Pagina 1 van 2

Standverwarming inbouwen, electrisch of brandstof

Geplaatst: 08.01.2010 - 21:06
door BlackcurrantV70
Daar mijn V70 nog geen 4 jaar is, amper 67000km heeft en ik nog lange tijd ermee denk te rijden, overweeg ik de inbouw van een standkachel.

Ik ben het zat om elke dag 's morgens en 's avonds te moeten krabben.

Ik hoorde prijzen van om en bij de 500 euro voor een electrische standverwarming en 1500 euro voor een brandstof type.

Zijn er forum leden die ervaringen hebben met beide types en die met me kunnen delen ?

Zijn beide types geschikt om de auto ijsvrij te maken voor vertrek ?

Ter info tijdens de week zijn mijn ritjes van en naar het werk slechts 10km (heen en terug 20km), maandag en vrijdag doe ik 200km minimum.
Dit kan van belang zijn i.v.m. verbruik van de standkachel op brandstof (voor de batterij) tijdens de weekdagen

Geplaatst: 08.01.2010 - 21:27
door Johan s60
Op ebay worden standkachels voor rond de 700 euro aangeboden, nieuw uit duitsland (eberspacher)

Maar ja dan moet ie er nog in

Maar als je dicht bij een stopcontact kan parkeren dan is een 220V motorverwarmer nog niet zo gek, ook zijn er 220v interieur verwarmers

De brandstof gestookte kachel is veruit het meest geschikt om je auto ijs vrij te krijgen, je bent hier dus niet afh. van een stopcontact.

Geplaatst: 08.01.2010 - 21:39
door Max
kijk eens hier

Geplaatst: 08.01.2010 - 21:48
door Oceanracer
En hier voor leesvoer over de elektrische variant.

Geplaatst: 09.01.2010 - 10:03
door FelixB
Heb eigenlijk hetzelfde idee als de TS; las ergens (mijn auto staat elke nacht bij mij op de oprit):
Oliegevuld radiatortje op de bouwmarkt en 220 volt met een tijdschakelaar erop.
Ik ben toch elke avond thuis dus hoef geen standkachel voor 'op verplaatsing'...

Geplaatst: 09.01.2010 - 11:29
door Fabian
Als je een 230V aansluiting bij de auto in de buurt hebt dan kun je elektrisch overwegen. Moet je wel iedere keer weer een snoer naar je auto leggen.

Elektrische standkachel gevoed door de accu zou ik niet doen. Daarvoor zijn je ritjes te kort.

Brandstof standkachel zal het meeste comfort bieden. Dan kun je nog keizen tussen een aftermarket systeem of volvo-eigen waarbij de standkachel gestuurd wordt door de AEM, ingesteld kan worden (2 timers) door de boordcomputer en eventueel met een afstandsbediening voor aan de sleutelhanger.

Geplaatst: 09.01.2010 - 14:14
door BlackcurrantV70
Eerlijk gezegd huiver ik wel een beetje bij het idee van een 220V electrisch kacheltje met een timer/verlengsnoer in de auto.

Als er wat mis gaat met dat kacheltje (oververhitting, blokkering van de fan etc) zie ik mijn interieur al in de fik gaan.

Mijn voorkeur gaat momenteel naar de brandstofkachel, omdat dit toch origineel Volvo is en dus toch beproefd moet zijn.
Ik vraag me alleen af of er forumleden ook negatieve ervaringen gehad hebben met de brandstofkachel.

De aanschaf van +/-1500 euro is niet echt goedkoop, daarom toch graag wat feedback van standkachel gebruikers.

Is er, denken jullie, nog een korting af te dingen bij de dealers voor een standkachel inbouw of is die 1500 euro "take it or leave it" ?

Geplaatst: 09.01.2010 - 14:21
door Johan s60
Je kunt het proberen, maar ik denk niet dat je goedkoper kan met een orgineel systeem

Geplaatst: 09.01.2010 - 14:25
door Oceanracer
Vorig jaar is er ook iemand hier op het forum bezig geweest met zo'n originele standkachel. Deze bleek inderdaad zelfs voordeliger dan aftermartet van ik meen Webasto. Ik zal eens kijken of ik dat topic nog kan vinden.

Geplaatst: 09.01.2010 - 14:42
door BlackcurrantV70
Ik vond op de Belgische Volvo website een optie 273 "parkeerverwarming" ten bedrage van 1230 euro, op de Nederlandse website kost deze 1650euro.

Zijn dit dezelfde prijzen als ik de standkachel achteraf laat inbouwen ?

M.a.w is het in Belgie inderdaad 400euro goedkoper ?

Geplaatst: 09.01.2010 - 15:32
door bart simpson
Een "optie" bouw je niet meer achteraf in, dat is een fabrieksvoorziening, met een accessoire kan dat wel, die zal dan vast en zeker nooit goedkoper zijn, zo te zien is deze als accessoire € 200,-- goedkoper.

In de Nederlandse optie 273 zat € 468,-- aan BPM mee, achteraf gemonteerd zullen België en Nederland niets uitmaken

Geplaatst: 09.01.2010 - 15:38
door bart simpson
zo'n electrisch kacheltje is trouwens een supergoedkope en zeer effectieve oplossing, voor een tientje of 5 een warm interieur en schone ramen

Geplaatst: 09.01.2010 - 15:40
door Wolfs XC
De standkachel is de mooiste optie (naar mijn mening) alleen met de kilometers die jij per dag maakt niet de beste!

Als de kachel 45 minuten heeft gedraaid dan moet je ook ongeveer 45 minuten rijden om de accu te laden. Of dit in het boekje beschreven staat weet ik niet maar op het forum is er genoeg over geschreven.

Suc6 met je keuze.

Geplaatst: 11.01.2010 - 10:52
door Oceanracer
Oceanracer schreef:Vorig jaar is er ook iemand hier op het forum bezig geweest met zo'n originele standkachel. Deze bleek inderdaad zelfs voordeliger dan aftermartet van ik meen Webasto. Ik zal eens kijken of ik dat topic nog kan vinden.
Gevonden: Standkachel van OracleDBA

Geplaatst: 19.01.2010 - 20:22
door BlackcurrantV70
Na een reaktie op een ander topic, merkte iemand me op dat dagelijks ritjes van slechts 7km woon -werk niet echt aangeraden is voor de diesel motor, omdat die nooit echt warm wordt.

Maandag en vrijdag doe ik wel 200km, dus dat is geen probleem.

Nu is het inbouwen van de standkachel misschien wel een goed idee, omdat dat tenminste de motor al wat op temperatuur is door de standkachel.

Het enige nadeel zou dan voor de batterij zijn, maar gaat die het uithouden als ik die elke dag gebruik en maar 7km rijd tijdens de week ?

Geplaatst: 19.01.2010 - 20:37
door Oceanracer
Ivo, ben je dit topic al tegen gekomen? Gaat over de elektrische variant. En van Ramon&Ramon begrijp ik dat het nu ook mogelijk is om bij de elektrische standkachel het interieur te verwarmen met de ECC en dus niet met de losse ventilatorkachel. Het gaat dan niet ten koste van je accu.

Geplaatst: 19.01.2010 - 20:55
door BlackcurrantV70
Mmm met combinatie ECC kan dit interessanter worden, alleen heb ik geen stopkontakt buiten....en ik huur dit appartementje dus effe een stopkontakt bijplaatsen gaat niet direct lukken vrees ik.

enig idee van de kostprijs inclusief ECC aansturing ?

Geplaatst: 19.01.2010 - 21:08
door Oceanracer
Als er geen 230V in de buurt is, wordt het sowieso al lastig. Prijs zonder aanpassing is zo'n € 500,00. Ik had nog niet eerder gehoord/gelezen dat de ECC hierop kon worden aangesloten, totdat Ramon&Ramon bij hierop wees. Wellicht dat je bij hem eens navraag kan doen.

Geplaatst: 19.01.2010 - 21:11
door VolvoRob
Hoi Ivo,
Als je dat ''vrouwtje'' (zoals je haar zelf benoemt in je signature) 's-ochtends mee op laat staan en haar de krabber laat bedienen, zijn je ruiten in ieder geval al schoon....

Geplaatst: 19.01.2010 - 21:12
door BlackcurrantV70
Probleem is dat ze 200km verder woont...ik ben alleen tijdens het weekend thuis :-(