Beste mensen,
Mijn fijne ijskrabber heeft krassen getrokken in mijn gloednieuwe voorraam heeft iemand een wondermiddeltje tegen deze krassen?
Toon
Krassen door ijskrabber in voorraam
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom iemand tegenwoordig zijn (nieuwe) ruiten nog staat te krabben! Bij het krabben krijg je altijd krassen. Is het niet van de krabber zelf, dan is het wel van het vuil op je voorruit wat je heen en weer beweegt.
Als alternatieven zijn er spuitbussen (al jaren CFK en HFK vrij), spray's in knijpflacons, autohoezen, voorruitmatten en standkachels (goedkope en duurdere varianten).
Het laten polijsten raad ik je af. Vaak is er niet meer met goed fatsoen door de ruit heen te kijken omdat het beeld dan vertekend is. Je kunt beter een nieuwe voorruit laten plaatsen. Een met krassen beschadigde voorruit is bij een laagstaande zon levensgevaarlijk en wordt daarom door de meeste autoverzekeraars gewoon vergoed. Kost het je hooguit je eigen risico van € 140,00.
Als alternatieven zijn er spuitbussen (al jaren CFK en HFK vrij), spray's in knijpflacons, autohoezen, voorruitmatten en standkachels (goedkope en duurdere varianten).
Het laten polijsten raad ik je af. Vaak is er niet meer met goed fatsoen door de ruit heen te kijken omdat het beeld dan vertekend is. Je kunt beter een nieuwe voorruit laten plaatsen. Een met krassen beschadigde voorruit is bij een laagstaande zon levensgevaarlijk en wordt daarom door de meeste autoverzekeraars gewoon vergoed. Kost het je hooguit je eigen risico van € 140,00.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20531
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Eén van mijn vorige auto's had door allerlei oorzaken inderdaad ook last van heeeeeel veel krassen op de voorruit. En inderdaad met laagstaande zon zeer vervelend en levensgevaarlijk.
De voorruit Is toen inderdaad op kosten van de verzekering (en betaling van eigen risico) vervangen.
Ik wilde toen ook laten polijsten. Maar heb er vanaf gezien. De ruitenboer die het zou doen gaf hetzelfde antwoord als Oceanracer = kan wel maar het beeld gaat vertekenen. Dus beter van niet.
Overigens moet ik in deze auto ook een nieuwe voorruit (steenslag en door de vorst toch een scheur). Ik wacht nog wel even tot de vorst voorbij is.
De voorruit Is toen inderdaad op kosten van de verzekering (en betaling van eigen risico) vervangen.
Ik wilde toen ook laten polijsten. Maar heb er vanaf gezien. De ruitenboer die het zou doen gaf hetzelfde antwoord als Oceanracer = kan wel maar het beeld gaat vertekenen. Dus beter van niet.
Overigens moet ik in deze auto ook een nieuwe voorruit (steenslag en door de vorst toch een scheur). Ik wacht nog wel even tot de vorst voorbij is.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 24.02.2007 - 22:22
Daar heb je wat aan. Typisch Nederlands.
Ga eens googelen naar middeltjes met cerium oxyde; dat wordt gebruikt om krassen te verwijderen van glas.
Bij kleine krasjes kun je ook rouge halen bij de horlogemaker. Die verwijdert er krassen mee op een horloge glas.
Ga eens googelen naar middeltjes met cerium oxyde; dat wordt gebruikt om krassen te verwijderen van glas.
Bij kleine krasjes kun je ook rouge halen bij de horlogemaker. Die verwijdert er krassen mee op een horloge glas.
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
Ik heb eens een voorruit laten polijsten (was van een oldtimer MG waarvan de ruit schaars is en erg lastig te vervangen) en het resultaat vond ik erg goed. Overigens krab ik mn ruiten met een ruitenkrabber van de Hema (1,99 euro) en ik heb geen krassen. Wat voor ruitenkrabber gebruik je ?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1936
- Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
- Locatie: Duiven
Een nieuwe bril is duurder, dus ik laat mijn voorruit op sterkte polijsten.Oceanracer schreef: Het laten polijsten raad ik je af. Vaak is er niet meer met goed fatsoen door de ruit heen te kijken omdat het beeld dan vertekend is. Kost het je hooguit je eigen risico van € 140,00.

V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20531
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Dat kan kloppen, dat is "enkel" gehard glas. Bij de moderne auto is het gelaagd en dat geeft in de praktijk te veel vertekening.piotrV70 schreef:Ik heb eens een voorruit laten polijsten (was van een oldtimer MG waarvan de ruit schaars is en erg lastig te vervangen) en het resultaat vond ik erg goed.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20531
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ik kan deze reactie niet plaatsen. Graag verduidelijken.beer1952 schreef:Daar heb je wat aan. Typisch Nederlands.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
Ok. Weer wat geleerdV480-S60 schreef:Dat kan kloppen, dat is "enkel" gehard glas. Bij de moderne auto is het gelaagd en dat geeft in de praktijk te veel vertekening.piotrV70 schreef:Ik heb eens een voorruit laten polijsten (was van een oldtimer MG waarvan de ruit schaars is en erg lastig te vervangen) en het resultaat vond ik erg goed.

- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik weet ook niet hoe oud die oldtimer was, maar als ik denk aan een oldtimer denk ik tevens aan kaarsrechte ruiten. Bij tegenwoordige auto's zijn autoruiten nooit meer recht. Als je een bolle ruit gaat polijsten zal dit altijd zichtbaar zijn bij het kijken van binnen naar buiten.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
oceanracer,
Op jou aanbeveling heb ik ook 2 spuitbussen de0icer gekocht, 1 bij Halfords en 1 bij makro, die bij Makro was van michelin, dus daar hoopte ik van dat het goed was.
Bij de eerste bus van Halfords was de straal erg dun (niet verneveld) dus dat werkte voor geen meter, bij de Michelin was het wel verneveld, maar na alle ruiten gespoten te hebben en effe gewacht was aleen de bovenste laag van het ijs ontdooit, moest dus toch weer de krabber pakken om alles eraf te krijgen.
Ik heb er sterk aan gedacht om een standkachel te laten installeren, maar is me door enkele forummers afgeraden omdat ik tijdens de week maar korte ritjes maak (woon werk is maar 7km) en dit niet aan te raden is voor de batterij.
Op jou aanbeveling heb ik ook 2 spuitbussen de0icer gekocht, 1 bij Halfords en 1 bij makro, die bij Makro was van michelin, dus daar hoopte ik van dat het goed was.
Bij de eerste bus van Halfords was de straal erg dun (niet verneveld) dus dat werkte voor geen meter, bij de Michelin was het wel verneveld, maar na alle ruiten gespoten te hebben en effe gewacht was aleen de bovenste laag van het ijs ontdooit, moest dus toch weer de krabber pakken om alles eraf te krijgen.
Ik heb er sterk aan gedacht om een standkachel te laten installeren, maar is me door enkele forummers afgeraden omdat ik tijdens de week maar korte ritjes maak (woon werk is maar 7km) en dit niet aan te raden is voor de batterij.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- PTR
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 09.04.2008 - 23:19
Qua ruitenontdooier heb ik één tip: gebruik die van het merk Valma. Uit ervaring kan ik zeggen dat het uitstekend werkt! Ik merk echt een groot verschil met de diverse andere 'huismerken'.Ivo Philips schreef:oceanracer,
Op jou aanbeveling heb ik ook 2 spuitbussen de0icer gekocht, 1 bij Halfords en 1 bij makro, die bij Makro was van michelin, dus daar hoopte ik van dat het goed was.
Bij de eerste bus van Halfords was de straal erg dun (niet verneveld) dus dat werkte voor geen meter, bij de Michelin was het wel verneveld, maar na alle ruiten gespoten te hebben en effe gewacht was aleen de bovenste laag van het ijs ontdooit, moest dus toch weer de krabber pakken om alles eraf te krijgen.
Ik heb er sterk aan gedacht om een standkachel te laten installeren, maar is me door enkele forummers afgeraden omdat ik tijdens de week maar korte ritjes maak (woon werk is maar 7km) en dit niet aan te raden is voor de batterij.
Maar goed, voorlopig is de winter weer even verdreven...

Greetinx,
Peter
- piotrV70
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 21.11.2008 - 13:54
Je maakt elke dag een ritje van 7km heen en 7km terug met een diesel ? Die wordt nooit warm. Lijkt me niet best voor je auto.Ivo Philips schreef:oceanracer,
Ik heb er sterk aan gedacht om een standkachel te laten installeren, maar is me door enkele forummers afgeraden omdat ik tijdens de week maar korte ritjes maak (woon werk is maar 7km) en dit niet aan te raden is voor de batterij.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
maandag en dinsdag doet hij 200km dus dan mag hij de benen effe uitslaan.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 08.12.2008 - 23:42
- Locatie: Apeldoorn
/off topic: Ik gebruik al de-icer het standaard spul van Shell in een knijpfles. Dat gaat uitstekend, maar struikelt alleen over (half) ontdooide sneeuw welke weer opvriest, dan is het echt wel veel meer geduld hebben of zelf moeten krabben, maar het is wel zo dat het ijs duidelijk makkelijker los komt
/off topic
On topic, ik heb deze krassen op mijn vorige C30 ook gehad door de ijskrabber. Dit kwam doordat in het plastic een metalic flake was verwerkt...zag er leuk mooi uit...maar moord voor de ruit dus zodra de krabber een beetje afslijt. Nu gebruik ik een hele goedkope van de gamma zonder poespas, en daar heb ik het niet bij
Ik heb er destijds maar mee leren leven
/off topic
On topic, ik heb deze krassen op mijn vorige C30 ook gehad door de ijskrabber. Dit kwam doordat in het plastic een metalic flake was verwerkt...zag er leuk mooi uit...maar moord voor de ruit dus zodra de krabber een beetje afslijt. Nu gebruik ik een hele goedkope van de gamma zonder poespas, en daar heb ik het niet bij
Ik heb er destijds maar mee leren leven
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ivo, ook ik koop dat spul bij de Makro, maar inderdaad van Valma. Bevalt mij perfect! Auto starten, rondom spuiten, in de auto stappen en klaar.
En die standkachel op 230V dan? Die kost je geen accustroom. Of heb je niet de mogelijkheid die thuis aan te sluiten?
En die standkachel op 230V dan? Die kost je geen accustroom. Of heb je niet de mogelijkheid die thuis aan te sluiten?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Niet echt, ik heb in NL geen stopkontact buiten, en het raam of de deur laten open staan in de winter...brrrrr
Dan zou ik de huisbaas al moeten kunnen overtuigen om een stopkontact bij te plaatsen, maar als ie hoort dat het om de auto te ontdooien is, slaat ie waarschijnlijk mijn huur op
(huur alles inclusief)
Dan zou ik de huisbaas al moeten kunnen overtuigen om een stopkontact bij te plaatsen, maar als ie hoort dat het om de auto te ontdooien is, slaat ie waarschijnlijk mijn huur op

Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Goelette
- 3rd Gear member
- Berichten: 411
- Lid geworden op: 21.12.2008 - 14:47
- Locatie: Zuid-Limburg
- Contacteer:
het schijnt dat die ontdooirotzooi in een fles of spuitbus killing is voor je lak... Dan heb ik liever het risico van krassen in mn voorruit.
overigens wilden ze mijn voorruit niet vervangen wegens veel krasjes en lichte steenslag, wat inderdaad bij laagstaande zon levensgevaarlijk is omdat je niks ziet. Maargoed, even gewacht tot er toevallig een ster in de ruit kwam en toen laten vervangen zonder eigen risico
overigens wilden ze mijn voorruit niet vervangen wegens veel krasjes en lichte steenslag, wat inderdaad bij laagstaande zon levensgevaarlijk is omdat je niks ziet. Maargoed, even gewacht tot er toevallig een ster in de ruit kwam en toen laten vervangen zonder eigen risico

Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;