Xenon v50 inbouwen MY09

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
remmm
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20

Ja, weer een topic over Xenon.

Ik heb echt al het hele forum uitgeplozen, maar ben toch nog op zoek naar tips. Het liefst foto's. Geen wetgeving aub. Ik heb nog geen v50's gezien op het forum met het laatste model v50 welke zijn ge-upgrade naar Xenon (ja ja het mag niet)

Ik heb nu 2 originele Xenon koplampen:

Afbeelding

Naar mijn idee zijn de >MY08 toch wel totaal anders dan de <MY07 koplampen en ik denk zelfs plug&play, maar dat heb ik helaas nog niet kunnen uitproberen. Ik mis echter de ballasten. Ik begreep dat bij het nieuwe model de ballasten achterop zitten. Ik heb echter dit?:

Afbeelding

Waar ik naar op zoek ben is dus hoe de originele ballast eruitziet en hoe de D2s-lamp van binnen vast zit, hoe zit deze bevestigd? Heeft iemand daar een foto van? Ik heb alleen een los soort van vierkant kabeltje, ik denk dat deze normaal aan de ballast vastzit en dat de ballast met een dikke kabel naar de D2s-lamp gaat.

Wellicht kan ik beter een 55w xenon-setje maar dan een goede zoals sequence in de originele koplamp plaatsen. Maar dan nog hoe zet ik die lamp vast, is dat een ring? En dan ga ik wellicht nog problemen krijgen met de hoogteverstelling. Dat moet ik nog even uitproberen. Als ik deze originele xenonlamp in mijn auto zet en ik plug hem vast dan werkt alles wel (knipperlichten, stadslichten enz.) Ik moet alleen nog even kijken hoe het met de hoogteverstelling zit. Iemand nog tips?
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

De ballast zit volgens mij direct achter op de lamp, achter het lampdeksel. Bij het verwisselen van de lamp moet de ballast dus ook afgenomen worden. Staat dit niet in het instructieboekje?
Gebruikersavatar
remmm
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20

In het instructieboekje staat zoiets als "ga naar de dealer" en ik heb ooit wel eens een plaatje gevonden, maar dat is het oude model, en deze is toch een stuk anders. Zo'n soort plaatje zou ik namelijk van het nieuwe model ook willen hebben.

Dit is het oude model:

Afbeelding

daar zit nog iets tussen wat het nieuwe model volgens mij niet heeft, nummer 9 deze heb ik ook ooit gekocht via ebay, maar daar had ik natuurlijk helemaal niks aan. Van het nieuwe model kan ik alleen het niet xenon-plaatje vinden:

Afbeelding


En deze tekst staat in de engelse handleiding:
WARNING! Bi-Xenon headlights (option) - due to the high voltage used by these headlights, these bulbs should only be replaced by an authorized Volvo service technician.
Gebruikersavatar
remmm
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20

Met iets verder zoeken toch nog iets verder gekomen, alleen dit was eigenlijk niet wat ik had verwacht:

Afbeelding

Ik mis dan 4,5 en 19? En blijft het zwarte klepje toch bestaan?
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Als ik het goed zie lijkt het wel alsover er een andere deksel op zit en de ballast door de deksel heen wordt gestoken
sequence
5th Gear member
Berichten: 1371
Lid geworden op: 27.12.2008 - 19:41

Ik heb begrepen dat de software niet kan worden gewijzigd, dus de xenon wordt niet herkend. In die zin is het geen plug and play maar moet je met (virtuele) weertstanden gaan werken om lampdefect meldingen te voorkomen.

Of zit ik er nu naast?
V40 T2 Nordic+
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

sequence schreef:Ik heb begrepen dat de software niet kan worden gewijzigd, dus de xenon wordt niet herkend. In die zin is het geen plug and play maar moet je met (virtuele) weertstanden gaan werken om lampdefect meldingen te voorkomen.

Of zit ik er nu naast?
Je hebt gelijk, daarnaast mis je de aangepaste draadboom van motorruimte naar CEM voor de aansturing van de verlichting.
De verlichting is ook anders inwendig aangesloten, dus je zal draden moeten knippen :cry:
Ik heb hier twee units aan versleten (bewust dat wel) omdat ik het ook origineel wilde hebben.
Helaas is je CEM niet voorzien van software voor de Xenon verlichting, dus automatische hoogteregeling zal je achteraf aftermarket moeten installeren.

De automatische hoogteregeling is per modeljaar verschillend wat betreft sensoren, de een heeft er 1 de andere 2 (voor en achteras).
Het is een onbegonnen karwei die je budget aanzienlijk zal verslinden!

Als het ingebouwd kon worden zouden de kosten aan materiaal ruim €2000,- zijn los van de manuren.
Daarnaast, er was geen garantie dat het uberhaupt zou gaan werken!
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Mies
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 29.12.2009 - 20:34

Ik heb onlangs even gebeld naar xenon-verlichting.nl, aangezien er op het forum werd aangegeven dat er o.a. daar virtual xenon conversie kits worden verkocht. Deze sets schijnen geen storingen te geven aan de boordcomputer en worden niet zo warm. Ze zijn echter wel duurder dan andere xenon setjes. ca. € 350,-. Wellicht dat iemand hier ervaring mee heeft?
Volvo V50 T5 - RICA tuned
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

Mies schreef:Ik heb onlangs even gebeld naar xenon-verlichting.nl, aangezien er op het forum werd aangegeven dat er o.a. daar virtual xenon conversie kits worden verkocht. Deze sets schijnen geen storingen te geven aan de boordcomputer en worden niet zo warm. Ze zijn echter wel duurder dan andere xenon setjes. ca. € 350,-. Wellicht dat iemand hier ervaring mee heeft?
Ik heb een gelijke set aftermarket welke rond dat bedrag zit van Target Automotive, deze worden dus niet warm.
Maar het gaat hier erom dat de topicstarter origineel xenon wil inbouwen zoals het af fabriek geleverd word.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Gebruikersavatar
remmm
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20

asta schreef:
Mies schreef:Ik heb onlangs even gebeld naar xenon-verlichting.nl, aangezien er op het forum werd aangegeven dat er o.a. daar virtual xenon conversie kits worden verkocht. Deze sets schijnen geen storingen te geven aan de boordcomputer en worden niet zo warm. Ze zijn echter wel duurder dan andere xenon setjes. ca. € 350,-. Wellicht dat iemand hier ervaring mee heeft?
Ik heb een gelijke set aftermarket welke rond dat bedrag zit van Target Automotive, deze worden dus niet warm.
Maar het gaat hier erom dat de topicstarter origineel xenon wil inbouwen zoals het af fabriek geleverd word.
@Asta, er heeft nog niemand geprobeerd om een >MY08 te upgraden naar Xenon voor zover ik weet? Ik zal binnenkort Renik eens lief aankijken of ik zijn koplamp mag inprikken ;) Ik ben het met je eens dat hoogteverstelling wellicht moeilijk gaat worden. Ik hoop dat ik deze kan overzetten van mijn eigen koplampen, ik ben nog niet helemaal uit wat het verschil is.

Ik sta overigens niet afwijzend tegenover een andere xenonset inbouwen in de originele koplamp. Dan lijkt het tenminste origineel door die blauwe ring..... Alleen ben ik bang voor de hoogteverstelling. Wellicht kan ik hem gewoon vastzetten op 1 positie.... ik rij toch nooit met trekhaak of zware belasting. Ik heb nog nooit aan de hoogteknop-gezeten. Dus tips voor een goede ballast liefst zo dun mogelijk.....
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

Naast die hoogte regeling is ook de aansturing van je verlichting op de software na ook anders in de bedrading.
Er loopt een andere draadboom van de CEM module naar de voorkant van de auto.
Deze zal je ook moeten vervangen of in gaan knippen (ik krijg al kippevel als ik het schrijf).
Als het mogelijk geweest was dan had het al in mijn auto gezeten (mits de prijs lager was geweest dan de offerte die ik had).
Het is simpelweg niet te doen.

Het overzetten van de onderdelen is ook water naar de zee brengen, ik zie je liever een reguliere koplamp gebruiken die je kan stellen met aftermarket dan dat je een vaste positie gebruikt met xenon units.

Maar de keuze is aan jou, er zijn ergere overtredingen :D
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Gebruikersavatar
kawaman
5th Gear member
Berichten: 1087
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

In de eerste modellen schijnt het niet mogelijk te zijn om originele xenon koplampen over te zetten in een niet xenon auto (is een topic over geweest). wat denk ik wel mogelijk is, om een conversie-set in je originele xenon units plaatsen. dichterbij origineel kan je denk ik niet komen
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
V50R-enik
3rd Gear member
Berichten: 494
Lid geworden op: 06.04.2009 - 12:54
Locatie: Amsterdam

[/quote]

@Asta, er heeft nog niemand geprobeerd om een >MY08 te upgraden naar Xenon voor zover ik weet? Ik zal binnenkort Renik eens lief aankijken of ik zijn koplamp mag inprikken ;)
[/quote]

Zolang je het bij de koplamp van m'n auto houdt, prik maar lekker weg!
2009 V50 2.0D Edition II | R-design & RTI | Edition Plus Pakket | Sportonderstel | Chip
Gebruikersavatar
remmm
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20

asta schreef:Naast die hoogte regeling is ook de aansturing van je verlichting op de software na ook anders in de bedrading.
Er loopt een andere draadboom van de CEM module naar de voorkant van de auto.

Het overzetten van de onderdelen is ook water naar de zee brengen, ik zie je liever een reguliere koplamp gebruiken die je kan stellen met aftermarket dan dat je een vaste positie gebruikt met xenon units.

Maar de keuze is aan jou, er zijn ergere overtredingen :D
Asta, je gaat nog wel steeds uit van de oudere bouwjaren. Wellicht heb je helemaal gelijk (ik hoop het niet) Maar als ik nu de xenon-koplamp aansluit op mijn stekker dan werkt alles behalve het xenon omdat ik geen ballast heb. Dus de bedrading lijkt gelijk te zijn. De opbouw van de lamp is ook compleet anders dan de oudere bouwjaren, zie schema's hierboven. Ik ga het binnenkort allemaal wel helemaal uitzoeken, als het is gelukt of niet is gelukt dan laat ik het weten, dan hoeven andere(n) het ook niet meer te proberen en dan heb ik 2 xenon-koplampen te koop :)
Gebruikersavatar
remmm
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20

Renik, wordt de 7e dan.... :) en alleen je koplamp idd

@Asta, de bedrading is identiek, dat weet ik 100% zeker.... ik heb ze net nog uitgebreid vergeleken. Het enige probleem is de hoogteverstelling..... ik denk dat ik voor de optie van kawaman ga ;)
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

Remmm, ik hoop het voor je dat je gelijk hebt.
Maar de bedrading kan nooit 100% gelijk zijn aangezien je een automatische hoogteregeling in de xenon units hebt i.t.t. een unit welke dit niet heeft.
Misschien kan iemand dit in VADIS voor je nakijken (VADIS heet dat toch waar alle schema's in staan?).
Wat mij opgevallen is dat de aansturing van het grootlicht en dimlicht omgedraaid waren in de Xenon unit.

Heb je al geïnformeerd of je de sensoren kunt plaatsen onder de auto?
En wellicht kan je kijken voor een sloop v50 welke voorzien was van xenon, dan kan je wellicht daarvan de CEM & sensoren overnemen?

Het blijft leuk he dat knutselen :D
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Gebruikersavatar
remmm
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20

Asta, het knutselen is leuk :) Ik ben vandaag even bij de dealer langs geweest, maar zij konden mij niet meer vertellen dan ik al wist. Ik wist op een aantal punten meer. Vervelend nieuws is dat een originele ballast 268,- kost (ex BTW) en de lamp en daarmee ook hoe dat ding vastzit 100 (ex BTW) nu ben ik alleen vergeten naar de artikelnr's te vragen (domdomdom)
Maar dan kom je dus op op bijna 900,- (incl. BTW) voor alleen de ballasten en lampen :( Dus dat lijkt mij geen goed plan. Alternatief is dus een setje erin te monteren.
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

Die zijn wel van marktplaats te halen, maar je zit nogsteeds met de aansturing van je hoogteregeling dan.
Ik meen dat de ballasten van Bosch zijn, die zie je wel eens langskomen op MP.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Gebruikersavatar
remmm
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20

Asta, Het vreemde is is dat de bekabeling van de hoogteregeling nu intern in de koplamp loopt naar de ballast (die ik niet heb). Dus het lijkt wel en wellicht kan dit niet maar dat de ballast opdracht geeft aan de hoogteregeling om omhoog of omlaag te gaan. Nu vermoed ik dus dat er dan nog een kabel moet lopen naar de ballast vanaf de voor of achteras (ik zie Renik de 7e dan weet ik pas meer) Het zal toch niet zo zijn dat er in de ballast een soort van hoogteregeling is ingebakken? met een sensor?
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

We wachten even af wat je constateert, anders blijf je gissen en dat kost in mijn geval altijd veel geld (-;
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”