Hallo allemaal,
Ik overweeg momenteel de aankoop van een S40 2.0D. Rijdt geregeld in een V50 2.0D, dus heb wel enigszins ervaring op kunnen doen met het type auto.
Momenteel rijdt ik een een Mondeo 130pk diesel, voorzien van een chip en een vervanging voor de katalysator. Redelijk rappe auto, maar tijd om iets anders te kiezen.
Ik heb het forum wat doorgespit en vond wel ervaringen met chiptuning (voornamelijk Rica). Echter:
Zijn er op het forum personen die ervaringen hebben met een 2.0D en een zogenaamde "de-cat" (vervanging voor de katalysator) en een aangepaste intercooler?
Vooral m.b.t. de vervanging van de katalysator zou ik graag wat ervaringen horen. Ik vind de 2.0D een fijne soepele motor, maar ietwat zenuwachtig en futloos onderin de toeren. Zonder katalysator is het probleem met de lage toeren weg en ook het zenuwachtige zal verdwijnen (trekt waarschijnlijk dan van 1400 toeren tot aan het rood veel geleidelijker door). Iemand ervaringen?
Weet iemand wat de max. is van de verstuivers?
Tuning 2.0D, niet alleen chip
- rob78
- 2nd Gear member
na de ricatuning is mijn v50 zeker ook in de lage toeren krachtiger geworden. Ik zou zeggen bel ze en vertel wat je wilt. Mijn ervaringen zijn erg goed
Volvo V40 1.9D
Volvo V50 2.0D Momentum MY07 Rica tuned
Volvo V50 2.0D Momentum MY07 Rica tuned
-
- Starter
Bedankt voor de antwoorden!
M.b.t. de intercooler heb ik uitgezocht dat de Airtec generatie 3 intercooler voor de Ford Focus diesels en 2.5 turbo waarschijnlijk 1 op 1 op de S40 past. Deze geeft standaard ongeveer 15pk extra. De katalysator zal ik moeten bekijken als ik de auto in mijn bezit heb. Een maatje kan perfect tig lassen, dus daar moet wel wat op te vinden zijn. De Rica tuning lijkt standaard al erg goede waardes op te leveren, alleen vanwege extreem roeten en een wat grotere vermogensband wil ik toch de bovenstaande upgrades toepassen. Gecombineerd met de Rica tuning moet 190pk dan wel haalbaar zijn.
Morgen ga ik een kijkje nemen bij een S40 en V50 2.0D. De V50 bij een dealer en de S40 bij een particuliere aanbieder.
M.b.t. de intercooler heb ik uitgezocht dat de Airtec generatie 3 intercooler voor de Ford Focus diesels en 2.5 turbo waarschijnlijk 1 op 1 op de S40 past. Deze geeft standaard ongeveer 15pk extra. De katalysator zal ik moeten bekijken als ik de auto in mijn bezit heb. Een maatje kan perfect tig lassen, dus daar moet wel wat op te vinden zijn. De Rica tuning lijkt standaard al erg goede waardes op te leveren, alleen vanwege extreem roeten en een wat grotere vermogensband wil ik toch de bovenstaande upgrades toepassen. Gecombineerd met de Rica tuning moet 190pk dan wel haalbaar zijn.
Morgen ga ik een kijkje nemen bij een S40 en V50 2.0D. De V50 bij een dealer en de S40 bij een particuliere aanbieder.
- Edgar
- 5th Gear member
Je zou ook is bij Hartog Tuning (forum sponsor) kunnen vragen, hij maakt veel zelf, uitlaten (etc...) naar wens en betaalbaar. Daarna maatwerk chiptuning.
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
-
- Starter
Hartog tuning heb ik inderdaad ook erg goede verhalen over gehoord. M.b.t. het benaderen van de tuners wacht ik nog even totdat er daadwerkelijk een Volvo op de oprit staat.
Hopelijk kan de dealer waar ik morgen een V50 ga bekijken een net aanbod doen m.b.t. inruil. Al vrees ik het ergste als je momenteel het woordje "inruil" in de mond neemt. Heb voor mijn huidige auto al wel een export bedrijf die hem binnen een week op kan komen halen en ook voor een redelijke prijs. Maar ik bespaar me liever het gedoe als ik de auto's zo bij een dealer om kan ruilen.
Hopelijk kan de dealer waar ik morgen een V50 ga bekijken een net aanbod doen m.b.t. inruil. Al vrees ik het ergste als je momenteel het woordje "inruil" in de mond neemt. Heb voor mijn huidige auto al wel een export bedrijf die hem binnen een week op kan komen halen en ook voor een redelijke prijs. Maar ik bespaar me liever het gedoe als ik de auto's zo bij een dealer om kan ruilen.
-
- Starter
Het ziet er naar uit dat ik dit forum wat vaker ga bezoeken, want sinds vanmiddag staat een V50 2.0D in momentum uitvoering op mijn naam. Morgen kan ik de auto al ophalen.
Ik zal me binnenkort even voorstellen in het daarvoor bestemde topic. En natuurlijk moet ik de mijn naam even veranderen, die is niet meer zo van toepassing

Ik zal me binnenkort even voorstellen in het daarvoor bestemde topic. En natuurlijk moet ik de mijn naam even veranderen, die is niet meer zo van toepassing
-
- 5th Gear member
Van harte en veel plezier ermee!
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
- Fredhead
- Geartronic member
Van harte met de aankoop!
Ben erg benieuwd naar de upgrades en het resultaat hiervan
Ben erg benieuwd naar de upgrades en het resultaat hiervan

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D