beste forumers
zoals jullie weten heb ik voor het gezinshoofd (lees de vrouw) een amazon gerestaureerd .
nu is er een klein iritant probleem op getreden .
het probleem is dat als je rustig rijd de eerste versnelling niet meer geschakeld kan worden dus als je met een auto op een kruispunt afrijd stapvoets dan moet je verder in de 2 de gang
met geen enkele mogelijkheid is hij in zijn 1 te krijgen alleen door kompleet stil te gaan staan en dan met moeite in de 1
voor zover mijn weten moet het toch ook mogelijk zijn om een auto die stapvoets rolt terug in de eerste gang te zetten ???
nu denk ik zelf dat de singchromesch ring van de eerste gang stuk of slecht is maar weet het niet zeker
zijn er mensen die mij uit de brand kunnen helpen
of moet ik de bak nu ook nog eens uit elkaar gaan halen :-x
greets wibo
bak probleem of is dit normaal
- wepster850
- 3rd Gear member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 28.01.2006 - 19:18
- Locatie: limboland
- wepster850
- 3rd Gear member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 28.01.2006 - 19:18
- Locatie: limboland
he die irol
koppeling is kompleet nieuw zowel de platen drukgroep druklager en beide cilinders en leidingwerk (is nog net een jaar oud nu tijdens de restauratie allemaal vernieuwd )
ik denk zelf dat het in de bak zit maar ben niet bekend of het normaal is bij een amazon datie niet in zijn 1rste gaat als je nog lichtjes rijd
koppeling is kompleet nieuw zowel de platen drukgroep druklager en beide cilinders en leidingwerk (is nog net een jaar oud nu tijdens de restauratie allemaal vernieuwd )
ik denk zelf dat het in de bak zit maar ben niet bekend of het normaal is bij een amazon datie niet in zijn 1rste gaat als je nog lichtjes rijd
- Boele
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
- Locatie: Zeist
Hoi Wepster,wepster850 schreef:he die irol
koppeling is kompleet nieuw zowel de platen drukgroep druklager en beide cilinders en leidingwerk (is nog net een jaar oud nu tijdens de restauratie allemaal vernieuwd )
ik denk zelf dat het in de bak zit maar ben niet bekend of het normaal is bij een amazon datie niet in zijn 1rste gaat als je nog lichtjes rijd
Ik herken je probleem. Heb ik zelf ook met een amazon gehad. Ook bij mij lag het niet aan de koppeling. Probleem nooit gevonden maar had altijd genoeg koppel om in zijn 2 weg te rijden.
Wanneer ik langzaam rijd met de combi +- 15 a 20kmh kan ik hem in zn eerste versnelling krijgen. Eveneens bij mijn P1800.
Groeten Boele
- wepster850
- 3rd Gear member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 28.01.2006 - 19:18
- Locatie: limboland
he boele
en dat lukt dus absolut niet met de amazon men moet dus echt stil gaan staan en een of meerdere malen schakelen om hem in de 1 te krijgen is echt verdomd iritant ](*,)
en dat lukt dus absolut niet met de amazon men moet dus echt stil gaan staan en een of meerdere malen schakelen om hem in de 1 te krijgen is echt verdomd iritant ](*,)
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Synchroonmesring misschien??. Mijn combi kan ik wel al rustig rijdend in zijn 1 zetten.wepster850 schreef:he boele
en dat lukt dus absolut niet met de amazon men moet dus echt stil gaan staan en een of meerdere malen schakelen om hem in de 1 te krijgen is echt verdomd iritant ](*,)
- wepster850
- 3rd Gear member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 28.01.2006 - 19:18
- Locatie: limboland
daar was ik dus ook al bang van dat word dus toch de bak er onder vandaan en uit elkaar trekken deze zomer :-kadmiral schreef:
Synchroonmesring misschien??. Mijn combi kan ik wel al rustig rijdend in zijn 1 zetten.
- Boele
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
- Locatie: Zeist
Ik herken je probleem. Soms hielp het bij mij nog wel eens door ''heen en weer te gaan in zn 2 en dan weer naar zn 1e versnelling..wepster850 schreef:he boele
en dat lukt dus absolut niet met de amazon men moet dus echt stil gaan staan en een of meerdere malen schakelen om hem in de 1 te krijgen is echt verdomd iritant ](*,)
- Rubicon
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 16:32
- Locatie: Gent
Van een Amazon weet ik nauwelijks wat, maar ik weet wél dat een vergelijkbaar probleem bij de Volvo 240 (M47) veelal veroorzaakt wordt door een slecht werkende achteruitbeveiliging (lockplaatje onder de pookhoes). Door slijtage van de busjes e.d. kan het plaatje zich wat hebben verzet en te dicht op 1 en 2 zijn geraakt. Dat plaatje zit met twee boutjes vast en kan je makkelijk weer op de juiste plaats zetten. Is een heel eenvoudige klus, lijkt me wel de moeite waard om dit eens te bekijken of dit bij de Amazon ook zo is.
afstellen van het lockplaatje doe je zo (M47):
1.Verwijder de 4 pluggen van het pookrubber 2 voor en 2 achter.
2.Trek rubber omhoog.
3.Teken de slotplaat af.
4.Los de 2x5mm.boutjes van de slotplaat.
5.Zorg dat de bak niet in de achteruit kan maar wel soepel in 1 en 2 glijdt.
6.Zorg ervoor dat de bak bij achteruit ontgrendeling soepel in achteruit gaat.
7.Speling mag ! als je maar aan 5 en 6 voldoet.
8.Montage omgekeerd
afstellen van het lockplaatje doe je zo (M47):
1.Verwijder de 4 pluggen van het pookrubber 2 voor en 2 achter.
2.Trek rubber omhoog.
3.Teken de slotplaat af.
4.Los de 2x5mm.boutjes van de slotplaat.
5.Zorg dat de bak niet in de achteruit kan maar wel soepel in 1 en 2 glijdt.
6.Zorg ervoor dat de bak bij achteruit ontgrendeling soepel in achteruit gaat.
7.Speling mag ! als je maar aan 5 en 6 voldoet.
8.Montage omgekeerd
Volvo 240 GLE 2.3 estate 1992 - verkocht
Volvo 242 DL 1.9 1979
Volvo 242 DL 1.9 1979
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Probeer eerst eens of hij met "double-clutch" wél in z'n 1 wil?
Dus: koppelen en versnelling uit twee naar neutraal, koppeling op en weer intrappen en door naar z'n 1.
Als dat wél werkt dan is het zonder twijfel de synchromesh van de eerste.
En Rubucon: bij de 240 inderdaad een probleem, zo heb ik eens héél goedkoop een prima 244 gekocht met een "defecte"bak (achteruit niet in te schakelen) Nét om de hoek de auto even gerepareerd!!! Gekocht van een garagebedrijf notabene!! Helaas gaat het verhaal bij de Amazon en 140 niet op!
Dus: koppelen en versnelling uit twee naar neutraal, koppeling op en weer intrappen en door naar z'n 1.
Als dat wél werkt dan is het zonder twijfel de synchromesh van de eerste.
En Rubucon: bij de 240 inderdaad een probleem, zo heb ik eens héél goedkoop een prima 244 gekocht met een "defecte"bak (achteruit niet in te schakelen) Nét om de hoek de auto even gerepareerd!!! Gekocht van een garagebedrijf notabene!! Helaas gaat het verhaal bij de Amazon en 140 niet op!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Natuurlijk! Altijd goed toch!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- Erik_M
- 2nd Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 20.12.2006 - 17:59
- Locatie: Wassenaar
Hey Wepster,
'k denk dat het idd. door slijtage in de v.bak komt. bij mijn vorige Amazon was dat ook het geval, deze was zachtjes rijdend bijna niet in de 1e v. te krijgen. Deze bak had er echter bijna 8 ton opzitten dus van enige slijtage was wel sprake denk ik zo. Mijn huidige Amazon heeft nog geen 2 ton gereden en heeft van dit verschijnsel geen last. Deze kan ik zonder problemen rijdend in z'n 1 zetten.
Succes en groeten,
eRik
'k denk dat het idd. door slijtage in de v.bak komt. bij mijn vorige Amazon was dat ook het geval, deze was zachtjes rijdend bijna niet in de 1e v. te krijgen. Deze bak had er echter bijna 8 ton opzitten dus van enige slijtage was wel sprake denk ik zo. Mijn huidige Amazon heeft nog geen 2 ton gereden en heeft van dit verschijnsel geen last. Deze kan ik zonder problemen rijdend in z'n 1 zetten.
Succes en groeten,
eRik
1967 Amazon + 1996 855 R Olive Green
- Erik_M
- 2nd Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 20.12.2006 - 17:59
- Locatie: Wassenaar
Bij een Amazon en 140 gaat het verhaal idd. niet op omdat je bij deze types rechtstreeks in de bak roert met de pook. Echter bij een 140, vanaf modeljaar 1972, met een korte pook zou het wel kunnen opgaan.whitehorsekart schreef: En Rubucon: bij de 240 inderdaad een probleem, zo heb ik eens héél goedkoop een prima 244 gekocht met een "defecte"bak (achteruit niet in te schakelen) Nét om de hoek de auto even gerepareerd!!! Gekocht van een garagebedrijf notabene!! Helaas gaat het verhaal bij de Amazon en 140 niet op!
Wat bij een 140 en 240 en bij een later type Amazon met een koppelingskabel (ipv. hydraulisch) ook wel voorkomt, is een scheur in de koppelingsvork op de plaats waar de kabel ingehaakt is. Hierdoor laten de verzetten zich ook wel wat lastiger inleggen.
Succes en gRoet
eRik
1967 Amazon + 1996 855 R Olive Green
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
De 140 met korte pook is exact dezelfde M40 bak als de eerdere bouwjaren en de latere amazon hoor! Alleen is er een stangenstelsel opgekomen, maar niet vergelijkbaar met de 240: die heeft een achteruit-blokkering met een schuifknopje onder de pookknop, die de storing veroorzaakt.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- wepster850
- 3rd Gear member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 28.01.2006 - 19:18
- Locatie: limboland
Erik_M schreef:Hey Wepster,
'k denk dat het idd. door slijtage in de v.bak komt. bij mijn vorige Amazon was dat ook het geval, deze was zachtjes rijdend bijna niet in de 1e v. te krijgen. Deze bak had er echter bijna 8 ton opzitten dus van enige slijtage was wel sprake denk ik zo. Mijn huidige Amazon heeft nog geen 2 ton gereden en heeft van dit verschijnsel geen last. Deze kan ik zonder problemen rijdend in z'n 1 zetten.
Succes en groeten,
eRik
dan lijkt het er op dat ik dus of een nieuwe bak moet gaan regelen of de oude reviseren (voor de 2 de keer dan )
heb bij de restauratie de bak open en uit elkaar gehad en geen slechte dingen kunnen konstateren zou dan op 7000 km een bak aan gort kunnen draaien bij rustige rijstijl :-x
nou dan maar eens op MP gaan zoeken voor een andere bak #-o
- oudevolvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 26.04.2007 - 20:12
Je zou kunnen overwegen direct voor een bak met overdrive te kunnen gaan.
Zie bijv.: http://link.marktplaats.nl/305326811
Scheelt behoorlijk in de toeren.
Zie bijv.: http://link.marktplaats.nl/305326811
Scheelt behoorlijk in de toeren.
_________________
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
Lees meer over mijn Volvo's, Amazon cabrio foto's en tips op http://www.oudevolvo.nl/ of mijn weblog op http://www.oudevolvo.nl/blog
-
- 1st Gear member
- Berichten: 48
- Lid geworden op: 15.02.2009 - 21:58
- Locatie: Breda
'probleem' heb ik ook met mijn Amazon. Niet in z'n 1 te krijgen wanneer je nog in beweging bent. Ik heb mijn rijstijl erop aangepast. Soms is het wat irritant, maar over het algemeen lukt het prima in z'n 2 als je nog een beetje vaart hebt!