Stoelverwarming

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
djorzie
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 13.05.2009 - 16:10

Beste Mensen,

ik heb een volvo s60 2.4 bezine met gescheiden climatecontrol en stoelverwarming.

Wanneer ik de stoelverwarming van de bestuurdersstoel op het dashboard aanzet gaan de lampjes branden maar ik krijg geen warme kont. Aan passagierskant werkt alles goed, de stoel is binnen 20 seconden warm.

Nu mijn vraag, wat zou eventueel de oorzaak kunnen zijn van het niet functioneren van de stoelverwarming?

- Zelf dacht ik eventueel aan een defecte zekering, maar in mijn beleving zouden de lampjes dan ook niet mogen branden.

-Ik heb eventueel een multimeter, dus zou ik het geheel bij de aansluiting onder de stoel kunnen doormeten?

-Misschien zijn er mensen die hetzelfde probleem hebben gehad en eventueel nog tips en truucs hebben?

Deze week zou ik er graag naar willen kijken dus alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt.

George
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Bij de classics zat er nog een thermostaat onder de stoel, maar ik weet dat dat bij jouw auto software matig wordt geregeld. Het zou dus goed kunnen dat het matje stuk is. Dat zit geintegreerd in het schuim van de zitting. Wordt zowel de zitting als de rugleuning niet meer warm? In dat geval denk ik aan een defecte draad.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
djorzie
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 13.05.2009 - 16:10

Beste Edraket,

Inderdaad. Zowel de rugleuning als het zitvlak komen niet meer op temperatuur. Ik zou dus kunnen kijken of de draden onder de stoel(aansluiting) nog intact zijn. Als dit allemaal goed is denk ik zelf dat de draden in de stoel kapot zijn, en dan is het alleen te verhelpen door de gehele stoel te vervangen.

Zou ik het geheel ook kunnen doormeten als er bijvoorbeeld een connector onder aan de stoel zit?
volvo s60 2.4 benzine 170 pk | 285.000 km | Bjr 2002
JSS
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
Locatie: Utrecht

Probeer te meten of er überhaupt 12V naar de matjes in de stoel gaat. Dan weet je of het probleem daarvoor of daarna zit.
Volvo S60 D5 Edition MY2004
djorzie
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 13.05.2009 - 16:10

precies, zoiets had ik zelf ook al in gedachten dus bedankt voor de bevestiging. Ik kan verder niets slopen/fout doen aan de elektronica als ik er een multimeter tussen plaats?
volvo s60 2.4 benzine 170 pk | 285.000 km | Bjr 2002
JSS
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
Locatie: Utrecht

Spanning meet je parallel, dus je hoeft er gelukkig niets tussen te plaatsen. Komt wel goed!
Volvo S60 D5 Edition MY2004
RVL
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
Locatie: Prinsenbeek

Djorzie schreef: en dan is het alleen te verhelpen door de gehele stoel te vervangen.

Nou dat is niet echt nodig hoor die matjes zijn gewoon los te koop en die moet tussen de stoel en de bekleding frutten.
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
djorzie
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 13.05.2009 - 16:10

Wat ik ga doen.

Spanning controleren.
Zekering controleren (voor de zekerheid)

Dit ga ik deze week even doen, dus ik zal jullie later de uitslag hiervan geven.

RVL Nog een vraag m.b.t. verwarmingmatjes.

Nou dat is niet echt nodig hoor die matjes zijn gewoon los te koop en die moet tussen de stoel en de bekleding frutten

--> In mijn beleving zit de bekleding met stiksel/lijm vast aan het schuim van de stoel, of heb ik dit helemaals mis? Je kunt de bekleding dus los halen van het schuim van de stoel? Is dit eenvoudig te doen? Of moet je hier een stoffeerder voor zijn?

Allemaal bedankt voor jullie input.
volvo s60 2.4 benzine 170 pk | 285.000 km | Bjr 2002
RVL
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
Locatie: Prinsenbeek

Neem aan dat het niet erg verschilt van een 940 en daar is het zelfs mij gelukt de bekleding los te stropen van de zetel. Ik had wel de stoel er even uit gehaald om makkelijker te kunnen werken ( vergeet de stekkertjes onder de stoel niet los te maken) De matjes zijn o.a. te koop bij Conrad. Succes
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
Gebruikersavatar
GekkeBelg
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 30.11.2009 - 14:16
Contacteer:

in de 940 had je ook niet zo'n patroon/stiksels in de zetel. Ik heb de zetels van men V40 gestript (zwart leder vervangen voor wit leder) en het was een heel werkje.
De matjes zitten idd vast met lijm op de stoel. en ook met nietjes (niet veel)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Renault Twingo Beneton '96
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03

Volvo S60 R '05
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

RVL schreef:Neem aan dat het niet erg verschilt van een 940 en daar is het zelfs mij gelukt de bekleding los te stropen van de zetel. Ik had wel de stoel er even uit gehaald om makkelijker te kunnen werken ( vergeet de stekkertjes onder de stoel niet los te maken) De matjes zijn o.a. te koop bij Conrad. Succes
Het loshalen van de bekleding verschilt niet zoveel van de 940, maar de werking des te meer. Ten eerste moet je erg oppassen met het loshalen van de stekkers ivm de aanwezige airbag. Dus eerst accu los. Daarnaast is een Conrad matje echt niet meer aan te sturen bij de S60. het is geen kwestie van spanning erop, dit wordt namelijk geregeld door de computer. De stoelen (verstelling) maakt ook onderdeel uit van het Canbus system, ben niet 100% zeker of de matjes dat ook doen. Maar even een matje er tussen plaatsen is echt niet meer zo eenvoudig als vroeger.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
GekkeBelg
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 30.11.2009 - 14:16
Contacteer:

acu los hoeft niet. Heb men stoelen er verschillende keren uitgehad zonder probs. Gwn contact uit en kabeltjes loskoppelen.

Wat de matjes betreft, de meeste bekabeling is bij Volvo al voorzien, dus kan min of meer plug & play zijn.
Renault Twingo Beneton '96
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03

Volvo S60 R '05
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Pfoe, weet wat je zegt op het forum. Geef jij Djorzie bijstand als hij de plofzak in zijn gezicht krijgt. Dat het bij jou wel goed is gegaan noem ik geluk. Pas erg op met dit soort "adviezen"!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

yep, koppel de accu nu maar los voor de zekerheid. Geloof dat onze Belg veel geluk heeft gehad.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
djorzie
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 13.05.2009 - 16:10

Bedankt voor al jullie input.

Dit weekend ga ik eerst kijken naar

1. Staat er wel 12 volt op de kabel naar de stoel
2. Zijn de zekeringen nog goed.

Ik gebruik mijn auto niet super vaak (100 km in de week) dus vandaar dat ik er dit weekend pas naar ga kijken in een verwarmde garage.

Mocht het matje kapot zijn dan ga ik proberen de stoel te verwijderen en het matje vervangen door een originele volvo mat. Zoals ik hier lees is dat wel wat werk, maar dat heb ik er wel voor over.
volvo s60 2.4 benzine 170 pk | 285.000 km | Bjr 2002
Gebruikersavatar
GekkeBelg
3rd Gear member
Berichten: 275
Lid geworden op: 30.11.2009 - 14:16
Contacteer:

edraket schreef:Pfoe, weet wat je zegt op het forum. Geef jij Djorzie bijstand als hij de plofzak in zijn gezicht krijgt. Dat het bij jou wel goed is gegaan noem ik geluk. Pas erg op met dit soort "adviezen"!
als ik het niet weet, zeg ik dat erbij. Toch raar dat ik dan een stuk of 6x op een dikke maand tijd "geluk" gehad heb. Maar goed, maakt niet uit. Het is idd zowieso veiliger om het te ontkoppelen.
Renault Twingo Beneton '96
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03

Volvo S60 R '05
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Het kan heel lang goed gaan, maar het gaat ook echt wel eens een keertje mis hoor. Zelfs in de garage als de monteur wat te nonchalant met dit soort zaken omgaat. Je kunt jezelf serieus verwonden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
RVL
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
Locatie: Prinsenbeek

Uiteraard eerst de airbag ontkoppelen. De Waeco matjes van Conrad zijn hetzelfde fabrikaat welke Volvo gebruikt en passen in het canbus systeem maar goed als je Volvo matjes koopt is het Ok natuurlijk. Succes en je zult zien dat het best wel mee valt.
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
djorzie
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 13.05.2009 - 16:10

Het zijn de matjes, bedankt voor jullie input ik ga er binnenkort mee bezig.

Groeten George
volvo s60 2.4 benzine 170 pk | 285.000 km | Bjr 2002
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”