Pagina 1 van 1
meldsignaal voor lichten die aanstaan
Geplaatst: 02.01.2010 - 19:33
door Nald
Veel type auto's maken een geluidje wanneer je de deur opendoet terwijl je lichten aanstaan.
Mij auto doet dit niet, weet iemand hoe je dit kan realiseren?
Geplaatst: 02.01.2010 - 19:34
door Ben
Piepertje bij Halfords kopen.
Die monteer je in het deurcontact.
Geplaatst: 02.01.2010 - 19:52
door Nald
kan je het een beeetje meer gedetailleerd uitleggen aub.
want ik neem aan dat mij deur niet zo slim is dat hij weet wanneer mijn lichten aan of uit staan.
Geplaatst: 02.01.2010 - 19:54
door bart simpson
gaat je licht niet gewoon aan als je contact aangaat en uit als contact uitgaat? dat zou namelijk horen
Geplaatst: 02.01.2010 - 20:18
door Nald
Jawel, maar niet als je de verlichting met de draaischakelaar aanzet.
Want wanneer je het contact uitzet dan gaat je verlichting terug naar stadsverlichting en blijft ook de dashbordverlichting aanstaan.
En dat wil ik wel eens vergeten wanneer ik uitstap.
Geplaatst: 02.01.2010 - 20:20
door bart simpson
Kan hij door aan de schakelaar te draaien nog aaner dan aan?
Geplaatst: 02.01.2010 - 20:21
door Max
Ben schreef:Piepertje bij Halfords kopen.
Die monteer je in het deurcontact.
Je krijgt er een schema'je bij. Zeer eenvoudig te doen.
Geplaatst: 02.01.2010 - 20:49
door Nald
@Max, bedankt ik zal binnenkort eens kijken.
@Bart als je dus die schakelaar omzet blijven je lichten dus branden wanneer je het contact uitzet. En je kan grootlichtgebruiken
Geplaatst: 02.01.2010 - 20:59
door Max
Geplaatst: 03.01.2010 - 01:00
door SchoutenCC
Voor de 440 geldt (grosso modo) dat de vroegere modeljaren (tot 93) en bijv. auto's geïmporteerd uit Duitsland een schakelaar hadden die apart aan en uit moest om de lichten aan te zetten. Na 93 was dagrijverlichting in NL standaard: oftewel op stand 0 staan je lichten niet uit maar altijd aan zolang de auto op contact staat.
Simpelste en elegantste oplossing is om de lichtschakelaar van een later model te monteren die de dagrijverlichting heeft. Geen gepiel met aftermarket-oplossingen en volledig plug-and-play.
Je kunt alleen de draaischakelaar zelf vervangen of gewoon het hele paneeltje. Zal je misschien vijf euro kosten op de sloop.
De versie mèt dagrijverlichting heeft op de schakelaar een stuk of vijf aansluitingen/pootjes, de versie zonder heeft er iets van drie. Kijk dus even naar het aantal pootjes op je eigen schakelaar en vergelijk met een sloopexemplaar.
Geplaatst: 03.01.2010 - 10:47
door wpee
Ik heb een 89-er met dagrijverlichting, een van de eerste omdat we de auto nieuw gekocht haaden zonder en we kregen een levering waar het "al op zat".
Geplaatst: 03.01.2010 - 17:00
door Nald
@zark3 Ik heb een draaischakelaar waarbij de lichten aanstaan bij stand 0, alleen draai ik deschakelaar soms om het grootlicht te kunnen gebruiken
Geplaatst: 04.01.2010 - 00:47
door SchoutenCC
Dan is het toch echt je eigen schuld

Er zijn voor de 4-serie ook zoemers/verklikkers van volvo geweest (in de jaren dat de "0 = uit" schakelaar veel gebruikt werd een optie). Weet niet uit mijn hoofd welke relaispositie daarvoor gebruikt werd, misschien kan iemand me hier even aanvullen, maar ze bestaan wel! Dat zou dan gewoon een kwestie zijn van relais bijplaatsen/vervangen in de relaiskast onder je motorkap.