Volvo V50 in duitse betrouwbaarheids test?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
t5power
5th Gear member

Beste forummers,

Ik meen mij te herinneren dat niet lang geleden de v50 werd genoemd in een duitse test m.b.t. betrouwbaarheid van autos. Weet iemand nog de link?
Paul
Geartronic member

De naderende jaarwisseling is altijd een mooi moment voor lijstjes. AutoBild heeft eens een keer niet een hallelujalijstje gemaakt en hebben de tien slechtste auto’s van het jaar op een rijtje gezet.

© Autoweek
AutoBild baseert zich op de eigen versie van de Tevredenheids Trofee. De Peugeot 407 heeft de twijfelachtige eer om met de prijs ‘verliezer van 2009’ aan de haal te gaan. De Peugeot gaat gebukt onder remproblemen, en problemen met de besturing en het onderstel.
Een tweede plaats is er voor de Volvo V50. Bij deze auto klagen eigenaars over de remmen, de navigatie en –heel opvallend voor Volvo- de stoelen. Volgens de Duitse lezers slijten deze onacceptabel snel.
De zustermodellen Citroën C8, Peugeot 807 en Fiat Ulysse bekleden samen de derde plek van het schaamteschavot. Bij deze auto’s zijn het vooral problemen met de distributieriem die voor onvrede bij de eigenaars zorgen.
Er waren natuurlijk meer auto’s die in negatieve zin opvielen, ook uit Japanse en Duitse hoek. De AutoBild-lezers noemen de Mazda 5 (problemen met de schuifdeuren en roest), Audi TT (te snel slijtende stoelbekleding), Volkswagen Touran (problemen met DSG, kapotte turbo’s en cilinderkoppen), Volkswagen Eos (matige interieurafwerking en problemen met het stalen dak), BMW Z4 (problemen met het dak en de stuurbekrachtiging) en de Citroën C5 (problemen met de achterklep van de Tourer).
Winnaars
Winnaars waren er natuurlijk ook. Het eremetaal voor 2009 ging volgens de AutoBild-lezers naar de drieling Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo. Tweede werd de Dacia Sandero en de laatste plek op het schavot was er voor de Mitsubishi Lancer.
Op vier vinden we de onverzettelijke Toyota Land Cruiser, gevolgd door de Hyundai i10. Op zes de Insignia, een mooie opsteker voor Opel. Op de zevende stek vinden we de Hyundai Matrix en nummer acht is de Daihatsu Sirion.
Op de negende plek vinden we de Peugeot 308. Een mooie opsteker voor Peugeot, want het betekent dat het Franse merk met z’n nieuwere modellen de zaakjes weer op orde heeft. De 407 wordt immers binnenkort opgevolgd door een nieuw model en de 806 loopt ook op z’n laatste benen.
Op tien sluit de Suzuki Alto het rijtje af, een teken dat de markt absoluut zat te wachten op de terugkeer van dit vroegere succesnummer.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
blue nautic
3rd Gear member

dat van die stoelen zal het dala-tec bekleding wel zijn, er zaten bij mij ook al kleine scheurtjes in de bestuurders stoel. bij mijn v70 van 98 mankeerde er werkelijk nog niks aan toen hij ingewisseld werd.
v50 2.4***** black sapphire metallic-off black dala*****17"; phorbus.--04

v40 desert wind pearl 1.8 2001 (exit) 60-gv-rh
v70 nautic blue metallic 2.5 1998 (exit) tl-rt-01
sanco
5th Gear member

Ja, die Dala aan de bestuurderszijde is bij mij nu ook helemaal door (2004: 108kkm), er zaten 2 jaar geleden al scheurtjes in. Daarnaast de bekende kinderziektes gehad, maar verder geen echt schokkende dingen. Maar op zich jammer dat de auto daarop afgerekend word. Kan me niet voorstellen dat de stoelen SLECHT zouden ZITTEN. Remmen vind ik ook vreemd: moet al zijn dat het bij hoge snelheden opd e Bahn anders zit, maar in Nederland nooit hinder ondervonden. Zou zo nog fluitend 30kkm met de originele blokken en schijven kunnen rijden.
Als referentie mijn vorige auto: peug 306 2.0HDI uit 2000 met nu 308k op de klok, heeft nog de originele bekleding zonder sleet of breuk.....alleen het zit voor geen meter natuurlijk. Overigens: die auto heeft tegen alle statistieken in werkelijk NOOIT tussentijds een uitval of reparatie gehad. Bak, koppeling, verstuivers, gloeispiralen, HD pomp, wielophanging: alles nog origineel! Dus zeggen de statistieken lang niet alles.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Fredhead
Geartronic member

Ik vind het ook rare punten om en auto gelijk op af te rekenen.
Ja, de kwaliteit van het gebruikte materialen van de stoelen had beter gekund, maar ze zitten er niet slechter door.
De remmen ben ik het deels wel mee eens, ik heb ook een setje schijven krom getrapt en voor dit type auto had het in mijn ogen wel een klein maatje groter gemogen. Voor in Nederland voldoet het verder prima.

De navigatie heb ik zelf geen ervaring mee, maar als ik de verhalen zo hoor weet ik merken die dit beter voor elkaar hebben.

Ach, zo lang we er zelf maar met plezier in rijden niet waar? :D
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
denivan
2nd Gear member

De navigatie vind ik heel aangenaam werken, dus begrijp ik niet zo goed.

De stoelen zijn echt wel zielig, ik heb wit leer en na een jaar was dit op sommige plaatsen doorgesleten ! Uit coulance heb ik wel nieuw leer gekregen, maar het is duidelijk dat de S40/V50 echt op budget gebouwd worden. Premium wagens zijn het zeker niet (qua materialen, rammeltjes, ...). Daarom ook dat ze niet in dezelfde klasse spelen als het duitse trio denk ik ?
Exeres
6th Gear member

Over de stoelen kan ik ook niet klagen hoor..al 170dkm met gereden en nog niks van gebruikssporen. Rammeltje in de deur (sluitingsknopke) kan me wel op de heupen werken.
Maarten

Volvo V60

Volvo V50
Volvo 940
RVL
4th Gear member

maar het is duidelijk dat de S40/V50 echt op budget gebouwd worden. Premium wagens zijn het zeker niet (qua materialen, rammeltjes, ...). Daarom ook dat ze niet in dezelfde klasse spelen als het duitse trio denk ik ?
Denivan dat ben ik niet met je eens. S40 en V50 zijn zeker geen goedkoop gebouwde autos. Rammeltjes en minder goed gekozen bekleding komen ook voor in premium autos. De S40/V50 bieden mijninziens juist heel veel value for money. Lees het verhaal van Paul hierboven nog maar eens door
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
Summum
6th Gear member

Overall is de V50 mijn beste auto ooit denk ik...toch herken ik wel iets. Bijvoorbeeld het leer van de voorstoelen dat wel erg snel slijt. De leuning van mijn bestuurdersstoel is om die reden (onder garantie) vervangen.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
denivan
2nd Gear member

RVL schreef:
maar het is duidelijk dat de S40/V50 echt op budget gebouwd worden. Premium wagens zijn het zeker niet (qua materialen, rammeltjes, ...). Daarom ook dat ze niet in dezelfde klasse spelen als het duitse trio denk ik ?
Denivan dat ben ik niet met je eens. S40 en V50 zijn zeker geen goedkoop gebouwde autos. Rammeltjes en minder goed gekozen bekleding komen ook voor in premium autos. De S40/V50 bieden mijninziens juist heel veel value for money. Lees het verhaal van Paul hierboven nog maar eens door
Tja, elke auto wordt logischerwijs zo goedkoop mogelijk gebouwd, anders krijg je een geval van 'overengineering' zoals Mercedes tientallen jaren terug had.

Maar toch vind ik dat je duidelijk kan zien, horen en voelen waar er op materialen bespaard is. Zo was m'n middenarmsteun met opbergvak in m'n MY2004 een solide bak, en nu in m'n MY2008 merk je dat de materialen veel dunner en zwakker zijn met als gevolg dat m'n armsteun continu piept en kraakt. En zo zijn er nog wel voorbeelden terug te vinden.

Maar ondanks dit alles zal de volgende toch waarschijnlijk opnieuw een (chinese ?) volvo zijn.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”