Toch maar even een eigen topic, ik ben een volvo 164 aan het ombouwen voor een turbo setup. Mijn doel is streven naar 250 ~ 300 pk uit de oude volvo motor. Het geheel wordt uiteindelijk geregeld door een megasquirt computer met benzine en gas injectie.
setup
B30E (compressie verlaag naar ~ 1:8 )
ontsteking (megasquirt)
Injectie (megasquirt, zowel LPG G3 als benzine)
t3/t4 trim 57 turbo
600 x 300 x 70 mm intercooler core size
Tech Edge wideband lambda controller
de turbo is goed uitgekozen, en zal volgens berekeningen als volgt presteren:
doel:
Turbo op de b30e motor zonder extreem veel aanpassingen, een streven is het gebruik van de originele uit- en inlaatspruitstukken. Ook wil ik de uitstraling van de mooie volvo 164 NIET verpesten, hij moet klassiek blijven ogen.
Oke foto's
intercooler:
intercooler in auto
elektrische fan
Turbo op het motorblok
63 mm downpipe voor zoveel mogelijk drukverschil over de turbine van de turbo. Merk ook het flexibele deel op voor onder andere het opvangen van de bewegingen van de uitlaat. Hiermee verminderen de krachten op de turbo aanzienlijk. (bijvoorbeeld expansie door hitte)
en het uitlaatspruitstuk, ik beken ik studeer niet voor lasser
(turbo lagerhuis wordt nog 90 graden gedraaid)
update cilinderklop klaar voor lagere compressieverhouding, vooornamelijk weg zitten frezen rondom de inlaat klep:
UPDATE:
Na vele uurtjes werken in de schuur, inmiddels niet meer zo kaal, lambda sonde, wastegate en dynamo zijn onder andere gemonteerd.
Geplaatst: 31.12.2009 - 10:07
door bart1111111112
ziet er netjes uit ferdy,wat voor olieleiding heb je nu gebruikt het lijkt wel plastiek .
mag ik vragen wat dat nou kost die ombouw naar het megasquirt Systeem?
het staat bij mij ook nog hoog op het verlanglijsje .
het zal wel aan mij liggen maar ik kan aan het grafiekje nou niet echt zien wat de prestaties zij.
moet dat niet in de praktijk nog blijken?
Geplaatst: 31.12.2009 - 10:46
door ferdy
hello!
Voor olie aanvoer gebruik ik 8 mm koperleiding en afvoer 12 mm koperleiding. Die slang op de foto is siliconenslang (voor de foto)
De turbografiek geeft de massastroom vs druk weer, voor 300 pk zal de motor bij volgas de rode curve volgen. De eilandjes geven de optimale zones aan, waarbij de turbo een zo goed mogelijk rendement heeft.
megasquirt full kit incl alle sensoren kost 800 euro, daar komt nog een gasverdamper en gas injectoren bij. (die zijn overigens nu in de aanbieding bij bs-autotune)
Geplaatst: 15.01.2010 - 18:05
door TIMON
en rijd ie al ?
Geplaatst: 30.01.2010 - 16:08
door ferdy
Helaas Timon, ik moet nog een aantal uurtjes verder puzzelen.
Geplaatst: 07.02.2010 - 17:08
door ferdy
....en na 100 meter aanslepen loopt hij . Ik had weinig compressie en de motor liep wat zwaar door vervangen van zuigerveren en honen. Nu start hij als een zonnetje!! Ik heb alleen last van een water lekkage bij de oliekoeler. Iemand een idee wat voor onderdelen er allemaal in zitten en waardoor hij mogelijk water kan lekken?
Geplaatst: 07.02.2010 - 22:55
door Iroll
Zit er een oliekoeler van een B18 op, zo een die onder het oliefilter wordt gedraait? Voor zover ik weet zijn die nooit op een B30 geleverd. Als die lekken kan je ze weggooien, ze zijn erg onbetrouwbaar. Vaak lekken ze ook water in de olie met alle gevolgen van dien. Hou dat in de gaten. Ik zou wel een andere oliekoeler monteren, die heeft ie wel nodig lijkt me.
Geplaatst: 08.02.2010 - 09:32
door ferdy
Hallo, dank voor je reactie! Het is een originele b30A oliekoeler en hij lekt bij het rechter gedeelte. (heerlijk aan de b30 blokken, bijna alles is uitwisselbaar )
(de aansluiting van de messing bus in het aluminium)
Geplaatst: 08.02.2010 - 11:59
door B-lennium
als ik jouw was zou ik de koeler er tussenuit halen en het water even doorlussen met een slang.
rijden met die turbo!, je olie kookt niet zo snel hoor!
ik zou een olie-lucht koeler monteren (radiatortje)
BMW diesels hebben hele mooie breede (60cm breed 10cm hoog) die passen perfect onder de radiator denk ik. ff een mooi grilletje slijpen in het voor-front (onder de bumper)
dit idee
Geplaatst: 13.02.2010 - 21:55
door ferdy
Beste forummers ik ben weer iets verder...
Geplaatst: 13.02.2010 - 23:08
door bart1111111112
op een paar slangklemmen na zien het er rijbaar uit .
ben je niet bang dat het pvc te heet word,pvc word bij 70 graden al behoorlijk zacht.
je zou beter pe leidingen gebruiken die worden minder snel zacht.
Geplaatst: 14.02.2010 - 02:21
door B-lennium
Ziet er goed uit!
Hoe draait je motor inmiddels?
Intercoolerpijp met plakband?
laat je het expansie vat van de radiator daar? ik weet niet of de werking dan hetzelfde is.
Geplaatst: 14.02.2010 - 08:26
door ferdy
Pvc pijp zit na intercooler, als deze goed zijn werk doet wordt de lucht hopelijk geen 70 graden , mocht het niet goed gaan door warme motorlucht, dan volg ik je tip op Bart! De intercoolerpijp is gebogen en gelast maar omdat ik mijn lasnaden niet helemaal vertrouw op volle luchtdichtheid heb ik er maar een rolletje aluminium tape omheen gedaan
Expansievat, reservoir stuurbekrachtiging moeten nog een goede plek krijgen. Het begint alleen een beetje vol te worden onder de motorkap :roll:
Motorblok loopt helemaal niet verkeerd, ik wil alleen bovenstaande zaken helemaal in orde hebben voordat ik ga afstellen en rijden met de auto, lijkt me niet geheel onverstandig
Geplaatst: 14.02.2010 - 09:49
door biadman
ziet er tof uit, wanneer krijgen we een filmpje te zien?
Geplaatst: 14.02.2010 - 11:14
door ferdy
NU!
Geplaatst: 14.02.2010 - 12:37
door VolvoRob
VET COOL!
Geplaatst: 14.02.2010 - 13:01
door Henriƫtte
Verslavend geluidje zo n Turbo ! :thumbleft:
Geplaatst: 14.02.2010 - 13:04
door Trucker
Moet er voor de TURBO geen open luchtfilter?? :-k
Geplaatst: 14.02.2010 - 13:46
door ferdy
bedankt, ik ben er zelf ook helemaal blij mee Luchtfilter moet er inderdaad nog op voordat ik er daadwerkelijk mee ga rijden. Eerst even de rotzooi onder de kap opruimen...
Geplaatst: 15.02.2010 - 06:24
door AmazonWillem
Gaaf project, had em nog niet eerder gezien.
Misschien dat ik er overheen heb gelezen, maar werk je met breedband lambda sensor?
Als je nog tips nodig hebt over de megasquirt, heb zelf een bmw 325 omgebouwd gehad en er 10 pk meer uit weten te halen zonder motorische aanpassingen naast het motormanagement.