is dan is dat vrij normaal, daar hebben ze allemaal last van. Nwe bak olie wil in dat geval vaak helpen, sowieso verstandig om die te vervangen. Kan ook dat het oliepeil v.d bak te laag staat.
Diamondnick
2nd Gear member

Oke! In zijn 3 schakelt ie eigenlijk heel makkelijk, maar denk dat het dan aan het oliepijl ligt. Heb ook een gescheurde hoes aan de bakzijde en vul zo nu en dan olie bij. Heb momenteel echt even geen geld om daar nog een reparatie aan uit te geven. Daarnaast begint links achter het lager volgens mij ook een beetje vierkant te worden. Als ik rij is het net alsof er een stenen knikker tussen het lager zit. Maar dat is een ander probleem.

Is die dynamo op die manier goed te vervangen? Of is er een tutorial van?
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
SchoutenCC
5th Gear member

Als je geen airco hebt is het inderdaad zo simpel. Op de skydrive staat overigens in het werkplaatshandboek een howto met foto's, dat moet het zelfs nòg makkelijker maken ;)
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
SchoutenCC
5th Gear member

Zou je wel airco (en stuurbekrachtiging) hebben dan is het lossen nog steeds simpel (hooguit wat priegeliger doordat je minder ruimte hebt); je moet dan alleen even de koperen leiding van je stuurbekrachtiging demonteren om de dynamo te kunnen uitnemen. Moet je dit doen, zorg er dan voor dat je de leiding weer GOED afsluit bij de stuurbekrachtigingspomp - om de zoveel tijd een druppeltje olie op een dynamo, daar kan hij helaas niet tegen...
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Diamondnick
2nd Gear member

Super! (nee ik heb die luxe niet, geen airco en geen bekrachtiging...)

Wat is de skydrive?
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
SchoutenCC
5th Gear member

Dat is deze site.
SchoutenCC
5th Gear member

Wat jij specifiek zoekt is: "Groep 3 (31-33) Electrical system.pdf", pagina 15, hoofdstuk "G. Removing the Alternator".
Diamondnick
2nd Gear member

hahah was al druk aan t zoeken en was m net aant downloaden!

Nou ik ga snel op de scooter... lekker koud naar de sloop want anders heb ik dat ook nog eens niet!

Bedankt tot zover! (en gefeliciteerd met je kind natuurlijk!)
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
SchoutenCC
5th Gear member

Wanneer de dynamo los is, kijk ook even goed naar de staat van je multiriem. Als daar droogtescheurtjes etc. in zitten of de riembanen niet ononderbroken doorlopen gewoon vervangen. Kost misschien twee tientjes bij de dealer, maar is zo onhandig als die knapt.
Verder ook even de staat van je dashboardlampjes controleren! Wanneer je de sleutel op contact plaatst, voordat je de motor start, brandt het lampje dan wel? Zo nee dan is domweg je lampje stuk. Meenemen van de sloop of bij de dealer halen voor een euro oid.
Controleer ook gelijk goed of de bedrading wel 100% is en goed aangesloten. Soms is de dynamo wel goed maar is de kabel niet goed aangesloten of versleten en wordt de accu daardoor niet bijgeladen.

Mocht je overigens ook de schakelstangbusjes willen vervangen, in mijn projecttopic staan de artikelnummers met de huidige prijzen.

En bedankt btw ;)
Diamondnick
2nd Gear member

Nogmaals bedankt! Ik zit nu half bevroren binnen, even opwarmen ik ga zo weer aan de slag buiten. Maar over welke kabel heb je het hier? Want ik zie er maar 3. en dat zijn nou niet bepaald KABELS :P eerder draadjes. Zie foto

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/ksH ... directlink
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
wpee
5th Gear member

Over de dashboard lampjes.
Als je de auto op contact zet, moeten het acculampje EN oliedruk lampje altjid branden. Zoniet, lampje defect.
Met een defect lampje kan een "niet functionerende dynamo" niet ge-alameerd worden. Met andere woorden, de lampjes controleren zichzelf....

Maarja, geen hond die er op let.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
SchoutenCC
5th Gear member

vergeet ook de icoontjes remvloeistof en remlicht-defect niet, evenals motor-oververhitting en brandstofniveau
Diamondnick
2nd Gear member

Die lampjes doen het allemaal, accu, overhitting, olie, brandstof, rem.

Alleen is het in elk geval dat het accu lampje gaat branden bij een niet werkende dynamo? Bij mij brande die niet en eindelijik ben ik binnen bevroren en wel maar de auto doet het weer naar behoren na het vervangen van de dynamo, toch morgen nog even testen. Ik houd jullie op de hoogte.
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
Diamondnick
2nd Gear member

Goed, opnieuw bevroren op mijn werk aangekomen omdat de auto weer niet startte.

Nu ben ik achter het volgende gekomen:

De auto deed het gister, 5 min geladen met een fiat panda :P en toen ben ik er nog 5 minuten mee rond gereden. (te kort weet ik)
Maar toen ik hem even uit had gezet en een minuut later weer startte deed hij het gewoon. Ik was in de naieve veronderstelling dat hij het dan vanochtend ook wel zou doen...

Maar ik ga ervanuit dat de stroom dan weer weglekt in die korte laadtijd?

Nog iets:

Ik las dat in de winter een accu sneller leegloopt dan in de zomer als er stroom verbruikt wordt als de auto uit staat. Nu heb ik altijd mijn dashboard kastje open staan zodat er minder snel ingebroken wordt (ja, ik woon in een gezellige wijk). Daar brand wel altijd een klein lampje in, maar kan dit een oorzaak zijn dat de accu leeg loopt?! :idea1:
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
SchoutenCC
5th Gear member

Als je maar kort bijgeladen hebt en daarna ook maar kort rondgereden kan het inderdaad zijn dat er maar zo weinig in je accu zit dat hij leegloopt op je dashboardkastje. Lampje eruit halen en je weet het zeker ;)
Nog beter misschien is om als je slechts kort hebt geladen de accu helemaal los te koppelen zodat je zeker weten geen lekstroom hebt.

Heb je na/bij het laden ook je voltage gemeten?
Diamondnick
2nd Gear member

Ik heb nog geen multimeter... :oops: momenteel erg weinig geld dus dat laat ik even voor in t nieuwe jaar... Anders vraag ik even aan een kennis of ie er een mee neemt!

Ik houd jullie op de hoogte!
Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
SchoutenCC
5th Gear member

Hoeft niet duur te zijn hoor, deze kost ook maar € 4,99
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”