Pagina 1 van 2
esp en winterbanden
Geplaatst: 16.01.2010 - 20:59
door koster
Hallo,
Iemand wist mij te vertellen dat wanneer er winterbanden onder de auto zijn gemonteerd dat de esp dan uit gezet moet worden.
Weet iemand daar iets van af?
vr gr Koster
Geplaatst: 16.01.2010 - 21:07
door aertssenhjc
Wat een onzin!!!

Waarom zou hij dat zeggen?
Geplaatst: 16.01.2010 - 21:18
door marsm104
Nooit van gehoord
Geplaatst: 16.01.2010 - 21:26
door koster
Beetje vreemde bewering is het wel, volgens diegene staat het in het v70 instructieboeje (die heb ik niet)
Geplaatst: 16.01.2010 - 21:30
door Msuidgeest
Het klinkt niet logisch om ESP uit te zetten. Het zorgt toch voor een stuk extra stabiliteit. geen reden om ruiger te gaan rijden, maar toch.
Op mijn zakelijke VW zit ASR (ik dacht anti-slurp-regeling) en als ik die uitzet, rook je zo je voorbanden op. Zeker in combinatie met sneeuw de gelegenheid om niet weg te komen van je plek.
ESP, ASR, DTSC, SRS, ETC, allemaal aan laten. Het is niet voor niets bedacht.
Geplaatst: 16.01.2010 - 21:34
door FrankS60
Je kunt als je met winterbanden (evt met kettingen) in de sneeuw rijdt, tijdelijk je (D)STC uitzetten om zo wat wielspin te kunnen krijgen. In de sneeuw is dit soms een betere optie aangezien je niet kunt rijden zonder te slippen op ijzige sneeuw.
Als je wiel slipt met (D)STC aan dan haalt je auto het gas eraf, en als je remt dan grijpt de ABS in. Als je dus op echt glad wegdek/sneeuw/ijs staat dan kun je niet versnellen en niet vertragen. Zodoende is de suggestie om het uit te zetten gedaan.
Geplaatst: 16.01.2010 - 21:41
door bart simpson
FrankS60 mag door voor de broodrooster!
Geplaatst: 16.01.2010 - 21:44
door FrankS60
Ik wil graag gordijn 4!
Ow knudde, een mud aardappelen...
Geplaatst: 16.01.2010 - 21:50
door bart simpson
FrankS60 schreef:Ik wil graag gordijn 4!
Ow knudde, een mud aardappelen...
mazzelpik
Geplaatst: 16.01.2010 - 23:03
door Oceanracer
FrankS60 schreef:.. In de sneeuw is dit soms een betere optie aangezien je niet kunt rijden zonder te slippen op ijzige sneeuw...
Toevallig de afgelopen weken tijd genoeg gehad om tijdens de rijlessen de leerlingen te laten oefenen met gladheid. Zo was er de mogelijkheid om te laten ervaren hoe het rempedaal reageert bij het inschakelen van ABS en hoe je vanuit stilstand weg kunt rijden op een spekgladde weg. De kunst van het wegrijden is om de wielen NIET te laten slippen, omdat dit vaak de auto juist naar links of rechts doet glijden en bij een heling de auto juist naar achteren beweegt.
Dus FrankS60, hier de tip van de dag: Bij gladheid de koppeling laten slippen en niet de voorwielen. Door in de tweede versnelling weg te rijden is dit makkelijker te realiseren.
En weer even on-topic: Het uitschakelen van ESP na het monteren van winterbanden in pure onzin!
Geplaatst: 16.01.2010 - 23:11
door FrankS60
Het gaat er niet om als je op de gemiddelde Nederlandse winterweg rijdt, maar als je echt in de sneeuw staat. Echt vast zeg maar, niet wanneer je gewoon weg kunt rijden omdat de ondergrond schoon maar glad is.
Op wintersport moet je soms gewoon even "graven" naar grip. In NL pas 1 keer gehad, op een parkeerplaats die nooit gestrooid wordt en zelden gebruikt wordt doordeweeks (vrachtwagens in het weekend). Zonder het uitzetten was hij echt nergens heen gegaan. Zonder gas geven de koppeling op laten komen (net aan aangrijpen) en je bleef gewoon staan met een losse koppeling en draaiende wielen. Dan heb je echt weinig keus!
Verder heb ik aardig wat km's weg in de 4x4 e.d. dus slecht/glad terrein is me niet onbekend

Geplaatst: 17.01.2010 - 00:45
door gerben kerkmeester
Daar heeft FrankS60 een punt. Heb zelf die ervaring ook gehad met ingeschakelde stc kon ik niet weg komen en met uitgeschakelde stc wel. Ik moet daar wel bij opmerken dat ik vast in de sneeuw zat.
Geplaatst: 17.01.2010 - 01:56
door FrankS60
Er staat me ook iets van bij dat het in volvo documentatie staat. Je mag van de Zweden toch wel verwachten dat ze weten waar ze het over hebben met sneeuwrijden.
Daar komt denk ik het wilde verhaal ook vandaan dat je het altijd moet doen...
Geplaatst: 17.01.2010 - 09:20
door toppertje
Ik ben het op zich wel eens met
oceanracer,dat als de wielen slippen,
er geen traktie is.
Maar,een kleine kanttekening is hier wel op zijn plaats.
Als je in de tweede versnelling wegrijd,en je bent hier niet bedreven genoeg in,
en de wielen zullen dan
welgaan slippen,dan glij je nog sneller weg dan in de eerste versnelling.
Overigens heeft volvo op de automaatbakken een W-stand.
Dat wil ondermeer zeggen dat de auto in zijn 2 wegtrekt.

Geplaatst: 17.01.2010 - 09:23
door bart simpson
die winterstand mogen we reeds missen vanaf de S40/V50 van 2004
(de S80/124, de V70/135, de XC70/136, de XC60, de C30 en de C70/542 missen hem ook)
Geplaatst: 17.01.2010 - 09:29
door Oceanracer
toppertje schreef:Ik ben het op zich wel eens met oceanracer,dat als de wielen slippen,
er geen traktie is.
Maar,een kleine kanttekening is hier wel op zijn plaats.
Als je in de tweede versnelling wegrijd,en je bent hier niet bedreven genoeg in,
en de wielen zullen dan wel gaan slippen,dan glij je nog sneller weg dan in de eerste versnelling.
Juist, het laten slippen van de koppeling vergt inderdaad wel enige oefening. Automobilisten die de koppeling onder normale omstandigheden al niet fatsoenlijk kunnen bedienen, vallen bij gladheid direct door de mand. Meest gemaakte bedieningsfout is het niet laten rusten van de hak bij het oplaten komen van de koppeling. Men denkt met het hele been de koppeling te kunnen beheersen en krijgt het daardoor niet voor elkaar om de koppeling (in 1 of in 2) lang genoeg op het aangrijpingspunt te houden. Overigens is het te snel op laten komen (met bonken van de aandrijflijn bij door- en terugschakelen tot gevolg) ook een aanslag voor de dure dualmassvliegwielen in onze bolides.
Geplaatst: 17.01.2010 - 09:29
door toppertje
bart simpson schreef:die winterstand mogen we reeds missen vanaf de S40/V50 van 2004
(de S80/124, de V70/135, de XC70/136, de XC60, de C30 en de C70/542 missen hem ook)
Bart,ik bedoel eigenlijk de automaat bakken van Volvo,toen Volvo
nog Volvo was.
en geen ford 
Geplaatst: 17.01.2010 - 09:31
door bart simpson
toppertje schreef:bart simpson schreef:die winterstand mogen we reeds missen vanaf de S40/V50 van 2004
(de S80/124, de V70/135, de XC70/136, de XC60, de C30 en de C70/542 missen hem ook)
Bart,ik bedoel eigenlijk de automaat bakken van Volvo,toen Volvo
nog Volvo was.
en niet van ford 
dat is mij te lang terug (waar zit zo'n stand op een 240?)
Geplaatst: 17.01.2010 - 09:51
door toppertje
bart simpson schreef:dat is mij te lang terug (waar zit zo'n stand op een 240?)
ik denk dat je dat beter hier kunt vragen:
http://www.volvo-forum.nl/viewforum.php?f=11
Geplaatst: 17.01.2010 - 10:05
door janpie
Bij het vast zitten in de sneeuw is het (schommelen) spelen met de koppeling een must, om zo ruimte te creëren in de sneeuw en weg te kunnen rijden.
Bij te veel gas, en de banden dan laten slippen creëer je een ijslaag onder je wielen.
Door dat de banden warm worden en het sneeuw smelt
Dus volgens mij gewoon de STC aan