Hallo,
Iemand wist mij te vertellen dat wanneer er winterbanden onder de auto zijn gemonteerd dat de esp dan uit gezet moet worden.
Weet iemand daar iets van af?
vr gr Koster
esp en winterbanden
- aertssenhjc
- 5th Gear member
- Berichten: 1611
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
- Locatie: omg. Bergen op Zoom
Wat een onzin!!!
Waarom zou hij dat zeggen?

Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
- marsm104
- 5th Gear member
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
- Locatie: Harderwijk
- Contacteer:
Nooit van gehoord
Groeten, Rick Marsman

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21600
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Het klinkt niet logisch om ESP uit te zetten. Het zorgt toch voor een stuk extra stabiliteit. geen reden om ruiger te gaan rijden, maar toch.
Op mijn zakelijke VW zit ASR (ik dacht anti-slurp-regeling) en als ik die uitzet, rook je zo je voorbanden op. Zeker in combinatie met sneeuw de gelegenheid om niet weg te komen van je plek.
ESP, ASR, DTSC, SRS, ETC, allemaal aan laten. Het is niet voor niets bedacht.
Op mijn zakelijke VW zit ASR (ik dacht anti-slurp-regeling) en als ik die uitzet, rook je zo je voorbanden op. Zeker in combinatie met sneeuw de gelegenheid om niet weg te komen van je plek.
ESP, ASR, DTSC, SRS, ETC, allemaal aan laten. Het is niet voor niets bedacht.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Je kunt als je met winterbanden (evt met kettingen) in de sneeuw rijdt, tijdelijk je (D)STC uitzetten om zo wat wielspin te kunnen krijgen. In de sneeuw is dit soms een betere optie aangezien je niet kunt rijden zonder te slippen op ijzige sneeuw.
Als je wiel slipt met (D)STC aan dan haalt je auto het gas eraf, en als je remt dan grijpt de ABS in. Als je dus op echt glad wegdek/sneeuw/ijs staat dan kun je niet versnellen en niet vertragen. Zodoende is de suggestie om het uit te zetten gedaan.
Als je wiel slipt met (D)STC aan dan haalt je auto het gas eraf, en als je remt dan grijpt de ABS in. Als je dus op echt glad wegdek/sneeuw/ijs staat dan kun je niet versnellen en niet vertragen. Zodoende is de suggestie om het uit te zetten gedaan.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
FrankS60 mag door voor de broodrooster!
Volvo for life
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Ik wil graag gordijn 4!
Ow knudde, een mud aardappelen...
Ow knudde, een mud aardappelen...
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
mazzelpikFrankS60 schreef:Ik wil graag gordijn 4!
Ow knudde, een mud aardappelen...
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Toevallig de afgelopen weken tijd genoeg gehad om tijdens de rijlessen de leerlingen te laten oefenen met gladheid. Zo was er de mogelijkheid om te laten ervaren hoe het rempedaal reageert bij het inschakelen van ABS en hoe je vanuit stilstand weg kunt rijden op een spekgladde weg. De kunst van het wegrijden is om de wielen NIET te laten slippen, omdat dit vaak de auto juist naar links of rechts doet glijden en bij een heling de auto juist naar achteren beweegt.FrankS60 schreef:.. In de sneeuw is dit soms een betere optie aangezien je niet kunt rijden zonder te slippen op ijzige sneeuw...
Dus FrankS60, hier de tip van de dag: Bij gladheid de koppeling laten slippen en niet de voorwielen. Door in de tweede versnelling weg te rijden is dit makkelijker te realiseren.
En weer even on-topic: Het uitschakelen van ESP na het monteren van winterbanden in pure onzin!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Het gaat er niet om als je op de gemiddelde Nederlandse winterweg rijdt, maar als je echt in de sneeuw staat. Echt vast zeg maar, niet wanneer je gewoon weg kunt rijden omdat de ondergrond schoon maar glad is.
Op wintersport moet je soms gewoon even "graven" naar grip. In NL pas 1 keer gehad, op een parkeerplaats die nooit gestrooid wordt en zelden gebruikt wordt doordeweeks (vrachtwagens in het weekend). Zonder het uitzetten was hij echt nergens heen gegaan. Zonder gas geven de koppeling op laten komen (net aan aangrijpen) en je bleef gewoon staan met een losse koppeling en draaiende wielen. Dan heb je echt weinig keus!
Verder heb ik aardig wat km's weg in de 4x4 e.d. dus slecht/glad terrein is me niet onbekend
Op wintersport moet je soms gewoon even "graven" naar grip. In NL pas 1 keer gehad, op een parkeerplaats die nooit gestrooid wordt en zelden gebruikt wordt doordeweeks (vrachtwagens in het weekend). Zonder het uitzetten was hij echt nergens heen gegaan. Zonder gas geven de koppeling op laten komen (net aan aangrijpen) en je bleef gewoon staan met een losse koppeling en draaiende wielen. Dan heb je echt weinig keus!
Verder heb ik aardig wat km's weg in de 4x4 e.d. dus slecht/glad terrein is me niet onbekend
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 10.08.2008 - 14:11
- Locatie: friesland
Daar heeft FrankS60 een punt. Heb zelf die ervaring ook gehad met ingeschakelde stc kon ik niet weg komen en met uitgeschakelde stc wel. Ik moet daar wel bij opmerken dat ik vast in de sneeuw zat.
Volvo V70 D5, Triumph TR6
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Er staat me ook iets van bij dat het in volvo documentatie staat. Je mag van de Zweden toch wel verwachten dat ze weten waar ze het over hebben met sneeuwrijden. 
Daar komt denk ik het wilde verhaal ook vandaan dat je het altijd moet doen...
Daar komt denk ik het wilde verhaal ook vandaan dat je het altijd moet doen...
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
Ik ben het op zich wel eens met oceanracer,dat als de wielen slippen,
er geen traktie is.
Maar,een kleine kanttekening is hier wel op zijn plaats.
Als je in de tweede versnelling wegrijd,en je bent hier niet bedreven genoeg in,
en de wielen zullen dan welgaan slippen,dan glij je nog sneller weg dan in de eerste versnelling.
Overigens heeft volvo op de automaatbakken een W-stand.
Dat wil ondermeer zeggen dat de auto in zijn 2 wegtrekt.
er geen traktie is.
Maar,een kleine kanttekening is hier wel op zijn plaats.
Als je in de tweede versnelling wegrijd,en je bent hier niet bedreven genoeg in,
en de wielen zullen dan welgaan slippen,dan glij je nog sneller weg dan in de eerste versnelling.
Overigens heeft volvo op de automaatbakken een W-stand.
Dat wil ondermeer zeggen dat de auto in zijn 2 wegtrekt.
geen glans zonder wrijving
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
die winterstand mogen we reeds missen vanaf de S40/V50 van 2004
(de S80/124, de V70/135, de XC70/136, de XC60, de C30 en de C70/542 missen hem ook)
(de S80/124, de V70/135, de XC70/136, de XC60, de C30 en de C70/542 missen hem ook)
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Juist, het laten slippen van de koppeling vergt inderdaad wel enige oefening. Automobilisten die de koppeling onder normale omstandigheden al niet fatsoenlijk kunnen bedienen, vallen bij gladheid direct door de mand. Meest gemaakte bedieningsfout is het niet laten rusten van de hak bij het oplaten komen van de koppeling. Men denkt met het hele been de koppeling te kunnen beheersen en krijgt het daardoor niet voor elkaar om de koppeling (in 1 of in 2) lang genoeg op het aangrijpingspunt te houden. Overigens is het te snel op laten komen (met bonken van de aandrijflijn bij door- en terugschakelen tot gevolg) ook een aanslag voor de dure dualmassvliegwielen in onze bolides.toppertje schreef:Ik ben het op zich wel eens met oceanracer,dat als de wielen slippen,
er geen traktie is.
Maar,een kleine kanttekening is hier wel op zijn plaats.
Als je in de tweede versnelling wegrijd,en je bent hier niet bedreven genoeg in,
en de wielen zullen dan wel gaan slippen,dan glij je nog sneller weg dan in de eerste versnelling.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
Bart,ik bedoel eigenlijk de automaat bakken van Volvo,toen Volvobart simpson schreef:die winterstand mogen we reeds missen vanaf de S40/V50 van 2004
(de S80/124, de V70/135, de XC70/136, de XC60, de C30 en de C70/542 missen hem ook)
nog Volvo was.
en geen ford
geen glans zonder wrijving
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
dat is mij te lang terug (waar zit zo'n stand op een 240?)toppertje schreef:Bart,ik bedoel eigenlijk de automaat bakken van Volvo,toen Volvobart simpson schreef:die winterstand mogen we reeds missen vanaf de S40/V50 van 2004
(de S80/124, de V70/135, de XC70/136, de XC60, de C30 en de C70/542 missen hem ook)
nog Volvo was.
en niet van ford
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
ik denk dat je dat beter hier kunt vragen:http://www.volvo-forum.nl/viewforum.php?f=11bart simpson schreef:dat is mij te lang terug (waar zit zo'n stand op een 240?)
geen glans zonder wrijving
- janpie
- 5th Gear member
- Berichten: 1309
- Lid geworden op: 28.01.2007 - 18:12
- Locatie: Grunn (1307km ten ZW.van Stockholm)
Bij het vast zitten in de sneeuw is het (schommelen) spelen met de koppeling een must, om zo ruimte te creëren in de sneeuw en weg te kunnen rijden.
Bij te veel gas, en de banden dan laten slippen creëer je een ijslaag onder je wielen.
Door dat de banden warm worden en het sneeuw smelt
Dus volgens mij gewoon de STC aan
Bij te veel gas, en de banden dan laten slippen creëer je een ijslaag onder je wielen.
Door dat de banden warm worden en het sneeuw smelt
Dus volgens mij gewoon de STC aan
V70 2.5T 209 pk 2007 175000
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan
V70 2.4 140 pk 2001 310000 exit
V70 classic '97 2.5T AWD 290000 exit
jan