Hoi, nieuw hier wegens op zoek naar info. Tja, hoe kom je anders terecht op een forum...
Ik heb dus een V40 1.9Td bouwjaar 1998 met + 280.000 Km op de teller.
Nu heb ik sinds een paar dagen het volgende (en niks gelijkaardigs gevonden met de zoekfunctie op dit forum): Motor start prima, blijft op ralenti ook prima lopen maar vanaf dat ik wilde vertrekken leek het alsof hij op 3 poten liep en tegelijkertijd smoorde hij erg hard. Maar eens boven de 1900 Toeren draait hij goed. Je kan er gewoon mee rijden zo lang je dus boven die 1900 toeren (ongeveer) blijft. Kom je eronder dan durfde hij weer stotteren en hard roken. Hoe warmer de motor beter die liep op lage toeren.
Nu had ik de gloeibougies eens uitgemeten en er waren 2 van de 4 die minder waren. Heb ze alle 4 vervangen ook nog zo'n product dat je dieselpomp en injectors zou reinigen in de tank gegooid en moet zeggen dat het iets beter geworden is maar ben er nog niet helemaal van af.
Heb ook al eens voorgehad dat de motor terwijl ik voor een rood licht sta ineens weer op 3 poten loopt en hard rookt. Even gassen en het was terug beter...
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ben toch van plan om ns langs de Volvo dealer te gaan maar zou het leuk vinden als ik al ongeveer weet wat te verwachten.
Motor rookt ef en toe erg op lage toeren (V40 1.9 TD, 1998)
-
- 7th Gear member
Laat de klepspeling is controleren,dat is meestal het probleem..
inlaat speling moet zijn 0,15 mm
Uitlaatspeling 0,40 mm
inlaat speling moet zijn 0,15 mm
Uitlaatspeling 0,40 mm
-
- 1st Gear member
Okay,
Al heel hartelijk dank voor je reactie.
Als het enkel de klepspeling regelen is kan het dus best nog meevallen. Zal ns kijken in mijn vraagbaak of ik me er zelf aan waag of niet. Is al heel lang geleden dat ik nog eens kleppen gesteld heb en dat waren gewone regelbare types.
Tegenwoordig met dat hele zelfregelende en pastilles gedoe lijkt het me niet meer doenbaar om dat snel ff zelf te doen.
Heb je trouwens enige suggesties/tips in verband hiermee?
Al heel hartelijk dank voor je reactie.
Als het enkel de klepspeling regelen is kan het dus best nog meevallen. Zal ns kijken in mijn vraagbaak of ik me er zelf aan waag of niet. Is al heel lang geleden dat ik nog eens kleppen gesteld heb en dat waren gewone regelbare types.
Tegenwoordig met dat hele zelfregelende en pastilles gedoe lijkt het me niet meer doenbaar om dat snel ff zelf te doen.
Heb je trouwens enige suggesties/tips in verband hiermee?
-
- 1st Gear member
Ondertussen al eens gekeken wat het klepspeling controleren inhoudt. Nakijken valt best mee, maar regelen wordt heel wat minder eenvoudig om zelf te doen. Uitbouwen nokkenas... Wordt een dure zaak lijkt me 
Nog even een extra vraagje: kan men bij de dealer als de wagen aan de computer gehangen wordt exact bepalen wat er mis is met de wagen? Ik bedoel maar: stel dat het de kleppen zijn dan vermoed ik dat ze op de computer gewoon geen fouten vinden omdat dit niet computergestuurd is. Of: Zijn die computers zo intelligent dat ze zo'n fout toch redelijk goed kunnen aangeven of moet ik hopen op een kundige mecanieker die uit zijn ervaring kan/putten om het probleem te localiseren?

Nog even een extra vraagje: kan men bij de dealer als de wagen aan de computer gehangen wordt exact bepalen wat er mis is met de wagen? Ik bedoel maar: stel dat het de kleppen zijn dan vermoed ik dat ze op de computer gewoon geen fouten vinden omdat dit niet computergestuurd is. Of: Zijn die computers zo intelligent dat ze zo'n fout toch redelijk goed kunnen aangeven of moet ik hopen op een kundige mecanieker die uit zijn ervaring kan/putten om het probleem te localiseren?
-
- 1st Gear member
Ondertussen bij dealer geraakt. Onderweg op de snelweg was het motormanagementlampje aangegaan maar na een kilometer rijden ging het vanzelf terug uit. Bij de dealer zeiden ze dat ik eind deze maand langs kon komen. Op de terugweg naar andere dealer geweest en toen die mijn verhaal hoorden hebben ze even de tijd gemaakt om die aan de computer te hangen.
Daaruit bleek dat het meer dan waarschijnlijk de klep is die op de zijkant van de injectiepomp staat die faalt.
Binnenkort gaat de wagen binnen en dan laat ik wel weten wat de uitslag was.
De kleppen zal ik zoals je voorstelde zowieso ook ns nakijken als ik ns de tijd heb. Nameten kan nooit kwaad vermoed ik.
Daaruit bleek dat het meer dan waarschijnlijk de klep is die op de zijkant van de injectiepomp staat die faalt.
Binnenkort gaat de wagen binnen en dan laat ik wel weten wat de uitslag was.
De kleppen zal ik zoals je voorstelde zowieso ook ns nakijken als ik ns de tijd heb. Nameten kan nooit kwaad vermoed ik.
-
- 1st Gear member
Wagen is ondertussen terug sinds een dag of 2. Probleem is blijkbaar opgelost. Het was een klep op de zijkant van de injectiepomp die het niet meer goed deed. Die is vervangen met een niet origineel Volvo onderdeel. Die injectiepompen worden ook nog in andere in andere auto's gebruikt en blijkbaar zijn die dingen daarom elders goedkoper te krijgen.
Ik kan dus (hopelijk) weer ff voort.
Ik kan dus (hopelijk) weer ff voort.