Koplamp wisser

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
RoyM
Starter

Bij mijn Volvo V70 classic uit 2000, blijft plotseling de koplamp wisser af en toe recht omhoog staan.
Met andere woorden komt die niet meer in de normale ruststand (nulstand).
Mogelijk gekomen doordat de wisser vastgevroren heeft gezeten en de wissermotor wel een slag heeft gemaakt?

Iemand ervaring hoe dit weer eenvoudig is te verhelpen?
EwoutSchalkwijk
2nd Gear member
Contacteer:

Heel vreemd, was gisteren bij mij ook. Hier vriest het rond de min 20. Bij jou ook? Misschien stomweg te koud.
http://www.reinemoen.net

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe."; - Albert Einstein
Geus
4th Gear member

Had het ook, maar dan in de zomer. Is meestal opgelost met invetten van het asje. Misschien dat het met vorst eerder voorkomt, doordat het vet dan dikker is.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Oceanracer
Geartronic member

Flink inspuiten met WD40. Zorg er voor dat ze goed heen en weer kunnen bewegen, dus geen vastgevroren sneeuw op de koplampen laten zitten. Ze kunnen niet veel hebben en ze kosten je een vermogen als je ze moet (laten) vervangen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
RoyM
Starter

Oceanracer schreef:Flink inspuiten met WD40. Zorg er voor dat ze goed heen en weer kunnen bewegen, dus geen vastgevroren sneeuw op de koplampen laten zitten. Ze kunnen niet veel hebben en ze kosten je een vermogen als je ze moet (laten) vervangen.
Kunnen de asjes van buitenaf "bespoten" worden? Denk je dat die dan weer vanzelf in de nulstand komt? Nu staat die af toe omhoog en af en toe half.
Hij doet dus af en toe blijkbaar wel wat.
Amazone, 1970
V70 Classic, 2000, 280.000 km
Oceanracer
Geartronic member

Mijn ervaring is dat het 't begin van 't einde is, maar je kunt het in elk geval proberen. Er zit zo'n lang plastic sprietje bij de bus WD40, dus je komt in elk geval wel diep genoeg tussen de bumper door. Uiteraard kom je niet goed in het binnenwerk, maar ik zou me kunnen voorstellen dat je nu ook geen zin hebt om de bumper te demonteren.

Bij mij doet eentje het nu helemaal niet meer. Wanneer ik ging sproeien ging hij soms wat heen en weer, bleef halverwege stilstaan en geregeld klapte de zekering er uit. Dus ik heb die ene losgekoppeld. Hij sproeit nu nog wel, maar hij wist niet meer.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Geus
4th Gear member

Ik heb er opnieuw last van. En sh*t, vandaag kwam ik er achter dat de rechterwisser na het verlenen van starthulp tussen de motorkap vast is komen te zitten. Gelukkig nog geen zekering er uit, maar let dus op bij het sluiten van de motorkap met opstaande wissers!
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Guillaume de la Rue
Starter

Het zal hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt worden door een defecte wisser motor.

Gelet op de constructie van de wisser motor en zeker de noodzakelijke waterdichtheid heeft het weinig zin om van buitenaf met WD 40 aan de slag te gaan. Dit komt toch niet op de plek waar het noodzakelijk is. Demonteren is de enige optie.

Heb zelf het probleem dat de rechtse koplampwisser het niet meer doet. Heb geprobeerd deze te verwijderen maar vanwege een kabelgoot aan de rechterzijde is het zonder de bumper en front-end te verwijderen onmogelijk. Typisch niet nagedacht over Design For Service tijdens de ontwikkeling. Links moet het volgens mij wel kunnen. Praat hier over een V70 TDI automaat van 1998.

Heb op het forum bedragen van EUR 300 voorbij zien komen bij reparatie door de garage. Dit zal toch voornamelijk door de uren komen die erin gaan zitten en niet door de wisser motor zelf. Een nieuwe is nl. tegen een aanzienlijk lagere prijs op de volgende site te koop;

http://www.partsforvolvosonline.com/pro ... ts_id=4660

Heb mijn poging voor reparatie op dit moment gestaakt. Ga er van de zomer misschien nog wel een keer mee aan de slag.
Volvo V70 TDI AT Comfort / 318000 km
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Mogelijk is het asje dat naar voren komt, roestig. Die gaat dan vastzitten in zijn behuizing waar het asje doorheen draait.
Schoonmaken en vooral roestvrij is de enige oplossing en zorgen dat er geen roest meer kan ontstaan.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Guillaume de la Rue
Starter

Msuidgeest schreef:Mogelijk is het asje dat naar voren komt, roestig. Die gaat dan vastzitten in zijn behuizing waar het asje doorheen draait.
Schoonmaken en vooral roestvrij is de enige oplossing en zorgen dat er geen roest meer kan ontstaan.

Asje waar het wisser armpje op zit is van RVS. Dit zal dus niet zo snel gaan roesten.
4401.8i
1st Gear member

Vaak wordt vergeten om bij het sneeuw/ijs-vrij maken van de auto de wissers te ontdoen hiervan. Hierdoor blijft het wisserarmpje "plakken" en als de motor toch gaat draaien zullen de tandjes slijten.
Ook kan dit inderdaad een begin van het einde van de motor betekenen helaas!
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”