Nu had ik tijdens onze wintervakantie een auto gehuurd uit de catagorie V70/Saab 9-5 wagon/Audi A4 Avant en was benieuwd wat er klaar stond op het vliegveld.
Dat bleek dus een V70 2.0F (E85 dus) die helemaal op de winter was voorbereid: Motorvärme (weet het NL's woord niet...), verwarmde stoelen én achterbank, xenon e.d. en spijkerbanden.
Het sneeuwde hevig 2e kerstdag op de rit van het vliegveld naar ons huisje, maar wat een genot om hiermee te rijden!
Wat me vooral opviel: de rust en stilte, ondanks de bescheiden pk's voldoende vermogen, voldoende ruimte op de achterbank voor drie kritische tieners (had ik niet verwacht!), fantastische stoelen, heerlijk grote bagageruimte maar vooral de spijkerbanden! Ik ben gewend om met West-Europese winterbanden in Zweden te rijden maar het rijden met spijkerbanden is weer een heel andere belevenis. De auto is echt op ieder winterwegdek onverstoorbaar. Natuurlijk merk ik hierbij op dat ook spijkerbanden hun limiet zullen hebben, maar ik ben die limiet in die week (gelukkig) niet tegengekomen.
Nu moet ik (heel erg...) in 2010 een nieuwe leasewagen kiezen en stond een (basis) XC60 op het lijstje. Dat wordt dus nog eens heel goed wikken en wegen want een wat meer aangeklede V70 of wat minder aangeklede XC70 kunnen het ook zomaar worden!