Pagina 1 van 2
schakelen in de kou
Geplaatst: 10.01.2010 - 20:59
door obrasp
Stapte gisteren in de auto voor een schaatsuitstapje en kreeg de pook maar moeizaam in de 1. Tweede en derde versnelling ook stroever dan normaal.
Zodra de motor op temperatuur was ging schakelen weer als vanouds.
Wat kan dat toch zijn?
p.s. Auto net terug van de garage om een hoog piepend geluid bij het naar links sturen te laten fixen. Garage belde op: niets te horen, en aan de nog onlangs gemonteerde nieuwe schijven en blokken was ook niets te zien.
Auto opgehaald en inderdaad: geluid was niet meer te horen. Een dag later piepte die natuurlijk weer. In parkeergarages parkeer ik nu vooral rechts om een gehoorbeschadiging bij voorbijgangers te voorkomen

Geplaatst: 10.01.2010 - 21:26
door slagschip-s60
Is simpel te verklaren, alles is koud ook je olie in de versnellingsbak zodra jij
gaat rijden warmt de boel langzaam op ( bedrijfstemperatuur ) en gaat alles weer zo als het hoort.
Geplaatst: 10.01.2010 - 21:51
door Msuidgeest
Ben, je antwoord is helder maar hij lijkt mij te makkelijk. te meer omdat ik nog niet gelezen heb dat dit schakel-probleem zich sinds vandaag voordoet of al langer deze koude winter.
Obrasp? Hoe lang al dit probleem?
Geplaatst: 10.01.2010 - 22:15
door aertssenhjc
Dit heeft te maken met de zogenaamde "prise as". deze moet opnieuw nagezien en ingezet worden met kopervet. dan werkt hij weer helemaal naar behoren. Enige nadeel is dat heel je bak ervanonder moet...
Geplaatst: 11.01.2010 - 10:30
door obrasp
@Msuidgeest
Sinds een paar dagen. Vorig jaar tijdens de kou nog geen problemen.
Het is ook niet zo dat ik nu niet meer kan schakelen hoor, gaat alleen erg lastig in z'n 1 en stroef in de 2 en 3.
Voordat ik de versnellingsbak er onderuit laat halen, zie ik het nog wel even aan... Klinkt n.l. als een boel arbeidsuren.
Bedankt voor de antwoorden overigens.
Geplaatst: 11.01.2010 - 16:09
door Rippie V70
p.s. Auto net terug van de garage om een hoog piepend geluid bij het naar links sturen te laten fixen. Garage belde op: niets te horen, en aan de nog onlangs gemonteerde nieuwe schijven en blokken was ook niets te zien.
Auto opgehaald en inderdaad: geluid was niet meer te horen. Een dag later piepte die natuurlijk weer. In parkeergarages parkeer ik nu vooral rechts om een gehoorbeschadiging bij voorbijgangers te voorkomen
Lijkt op jankende Stuurbekrachtigingspomp door te weinig olie. Snel bijvullen en in de gaten houden vanwege waarschijnlijke lekkage.
Geplaatst: 11.01.2010 - 19:31
door slagschip-s60
Msuidgeest, dat klopt wat jij zegt ging er te makkelijk vanuit dat het de kou was vooral omdat obrasp aan gaf als de motor op temperatuur was alles normaal verliep.
Zo zie je maar waar de een niet bij stil staat denkt de ander aan.
Groet Ben.
Geplaatst: 20.01.2010 - 14:53
door elvis21
Ik heb dat verschijnsel al vanaf het begin toen de auto nog nieuw was. Met deze klacht naar de dealer die idd de prise-as heeft ingevet. Het werd iets beter, maar nog niet helemaal zoals je mag verwachten.
Vooral als de boel erg koud is, is de tweede bersnelling wat zwaarder in te leggen. Na enkele kilometers is alles weer zoals je mag verwachten.
Het piepend/krakende geluid kan duiden op een te laag peil van de stuurbekrachtiging.
Geplaatst: 20.01.2010 - 15:29
door edraket
Herken het 100%. Had er met de D5 met 5 bak veel minder last van. De 6 bak heeft bij steenkoude motor echt last van de koude.
Geplaatst: 20.01.2010 - 21:20
door Msuidgeest
En nu verder: schakel-probleem opgelost of gelokaliseerd?
Geplaatst: 21.01.2010 - 17:08
door edraket
Ik denk dat het in de bak zit. Dus wellicht doet andere olie een boel, maar ben bang dat het de constructie is. Kunnen anderen nog wat zeggen over de werking van de 6bak bij koude start.
Geplaatst: 21.01.2010 - 19:34
door obrasp
Heb een tijdje niet gereden (ik ga doorgaans op de fiets naar het werk, Volvo wordt dagelijks door vrouwlief bereden) dus was vergeten hier te melden dat het met het warmere weer beter gaat.
Het gepiep bij naar links sturen is er nog steeds. Zal nav reacties hier vloeistof niveau nakijken.
Geplaatst: 25.01.2010 - 18:15
door Rippie V70
Als je Stbkr pomp droogstaat zou ik maar snel je vloeistof checken, want als hij droogloopt issie snel naar de kl......
En nog een opmerkinkje naar EdRaket, Jouw auto lijkt wel erg veel op een auto die te koop staat in Hillegom.... Zelfs de foto is hetzelfde....

Geplaatst: 26.01.2010 - 12:15
door edraket
Heu, waar staat die dan te koop?
Geplaatst: 27.01.2010 - 16:25
door Rippie V70
Geplaatst: 27.01.2010 - 16:49
door edraket
Ik heb de auto al bijna 1 jaar. Inderdaad vreeemd. De auto heeft nog wel even op diverse websites gestaan, maar dit is wel vreemd. Zal de site eens een mail sturen.
Thanks!
Ed
Geplaatst: 27.01.2010 - 20:33
door capslock
Mijn versnellingsbak ging ook erg zwaar en soms zelfs helemaal niet. Ik dacht eerst aan een braam of oude olie. Een jaar geleden bij de garage geweest en er bleek een modificatie te zijn geweest. Namelijke andere versnellingsbak olie. ::? De bak schakeld sinds dien veel beter, maar een heel enkele keer krijg ik hem toch niet in de versnelling (1 of 2 of 3 of R). Het lijkt wel of er iets voor de vertanding zit (braampje?)
Geplaatst: 27.01.2010 - 20:46
door Johan s60
Met een goed (opnieuw) ingevette prise-as en nieuwe versn.bak olie gaat het vaak een stuk soepeler.
Ook het kunststof schakel mech. (onder de pook hoes) smeren kan ook wel eens helpen. (wel een geschikt smeermiddel voor kunststof nemen)
Met extreme kou wil "dubbel klutsen" ook wel helpen vooral van 1 naar 2.
Dus van 1 naar vrij koppeling op en direct weer in trappen en dan naar de 2e versn. bij de hogere versn. zou dit niet nodig moeten zijn.
Geplaatst: 29.01.2010 - 14:58
door edraket
capslock schreef:Mijn versnellingsbak ging ook erg zwaar en soms zelfs helemaal niet. Ik dacht eerst aan een braam of oude olie. Een jaar geleden bij de garage geweest en er bleek een modificatie te zijn geweest. Namelijke andere versnellingsbak olie. ::? De bak schakeld sinds dien veel beter, maar een heel enkele keer krijg ik hem toch niet in de versnelling (1 of 2 of 3 of R). Het lijkt wel of er iets voor de vertanding zit (braampje?)
Het is inderdaad heel wisselend. Kreeg hem met de extreme koude van afgelopen dagen maar heel lastig in de zijn 1 en 2. Nu met 4 graden boven nul gaat het weer als een mes door de boter. Maar soms ook weer erg lastig. Snap er niks van. Zal eerst de olie eens vervangen.
edit: zie net pas dat jij de oude 5-bak hebt. Die heeft bij mij altijd zeer soepel geschakeld.
Geplaatst: 29.01.2010 - 16:02
door 945i
Johan s60 schreef:
Met extreme kou wil "dubbel klutsen" ook wel helpen vooral van 1 naar 2.
Dus van 1 naar vrij koppeling op en direct weer in trappen en dan naar de 2e versn. bij de hogere versn. zou dit niet nodig moeten zijn.
Alleen jammer dat dat geen dubbel clutchen is.
