Krassen door ijskrabber in voorraam

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Stony667
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 25.10.2009 - 16:02
Locatie: Eindhoven

Beste mensen,

Mijn fijne ijskrabber heeft krassen getrokken in mijn gloednieuwe voorraam heeft iemand een wondermiddeltje tegen deze krassen?

Toon
Volvo V70 2.4T Black, Automatic, Chipped
JSS
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
Locatie: Utrecht

Is volgens mij geen wondermiddel voor.. dus nieuwe voorruit. En in het vervolg de-icing spray gebruiken.
Volvo S60 D5 Edition MY2004
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Kun je polijsten. Is al eens voorbij gekomen. Gebruik de zoekfunctie.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom iemand tegenwoordig zijn (nieuwe) ruiten nog staat te krabben! Bij het krabben krijg je altijd krassen. Is het niet van de krabber zelf, dan is het wel van het vuil op je voorruit wat je heen en weer beweegt.

Als alternatieven zijn er spuitbussen (al jaren CFK en HFK vrij), spray's in knijpflacons, autohoezen, voorruitmatten en standkachels (goedkope en duurdere varianten).

Het laten polijsten raad ik je af. Vaak is er niet meer met goed fatsoen door de ruit heen te kijken omdat het beeld dan vertekend is. Je kunt beter een nieuwe voorruit laten plaatsen. Een met krassen beschadigde voorruit is bij een laagstaande zon levensgevaarlijk en wordt daarom door de meeste autoverzekeraars gewoon vergoed. Kost het je hooguit je eigen risico van € 140,00.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20531
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Eén van mijn vorige auto's had door allerlei oorzaken inderdaad ook last van heeeeeel veel krassen op de voorruit. En inderdaad met laagstaande zon zeer vervelend en levensgevaarlijk.

De voorruit Is toen inderdaad op kosten van de verzekering (en betaling van eigen risico) vervangen.
Ik wilde toen ook laten polijsten. Maar heb er vanaf gezien. De ruitenboer die het zou doen gaf hetzelfde antwoord als Oceanracer = kan wel maar het beeld gaat vertekenen. Dus beter van niet.

Overigens moet ik in deze auto ook een nieuwe voorruit (steenslag en door de vorst toch een scheur). Ik wacht nog wel even tot de vorst voorbij is.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
beer1952
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 24.02.2007 - 22:22

Daar heb je wat aan. Typisch Nederlands.
Ga eens googelen naar middeltjes met cerium oxyde; dat wordt gebruikt om krassen te verwijderen van glas.
Bij kleine krasjes kun je ook rouge halen bij de horlogemaker. Die verwijdert er krassen mee op een horloge glas.
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Ik heb eens een voorruit laten polijsten (was van een oldtimer MG waarvan de ruit schaars is en erg lastig te vervangen) en het resultaat vond ik erg goed. Overigens krab ik mn ruiten met een ruitenkrabber van de Hema (1,99 euro) en ik heb geen krassen. Wat voor ruitenkrabber gebruik je ?
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Oceanracer schreef: Het laten polijsten raad ik je af. Vaak is er niet meer met goed fatsoen door de ruit heen te kijken omdat het beeld dan vertekend is. Kost het je hooguit je eigen risico van € 140,00.
Een nieuwe bril is duurder, dus ik laat mijn voorruit op sterkte polijsten.
:lol:
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20531
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

piotrV70 schreef:Ik heb eens een voorruit laten polijsten (was van een oldtimer MG waarvan de ruit schaars is en erg lastig te vervangen) en het resultaat vond ik erg goed.
Dat kan kloppen, dat is "enkel" gehard glas. Bij de moderne auto is het gelaagd en dat geeft in de praktijk te veel vertekening.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20531
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

beer1952 schreef:Daar heb je wat aan. Typisch Nederlands.
Ik kan deze reactie niet plaatsen. Graag verduidelijken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

V480-S60 schreef:
piotrV70 schreef:Ik heb eens een voorruit laten polijsten (was van een oldtimer MG waarvan de ruit schaars is en erg lastig te vervangen) en het resultaat vond ik erg goed.
Dat kan kloppen, dat is "enkel" gehard glas. Bij de moderne auto is het gelaagd en dat geeft in de praktijk te veel vertekening.
Ok. Weer wat geleerd :)
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik weet ook niet hoe oud die oldtimer was, maar als ik denk aan een oldtimer denk ik tevens aan kaarsrechte ruiten. Bij tegenwoordige auto's zijn autoruiten nooit meer recht. Als je een bolle ruit gaat polijsten zal dit altijd zichtbaar zijn bij het kijken van binnen naar buiten.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8445
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

oceanracer,

Op jou aanbeveling heb ik ook 2 spuitbussen de0icer gekocht, 1 bij Halfords en 1 bij makro, die bij Makro was van michelin, dus daar hoopte ik van dat het goed was.

Bij de eerste bus van Halfords was de straal erg dun (niet verneveld) dus dat werkte voor geen meter, bij de Michelin was het wel verneveld, maar na alle ruiten gespoten te hebben en effe gewacht was aleen de bovenste laag van het ijs ontdooit, moest dus toch weer de krabber pakken om alles eraf te krijgen.

Ik heb er sterk aan gedacht om een standkachel te laten installeren, maar is me door enkele forummers afgeraden omdat ik tijdens de week maar korte ritjes maak (woon werk is maar 7km) en dit niet aan te raden is voor de batterij.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
PTR
2nd Gear member
Berichten: 84
Lid geworden op: 09.04.2008 - 23:19

Ivo Philips schreef:oceanracer,

Op jou aanbeveling heb ik ook 2 spuitbussen de0icer gekocht, 1 bij Halfords en 1 bij makro, die bij Makro was van michelin, dus daar hoopte ik van dat het goed was.

Bij de eerste bus van Halfords was de straal erg dun (niet verneveld) dus dat werkte voor geen meter, bij de Michelin was het wel verneveld, maar na alle ruiten gespoten te hebben en effe gewacht was aleen de bovenste laag van het ijs ontdooit, moest dus toch weer de krabber pakken om alles eraf te krijgen.

Ik heb er sterk aan gedacht om een standkachel te laten installeren, maar is me door enkele forummers afgeraden omdat ik tijdens de week maar korte ritjes maak (woon werk is maar 7km) en dit niet aan te raden is voor de batterij.
Qua ruitenontdooier heb ik één tip: gebruik die van het merk Valma. Uit ervaring kan ik zeggen dat het uitstekend werkt! Ik merk echt een groot verschil met de diverse andere 'huismerken'.

Maar goed, voorlopig is de winter weer even verdreven... :)

Greetinx,
Peter
Gebruikersavatar
piotrV70
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54

Ivo Philips schreef:oceanracer,
Ik heb er sterk aan gedacht om een standkachel te laten installeren, maar is me door enkele forummers afgeraden omdat ik tijdens de week maar korte ritjes maak (woon werk is maar 7km) en dit niet aan te raden is voor de batterij.
Je maakt elke dag een ritje van 7km heen en 7km terug met een diesel ? Die wordt nooit warm. Lijkt me niet best voor je auto.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8445
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

maandag en dinsdag doet hij 200km dus dan mag hij de benen effe uitslaan.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
RampantBunny
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 08.12.2008 - 23:42
Locatie: Apeldoorn

/off topic: Ik gebruik al de-icer het standaard spul van Shell in een knijpfles. Dat gaat uitstekend, maar struikelt alleen over (half) ontdooide sneeuw welke weer opvriest, dan is het echt wel veel meer geduld hebben of zelf moeten krabben, maar het is wel zo dat het ijs duidelijk makkelijker los komt
/off topic

On topic, ik heb deze krassen op mijn vorige C30 ook gehad door de ijskrabber. Dit kwam doordat in het plastic een metalic flake was verwerkt...zag er leuk mooi uit...maar moord voor de ruit dus zodra de krabber een beetje afslijt. Nu gebruik ik een hele goedkope van de gamma zonder poespas, en daar heb ik het niet bij

Ik heb er destijds maar mee leren leven
Afbeelding
Opel Agila max cool
C30 04-08, 1.6D Kinetic
C30, 11-08, 1.6D R-Design momentum audioline, Zaurak Diamond Cut
850 T-5R, zwart, 337hp / 524Nm

Afbeelding
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ivo, ook ik koop dat spul bij de Makro, maar inderdaad van Valma. Bevalt mij perfect! Auto starten, rondom spuiten, in de auto stappen en klaar.

En die standkachel op 230V dan? Die kost je geen accustroom. Of heb je niet de mogelijkheid die thuis aan te sluiten?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8445
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Niet echt, ik heb in NL geen stopkontact buiten, en het raam of de deur laten open staan in de winter...brrrrr

Dan zou ik de huisbaas al moeten kunnen overtuigen om een stopkontact bij te plaatsen, maar als ie hoort dat het om de auto te ontdooien is, slaat ie waarschijnlijk mijn huur op :-) (huur alles inclusief)
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Goelette
3rd Gear member
Berichten: 411
Lid geworden op: 21.12.2008 - 14:47
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

het schijnt dat die ontdooirotzooi in een fles of spuitbus killing is voor je lak... Dan heb ik liever het risico van krassen in mn voorruit.

overigens wilden ze mijn voorruit niet vervangen wegens veel krasjes en lichte steenslag, wat inderdaad bij laagstaande zon levensgevaarlijk is omdat je niks ziet. Maargoed, even gewacht tot er toevallig een ster in de ruit kwam en toen laten vervangen zonder eigen risico :)
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”